Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche schreef:Maralyn: Ik heb idd de voorkeur voor dubbele lijnen, en ook daar zit je weer met een stuk gewicht van de lijn zelf. Er zit ook altijd een spanningspunt tussen lijnen met voldoende gewicht (want lichte lijnen willen soms gaan klapperen) maar wel je contact licht en zacht houden.
Longeren is zo simpel niet.
Elisa2 schreef:Dat wil ik dan weleens zien..lengtebuiging aan de longe met de bevestiging aan de buitenkant van het bit. Rijden en longeren zijn wbt stelling en twee teugels dan ook niet te vergelijken vind ik, behalve met de dubbele longe. Ook is het niet zo stellig met rijden om altijd van de binnenhand naar de buitenteugel te rijden, bij een recht paard ja..maar het eerste paard wat direct recht op twee teugels loopt moet ik nog geboren zien worden.
Avalanche schreef:Elisa2 schreef:Dat wil ik dan weleens zien..lengtebuiging aan de longe met de bevestiging aan de buitenkant van het bit. Rijden en longeren zijn wbt stelling en twee teugels dan ook niet te vergelijken vind ik, behalve met de dubbele longe. Ook is het niet zo stellig met rijden om altijd van de binnenhand naar de buitenteugel te rijden, bij een recht paard ja..maar het eerste paard wat direct recht op twee teugels loopt moet ik nog geboren zien worden.
https://www.youtube.com/watch?v=NG1XyqUa45g
Ik kwam deze tegen, hier op de manier zoals ik de enkele longe bevestig. Geen buitenstelling, wel lengtebuiging.
Avalanche schreef:https://www.youtube.com/watch?v=Bb8nquNkruY
Deze ook fijn. Ik werk zelden met elastiek, en als ik ermee werk is het heel los, want ik wil niet dat ze er in gaan hangen. Elastiek kan paarden heel vervelend en hangerig maken.
Zebrastreep schreef:En misschien nog als tip rijdhandschoentjes aan tijdens het longeren zodat je geen pijn krijgt of schaafwonden. Eventueel ook een cap mocht de pony nog zo brutaal zijn en een keer uithalen
KiKiDo schreef:Heerlijk .. al deze vraagstukken, oplossingen en ideeën. Vooral doorgaan! Leerzaam..
Maar zullen we ondertussen TS ook nog proberen te helpen? Ze heeft waarschijnlijk schoolvakantie en wil misschien ze wel met Stormy aan de gang..
Dus TS: dit topic goed bewaren "voor later". Lekker meelezen en ondertussen proberen de dames je te helpen opstarten.
Je krijgt veel tips over het afzetten van je bak. Dat is een goed idee MITS je het goed doet: gebruik géén lage prikpaaltjes met doorhangende touwtjes. Gebruik voldoende hoge (prik)palen en strakke linten waar Stormy ontzag voor heeft. Je wilt niet meemaken dat je pony met touwtjes en een longeerlijn om de benen aan de reutel gaat. Dan zou je wel eens een hele nare vakantie kunnen krijgen.
Longeren is niet zaligmakend! Het grondwerk wat je nu doet is heel goed. Zolang je geen hulp hebt om een start te maken met longeren zou ik dat fijn blijven doen. Dit kan prima in het afgezette stuk, om alvast te wennen, maar als dat er nog niet is kan dat ook in de bak. Janneke beschrijft ook hoe zij dat doet.
Bij het grondwerk kan je alvast goed naar Stormy kijken: stapt hij linksom hetzelfde als rechtsom? Neemt hij even grote stappen? Komt zijn schouder naar je toe, of zit hij liever tegen de bakrand geplakt? Of draait hij zelfs om? En gebeuren deze dingen dan just linksom of rechtsom?
Dat is allemaal informatie die je nodig hebt bij het longeren. Zo leer je nagaan of Stormy links of rechthandig is, en gaat je instructie je helpen om Stormy sterker te maken zodat het verschil tussen links en rechts minder wordt. Waarschijnlijk ervaar je deze dingen ook wel als je erop zit. Dat sommige dingen linksom beter gaan dan rechts, en andersom. Misschien heb je één goede galop en één overkruiste? Doet hij dat in de wei ook? Grappig hè? Dat je zo allemaal terug kan leiden waarom longeren misschien nog niet lukt.
Door op de juiste manier te rijden en/of longeren en/of grondwerk proberen we het verschil tussen links en rechts bij paarden te verkleinen en daarmee blessures te voorkomen. Ook al zou je alleen in het bos crossen, dan nog is het fijn om deze dingen te herkennen en je pony helpen rechtop te lopen. Voor je zadel en je eigen rug ook fijner.
Behalve jouw lichaamshouding te opzichte van Stormy, kan een "scheve links/rechtshandige" pony ook een oorzaak zijn van "plat door de bocht" en omdraaien. Dus ja, Stormy kan ondeugend zijn en bijvoorbeeld snel naar de uitgang willen, maar vaak zijn er ook bovengenoemde (spier)technische probleempjes waardoor hij dat doet. En als je 13 bent, begin je pas net om zulke dingen te leren herkennen en mee om te gaan. Leuk hoor! Goed dat je vragen stelt!
We weten niet in welke regio je woont, maar misschien kunnen de dames adressen of sites aandragen waar je juiste instructie kan vinden?
Ik kan je alvast deze aangeven. Misschien vind je zo'n workshop leuk om voor je verjaardag te vragen:
https://taktacademy.nl/opleidingen-en-w ... s-longeren
Zoals je leest kan longeren erg leuk en een goede training zijn. Maar ga alsjeblieft niet zelf stunten met longeren en het hoofd van je pony vastzetten o.i.d. want Stormy in paniek kan ook ongelukken geven die je echt niet wilt.
Avalanche schreef:Kan jij ook filmpjes plaatsen hoe jij graag werkt
Ik vind dit echt heel interessant, ik kan daar ook weer zoveel van leren