Longeren flegmatiek paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Re: Longeren flegmatiek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:15

Outside the box, maar ook al eens geprobeerd om hem te rijden en aan de longe te doen om zo te kijken of je de longeerhulpen kunt koppelen aan de rijdhulpen om zo meer bevestiging te krijgen van de longeerhulpen?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 13:16

Rijden is zelfde probleem vandaar dat ik me nu voorlopig alleen richt op grondwerk en longeren.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:24

Wat is de geschiedenis van dit paard? Het stukje learned helplesness is denk ik wel van toepassing op dit paard. Want als ik het goed begrijp, blokkeert hij eigenlijk met alles, behalve een enkele uitzondering zoals aan de hand stappen in een natuurgebied.
Combineer dat met een geschiedenis van in ieder geval de traumatische ervaring van een aanrijding en dan heb je ook al een (deel van de) oorzaak.

Hoe lang heb je dit paard al? Wat is er in het verleden mee gedaan?
Het zou me niets verbazen als die paard eerst weer heel veel zelfvertrouwen moet kweken en moeten leren dat hij zichzelf mág zijn. Soms kan je dat ook al deels bereiken door ze gewoon een aantal maanden (onder goede omstandigheden) gewoon paard te laten zijn op de wei. Even geen stress en gedoe, maar gewoon zichzelf weer vinden.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 13:35

Hij blokkeert eigenlijk vooral met rijden (alles boven stap) en longeren. En met verkeer maar dat is een ander en logisch verhaal. Voor het overige is het een superlief paard die gek is op trucjes en gezelligheid. Met de oefeningen aan de hand die we bij onze instructrice van de academische rijkunst beoefend is hij ook werkwillig. Parelli vindt hij ook leuk en is daar ook goed in. Zo gauw hij moet draven en galopperen vindt hij het niet leuk meer.

Hij heeft al 3 maanden in het land gestaan, maakte geen enkel verschil. Opstappen en wegrijden (nog steeds in de langzame stap ;))

Qua zelfvertrouwen. Schriktrail etc doet hij met twee hoeven in z’n neus. Vindt het vooral wel gezellig om mee te mogen en loopt overal tussendoor en op en af. In die zin is hij zelfverzekerd genoeg. Hij is ook absoluut niet schrikkerig in de omgang. Echt een lieve lobbes. Net als bijv longeren met een plastic zakje aan de zweep, doet hem niks. Maar ja dat komt ook beetje door de friendly game van parelli (z’n lievelingsgame haha). Maar vraag hem te werken onder de man of aan de longe en hij wordt introvert en traag.
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 09-01-22 13:47, in het totaal 3 keer bewerkt

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:39

eens met Kimmie op de vorige pagina. Je zou de tips van parelli erbij kunnen pakken.
Voor de LBI zijn dat:
-gebruik veel beloningen tussendoor
-vraag hem minder te doen dan dat hij aanbied (omgekeerde psychologie)
-stel hem vragen waarop hij zelf een antwoord moet zoeken en geef hem tijd om te denken
-varieer heel veel!

Mijn pony is ook een echte LBI. Ik krijg hem ondertussen goed aan het lopen:
-Heeeeel veel overgangen maken in het begin, echt aanstappen, 2 passen lopen en weer stilstaan
-veel stembeloning en beloning in de vorm van stilstaan/ kroelen
-veel van hand veranderen, en dat ook nog op verschillende manieren
-leidpositie veranderen, zowel longeren als rondje ernaast lopen/ rennen
-gaan wandelen en onderweg paar rondjes longeren op een veld of op ongelijke ondergrond

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 13:45

Ja reverse psychology dat is dus het grappige. Ik ben zelf vrij goed bekend met Parelli en heb ook veel ervaring met introverte flegmatieke paarden ( op 1 of andere manier heb ik altijd dat soort paarden gehad). Wat bij de anderen goed of iig beter werkte door nog minder te vragen dan ze aanbieden werkt bij dit heerschap dus totaal averechts. Hij vindt dat echt dikke prima zeg maar.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:55

Ook ik onderschrijf het learned helplessness idee. Google het maar eens. Is iets wat je overigens wel vaker ziet bij Parelli (of andere NH methodes) getrainde dieren.

Als je geen voerbeloning wil gebruiken zal ik jou de tip geven om Warwick Schiller eens op te zoeken. Was eerst een beetje een standaard NH trainer, maar nadat hij een paard met learned helplessness kocht (Sherlock heet dat dier, heeft hij wel wat filmpjes over) is hij een andere weg ingeslagen.

Denk dat clickertraining ook wel kan helpen maar dan moet je het wel goed aanpakken. Als je dat nog eens wil proberen dan zou ik Connection Training aanraden.

Persoonlijk denk ik dat je misschien niet eens moet beginnen met het longeren verhaal, maar echt al in de dagelijkse omgang. Goed kijken naar het dier, zijn "normale" gedrag eens goed analyseren en kijken of hij dan ook dergelijke signalen vertoont. Veel mensen verwarren learned helplessness met "bomproef"/braaf.

Als je dit moeilijk vind kan ik het boek Kalmeringssignalen van Paarden (heet het geloof ik( van Rachaël Draaisma aanraden. Goede hulp bij het leren analyseren van lichaamstaal.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 13:56

Bedankt voor de tips ik ga me eens inlezen. Schiller ken ik en zal eens zoeken op Sherlock.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:57

Jessie2020 schreef:
Hij blokkeert eigenlijk vooral met rijden (alles boven stap) en longeren. En met verkeer maar dat is een ander en logisch verhaal. Voor het overige is het een superlief paard die gek is op trucjes en gezelligheid. Met de oefeningen aan de hand die we bij onze instructrice van de academische rijkunst beoefend is hij ook werkwillig. Parelli vindt hij ook leuk en is daar ook goed in. Zo gauw hij moet draven en galopperen vindt hij het niet leuk meer.

Hij heeft al 3 maanden in het land gestaan, maakte geen enkel verschil. Opstappen en wegrijden (nog steeds in de langzame stap ;))

Qua zelfvertrouwen. Schriktrail etc doet hij met twee hoeven in z’n neus. Vindt het vooral wel gezellig om mee te mogen en loopt overal tussendoor en op en af. In die zin is hij zelfverzekerd genoeg. Hij is ook absoluut niet schrikkerig in de omgang. Echt een lieve lobbes. Net als bijv longeren met een plastic zakje aan de zweep, doet hem niks. Maar ja dat komt ook beetje door de friendly game van parelli (z’n lievelingsgame haha). Maar vraag hem te werken onder de man of aan de longe en hij wordt introvert en traag.

Loopt dit paard in het bos wel voorwaarts? want je zou bijna gaan denken aan een medisch probleem. Ik neem aan dat je hem dus niet aan je been kan maken?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 13:59

Zoals ik al schreef is er zeker geen medisch probleem. Dat is echt allemaal uitgesloten.
In het bos loopt hij wel voorwaarts maar het is niet echt safe vanwege zijn angst voor (ook bijv mountainbikers) die op hem af komen. Dus dat is dan ook een heel gedoe.

Onder de man is hij in de bak niet voor het been nee, omdat hij blokkeert en in z’n schulp kruipt. Is al veel aan gedaan en daarom is nu besloten om het eerst alleen op de grond aan te pakken en het rijden tijdelijk te stoppen. Daar hadden zowel hij als ik geen lol meer in en dat werkte ook weer averechts. Is overigen allemaal in overleg met instructie etc. Daar zit een heel verhaal achter en dat is zorgvuldig overwogen.
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 09-01-22 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:01

Ow sorry daar heb ik overheen gelezen.
In ieder geval wel positief dat hij daar wel voorwaarts loopt.

De kunst bij zo'n paard is denk ik er voor te gaan zorgen dat hij zich niet afsluit, want bij het afsluiten komen de hulpen niet meer door en is hij sowieso niet meer bereikbaar. Ik zou echt goed kijken naar waar hij plezier uit haalt.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 14:05

Ook in de wei, in de paddock en met losgooien loopt hij prima. Dat is t allemaal niet. Ergens heeft hij de lol in het werk verloren (is een aanname van mij) en zie dat maar eens terug te krijgen. Want het is ook erg lastig om z’n bespiering op orde te krijgen / houden als hij niet of nauwelijks draaft / galoppeert.

En dat afsluiten dat klopt helemaal. Dus van die tips dat hij aangepakt moet worden, dat werkt gewoon echt niet. Zou willen dat t anders was, was het maar zo’n feest. Consequent ben ik zeker wel. Was ik altijd al wel
Maar door dit paard ben ik ook extra kritisch op mezelf gaan letten. Bijv ook met m’n lichaamshouding met longeren. Net als je al lang je rijbewijs hebt, dan sluipen er toch weer wat slechte gewoontes in misschien. Ik was bijv. Iets te veel op z’n achterhand gericht. Pas ik dat aan dan zie je de eerste keer minimaal verschil en daarna niet meer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:12

Hoe is hij als hij achter een ander paard aan mag lopen? Wekt dat energie en lol bij hem op?

Wat jammer dat buiten niet gaat, helpt het ook niet als hij buiten ( in het bos als veiligste optie) achter een ander paard aan mag? Stel dat er een mountainbiker aankomt dat het paard echt in de kont van het andere paard mag kruipen om zo te ervaren dat er niks gebeurd?

Moet je wel een paard hebben dat dat tolereert natuurlijk, maar mijn merrie accepteerde dat in stap in elk geval wel.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:13

Ik heb een filmpje gekeken over de LBI en dit zijn denk ik wel belangrijke dingen eruit. Het wordt een lang verhaal vrees ik, sorry alvast daarvoor haha. Ik heb zelf een RBE en een RBI, dus ik moest even iets meer verdiepen.

Wat een filmpje ten eerste wordt gezegd is dat LBI’s er niet goed tegen kunnen als je tegen ze zegt dat ze iets moeten doen en dat is zo te zien nu ook jouw probleem. Ze willen geen dingen doen, ze willen over dingen denken.

Wat veel mensen ook al zeggen, je moet niet sterk zijn, maar slim. Ze zeggen “Hoe meer dat je wil dat hij gaat bewegen, hoe minder hij gaat bewegen.” Hoe meer je je best dus doet (hoe groter je wordt), hoe minder hij gaat bewegen en misschien wordt hij ook wel chagrijniger. Ze raden aan om uitdagender te zijn.

Begin heel langzaam en rustig met je hulpen. Het is namelijk niet dat hij het niet ziet, maar hij wil het niet. Als hij het goed doet, snel druk loslaten en belonen. Zo zorg je dat er ook een voordeel aan zit voor je paard zelf.

Gebruik omgekeerde psychologie. Deze paarden willen graag het tegenovergestelde doen. Daarom vraag je het om te lopen, en als hij loopt, vraag je hem meteen om te stoppen. Dan laat jr hem met rust en wacht je totdat hij iets gaat vragen, wat inhoudt dat hij naar je kijkt met zijn oren naar voren. Dat kan best even duren. Als hij dat doet, vraag je hem naar je toe. Hij mag alleen vriendelijk naar je toe komen, als hij boos kijkt stuur je hem weg en opnieuw. Dan opnieuw en stuur vooral zijn voorhand, want als je zijn achterhand stuurt heb je meer kans op dominantie. Kijk tijdens het longeren continu naar zijn neus. Als hij meer energie erin stopt, beloon je hem meteen. Als je namelijk te lang doorgaat, is er grote kans dat hij weer stopt of trager wordt.

Bij dit soort paarden moet je een heel sterke intentie hebben. Je moet hem echt een beetje in de juiste mood krijgen om iets te kunnen doen. Dus beweeg langzaam en wees intens. Laat hem doen wat hij niet verwacht. Wanneer hij niet beweegt, beweeg je heel langzaam naar hem toe en ‘bijt’ je hem. Als hij afgeleid raakt, beweeg je je naar hem toe.

Verder schrijft iemand dit nog:
“Het is belangrijk om te onthouden dat de circling game is opgebouwd uit de drie games daarvoor, dus Friendly, porcupine en Driving. Wanneer dat allemaal samenkomt, kan dat voor paarden best lastig zijn. Wij mensen zijn ook vaak best veeleisend. Daarom is het handig om het zelf op te bouwen in delen. Stap 1 is het wegsturen op een goede manier. Dan maakt het nog niet uit welke kant het paard opgaat of hoe snel hij gaat, als het wegsturen maar goed gaat - je paard gaat goed achterwaarts met energie en wijkt met zijn voorhand. Wanneer dat super gaat, ga je werken aan het toestaan en laat je je paard een, twee of drie rondes lopen. En ook hier weer, niet letten op hoe hard je paard gaat, maar zorg dat je paard in de juiste mood komt. Op een gegeven moment weet je paard dat hij maar twee rondjes moet doen en er is best kans dat hij dan enthousiaster wordt omdat hij weet dat het snel voorbij is. Daarna ga je werken aan het terugkomen.

Wanneer je alles in één keer wil, kan dat zorgen voor een ongemotiveerd paard. Probeer om te focussen op de delen en in verloop van tijd zal je paard het gaan zien als een spel en er meer moeite in stoppen. Hij moet in de juiste stemming zijn, het gaat er niet om dat hij steeds sneller moet gaan. Dus haal de druk eraf en vraag het steeds in stukjes.”

Verder is het tot slot goed om, wat iemand hierboven ook al zegt, dus veel in delen te werken, halt te houden, achterwaarts vragen, van hand veranderen etc tijdens het longeren, zodat je paard moet gaan denken. Dat vindt hij leuk en dan zal hij uiteindelijk gok ik meer willen doen. Als je meer wil weten, laat maar weten. Dan zoek ik weer verder. Dit is wat ik snel kon vinden in het programma.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:17

Jessie2020 schreef:
Ja reverse psychology dat is dus het grappige. Ik ben zelf vrij goed bekend met Parelli en heb ook veel ervaring met introverte flegmatieke paarden ( op 1 of andere manier heb ik altijd dat soort paarden gehad). Wat bij de anderen goed of iig beter werkte door nog minder te vragen dan ze aanbieden werkt bij dit heerschap dus totaal averechts. Hij vindt dat echt dikke prima zeg maar.

Hoe pak jij dat dan concreet aan? En wat vraag je daarna?

Saiblic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:21

Ik herken dit enorm bij mijn pony, zowel onder het zadel als tijdens het longeren; hij vindt er gewoon geen zak aan. Vrijheidsdressuur vindt hij daarintegen juist wel onwijs leuk en wordt hij super enthousiast van!

Ik wist het niet meer, ik wilde dat hij het rijden leuk zou gaan vinden maar ik was hopeloos en had het rijden een tijdje helemaal opgegeven. Toen kwam ik op instagram mensen tegen die clickertraining gebruikte onder het zadel en ben dit ook gaan proberen, wát een wereld van verschil, ik heb gewoon een hele andere pony onder m’n kont. Waar ik eerst een pony had die aandraafde omdat het moest, moet ik hem nu vaak genoeg tegen houden in stap omdat hij te enthousiast wordt *D

Omdat het onder het zadel zo goed werkte ben ik het ook tijdens het longeren gaan toepassen, en ja hoor ook dat spelletje vond hij leuk.

Ik kan dus, juist omdat jouw paard vrijheidsdressuur zo leuk vind, clickertraining echt aanraden. En in het begin lekker vaak belonen, maak er een feestje van!

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 14:23

Dit klinkt veelbelovend. Kun je er iets meer over vertellen hoe je dit deed?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 15:05

Jessie2020 schreef:

Dan moet je dus meer vragen blijkbaar.

Weet je echt zeker dat het niks medisch is? De enige keer dat ik een paard had dat zo niet vooruit wilde bleek het na heel lang zoeken te liggen aan een probleem in het onderbeen van de voorbenen (heeft daar aderen lopen die daar niet horen te zitten).

Mijn tactiek om een langzaam paard vlotter te krijgen is door grenzen te verleggen. Dat gaat niet in 1 dag maar wel iedere dag een heel klein beetje. Dus dag 1 is een paar rondjes op de gebruikelijke manier sukkelen, 1 (of een half) rondje flink stappen en weer weg zetten. Deze manier is voor de longeur erg vermoeiend aangezien je die laatste ronde er echt uit moet persen :) . De volgende dag hetzelfde maar nu zowel links- als rechtsom. Lukt dit dan introduceer je de dag erna de draf. Eerst is een paar sukkelpassen voldoende later breid je dat uit naar een halve ronde sukkelen en een paar vlotte passen. Lukt dat dan kun je beginnen met reverse psychology: paar passen stap, aandraven, terug naar stap, aandraven, terug naar stap, aandraven, terug naar stap. Eis wel een actieve overgang. Als je dit juist uitvoert dan krijgt het paard al snel zoiets van 'laat me toch eens doorlopen'.
Let wel, de energie die jouw paard te kort komt moet jij aanvullen, hoe minder energie je paard heeft hoe meer het jou kost. Bedenk van te voren wat je acceptabel voor je paard vind voordat je medelijden met hem krijgt en zorg dat je dat dan ook kost wat kost laat uitvoeren. Als ik je reacties lees kan daar ook nog wel eens een oorzaak van je probleem liggen.

Ook al eens geprobeerd haver te voeren?

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 15:49

@ Irmaz: ik weet zeker dat het niks medisch is. Haver, andere voeding met meer energie en supplementen allemaal geprobeerd en maakt geen verschil.

"Let wel, de energie die jouw paard te kort komt moet jij aanvullen, hoe minder energie je paard heeft hoe meer het jou kost. Bedenk van te voren wat je acceptabel voor je paard vind voordat je medelijden met hem krijgt en zorg dat je dat dan ook kost wat kost laat uitvoeren. Als ik je reacties lees kan daar ook nog wel eens een oorzaak van je probleem liggen."

deze quote van jou komt me aannemelijk voor. ik heb ergens ook wel met hem te doen en dat versterkt elkaar misschien ook wel.

bedankt voor het meedenken iedereen, ik ga hier verder mee aan de slag.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:08

Andere insteek: Heb je wel eens aan trail of equitation gedacht?

Trail kan ook aan de hand eerst.
Het zijn echt kleine puzzeltjes die je samen met je paard moet oplossen.

Ik heb moeten leren om echt zelf ook mijn innerlijke energie te verhogen en zo kreeg ik mijn paard in beweging. Ik moest het écht willen, let wel zonder boosheid of frustratie. Maar wel uit volle overtuiging.

Op die momenten ( in het begin van korte duur, want je eigen energie veranderen kost je zelf ook veel energie) liep ze echt voor mij en dat was super om te zien die verandering.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 09-01-22 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 16:09

nee nooit aan gedacht! ik zal google eens aanzwengelen

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 16:13

Kimmie jij heel erg bedankt voor je tekst. Misschien dat ik je nog een berichtje stuur als ik nog meer info nodig heb.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:36

Jessie2020 schreef:
Ik snap je. ik heb het niet goed verwoord. Als hij dan het goede deed (op het meest voorwaartse moment) maakte ik een bepaald geluid ( in plaats van een clicker) en dan mocht hij pas naar binnen komen . Had daar ook advies voor ingewonnen. Maakt dat jouw reactie anders?

Overigens heb ik precies ditzelfde ook geprobeerd maar dan na het geluid geen voer maar rust. Dus op meest voorwaartse moment het geluid, stilzetten op de cirkel (dat doet hij wel in een nanoseconde ) even rust geven wachten tot kauwen etc voorbij is, en dan weer door.

Ik wil het trouwens nog wel een kans geven misschien heb ik het niet lang genoeg volgehouden (paar weken).

Ik lees een paar keer dat je zegt: "Het werkt wel, maar dan voor 1 of 2 keer/tijdelijk en dan zijn we weer terug bij af." Dit gebeurt zowel wanneer je afwisseling aanbiedt als wanneer je met voerbeloningen werkt. En ergens is dat wel logisch: als je enorm gedemotiveerd bent om iets te doen, dan kunnen 1 of 2 beloningen misschien nog wel voor een sprankeltje zorgen, maar daarna wint de demotivatie het toch weer sneller. Een beetje zoals wanneer ik start met hardlopen. Als ik na mijn winterstop verplicht 30 minuten zou moeten lopen, dan garandeer ik je dat ik het niet volhoud, ook al geef je me een bonbon na iedere vijf minuten die ik loop. Na 1 bonbon is de beloning niet meer groter dan de gevraagde inspanning en geef ik liever op. Zou ik echter na die 5 minuten en die ene bonbon mogen stoppen dan is de beloning wel nog gelijkwaardig aan de gevraagde inspanning en in mijn onderbewuste brein nestelt zich dat als een positieve ervaring.
Terug vertaald naar paarden en longeren, zou ik de training op het begin zo kort houden dat je na het eerste beloningswaardige moment de longeersessie al stopt. Doet die een paar passen braaf draf: de hemel inprijzen, al dan niet voerbeloning en gedaan met trainen. Sta je nog maar twee minuten in de piste, ja oké, dan is het na twee minuten al gedaan.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:45

Hier ook ervaring met een flegmatiekst paard, zowel onder het zadel als aan de longe. Aan de longe kreeg ik haar ook amper in draf. Ben begonnen met letten op mijn lichaamstaal dus in de drijvende positie. Heel veel overgangen maken en zelf enthousiast meedoen, als ze dan daadwerkelijk in draf ging haar de hemel in prijzen en heel enthousiast belonen. Zo dus geoefend met veel overgangen. In het begin was ik kapot van het mee rennen en naar enthousiast maken. Mijn paard is ook introvert en ook een tik met de zweep werkt averechts bij haar. Nu na anderhalf jaar gaat het steeds beter, ze draaft lekker actief en denkt al goed mee in de overgangen, we zijn nu veel bezig met schijn overgangen en op lichaamstaal van hand veranderen en merk dat ze steeds enthousiaster wordt hiervan, dit pakken we nu ook zo op onder het zadel en ook dit gaat steeds beter. Mijn manier is dus iedere voorwaartse reactie uitgebreid belonen met mijn stem. Ik wil niet weten wat andere mensen van me dachten als ze me hoorden :D maar ze gaat nu echt met sprongen vooruit en we hebben beiden weer plezier in het werk.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 08:15

@ gini wat een goede post! En een goede vergelijking met dat hardlopen.

@ connemara. Bedankt jij ook voor je reactie. Fijn dat t goed gaat met je paardje en ik ga er alles aan doen dat t bij mij ook lukt. Ben jij tegelijk gaan trainen aan de longe en onder t zadel of heb jij het rijden ook tijdelijk gestaakt?

Ben ergens wel opgelucht dat er meer zijn die dit herkennen en dat t ook gelukt is de lol in het werk terug te krijgen.