[AR] wat te doen bij op hol geslagen paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: wat te doen bij op hol geslagen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:28

Kijk dan wel uit voor de afwater-gootjes of het laatste ploeg spoor.
Als je daar hard doorheen vliegt dan stuiter je alsnog van je wagen af ;)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:48

daar weet ik alles van :+ werd er lekker op mijn buik achteraan gesleept. en dat was nog maar in draf :')
terugkomend op het onderwerp: Ik zou proberen om voltes te gaan maken als dat mogelijk is. in blinde paniek zou ik vol in de ankers gaan met mijn rem en de noodstop toe passen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:17

Voltes is vragen om omslaan. Mijn vorige paard ging er in de binnenbak vandoor. We reden op A-C lijn, dus moest al heel snel een scherpe bocht maken. Tja, dan word je dus gelanceerd en smak je tegen het schot aan. Kar werd steeds kleiner (lees: er lagen steeds meer onderdelen in de bak). Helaas ging hij ook nog eens zelf van hand veranderen, waardoor het voor de overige lessers (die in het midden hun heil hadden gezocht) ook nog gevaarlijk werd.

Dus dit kan niet alleen op de weg gebeuren maar ook in een bak! Paard was altijd super braaf, reed er nog mee toen ik 8 maanden zwanger was. Moet er niet aan denken als dat toen was gebeurd. Maar zo zie je maar, met ieder paard kan je ellende meemaken.

Ook een keer met pony meegemaakt, op buitenrit, aan twee kanten sloten met heel schuine kanten, asfalt weg. Man en kind waren ook mee. Die zijn er op een of andere manier afgekomen (ik heb ze eraf gestuurd). Gelukkig vlak voor een bocht toch pony terug kunnen krijgen. Zijn tong was zwart, arm beest Maar ja, wat moet je anders.

Als je de kans krijgt inderdaad maar een landbouwveld op sturen. Hoe je daar dan weer uit moet komen (je zakt al snel tot de assen in de aarde)en hoe je de eigenaar kunt achterhalen om de schade te betalen, dat weet ik niet.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:21

Bidden dat het goed afloopt -O-
Als een paard echt op hol is kun je niets meer uitrichten, hulpen komen niet meer door.
Mijn vriend heeft het meegemaakt, paard ging tijdens een training aan de loop en is in blinde paniek door een houten hekwerk gevlogen en in volle vaart tegen een woning aan gerend (verwondingen waren dermate ernstig dat het paard direct is ingeslapen).
Over blinde paniek gesproken, paard had ook om de woning heen kunnen lopen want die ruimte was er.
Plezier in het mennen heeft hij sindsdien niet meer, nog wel een tijd door gedaan maar de lol is er toch wel af.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 17:59

Pffff heftig zeg!
Hoop dat ik het nooit hoef mee te maken

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:05

There is freedom waiting for you,
On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
Oh but my darling,
What if you fly?

van Erin Hanson (Australische dichter)

;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:52

GMekkes schreef:
Bidden dat het goed afloopt -O-
Als een paard echt op hol is kun je niets meer uitrichten, hulpen komen niet meer door.
Mijn vriend heeft het meegemaakt, paard ging tijdens een training aan de loop en is in blinde paniek door een houten hekwerk gevlogen en in volle vaart tegen een woning aan gerend (verwondingen waren dermate ernstig dat het paard direct is ingeslapen).
Over blinde paniek gesproken, paard had ook om de woning heen kunnen lopen want die ruimte was er.
Plezier in het mennen heeft hij sindsdien niet meer, nog wel een tijd door gedaan maar de lol is er toch wel af.

Kan me voorstellen dat hij nooit meer met plezier op de bok heeft gezeten.

En ja, het heet niet voor niets blinde paniek en op hol... Helaas... was het maar zo dat ze altijd wel terug te nemen waren, maar ken ook de gevallen die echt op hol gingen... die stoppen echt niet zomaar, wat je ook doet.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:17

Durf je er nu nog wel aan te beginnen idylle na zoveel rampverhalen?
Gewoon in je hoofd houden dat het kan gebeuren, alert blijven, hier zeggen ze dat er met een mak paard de meeste ongelukken gebeuren, omdat je daar veel te relaxt achter zit en denkt dat er toch niets zal gebeuren. Bij een druk paard let je veel meer op, ben je alerter, dus reageer je sneller.
Als er wel wat gebeurt, rustig blijven, niet in paniek raken (misschien gemakkelijk gezegd dan gedaan) en proberen vooruit te kijken en snel te denken, niet op de volte trekken, want dan kun je om gaan of er af zwiepen.
Elke situatie is anders, dus een echte gebruiksaanwijzing is er niet, je zult op dat moment moeten proberen de beste oplossing te vinden, dus je hoofd erbij houden.
Belangrijkste is echter dat mennen ook echt leuk kan zijn, dat er meestal niets engs gebeurt en dat het dan echt genieten is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:46

Mooi gezegd hierboven! Ben ik het helemaal mee eens.

Alex ging gister ook ff een sprintje trekken door een campina vrachtwagen. Even ietsje strenger geweest met het bit en een duidelijke 'ho' en hij was ook zo weer in draf. Ik vind dat je voornamelijk de 'ho' goed bevestigt moet hebben. Hij twijfelde zelfs al even of hij niet ook meteen terug moest in stap, omdat ik zo duidelijk was.
Even later op een weg waar geen fietspad is, zag ik aan zijn hoofdje dat er iets engs aankwam van achteren (bestelbusje), want dan doet hij zijn hoofd alvast omhoog om te gaan rennen en dan neem ik hem bij voorbaat al terug naar stap (voordeel is dat auto's dan ook nog eens extra gaan afremmen).

Het is voornamelijk ook heel goed je paard kennen en kunnen zien of ze iets eng vinden, ik let op zijn hoofdhouding en zijn oortjes (die gaan van 'luisterstand' naar voren en dan terug) en die staan dus net iets anders als hij iets eng vindt. Ook begint hij meer te dribbelen.

Maar bij iets onverwachts zoals die vrachtwagen die hij even niet had verwacht, werk ik gewoon ietsje meer in met het bit. Anders doe ik het volledig op stem, dus ik stuur alleen met de leidsels. We moeten namelijk beide nog leren met de zweep te rijden. Dat deden we nooit tot afgelopen zomer.

ssofan_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:52

Ik zal bij deze situatie je paard even laten gaan. Mocht het gevaarlijk worden dan laten stoppen in hoe verre dat kan. :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:07

Rustig blijven en wachten tot het voorbij is. Geen korte voltes maken in elk geval.

Ik heb het één keer in de buitenbaan meegemaakt, toen ben ik gewoon op een grote volte van 40 m gegaan en heb ik het paard kunnen kalmeren.
Met hetzelfde paard heb ik het ook eens op straat meegemaakt, we reden een berg af op kiezelsteentjes en aan het einde van de straat was een bocht en een sloot. Toen heb ik heel erg m'n best gedaan om de bocht te halen en daarna kon ik hem weer kalmeren.

De eerste keer dat ik het meemaakte was ik nog vrij onervaren, toen wilde ik de pony op een volte zetten en gingen we om :\ De pony vertrok weer met de koets zonder mij, maar gelukkig was de grote poort dicht en de kleine uitgang van de bak smaller dan de koets. Hij is gewoon naar de uitgang gelopen en tot stilstand gekomen toen de koets bleef hangen. Ik had toen net een week een nieuwe koets, kon wel huilen ;(

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:17

Even een vraagje. Ik ben absoluut geen menner, de enige ervaring die ik ermee heb is helpen bij inspannen en mee als bijrijder.
Ik lees hier het advies om nooit alleen te gaan, is dit bij jonge onervaren paarden /of menners. Of gaan jullie nooit alleen op stap met de kar?
Dan ben je best wel afhankelijk van anderen lijkt me.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:39

Helemaal nooit alleen.
Als het echt fout gaat kan een groom ook echt niet alles voor komen. Maar bij een kijkerig paard kan een groom er even bij lopen. Kan jou helpen het verkeer in de gaten te houden als jij je handen even vol hebt aan je paard. Kan je paard vast houden bij het uitspannen als hij gespannen is omdat er wel iets niet goed gegaan is.

Menner is daar door ook meer een teamsport.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:34

TinkerTreas schreef:
Ik lees hier het advies om nooit alleen te gaan, is dit bij jonge onervaren paarden /of menners. Of gaan jullie nooit alleen op stap met de kar?

Dat is iets op bokt wat men hier heel belangrijk vind ja, nooit alleen gaan. En natuurlijk zit er een hele grote waarheid in, het is ook way veiliger. Maar in mijn ervaring in 'the real world' buiten bokt, rijden zoveel zonder groom of juist met passagiers die 0,0 paarden ervaring hebben.

En dan heb je nog alle HCA sulky aanspanningen, daar kan je niet eens een groom hebben.

Ik men zelf liever niet alleen; maar als je gewoon geen hulp hebt.. Ik probeer wel (maar dat deed ik onder het zadel ook) te zorgen dat er mensen op stal zijn als ik in de bak ga mennen; en in het bos probeer ik wel iemand mee te nemen, of die dan op de kar komt (groomen) of met een braaf paard onder het zadel mee gaat... Met 2 aanspanningen weg delen we ook wel eens 1 groom.

MBT tot op hol, mijn ervaringen....
Als het kan: zwaar maken. Dus mulzand op zoeken, omgeploegde akker, lage bosjes (zonder greppels), remmen..... Dat heeft mij al 2x gered

En dan niet alleen maar vol aan de leidsels hangen maar los-vast-los-vast. Of zelfs heel lichtjes laten slingeren, maar wel heel lichtjes natuurlijk vanwege je wagen en omslaan risico's.

Buiging links/rechts zorgt dat ze minder sterk zijn dan dat ze hun hoofd recht voor hun lijf hebben, dus lichtjes slingeren en dan in buiging terug vragen. Maar wel minimaal dus en dat kan ook niet bij elk paard.

Als je de ruimte hebt en het is geen blinde paniek, laat maar even rennen, trekken in zijn muil geeft ook weer spanning, soms hebben ze juist die ontspanning nodig uit jouw hand, en dan dus vragen, los, vragen, los.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:03

Ik ben wel iemand die nooit alleen rijd.
Met mijn HCA sulky een ruiter op een braaf paard mee, iemand op de fiets, of een 2e aanspanning met groom er op. Met 2 aanspanningen met 1 groom durf ik ook wel aan.

Maar ook thuis in de bak span ik alleen in als er iemand is. Bij jonge pony's echt als groom, bij mijn ervaren pony's kan het ook prima dat er iemand op het erf rond loopt en wat anders aan het doen is, maar wel in de gaten houd wat er gebeurd mocht het fout gaan (water vullen, land er naast mesten, andere pony longeren/lange teugelen/rijden).
Ik ga wel rustig in mijn eentje op wedstrijd, inspannen enzo red ik wel alleen, bij het losrijden lopen altijd wel mensen, en een voorlezer is altijd wel te vinden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:13

Net zoals bij Dennis

Wij mennen buiten altijd met groom bij zowel ervarenals onervaren paarden.

Thuis mennen wij wel met ervaren paard alleen, als er mensen op stal zijn om te helpen indien nodig.
Het jonge paard mennen wij altijd met groom binnen en buiten.

Voor ons is mensport ook een teamsport. Ik heb mazzel dat paarden zowel mijn hobby als de hobby van mijn man is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:26

TinkerTreas schreef:
Even een vraagje. Ik ben absoluut geen menner, de enige ervaring die ik ermee heb is helpen bij inspannen en mee als bijrijder.

Ik ga zowel samen als alleen. Is een risico waar ik voor kies natuurlijk maar denk dat het risico dat er iets gebeurt extreem klein is. Pony is 25 jaar, ik heb 'm al 17 jaar. Zet geen stap verkeerd en is nergens bang voor, schrikt echt nooit.

Mijn nu nog onbeleerde (jonge) haflinger zal ik natuurlijk wel altijd samen mee weg gaan.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:30

Dank jullie wel voor de reacties. Ik vroeg het me af omdat ik hier in de omgeving veel mensen alleen zie mennen.
In de toekomst lijkt het me misschien leuk om een brave ervaren welsh a aan te schaffen om mee te mennen en waar de kinderen op kunnen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:43

Naar buiten ga ik nooit alleen. Maar dressuren in de bak doe ik wel alleen, heb gelukkig allemaal heel goed opgevoede paarden/ponys en anders zou ik nooit kunnen trainen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:23

Zelfde als bij Dennis. Nooit alleen, er is altijd minimaal één iemand extra op het erf als er gemend of gereden wordt. Shet heeft een HCA sulky, dus dan gaat er een iemand op de HCA en iemand anders wandelend met een andere pony of rijdend op een andere pony mee.
Maar als ik in m'n eentje in het bos ga rijden, zorg ik altijd dat anderen weten welk rondje ik ga rijden, heb ook altijd Endomondo aan. Mocht er iets gebeuren, dan kunnen mijn vrienden me via Endomondo altijd terugvinden.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:37

Ik ga ook altijd met iemand mennen, alleen kan echt niet.

Mijn pony (shet) is altijd heel braaf en schrikt nergens van. Maar ja de eerste keer na dat ze geschoren was ging ik een klein stukje alleen in stappen en mijn zusje zou er later aan komen want die was aan het helpen bij een fries inspannen, en ja hoor op een of andere manier kwam door dat het tuig op der huid anders lag dan eerst, door het scheren, dat ze schrok en ervandoor ging. Maar met mijn sulky cavalettie en een shet die in galop bokt steigert en bochtjes maakt er vandoor gaat kan ik niks beginnen, al helemaal toen mijn sulky omsloeg.
Gelukkig alles goed afgelopen. Alleen ga ik nooit meer alleen mennen, altijd een cap op en de situatie beter inschatten.
Want een ongeluk zit in een klein hoekje, je kan er weinig aan doen en het blijft een dier maar wees altijd voorzichtig en kijk ook voor dat je gaat mennen naar de situatie. Ik had al moeten zien dat ze te veel energie had tijdens het optuigen maar deed daar niks mee. Ik had haar eerst even los moeten gooien maarja.
Dus als je begint denk goed nu over wat jij kan je paard en wat je durft en wees ALTIJD :j met zijn tweeën.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:56

Hier heb ik het ook ooit eens voorgehad.
Pony is normaalgezien wel rustig en braaf, maar door een hond die langs opzij kwam aanstormen is hij op hol geslagen.
Dit mede ook omdat hij oogkleppen op had en dus de hond niet echt zag aankomen.
Ik kwam net uit een straatje dat stopte op een T-splitsing en pony ging rechtdoor, recht op een diepe sloot af :=
'Gelukkig' was er toen iemand mee te paard die voor me reed en ben ik daar dan 'op' gereden (is niet de beste oplossing, maar op dat moment toch wel :+ )

Dus vanaf dat voorval men ik nooit meer met oogkleppen, wat een ondingen.
En wat de rest zegt, als je paard op hol slaagt het dier ergens proberen tegen te sturen is denk het effectiefst (indien het mogelijk is natuurlijk).

Veel succes met je pony!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:48

Ik geef altijd hier als tip mee als ze zouden gaan en en je hebt de ruimte; hele grote voltes rijden (dus niet een van 30 meter in een binnenbakje maar echt groot) en daarop blijven. Pompend remmen, maar in geval van pony blinde paniek dan zou ik toch even de leidsels heel kort pakken en flink terugnemen. Maar dat is met een pony ook ietsje makkelijker dan een groot (langer, sterker) paard.
Op de rem trappen moet je met harde banden uitkijken want dan ga je heel hard zwaaien ivm geen grip pakken zoals luchtbanden.

Heb 1 keer meegemaakt dat ze gingen met een jonge pony erbij in 2span; groom stapt net van de wagen om wat te gaan verstellen, knopje gaat om bij de jonge pony en begint al bokkend en naar achter slaand ervandoor te gaan en m'n ervaren pony ging de eerste 10 meter ook mee maar kwam gelukkig snel achter dat het niet de bedoeling was. Kon gelukkig net ruim genoeg de bocht nemen in de wei waardoor op 4 wielen bleef; toen grotere ruime volte opgezet en door de ervaren pony snel terug kunnen krijgen.
Eenmaal stil met 4 man pony vastgehouden die bleef schoppen en dmv veiligheids sluitingen snel uit kunnen spannen. Gelukkig in het bos nooit zoiets meegemaakt.

Olivia; zoiets op de oogkleppen gooien en zeggen dat ondingen zijn is onzin natuurlijk; als ie al zo schrikt van een hond die opzij aan komt gerend zou ik toch even naar de basis en africhting kijken, zoiets kan ook van achter komen wat ze niet kunnen zien ook zonder kleppen. Schrikken kan altijd, met of zonder oogkleppen.
Als het echt zulke ondingen waren zou niemand er mee mennen. ;)

Enkelspan men ik vaak alleen, ook het bos in. Alleen niet met de jongste pony nog, daar zorg ik altijd voor iemand mee.
Tweespan eigenlijk ook altijd wel groom mee maar heb het geluk niet te hoeven zoeken aangezien vriendinlief standaard meegaat.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:55

Bijna altijd alleen (enkelspan), anders kom ik er nooit aan toe om in te spannen. Hier op de menstal worden we daar wel heel goed op voorbereid en kunnen we in geval van nood altijd de staleigenaren bellen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:04

Gelukkig nog nooit op hol geslagen met ponylief, maar ik blijf wel altijd voorzochtig..

Ga nooit alleen naar buiten en sterker nog.. Zelfs in de bak ben ik nooit alleen..