Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BrechtCarlos schreef:Eindeloze discussie. Ben zelf van mening dat het allebei z'n goede ne slechte kanten heeft. Ik rijd zelf met bit en bitloos. Meestal bitloos omdat ik er van overtuigd ben dat je paard er sensetief van blijft. Maar ben ik de enige die niet helemaal begrijpt wat je met dit topic wilt?
xLeonietje schreef:Ik zie de titel Natural Horsemanship en kom bij een topic met een discussie over bitloosrijden.
Maar goed ik denk inderdaad dat het met bit en zonder bit op een manier pijn kan doen, maar ik denk ook dat het bij een bit sneller gebeurd. Er kan bij beide fouten worden gemaakt met het gebruik van de teugels, maar volgens mij zijn ze bitloos minder pijnlijk.
xniieeenke schreef:xLeonietje schreef:Ik zie de titel Natural Horsemanship en kom bij een topic met een discussie over bitloosrijden.
Maar goed ik denk inderdaad dat het met bit en zonder bit op een manier pijn kan doen, maar ik denk ook dat het bij een bit sneller gebeurd. Er kan bij beide fouten worden gemaakt met het gebruik van de teugels, maar volgens mij zijn ze bitloos minder pijnlijk.
Het stond eerst bij discussies omdat dat ook een doel was maar nein het werd hierheen verplaatst
xLeonietje schreef:xniieeenke schreef:Het stond eerst bij discussies omdat dat ook een doel was maar nein het werd hierheen verplaatst
Ja maar ik neem aan dat het doel van dit topic niet was om een discussie te voeren over bitloos rijden wandt dan heette het wel 'bitloos rijden' denk ik
xniieeenke schreef:Sorry met die bedoelde ik een persoon waarover je het had maar ik was met m'n kop ergens anders en zag dat je het over jezelf had, vergeef me please haha![]()
Hoe kan je dat zien?
Heb laatst wat info ergens weg geplukt en op myhorsez gezet in het paardenforum, zal even een Q en A kopiëren
Q: Ik rijd altijd zonder zadel en mijn paard heeft nergens last van.
A: De pijn die zonder zadel rijden geeft bouwt zich langzaam op (het gaat om chronische pijn), als een paard dit laat merken ben je eigenlijk al te laat. Je zal er een paarden osteopaat bij moeten halen om te beoordelen of jou paard wel of geen last heeft van rugklachten door het zonder zadel rijden, omdat paarden vluchtdieren zijn en hun pijn niet laten merken.
A: Osteopaat erbij gehaald en die zegt dat er niks mis is met de rug van je paard? Hartstikke fijn. Betekend niet dat dit topic onzin is, houd de informatie in je achterhoofd en ga lekker door met hoe je bezig bent.
Freki schreef:Dat weet ik niet, jammer genoeg kan ik niet met mn paardjes erover praten...
Ik denk dat als je zelf een christ hebt, dat je er anders over denkt!
xniieeenke schreef:Alleen een paardenfysotherapeut kan voelen of er iets verkeerd zit met zonder zadel rijden
Gydja schreef:xniieeenke schreef:Alleen een paardenfysotherapeut kan voelen of er iets verkeerd zit met zonder zadel rijden
Je kan wel aan je paard merken of hij iets fijn vind of niet. In elk geval als je je paard al 7 jaar hebt neem ik aan dat je wel door hebt waar ze wel en niet gelukkig van word en dat je ook signalen opvangt. Daar hoeft dan niet speciaal een osteopaat of fysio aan te pas te komen. Die schakel je meestal in wanneer je zelf ook door hebt dat er iets niet helemaal goed zit.
xniieeenke schreef:Paarden laten het niet merken, want ze zijn vluchtdieren en als ze pijn laten merken zijn de dus een prooi
xniieeenke schreef:maralyn ja jou mag ik wel hoor
-
Gydja, het bouwt zich langzaam op en je paard went, maar op een gegeven moment is de rug zo verpest en zo kapot en zo veel pijn dat het paard het niet meer kan verdragen, en instort.
Dan laat die het merken maar is het al te laat.
maralyn schreef:Ik vind het allemaal gezeur.
Ja, kort door de bocht. Ik ga zeker een paar mensen weg drukken of op stang jagen.
I dont care.
Als jij gewoon goed na denkt, en naar je paard luistert, weet je wat kan, en wat niet kan met je paard.
Grondwerk, iedereen ziet het als een heilig iets. Je moet dit doen, om een betere band met je paard te krijgen.
Bullsh** het is gewoon de basis opvoeding, waar mensen een commercieel vlaggetje aan hebben opgehangen en doordat zij er zich in hebben verdiept, een andere naam hebben gegeven, daar een beste zooi geld aan verdienen.
Zonder bit is altijd beter!
Jap... less is more... Maar kom wel met wetenschappelijke bewijzen gerapporteerd door universitaire onderzoeken ipv een stom youtube filmpje.
Ik ben voor beide, mits goed gebruikt.
Dat een bit altijd pijn doet?
Kóm maar met dat bewijs! Je mag me zelfs een lezing aan huis geven, met nog meer bezoekers en ik wil er zélf wel voor betalen! Maar... wel met een onderbouwd wetenschappelijk rapport. Anders negeer ik het compleet en volg ik gewoon mijn hart.
"Het brengt je dichter bij je paard."
Nee, dat doet logisch na denken, en je paard zien als een paard in plaats van een gebruiksdier.
Natural horsemenship, ja het spijt me echt. Maar ik kan er niets in vinden.
Iedereen kan dit behalen (zelfs charlotte dujardin,) door gewoon fatsoenlijk na te denken en zich te verdiepen in het gedrag, in het lichaam, de anatomie en dat soort dingen.
Het is gewoon een commercieel iets, waar je een hoop geld voor uit geeft.
Sorry, gemeen ehh mijn mening?
Gydja schreef:xniieeenke schreef:maralyn ja jou mag ik wel hoor
-
Gydja, het bouwt zich langzaam op en je paard went, maar op een gegeven moment is de rug zo verpest en zo kapot en zo veel pijn dat het paard het niet meer kan verdragen, en instort.
Dan laat die het merken maar is het al te laat.
Het heeft geen nut om iets aan je te vertellen of iets uit te leggen want ik heb het idee dat jij je antwoord al klaar hebt voor dat je het überhaupt gelezen hebt (het sluit gewoon niet aan met de rest van het verhaal). Je bent 13 en het is nog nergens voor nodig om zo betweterig/wijs te doen want zo als ik het zie heb je de meeste informatie uit boeken of van het internet maar ontbreekt het stukje levens ervaring