Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:10

Eindeloze discussie. Ben zelf van mening dat het allebei z'n goede ne slechte kanten heeft. Ik rijd zelf met bit en bitloos. Meestal bitloos omdat ik er van overtuigd ben dat je paard er sensetief van blijft. Maar ben ik de enige die niet helemaal begrijpt wat je met dit topic wilt?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:11

BrechtCarlos schreef:
Eindeloze discussie. Ben zelf van mening dat het allebei z'n goede ne slechte kanten heeft. Ik rijd zelf met bit en bitloos. Meestal bitloos omdat ik er van overtuigd ben dat je paard er sensetief van blijft. Maar ben ik de enige die niet helemaal begrijpt wat je met dit topic wilt?

Ik ben benieuwd naar hoe mensen over NH denken ;)
En daar dus ook over te praten, naar elkaars mening te kijken, te vergelijken, etc

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:13

Ik zie de titel Natural Horsemanship en kom bij een topic met een discussie over bitloosrijden :') .
Maar goed ik denk inderdaad dat het met bit en zonder bit op een manier pijn kan doen, maar ik denk ook dat het bij een bit sneller gebeurd. Er kan bij beide fouten worden gemaakt met het gebruik van de teugels, maar volgens mij zijn ze bitloos minder pijnlijk.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:15

xLeonietje schreef:
Ik zie de titel Natural Horsemanship en kom bij een topic met een discussie over bitloosrijden :') .
Maar goed ik denk inderdaad dat het met bit en zonder bit op een manier pijn kan doen, maar ik denk ook dat het bij een bit sneller gebeurd. Er kan bij beide fouten worden gemaakt met het gebruik van de teugels, maar volgens mij zijn ze bitloos minder pijnlijk.

Het stond eerst bij discussies omdat dat ook een doel was maar nein het werd hierheen verplaatst :o

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:16

xniieeenke schreef:
xLeonietje schreef:

Het stond eerst bij discussies omdat dat ook een doel was maar nein het werd hierheen verplaatst :o

Ja maar ik neem aan dat het doel van dit topic niet was om een discussie te voeren over bitloos rijden wandt dan heette het wel 'bitloos rijden' denk ik :o

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:19

xLeonietje schreef:
xniieeenke schreef:

Ja maar ik neem aan dat het doel van dit topic niet was om een discussie te voeren over bitloos rijden wandt dan heette het wel 'bitloos rijden' denk ik :o

Owh nee idd niet, maar bitloos rijden is iets dat sommigen bij NH vinden passen, en hier gaat het over meningen van elkaar en discussies daarover dus denk dat het toch wel kan :o
maar idd, het gaat echt alleen maar daarover dat ben ik met je eens

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:21

xniieeenke schreef:
Sorry met die bedoelde ik een persoon waarover je het had maar ik was met m'n kop ergens anders en zag dat je het over jezelf had, vergeef me please haha :?
Hoe kan je dat zien?
Heb laatst wat info ergens weg geplukt en op myhorsez gezet in het paardenforum, zal even een Q en A kopiëren ;)
Q: Ik rijd altijd zonder zadel en mijn paard heeft nergens last van.
A: De pijn die zonder zadel rijden geeft bouwt zich langzaam op (het gaat om chronische pijn), als een paard dit laat merken ben je eigenlijk al te laat. Je zal er een paarden osteopaat bij moeten halen om te beoordelen of jou paard wel of geen last heeft van rugklachten door het zonder zadel rijden, omdat paarden vluchtdieren zijn en hun pijn niet laten merken.
A: Osteopaat erbij gehaald en die zegt dat er niks mis is met de rug van je paard? Hartstikke fijn. Betekend niet dat dit topic onzin is, houd de informatie in je achterhoofd en ga lekker door met hoe je bezig bent.

Geen probleem iedereen kan wat verkeerd lezen ;)
Ik rij niet altijd zonder zadel. Een discussie over starten of mij vertellen dat dat slecht is is nergens voor nodig en slaat nergens op. Dat weet ik inmiddels zelf ook wel maar er zit meer verhaal achter. Ik rij zonder zadel als ik daar zin in heb wat max 1x in de week is of zelfs minder. Vorig jaar ben ik met mijn paard gevallen zie topic: [VVDD] Volg topic, Harde val met een IJsco... . De boom van mijn zadel is gebroken waardoor ik aan haar merkte dat ze minder lekker liep. Ze is kei hard voor zichzelf maar omdat ik haar al 7 jaar heb en haar door en door ken we echt een band hebben (vind het zo cliché om te zeggen) was mij dit dus wel duidelijk. Ik voel, zie en merk aan haar als er iets mis is maar ook gewoon als ze haar dag niet heeft. Ik voel dus ook als er iets mis is zo als toen de boom gebroken was liep ze iets minder lekker als toen ik reed zonder zadel. Dus met het zadel naar de zadelmaker en ja hoor boom gebroken. Paard liep nog steeds niet helemaal lekker bleek er een stuk van haar halswervel afgebroken (lees meer er over in het topic) Op dat punt was het beter om haar te rijden zonder zadel dan met. Mede door dat de boom gebroken was maar ook de plek van de gebroken stukje halswervel. Je hoeft niet altijd alles 'te zien' je kan het ook aanvoelen ;)

Freki

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:39

Ik rijd bijna altijd met schapendek, en nee, ik vind dat niet slecht! Ik heb er een van Christ met heavy inlages.

Overigens ik heb natuurlijk een zadel (fryso) maar die heb ik nog niet echt gebruikt bij hem!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 20:09

Freki schreef:
Ik rijd bijna altijd met schapendek, en nee, ik vind dat niet slecht! Ik heb er een van Christ met heavy inlages.

Overigens ik heb natuurlijk een zadel (fryso) maar die heb ik nog niet echt gebruikt bij hem!

Jij vind dat niet slecht, en hoe denkt je paard daarover? :P

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:28

Dat weet ik niet, jammer genoeg kan ik niet met mn paardjes erover praten...

Ik denk dat als je zelf een christ hebt, dat je er anders over denkt!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:28

Freki schreef:
Dat weet ik niet, jammer genoeg kan ik niet met mn paardjes erover praten...

Ik denk dat als je zelf een christ hebt, dat je er anders over denkt!

Jammer dat ze je dat niet zo duidelijk kunnen vertellen hé? Zou het een stuk makkelijker maken :P

Welke christ heb je? Misschien heb ik er overheen gelezen?

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 06:49

Christ iberica met inlages. Speciaal bestelt omdat ik dus bijna altijd met dat ding rijdt!

Maar ik zou inderdaad het ook niet aanraden om met een standaard pad zovaak te rijden!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 10:39

Alleen een paardenfysotherapeut kan voelen of er iets verkeerd zit met zonder zadel rijden ;)

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:22

Osteo komt 1 X per jaar, die weet dat ik zonder zadel rijd. Heeft nog nooit de opmerking gemaakt, dat hij last had van zijn rug!

Overigens, ik rijd maar 1 a 2 x per weey, omdat ik dus zoveel van de grond af train...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 11:25

Freki schreef:
Osteo komt 1 X per jaar, die weet dat ik zonder zadel rijd. Heeft nog nooit de opmerking gemaakt, dat hij last had van zijn rug!

Overigens, ik rijd maar 1 a 2 x per weey, omdat ik dus zoveel van de grond af train...

Als die niks ziet, helemaal goed ;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:53

xniieeenke schreef:
Alleen een paardenfysotherapeut kan voelen of er iets verkeerd zit met zonder zadel rijden ;)

Je kan wel aan je paard merken of hij iets fijn vind of niet. In elk geval als je je paard al 7 jaar hebt neem ik aan dat je wel door hebt waar ze wel en niet gelukkig van word en dat je ook signalen opvangt. Daar hoeft dan niet speciaal een osteopaat of fysio aan te pas te komen. Die schakel je meestal in wanneer je zelf ook door hebt dat er iets niet helemaal goed zit.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:00

Gydja schreef:
xniieeenke schreef:

Je kan wel aan je paard merken of hij iets fijn vind of niet. In elk geval als je je paard al 7 jaar hebt neem ik aan dat je wel door hebt waar ze wel en niet gelukkig van word en dat je ook signalen opvangt. Daar hoeft dan niet speciaal een osteopaat of fysio aan te pas te komen. Die schakel je meestal in wanneer je zelf ook door hebt dat er iets niet helemaal goed zit.

Paarden laten het niet merken, want ze zijn vluchtdieren en als ze pijn laten merken zijn de dus een prooi :P

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:02

Ik vind het allemaal gezeur.

Ja, kort door de bocht. Ik ga zeker een paar mensen weg drukken of op stang jagen.
I dont care.

Als jij gewoon goed na denkt, en naar je paard luistert, weet je wat kan, en wat niet kan met je paard.

Grondwerk, iedereen ziet het als een heilig iets. Je moet dit doen, om een betere band met je paard te krijgen.

Bullsh** het is gewoon de basis opvoeding, waar mensen een commercieel vlaggetje aan hebben opgehangen en doordat zij er zich in hebben verdiept, een andere naam hebben gegeven, daar een beste zooi geld aan verdienen.

Zonder bit is altijd beter!
Jap... less is more... Maar kom wel met wetenschappelijke bewijzen gerapporteerd door universitaire onderzoeken ipv een stom youtube filmpje.

Ik ben voor beide, mits goed gebruikt.
Dat een bit altijd pijn doet?
Kóm maar met dat bewijs! Je mag me zelfs een lezing aan huis geven, met nog meer bezoekers en ik wil er zélf wel voor betalen! Maar... wel met een onderbouwd wetenschappelijk rapport. Anders negeer ik het compleet en volg ik gewoon mijn hart.

"Het brengt je dichter bij je paard."
Nee, dat doet logisch na denken, en je paard zien als een paard in plaats van een gebruiksdier.

Natural horsemenship, ja het spijt me echt. Maar ik kan er niets in vinden.
Iedereen kan dit behalen (zelfs charlotte dujardin,) door gewoon fatsoenlijk na te denken en zich te verdiepen in het gedrag, in het lichaam, de anatomie en dat soort dingen.

Het is gewoon een commercieel iets, waar je een hoop geld voor uit geeft.

Sorry, gemeen ehh mijn mening?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:07

xniieeenke schreef:
Paarden laten het niet merken, want ze zijn vluchtdieren en als ze pijn laten merken zijn de dus een prooi :P

wauw :') ik vraag me eigenlijk af of je wel weet waar je over praat.

Even voor de duidelijkheid. Ja een paard laat het niet zo snel merken. Als een paard echt pijn heeft merk je dat. Toen er bij mijn paard een stukje halswervel afgebroken was merkte je aan haar karakter dat ze minder vrolijk was, minder voorwaarts, gewoon haar doen en laten. Daarbij liep ze onzuiver. Niet kreupel, maar niet helemaal geweldig. Dat was voor mij een reden om de hele bubs (dierenarts enz) er bij te halen, omdat ik merkte dat er wat mis was met mijn paard. Ook kunnen paarden hun dag een keer niet hebben en dat kan je ook gewoon merken. Wil jij gaan beweren dat je helemaal niets aan een paard/dier kunt merken als er wat mis is? dan heb je echt nog een hoop te leren :(:)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 12:13

maralyn ja jou mag ik wel hoor :D

-

Gydja, het bouwt zich langzaam op en je paard went, maar op een gegeven moment is de rug zo verpest en zo kapot en zo veel pijn dat het paard het niet meer kan verdragen, en instort.
Dan laat die het merken maar is het al te laat.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:20

xniieeenke schreef:

-

Gydja, het bouwt zich langzaam op en je paard went, maar op een gegeven moment is de rug zo verpest en zo kapot en zo veel pijn dat het paard het niet meer kan verdragen, en instort.

Het heeft geen nut om iets aan je te vertellen of iets uit te leggen want ik heb het idee dat jij je antwoord al klaar hebt voor dat je het überhaupt gelezen hebt (het sluit gewoon niet aan met de rest van het verhaal). Je bent 13 en het is nog nergens voor nodig om zo betweterig/wijs te doen want zo als ik het zie heb je de meeste informatie uit boeken of van het internet maar ontbreekt het stukje levens ervaring ;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:31

maralyn schreef:
Ik vind het allemaal gezeur.

Ja, kort door de bocht. Ik ga zeker een paar mensen weg drukken of op stang jagen.
I dont care.

Als jij gewoon goed na denkt, en naar je paard luistert, weet je wat kan, en wat niet kan met je paard.

Grondwerk, iedereen ziet het als een heilig iets. Je moet dit doen, om een betere band met je paard te krijgen.

Bullsh** het is gewoon de basis opvoeding, waar mensen een commercieel vlaggetje aan hebben opgehangen en doordat zij er zich in hebben verdiept, een andere naam hebben gegeven, daar een beste zooi geld aan verdienen.

Zonder bit is altijd beter!
Jap... less is more... Maar kom wel met wetenschappelijke bewijzen gerapporteerd door universitaire onderzoeken ipv een stom youtube filmpje.

Ik ben voor beide, mits goed gebruikt.
Dat een bit altijd pijn doet?
Kóm maar met dat bewijs! Je mag me zelfs een lezing aan huis geven, met nog meer bezoekers en ik wil er zélf wel voor betalen! Maar... wel met een onderbouwd wetenschappelijk rapport. Anders negeer ik het compleet en volg ik gewoon mijn hart.

"Het brengt je dichter bij je paard."
Nee, dat doet logisch na denken, en je paard zien als een paard in plaats van een gebruiksdier.

Natural horsemenship, ja het spijt me echt. Maar ik kan er niets in vinden.
Iedereen kan dit behalen (zelfs charlotte dujardin,) door gewoon fatsoenlijk na te denken en zich te verdiepen in het gedrag, in het lichaam, de anatomie en dat soort dingen.

Het is gewoon een commercieel iets, waar je een hoop geld voor uit geeft.

Sorry, gemeen ehh mijn mening?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:34

Maralyn, groten deels mee eens inderdaad!!

Al vind ik NH is niet iets wat je zo kan. Grotendeels natuurlijk wel, maar delen zijn echt wel lastig! (en dan heb ik het dus over Emiel Voest Methode) Ik doe het al 7 jaar, en nog lang niet uitgeleerd.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 16:30

Gydja schreef:
xniieeenke schreef:

-

Het heeft geen nut om iets aan je te vertellen of iets uit te leggen want ik heb het idee dat jij je antwoord al klaar hebt voor dat je het überhaupt gelezen hebt (het sluit gewoon niet aan met de rest van het verhaal). Je bent 13 en het is nog nergens voor nodig om zo betweterig/wijs te doen want zo als ik het zie heb je de meeste informatie uit boeken of van het internet maar ontbreekt het stukje levens ervaring ;)

Als het een wetenschappelijk onderzoek is neem ik aan dat dat gewoon echt is? :)

--

Freki dat vind ik ook wel ja :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:17

Freki klopt! Net als paardrijden. Mennen. Voltigeren moet je dat leren.

En als er nu gewoon vanaf het begin direct aandacht aan correcte opvoeding werd gespendeerd en mensen iets meer verdiepten in gedrag anatomie en biomechanika was dat commerciele gedoe niet nodig geweest.