Verschillende methodes en verschillende paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xReeeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:55

Ik heb een lange tijd gewerkt met de methode van Monty Roberts. De laatste tijd ook bezig met Emiel Voest. Komen een beetje op het zelfde neer!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:56

Persoonlijk heb ik echt helemaal niets met mensen die volgens één methode werken. Ik heb wel eens te maken gehad met mensen die volgens een methode werkten die volgens mij ingekruist waren met een papagaai oid. Ik heb een tijd gelest bij een academisch dressuur mens, die dacht echt gewoon helemaal niet meer voor zichzelf en iedereen die niet volgens die methode werkte was ook gewoon de duivel :j . Daarnaast hoor je ook wel gewoon een hele domme opmerkingen, trainers die beweren dat een paard niets doen voor eten en dergelijke dat je het fijner vind om met andere methodes te werken is natuurlijk prima maar om dan te doen alsof de rest niet kan is natuurlijk onzin en daar worden je leerlingen alleen maar dommer van.

Er zijn vast ook wel goede trainers die methodes op de markt brengen, het is immers commercieel wel verstandig :$ . Maar ik ga echt nooit meer bij iemand trainen die een methode volgt want een boel timmeren een halve bouwmarkt aan planken voor hun hoofd. Mijn huidige instructeur kijkt gewoon een boel trucjes van iedereen af en heeft zelf een stel hersens dan kon je toch echt het verst.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:00

palousa_boy schreef:
Het paard weet dan wel heel goed dat hij bij mij wel uit moet kijken, soms wekt dat wel wat frustraties op bij de eigenaar maar dan is dat het verschil tussen hun en mij.

En tuurlijk werkt die por of tik niet bij elk paard, maar daar los ik het dan weer anders bij op, maar het zijn idd gewoon korte correcties op het juiste moment waar de relatie paard-eigenaar niet van gaat veranderen, maar op dat moment is het opgelost, en heb ik simpel gezegd mijn werk gedaan.

Wanneer het wel veranderen kan is dat de eigenaar in die periode veranderd van onzeker persoon die mee loopt met het paard, naar iemand die er meer vertrouwen in heeft en dus het paard naar de wei brengt (om maar bij dat voorbeeld te blijven) omdat ze hebben gezien dat het wel kan, maar dan met een hele andere mindset. (Dus rustig en kalm, eventueel een korte correctie en daarna weer gewoon verder alsof er niets gebeurd is en niet met een stresshoofd omdat het paard naar de wei MOET en dan gaat hij straks wer rennen en en en.. En toen was het paard weer weg)

Soms helpt het veel als mensen zien wat wel mogelijk is, dat geeft ze dan net dat extra duwtje in de rug dat ze nodig hebben om zichzelf bij elkaar te schrapen.
Het is toch ook wel vaak zo dat mensen gewoon zich machteloos voelen, geen idee hebben wat ze dan moeten doen om het op te lossen.

Als jij dan kan laten zien dat het er echt wel in zit, dat het echt wel normaal kan geeft dat ze een handvat, iets waarmee ze zelf verder kunnen.
Al met al kan een paard niet meer zijn dan jij als begeleider bent, ben jij dus gestressed en heb jij een plaatje in je hoofd dat het fout gaat gaat het ook meestal fout. Dat is niet het paard, dat is de begeleider.

Zie het met (beginners) les ook hoor, dan komt iemand ergens niet helemaal uit en dan pak ik het paard heel even over om het te laten zien. Dan blijkt dat het paard het prima kan, maar dat de eigenaar gewoon wat duidelijker moet zijn. Nu is alle begin moeilijk, ook ik heb lopen stuntelen toen ik een beginner was, iedereen denk ik wel, dus dat geeft niets, mits je maar ervan leert dat het niet het paard is, maar het mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:00

palousa_boy schreef:
Maar de handeling x, y of z uitvoeren aan de hand van een video is nogal wat anders dan dat er iemand naast je staat die je het live ziet doen bij jouw paard en jouw situatie, want die staat nooit op die dvd. Ik heb namelijk nooit een filmploeg bij me voor het geval dat een paard iets doet waar ik op moet reageren.
De dvd's zijn naar mijn idee dus gewoon te veel voorbereid en niet berust op de situaties die JIJ tegenkomt.
Het zien van mij en hun paard waar het dus wel goed bij gaat zou ze dan in dat geval net dat beetje vertrouwen kunnen geven om de gedachtegang en mentale staat wat te veranderen, maar zoals ik er in sta lukt sommige mensen gewoon niet omdat dat mijn karakter is en hun heel anders zijn.
Karakter kun je immers niet leren uit een boekje of van een dvd.
Het kan wel veranderen maar daar gaan heel wat meer zaken overheen.

Oh, maar bij Parelli zijn het niet alleen maar afgeborstelde videos met super getrainde paarden hoor. Als je dat beeld hebt begrijp ik het wel :j Maar de videos zijn zoveel meer, geven zoveel herkenning en heel veel 'interessant, dat zou bij die van mij ook wel kunnen werken'.

En natuurlijk werken ze niet met mijn paard en zijn ze mij niet, maar het werkt wel hoor, dat heb ik wel ontdekt. Het werkt beter dan die bepaalde mensen die het wel even zouden laten zien met mijn pony's ;) En gelukkig is er voor de echt bange mensen, of de extreme gevallen van paarden, ook gewoon 1 op 1 nederlandstalige begeleiding te vinden hoor :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:03

palousa_boy schreef:
Maar de handeling x, y of z uitvoeren aan de hand van een video is nogal wat anders dan dat er iemand naast je staat die je het live ziet doen bij jouw paard en jouw situatie, want die staat nooit op die dvd. Ik heb namelijk nooit een filmploeg bij me voor het geval dat een paard iets doet waar ik op moet reageren.
De dvd's zijn naar mijn idee dus gewoon te veel voorbereid en niet berust op de situaties die JIJ tegenkomt.
Het zien van mij en hun paard waar het dus wel goed bij gaat zou ze dan in dat geval net dat beetje vertrouwen kunnen geven om de gedachtegang en mentale staat wat te veranderen, maar zoals ik er in sta lukt sommige mensen gewoon niet omdat dat mijn karakter is en hun heel anders zijn.
Karakter kun je immers niet leren uit een boekje of van een dvd.
Het kan wel veranderen maar daar gaan heel wat meer zaken overheen.

Er worden toch heel wat situatie's behandeld in de dvd's, dat valt helemaal niet tegen. Daarnaast wordt ook wel verteld dat ze niet alles kunnen behandelen, maar krijg je ook goede tips om te weten waar het gedrag vandaan komt(is het angst, is het geen respect hebben enz) en hoe je daar dan mee om moet gaan.

Maar vooral, er zijn gewoon instructeurs, heb je echt een probleempaard dan raad ik aan zo snel mogelijk daar een instructeur bij te halen die evt kan helpen met patroon doorbreking, die even schoon schip kan helpen maken en je echt op de goede weg zet, dingen meegeeft waar je mee verder kan die specifiek op jou en dat paard gericht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:08

Voor wie wil, kijk gewoon even op https://www.parelliconnect.com/#/
Bij videos krijg je een heel kleine selectie te zien van wat er in de bibliotheek staat, wil daar verder niks mee zeggen maar gewoon om aan te geven wat voor videos er zijn en dat het dus niet alleen maar afgeborstelde videos zijn ;)

(heb ze zelf nog niet allemaal gezien dus kan over de inhoud niks zeggen, maar daar gaat het verder ook niet om natuurlijk ;) )

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:10

Het voordeel van dvd's tegenover instructie in de bak vind ik dat je dvd's opnieuw kan kijken. De eerste keer dat je alle informatie te horen krijgt, ben je bij een nieuwe methode vaak zo aan het schakelen, dat je grote delen van de informatie mist. Bij een dvd begin je daarna weer vooraan met kijken, bij een instructie is het direct een nieuwe les. Door eerst een aantal uur dvd's te kijken voordat je bij een instructeur aan de slag gaat, geeft je alvast een hoop handgrepen over wat er ongeveer bedoeld wordt en welke termen waarvoor gebruikt worden. Hierdoor gaat de vooruitgang in de lessen veel sneller.

Het is geen vervanging voor lessen, het is een (in mijn ogen zeer waardevolle) toevoeging bij lessen. Maar in periodes dat ik überhaupt niet les, kan ik op deze manier toch vooruit en mijzelf verder ontwikkelen. Lesssen doe ik dan sowieso niet, dat is niet dvd of boek-afhankelijk, maar met mijn paard leer ik dan toch door.

palousa_boy

Re: Verschillende methodes en verschillende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:19

Zal morgen even kijken of er een video wil laden, het internet hier is niet echt grandioos voor dat soort dingen ;)

Een dvd terug kunnen kijken is misschien makkelijk, maar ik denk toch dat instructie ter plekke toch meerwaarde heeft tegenover een video thuis.
De video zal immers niet inspelen op jou als persoon en jouw paard.

Dan gaan we het over leervormen hebben enzo.

Verder heb je dan nog vragen en het antwoord dat je bij de dvd mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:30

Dat valt reuze mee is mijn ervaring. Natuurlijk is het niet letterlijk 1 op 1 (maar daar zijn de instructeurs weer voor) maar het is zo uitgebreid met zoveel verschillende mensen, paarden en situaties, dat het bijna onmogelijk is om er niks mee te kunnen.

Uiteraard ervaar ik ook dingen en problemen waar ik vragen over heb, maar gek genoeg tot nu toe wel steeds diverse videos gevonden die daarover gingen. Maar ook al met andere mensen en instructeur over gepraat. Videos gemaakt en deze laten zien voor feedback en natuurlijk ook gewoon simpel les gehad. En heb niet het idee dat ik vast zit met alles.. in tegendeel.. wil nog zoveel doen en proberen dag tijd eerder het probleem is :+

Dus zelf ervaar ik dat allemaal niet, dat niet constant iemand je handje laten vasthouden een probleem is. Dat dingen via een video proberen niet werkt en dat je zonder constant real life begeleiding niet verder komt. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk ;)

Nog even over de videos.. al een aantal keer een video beginnen kijken omdat persoon een probleem met iets had wat ik wel interessant vond. Bleek het eigenlijk over een totaal ander iets te gaan want wat de persoon dacht dat hetprobleem was bleek niet het eigenlijke probleem te zijn. Dat eigenlijke probleem opgelost en de rest verdween ook als sneeuw voor de zon. Dus ik zie daar weinig verschil in met gewoon lessen, buiten dat het niet letterlijk over jou gaat, maar daarom is het niet minder waardevol ;)

Denk trouwens ook dat dit allemaal wel bij allerlei methodes hoort, ik praat nu steeds over Parelli omdat ik daar de meeste ervaring (en positief resultaat) mee heb maar heb me ook wel verdiept in andere methodes, dat wel. En hoe meerje bekijkt en leest, hoe meer je merkt dat het eigenlijk allemaal over hetzelfde gaat en dat mensen dit al tijden zo doen ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:37

palousa_boy schreef:
Het paard weet dan wel heel goed dat hij bij mij wel uit moet kijken, soms wekt dat wel wat frustraties op bij de eigenaar maar dan is dat het verschil tussen hun en mij.

Daarom doe ik dat dus nauwelijks meer: het paard overnemen :D Het is heel verleidelijk, maar het lost niets op. Het kan inderdaad juist tot frustratie leiden en dat wil ik voorkomen.

Angstige mensen hebben meestal angst met een reden, namelijk dat ze hun paard niet onder controle hebben. 95% van de angst is te verhelpen door mensen te leren hoe ze hun paard wél onder controle kunnen krijgen.

palousa_boy

Re: Verschillende methodes en verschillende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:01

Dat is helemaal waar, maar daar had ik geen tijd voor tijdens m'n werk ;)