Verschil vanuit een paard: longeren en join up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Re: Verschil vanuit een paard: longeren en join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:55

Ik combineer de twee, free lunging en join up. En met een join up zijn er wel degelijk signalen waar je op moet letten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:56

Waarom wil een paard aan de longe naar je toekomen? Hij is toch al bij je? Je bent toch aan het communiceren? Zo niet dan gaat er sowieso iets mis.
Je hebt hem namelijk NIET weggejaagd. Je bent met hem aan het werk, gewoon rijden maar dan aan een touwtje.
Als je met je paard wandeld mag hij toch ook niet in je nek kruipen?

Dorientjuh, dat mag je vinden maar dat is een andere discussie.
Echte uitdaging vinden ze in de woeste wildernis zonder mensen zullen we maar zeggen.
Op de wei staan is ook saai imo. Maar zolang jij je paard voldoende lovend behandeld worden ze normaal gesproken fanatiek in het werk.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 20:58

Sizzle, is dit naar mij toe? Want ik longeer niet aan een touwtje... Ik doe Free lunging en join up combineren. Ik jaag hem van mij af, laat hem naar mij toe komen, van hand veranderen etc. En ik let daarbij op alle signalen die hij geeft. Op het einde van elke sessie (linksom en rechtsom) moet hij naar mij toe komen, schouder aantikken of in ieder geval naast mij staan met zijn schouder.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:00

zie het als sporten met een andere persoon.

Longeren: Je bent samen in overleg hoe jullie aan het werk zijn.
Join-up: Je jaagt je persoon net zolang weg totdat hij alle macht aan jou geeft.
Spelen: Jullie zijn aan het stoeien binnen de afgesproken regels.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:01

@Sizzle

Misschien ziet het paard dat anders. Hij is uiteraard bij je, maar je drijft hem van je weg met longeren, hoe je het ook wendt of keert. Niet elk paard zal dit zo ervaren maar er werd hier een topic gemeld met veel mensen waarvan het paard join-up signalen gaf tijdens het longeren, dus vandaar...

Waarom zouden ze dat anders doen..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:03

Welke join up signalen? Want die zijn ook heel dubbel te interpreteren.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:04

RianneH schreef:

Oor naar binnen gedraaid (naar persoon toe), kauwen (als het goed is) en sowieso het laag dragen van het hoofd/hals strekken, althans op deze let ik dan.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:07

Nog maar even een ideetje: Misschien komt het signalen geven tijdens longeren vooral voor bij groene paarden, ze willen graag communiceren maar er wordt niet geluisterd. Uiteindelijk begrijpt het paard wel dat jij een andere bedoeling hebt, namelijk longeren. Maar dan zie ik niet hoe join-up zieliger/traumatischer zou zijn dan longeren. Eerder andersom.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:08

Coldsummers, nee ik had niet gezien dat er een reactie tussen was gekomen.

Silversomali, als je te streng of te overheersend bent tegen een paard zal het onder elke omstandigheid JU signalen vertonen.
Je bent dan de baas aan het spelen, niet aan het communiceren. Als je merkt dat een paard wil gaan likken of op een andere manier zijn eigen initiatief verliest, dan zal dat paard met kleinere hulpen benaderd moeten worden.
Wegjagen is gewoon niet de bedoeling. Als je een 3 jarige aan de longe krijgt, jaag je hem toch niet weg? Je geeft hem gewoon steeds meer ruimte en beloond hem voor zijn initiatief. Een menner jaagt zijn paarden toch ook niet weg? Daar zit toch ook ruimte tussen?
Als mensen dat jagen wel doen dan hebben ze de achterliggende gedachte van longeren niet begrepen lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:12

Sizzle, maar is het dan 'fout' wanneer een paard zijn hals strekt en/of kauwt/likt tijdens het longeren? Dat is toch een teken van ontspanning? :)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:12

Dat begrijp ik, ik zeg ook nergens dat dit bij mij gebeurt, maar feit is dat het wel bij mensen gebeurt zoals je in het andere topic kan lezen. En ja dan moet je misschien zachter zijn met je hulpen. Maar lang niet iedereen heeft zoveel gevoel of ervaring, veel mensen weten niet eens dat het join-up signalen zijn

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:14

Bij mij is longeren wel eerst braaf en ontspannen voor ik het leuk ga maken met balken, omdraaien, slalom, grotere overgangen, en verzin het.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:18

silversomali schreef:
Dat begrijp ik, ik zeg ook nergens dat dit bij mij gebeurt, maar feit is dat het wel bij mensen gebeurt zoals je in het andere topic kan lezen. En ja dan moet je misschien zachter zijn met je hulpen. Maar lang niet iedereen heeft zoveel gevoel of ervaring, veel mensen weten niet eens dat het join-up signalen zijn

Mijn paard doet dus automatisch met het logeren zijn oor naar mij toe draaien en zijn hoofd laag. :') Maar ik vind het longeren aan een lijntje helemaal niets. En om het voor hem wat leuker toemaken dus free lunging, join up etc. gecombineerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:22

Dat mensen niet weten waar ze mee bezig zijn, daar kan het longeren niets aan doen en maakt het principe longeren niet fout. Dat is met rijden niet anders.
Ontspanning en concentratie is goed, maar paard dat ultiem onderdanig staat te wezen is niet ontspannen die is alleen maar actief bezig met proberen niets fout te doen. Op dat moment is er geen initiatief meer en valt er weinig te leren. Leren kun je alleen als je fouten durft te maken.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:24

Sizzle schreef:
Dat mensen niet weten waar ze mee bezig zijn, daar kan het longeren niets aan doen en maakt het principe longeren niet fout. Dat is met rijden niet anders.
Ontspanning en concentratie is goed, maar paard dat ultiem onderdanig staat te wezen is niet ontspannen die is alleen maar actief bezig met proberen niets fout te doen. Op dat moment is er geen initiatief meer en valt er weinig te leren. Leren kun je alleen als je fouten durft te maken.

Mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:25

Sizzle schreef:

Wanneer is er dan het verschil tussen ontspanning en ultiem onderdanig? Ik kan -uiteraard- fout zitten, maar wanneer een paard zijn hals strekt/kauwt lijkt het mij ontspannen. Of is het dan ultiem onderdanig?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:27

Ken je paard ;)
Een paard dat geen initiatief durft te tonen wordt te streng behandeld en daarmee beperkt in zijn leercapaciteit.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-01-15 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:27

Deetjeeuh, ik zou dat als ontspannen zien. Als een paard onderdanig is, is die in mijn ogen heel erg introvert en komt die onzeker over; durft geen stap verkeerd te zetten. Dit is dan wel het uiterste, mijn paard was zo. Heel erg introvert en onderdanig en durfde niet veel, kwam ook alleen maar naar mij toe tijdens longeren.

En inderdaad, als je je paard kent, dan kun je al snel zien wanneer hij onderdanig en wanneer hij ontspannen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:37

Voorop gesteld: dit gaat niet over mij. Gewoon interesse. :P

Wanneer durft een paard geen initiatief te tonen? Toont het paard initiatief wanneer het ook weleens niet naar je luistert? Eigenwijs een paar stappen meer/sneller doet?

En coldsummers, bedoel je met het alleen naar je toekomen tijdens het longeren dat ze voor de rest nooit naar je toe kwam? Dus niet in de wei, als je haar los had gelaten in de bak etc. ?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 21:39

Maar zijn paarden die een join-up doen dan eigenlijk ook niet gewoon lekker ontspannen? Misschien heb ik het altijd verkeerd gezien, maar ik zie altijd paarden bij een join-up met lage hoofden, oortjes naar je toe gedraaid en gekouw.
Zou het niet gek zijn als een paard dezelfde signalen heeft voor ontspanning en onderdanigheid/stress?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:41

Die van mij was zo, dat hij in de wei onderhand van me weg rende. Veel grondwerk gedaan en met hem gewandeld, het rijden toen een jaa niet gedaan en hem lekker 'paard' laten zijn. Toen weer langzaam opgepakt. Hij was totaal anders. En nu hij op een pensioenstalling staat is hij helemaal veranderd. Niet meer chagrijnig als ik naar hem toe kom wanneer hij op stal staat. Nog wel streken hoor, wil rent in de zomer nog wel eens weg voor mij in de wei. Maar dan komt hij daarna weer poeslief naar me toe, het is meer spelen dan mij irriteren. Mijn paard is best wel introvert, durft zelf niet veel initiatief te nemen, heeft echt een leider nodig; die hem stuurt en hem vooral gerust stelt.

Ik denk als een paard geen initiatief meer durft te tonen hij vooral bang is of te onzeker om zelf iets te ondernemen. Mijn paard durfde ook niet veel, maar nu laat ik hem los op het erf en loopt hij zo overal naartoe (dit durfde hij vroeger dus echt niet).

Mariett: klopt. Althans zoals ik een Join Up zie wel. Sowieso ga je toch geen paard trainen dat te gespannen is? Of ben ik dat alleen? haha.
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 02-01-15 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:41

coldsummers schreef:
RianneH schreef:

Oor naar binnen gedraaid (naar persoon toe), kauwen (als het goed is) en sowieso het laag dragen van het hoofd/hals strekken, althans op deze let ik dan.

Oortje naar je toe lees ik als aandachtigheid, oplettendheid. Dat wil ik wel graag met longeren want als ze niet op mij letten, kunnen ze ook niet mijn signalen/hulpen reageren.
Kauwen komt vanuit de ontspanning, het los laten van de kaak en vaak fijn door het lichaam bewegen. Het onderdaning likken van de lippen en kauwen waar in de JU naar toe gewerkt wordt is een andere reactie van het lichaam dan wat ik wil met longeren, of vrijwerken (vrij longeren enz).
Het laten zakken van de hals is iets wat ik op zoek in het longeren, zakken van de hals, rugspieren oprekken, buikspieren aanspannen en vooral, ontspanning vinden.

Dit geeft wel aan dat veel dingen heel anders te interpreteren zijn bij de ene training als bij de andere. Miz is het uitvoeren van een JU echt een heftige stap. Het wegjagen en zeer onderdanig maken valt voor mij daaronder. Ook heeft het veel aspecten van vrijwerken/-longeren wat een prettige manier is om los je paard aan het werk te zetten. Niets mis mee, zolang het niet om slaat in een JU.

Verder ga ik helemaal met Sizzle mee ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:43

Een paard toont initiatief door dingen die nieuw zijn zonder angst voor straf de signalen vrij te interpreteren, ook als dit misschien eerst een reactie geeft die je niet bedoelde.
Bij 'stout' zijn neemt het paard gewoon de geboden ruimte, niet meer en niet minder.

Maar komop zeg, een beetje paardenbezitter moet dat verschil toch eigenlijk gewoon kunnen zien.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:44

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:20

RianneH schreef:
coldsummers schreef:

Oortje naar je toe lees ik als aandachtigheid, oplettendheid. Dat wil ik wel graag met longeren want als ze niet op mij letten, kunnen ze ook niet mijn signalen/hulpen reageren.
Kauwen komt vanuit de ontspanning, het los laten van de kaak en vaak fijn door het lichaam bewegen. Het onderdaning likken van de lippen en kauwen waar in de JU naar toe gewerkt wordt is een andere reactie van het lichaam dan wat ik wil met longeren, of vrijwerken (vrij longeren enz).
Het laten zakken van de hals is iets wat ik op zoek in het longeren, zakken van de hals, rugspieren oprekken, buikspieren aanspannen en vooral, ontspanning vinden.

Dit geeft wel aan dat veel dingen heel anders te interpreteren zijn bij de ene training als bij de andere. Miz is het uitvoeren van een JU echt een heftige stap. Het wegjagen en zeer onderdanig maken valt voor mij daaronder. Ook heeft het veel aspecten van vrijwerken/-longeren wat een prettige manier is om los je paard aan het werk te zetten. Niets mis mee, zolang het niet om slaat in een JU.

Verder ga ik helemaal met Sizzle mee ;)

Niet eens, bij JU werk je naar ultieme ontspanning toe en niet naar onderdanigheid. Je wil vertrouwen creëeren, dit doe je mi niet door je paard zich zeer onderdanig te laten voelen. Dan heb je het idee volgens mij verkeerd begrepen. Natuurlijk stel je een bepaalde rangorde, jij beweegt immers het paard en het paard niet jouw. Maar als hoofddoel houd je hem gefocusd maar kalm en ontspannen.
Je wil als paardentrainer toch een fijn en ontspannen gaand paard ten alle tijden?

En hoe kunnen signalen anders te interpreteren zijn. Dit zijn duidelijke signalen van ontspanning, niet van stress. Bij stress zou je samengeknepen billen en staart zien, hoog opgeheven en iets weggedraaid hoofd, etc.