Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
silversomali schreef:Dat begrijp ik, ik zeg ook nergens dat dit bij mij gebeurt, maar feit is dat het wel bij mensen gebeurt zoals je in het andere topic kan lezen. En ja dan moet je misschien zachter zijn met je hulpen. Maar lang niet iedereen heeft zoveel gevoel of ervaring, veel mensen weten niet eens dat het join-up signalen zijn
Sizzle schreef:Dat mensen niet weten waar ze mee bezig zijn, daar kan het longeren niets aan doen en maakt het principe longeren niet fout. Dat is met rijden niet anders.
Ontspanning en concentratie is goed, maar paard dat ultiem onderdanig staat te wezen is niet ontspannen die is alleen maar actief bezig met proberen niets fout te doen. Op dat moment is er geen initiatief meer en valt er weinig te leren. Leren kun je alleen als je fouten durft te maken.
Sizzle schreef:Dat mensen niet weten waar ze mee bezig zijn, daar kan het longeren niets aan doen en maakt het principe longeren niet fout. Dat is met rijden niet anders.
Ontspanning en concentratie is goed, maar paard dat ultiem onderdanig staat te wezen is niet ontspannen die is alleen maar actief bezig met proberen niets fout te doen. Op dat moment is er geen initiatief meer en valt er weinig te leren. Leren kun je alleen als je fouten durft te maken.
coldsummers schreef:RianneH schreef:Welke join up signalen? Want die zijn ook heel dubbel te interpreteren.
Oor naar binnen gedraaid (naar persoon toe), kauwen (als het goed is) en sowieso het laag dragen van het hoofd/hals strekken, althans op deze let ik dan.
RianneH schreef:coldsummers schreef:Oor naar binnen gedraaid (naar persoon toe), kauwen (als het goed is) en sowieso het laag dragen van het hoofd/hals strekken, althans op deze let ik dan.
Oortje naar je toe lees ik als aandachtigheid, oplettendheid. Dat wil ik wel graag met longeren want als ze niet op mij letten, kunnen ze ook niet mijn signalen/hulpen reageren.
Kauwen komt vanuit de ontspanning, het los laten van de kaak en vaak fijn door het lichaam bewegen. Het onderdaning likken van de lippen en kauwen waar in de JU naar toe gewerkt wordt is een andere reactie van het lichaam dan wat ik wil met longeren, of vrijwerken (vrij longeren enz).
Het laten zakken van de hals is iets wat ik op zoek in het longeren, zakken van de hals, rugspieren oprekken, buikspieren aanspannen en vooral, ontspanning vinden.
Dit geeft wel aan dat veel dingen heel anders te interpreteren zijn bij de ene training als bij de andere. Miz is het uitvoeren van een JU echt een heftige stap. Het wegjagen en zeer onderdanig maken valt voor mij daaronder. Ook heeft het veel aspecten van vrijwerken/-longeren wat een prettige manier is om los je paard aan het werk te zetten. Niets mis mee, zolang het niet om slaat in een JU.
Verder ga ik helemaal met Sizzle mee