Leuk, schriktraining! Helaas niet af kunnen maken :-(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:50

TS, wat een vervelende situatie. Dit liep niet zoals jij verwacht had, hopelijk overkomt je dit niet weer.

Na het lezen van dit topic, weet ik over wie het gaat. Over persoonlijke 'smaken', methodes en persoonlijkheden valt te twisten. Ik ben niet bij de training geweest waar TS was, maar heb de trainer van zeer dichtbij meegemaakt en tig malen meegedaan aan deze schriktrainingen met diverse paarden (van groen tot ervaren). De opbouw en hetgeen gebeurde bij TS herken ik totaal niet als werkwijze van de trainer. Wij begonnen altijd met werk aan de hand, waarna er bij voldoende rust (bij paard en geleider) en kennis (bij geleider) attributen de bak in kwamen en stap voor stap deze 'enge dingen' benaderd werden. Waarbij, als dit ook weer positief benaderd werd er op het laatst knallen en/of vuurwerk bij kwamen. Hoe jouw training ook was TS, ik was er immers niet bij, voor jou was het een negatieve ervaring. Mocht je 'jouw kater' kwijt willen, dan zou ik de trainer tóch benaderen. Het is iemand met een krachtige persoonlijkheid, maar ook iemand die zich erg goed kan inleven en meedenkend is. Mogelijk kun je het dan in je hoofd afsluiten, voor je eigen gevoel, misschien dat dat oplucht.

Ik wens je succes!

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:07

Ook ik denk precies te weten om wie het gaat. Ik heb zelf ook van deze trainer schriktraining gehad ongeveer anderhalf jaar geleden. Volgens mij waren wij toen met een groep van acht.
En ik heb er wél goede ervaringen aan over gehouden. We begonnen de training met wat jij beschrijft en meer van deze oefeningetjes en eindigden ben vuurwerk, knallen en rook.
Mijn paard was volkomen ontspannen en ik heb er na die tijd nog veel plezier van gehad. Ik heb vragen kunnen stellen, tips gekregen en al met al een goede ervaring gehad. :)

Jammer dat dit bij jou niet het geval was. Ook erg jammer dat je niet goed werd begeleid met dit paard. Daarin heeft deze trainer erg tekort gedaan aan het doel van deze training. Ik vermoed dat hij zich er ook geen raad meer mee wist, maar hoe hij daarmee om is gegaan is erg onprofessioneel.

In ieder geval fijn dat het uiteindelijk 'goed' is gekomen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:07

Jammer dat het zo is gelopen. Gelukkig heb je al wel weer fijn buiten kunnen rijden en deed ze het goed!

Ik zie wel dat 1 ding nog niet genoemd is: ik begrijp dat jij bent weggegaan voordat de training goed en wel afgelopen was. Misschien was de trainer wel van plan het na de training nog even met jou te bespreken (hoe je nu verder kan bijvoorbeeld) en heeft hij daar nu niet de kans voor gehad.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:14

Temeraire schreef:
Jammer dat het zo is gelopen. Gelukkig heb je al wel weer fijn buiten kunnen rijden en deed ze het goed!

Ik zie wel dat 1 ding nog niet genoemd is: ik begrijp dat jij bent weggegaan voordat de training goed en wel afgelopen was. Misschien was de trainer wel van plan het na de training nog even met jou te bespreken (hoe je nu verder kan bijvoorbeeld) en heeft hij daar nu niet de kans voor gehad.

Volgens mij lees jij iets anders dan ik:

"
Die trainer liet niets meer van zich horen. Ook niet toen ik aangaf ermee te willen stoppen. Niet ‘ik probeer het wel even’ of ‘ik kom zo bij je’ helemaal niets."

Hij heeft de kans gehad blijkbaar, maar er niets mee gedaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 19:30

Tijgertje86 schreef:
TS, wat een vervelende situatie. Dit liep niet zoals jij verwacht had, hopelijk overkomt je dit niet weer.

Na het lezen van dit topic, weet ik over wie het gaat. Over persoonlijke 'smaken', methodes en persoonlijkheden valt te twisten. Ik ben niet bij de training geweest waar TS was, maar heb de trainer van zeer dichtbij meegemaakt en tig malen meegedaan aan deze schriktrainingen met diverse paarden (van groen tot ervaren). De opbouw en hetgeen gebeurde bij TS herken ik totaal niet als werkwijze van de trainer. Wij begonnen altijd met werk aan de hand, waarna er bij voldoende rust (bij paard en geleider) en kennis (bij geleider) attributen de bak in kwamen en stap voor stap deze 'enge dingen' benaderd werden. Waarbij, als dit ook weer positief benaderd werd er op het laatst knallen en/of vuurwerk bij kwamen. Hoe jouw training ook was TS, ik was er immers niet bij, voor jou was het een negatieve ervaring. Mocht je 'jouw kater' kwijt willen, dan zou ik de trainer tóch benaderen. Het is iemand met een krachtige persoonlijkheid, maar ook iemand die zich erg goed kan inleven en meedenkend is. Mogelijk kun je het dan in je hoofd afsluiten, voor je eigen gevoel, misschien dat dat oplucht.

Ik wens je succes!

Dan is de schriktraining qua aanpak wel veranderd denk ik. Want nu kwamen de grote knallen dus al voor de pauze, nog maar net na het zeiltje. En dat zeiltje was geen echt uitdaging voor paarden die dekens gewend zijn, dus van opgebouwd vertrouwen was (nog) geen sprake.

Contact zie ik niet echt meer zitten. Hij kan niets meer toevoegen, het geld is jammer maar helaas, en ik wil hem niet meer bij Claartje in de buurt hebben. Hij zal zeker mensen goed kunnen helpen, maar 'ons' mens is het gewoon niet.

M_Jacky schreef:
Ook ik denk precies te weten om wie het gaat. Ik heb zelf ook van deze trainer schriktraining gehad ongeveer anderhalf jaar geleden. Volgens mij waren wij toen met een groep van acht.
En ik heb er wél goede ervaringen aan over gehouden. We begonnen de training met wat jij beschrijft en meer van deze oefeningetjes en eindigden ben vuurwerk, knallen en rook.
Mijn paard was volkomen ontspannen en ik heb er na die tijd nog veel plezier van gehad. Ik heb vragen kunnen stellen, tips gekregen en al met al een goede ervaring gehad. :)

Jammer dat dit bij jou niet het geval was. Ook erg jammer dat je niet goed werd begeleid met dit paard. Daarin heeft deze trainer erg tekort gedaan aan het doel van deze training. Ik vermoed dat hij zich er ook geen raad meer mee wist, maar hoe hij daarmee om is gegaan is erg onprofessioneel.

In ieder geval fijn dat het uiteindelijk 'goed' is gekomen.

De naam staat op de vorige pagina genoemd.

Ik heb inmiddels ontelbare pb's van mensen gekregen en hun vermoedens wie het betrof waren stuk voor stuk juist. Dat is wel een teken aan de wand denk ik.

Het is leuk als je goed met paarden bent (nouja, met veel paarden dan, niet met die van 'mij') maar je moet als trainer gewoon niet vergeten dat er ook nog mensen bij die paarden horen.

Temeraire:
Die kans had hij meteen toen ik aangaf dat het niet goed ging met de merrie. Dat had hij zelf moeten zien, of misschien zag hij het maar verkoos te negeren. Hoe dan ook: ik heb aangegeven: 'dit gaat niet goed'.

Zijn enige reactie was: ga maar met de rug in die hoek staan en laat haar maar doen. Niet terugtrekken, niet tegenhouden, gewoon laten doen. En daar stond ik 10 minuten later nog.

Mijn vriendinnetje heeft op den duur heel hard door de bak geschreeuwd 'ze gaat ermee stoppen!' en hij keek op en ging verder met wat hij aan het doen was. Ik ben vlak langs hem gelopen op weg naar de deur, want bij de deur lag het zeil. Daar heb ik nog even stil gestaan, in de hoop dat de merrie zou kalmeren bij haar vriendin, en toen kwam er ook geen reactie.

Tegen die tijd was ik er ZO klaar mee dat ik dacht 'stop die hele training maar daar waar de zon niet schijnt, ik ga naar huis'.

En had het hem ECHT dwars gezeten dan had hij via de staleigenaren nog contact kunnen zoeken. Ook niet gedaan.

Safiera

Re: Leuk, schriktraining! Helaas niet af kunnen maken :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:56

Jouw verhaal is voor mij een mooie waarschuwing TS! Niet alle schriktrainingen zullen zijn zoals deze, maar het is denk ik wel opletten waar je heen gaat met je paard.
Onze pony's hebben een vuurwerktrauma en raken dus volledig over de zeik bij knallen. Wanneer er jagers zijn, maar ook volgende week, rijden wij niet buiten. Met de jaarwisseling krijgen ze ook altijd sedatie.
Denk dat ik me nu 3x bedenk voor ik naar een schriktraining ga; als ze daar met geluiden willen oefenen moeten wij er al niet zijn.
Onze pony's 'vergeten' de geleider ook wanneer ze in paniek zijn. Maar goed dan vergeten ze ook sloten, hekken, etc.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 00:02

denice schreef:
Het was een man die ook politiepaarden zou trainen. Ik weet dat mijn paard als enige zo schrok en ik echt met een noodgang door de bak ging maar er niet echt aandacht aan werd besteed. De rotjes vlogen maar richting zijn benen en ik had amper tijd om kwaad te worden. Een geluk dat mijn paard en ik heel bleven en ik ben blijven zitten, maar wij kwamen er banger uit dan dat we er heen gingen. Ik doe zoiets enkel nog in privesferen.

Klopt, ben daar zelf bij geweest, en dat ging prima, de opbouw was precies zoals Tijgertje omschreef.

Tijgertje86 schreef:

Ik wens je succes!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 01:02

Weet je wat ik nu echt niet snap? Dat je überhaupt zou WILLEN paarden blootstellen aan vuurwerk op het einde van zo'n training, hoe goed opgebouwd dan ook. De logica en het nut daarvan zie ik niet, vind het spektakel zoeken en absoluut niet paardvriendelijk. Dat bijv. politiepaarden die speciaal geselecteerd zijn dat soort trainingen ondergaan omdat ze het in de praktijk tegen kunnen komen en ze niet geschikt zijn voor het werk als ze er niet tegen kunnen vind ik heel wat anders dan bij Jan en alleman zijn paard dit soort dingen te proberen. Dan kun je er met een beetje paardenverstand toch donder op zeggen dat er een heleboel paarden slechter vandaan komen dan ze er naartoe gaan?

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 01:19

horseyfries schreef:
Weet je wat ik nu echt niet snap? Dat je überhaupt zou WILLEN paarden blootstellen aan vuurwerk op het einde van zo'n training, hoe goed opgebouwd dan ook. De logica en het nut daarvan zie ik niet, vind het spektakel zoeken en absoluut niet paardvriendelijk. Dat bijv. politiepaarden die speciaal geselecteerd zijn dat soort trainingen ondergaan omdat ze het in de praktijk tegen kunnen komen en ze niet geschikt zijn voor het werk als ze er niet tegen kunnen vind ik heel wat anders dan bij Jan en alleman zijn paard dit soort dingen te proberen. Dan kun je er met een beetje paardenverstand toch donder op zeggen dat er een heleboel paarden slechter vandaan komen dan ze er naartoe gaan?

Niet elk paard zou er evengoed tegen kunnen inderdaad. Maar voor mij was het wel nuttig, schriktraining was tegen oud en nieuw aan. Paard heeft geen last gehad van stress en ze schrikt niet van het minste geringste rare geluid.
Alleen maar mooi meegenomen toch?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 01:26

Ik heb het helemaal.niet zo op schriktrainingen. Mijn vorige paard was echt een koele kikker, ging compleet uit zijn dak bij de training. Ook zon halve vak begeleding zoals bij jou. Het is gewoon teveel, tegelijk. Wanneer kom je dat nou in die mate tegen.

paard wat ik kenkan denk ik met die van jou vergelijken. Helemaal niet kijkerig maar geluid kan heel heftig op reageren. Ben je niet op tijd met aanvoelen, afvloeien dan gaat ze van 0 tot 100. Enige optie dan is een keer flink inkomen om haar op aarde terug te krijgen. ( lees flinke schop onder haar hol). Met zon paard zou ik dus ook niet aan zoiets meedoen. Raken super overprikkeld.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 01:50

wat een rare schriktraining zeg...
en het gekste vind ik nog dat je in je op jezelf meerdere keren in een gevaarlijke posititie hebt gebracht, jij met je rug tegen de bakrand, paard 3 meter achter je dan rent ie je met een beetje pech omver bizar. Ik zou zeggen zet m op de volte
10 vind ik ook bizar veel eigenlijk en 2 te jong :+

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 01:58

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 02:05

resensies kunnen ook gemanipuleerd worden he.. de slechte verwijderen..

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 02:19

-

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 02:24

Nou ik verhalen van ts en van hierboven lees kan het best dezelfde persoon zijn waarbij ik met mn vorige paard die training heb gehad. Mijn altijd zo brave paard,ging over de emmer. In plaats hulp en begeleiding te krijgen kreeg ik te horen dat mijn paard gevaarlijk was en het paard geen vertrouwen in mij had. En werd daarna als voorbeeld genomen " zo moet het dus niet" verder geen uitleg hoe het wel moest. Alleen dat ik paard uit mn buurt moest houden. Hoe?! Arme beest was doodsbang zat aan me vastgeplakt. Ik ben toen ook vroegtijdig gestopt.. gelukkig heeft mijn paard er toen weinig aan overgehouden en was hij dag erna weer even nuchter als altijd..

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:15

Jee wat een nare ervaring.
Na je eerste post wist ik ook over wie het ging.
Kreeg de link vam dit topic via de app maar het was niet moeilijk raden.
Communicatievie vaardigheden heeft deze man niet. Dat is denk ik ook zijn grootste struikelblok. Ook als het paard hem niet aan staat of jij bv niet dan weet ik zeker dat hij idd zo gehandeld heeft.
Mijn man is het ook niet en ik zou niemand aanraden om contact met hem op te nemen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:37

M_Jacky schreef:
horseyfries schreef:

Niet elk paard zou er evengoed tegen kunnen inderdaad. Maar voor mij was het wel nuttig, schriktraining was tegen oud en nieuw aan. Paard heeft geen last gehad van stress en ze schrikt niet van het minste geringste rare geluid.

Dan ben ik geneigd te denken dat je paard vantevoren ook al niet erg schrok ;)
Dus mooi meegenomen? Of eigenlijk weggegooid geld als je het hebt over "schriktraining" en hooguit een leuk tijdverdrijf, en vooral als je een paard hebt wat onverwacht toch het op zijn heupen blijkt te krijgen van dat vuurwerk, een risico dat je helemaal niet wilt nemen?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:51

Mee eens met bovenstaande. Paarden die al dapper zijn van nature hebben een schriktraining eigenlijk niet nodig, dan is het misschien leuk voor het baasje. Paarden die normaal al heftiger kunnen reageren haal je hiermee helemaal over de zeik. Daar moet je gewoon niet eens aan mee willen doen. Wanneer kom je die extreme dingen nou tegen?

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:16

-

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:37

M_Jacky schreef:
horseyfries schreef:

Dan ben ik geneigd te denken dat je paard vantevoren ook al niet erg schrok ;)
Dus mooi meegenomen? Of eigenlijk weggegooid geld als je het hebt over "schriktraining" en hooguit een leuk tijdverdrijf, en vooral als je een paard hebt wat onverwacht toch het op zijn heupen blijkt te krijgen van dat vuurwerk, een risico dat je helemaal niet wilt nemen?[/quote]

Ik heb inderdaad een van nature dapper paard. Maar een paard is een vluchtdier en in deze schriktraining was zelfs zij niet altijd even cool. Het krakende zeil was eng en de rookmachine ook. Maar daar ging het helemaal niet om... Zoals galaxyfizzy uitlegt gaat het om hoe je met deze schrikreactie omgaat. Ik heb mijn paard kunnen 'leren' (door mijn houding en reacties bv.) dat het zeil en de rook en de knallen niet eng zijn. Natuurlijk kan je nooit in drie uurtjes schriktraining een bomproof paard ontwikkelen. Wel heeft de schriktraining mij en mijn paard weer een grote stap dichterbij gebracht.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:37

Sorry quote mislukt.. reactie op horseyfries.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 17:49

Mislukte schriktraining kan je wel zeggen..
ik hoop heilig voor jou dat deze zogenaamde 'trainer' je paard geen eeuwige bakangst heeft opgeroepen..
Ken genoeg geforceerde schriktrainingen die juist het paard naar de knoppen heeft geholpen..

Als ik jou was was ik na de 1e keer dat hij gigantisch forceerde de bak uit gelopen...
en je geld terug geëist..
schriktrainingen heeft enige forcering ja, maar je moet een paard niet volledig vasthouden in iets angstigs en al helemaal niet het erger maken door er vol aandacht aan te besteden.
een dier wat bang is moet je juist negeren.. zodat ze leren, 'doe normaal, er is niks aan de hand!' ipv aan de kop lopen trekken etc... en eisen dat ze 3 meters achter je loopt..
het kan een paard in een schriktraining helemaal verknallen als je ineens als ze bang zijn ook nog eens 10x meer als normaal eist...
het gebruikelijke, lekker doorgaan en zelf negeren dat ze bang is, zodat zij ziet, oow, mijn baas doet ook niet anders dus het is niks...

Ik bid voor jou dat je paard ene krachtig karaktertje heeft en niks aan deze verkeerd gehandelde nare ervaring over houdt..

Ik raad dan ook graag aan, als je paard al voor jou gevoel enorm veel proof is,
ga niet schriktrainingen doen!
een paard wordt bang ja, zal elk paard vaker overkomen! maar hoe jij erop reageert, of eigenlijk NIET OP MEE reageert. los het vaak op :)

schriktrainingen worden vaak te los genomen..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:05

Ik begrijp werkelijk niet dat een trainer met een zo gerenommeerde naam als J.E. zo slordig omspringt met zo'n schriktraining, en ipv diegenen die JUIST geholpen dienen te worden zoals TS, maar een beetje er bij laat bungelen. Zo leert zo iemand niets, en houdt er nog een mentale kater van over ook.
Dat kan niet de bedoeling geweest zijn.

Nu ja, bekende naam of niet, niet iedereen beschikt over reactievermogen en/of didactische eigenschappen, hetgeen nu juist in zo'n schriktraining wel vereisten zijn om daar les in te kunnen geven.

Vind het hele gebeuren nog steeds onvoorstelbaar, ook en te meer als ik de andere posts hier lees.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:31

Ik vind het nogal wat om aan de hand van één kant van een verhaal een naam zwart te maken op bokt. Wie zegt dat de communicatie tussen ts en trainer vlekkeloos verlopen is of dat er over en weer dingen gezegd zijn die door de ander niet zijn opgepikt?

Volgens mij is de enige juiste handelswijze om naar de trainer toe te stappen er samen uit te komen. Als ik het zo lees vind ik het waarschijnlijker dat er miscommunicatie heeft plaatsgevonden dan dat er sprake is van een slechte trainer.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 01:17

sallandval schreef:
Ik vind het nogal wat om aan de hand van één kant van een verhaal een naam zwart te maken op bokt. Wie zegt dat de communicatie tussen ts en trainer vlekkeloos verlopen is of dat er over en weer dingen gezegd zijn die door de ander niet zijn opgepikt?

Volgens mij is de enige juiste handelswijze om naar de trainer toe te stappen er samen uit te komen. Als ik het zo lees vind ik het waarschijnlijker dat er miscommunicatie heeft plaatsgevonden dan dat er sprake is van een slechte trainer.

Natuurlijk zijn er altijd aan 2 kanten aan een verhaal. Maar het feit dat aan de beschrijving van het openingsbericht al veel mensen gelijk wisten om wie het ging geeft wel aan dat dit niet om zwaar grkleurd verhaal van ts gaat, of dat het een op zichzelfdstaand incident gaat.

Persoonlijk heb ik een keer een goede ervaring met deze trainer gehad, maar daarna 2 hele slechte, dus bij mij hoeft ie niet meer te komen. Andere stalgenoot heeft ook slechte ervaring. Maar eerlijk is eerlijk bij andere heb ik hem wel echt heel goed werk zien verrichten.