Citaat:
Quote:
Blz. 31 en 198 gaan over dat alleen de zwakken vechten. En plaats in rangorde door imiteren. Hier beschrijft hij dus hoe paarden hun positie verkrijgen of hebben.
Dit zijn opmerkingen die ik behoorlijk betrekkelijk vind en weinig mee kan. Zo heeft de één het over een leidende merrie, de ander over een leidende hengst of over beide.
Oké ik schrijf hier een stukje uit de verschillende hoofdstukken. Dus het zijn niet mijn eigen woorden. Zelf ben ik er nog helemaal uit vandaar.
In de dominantiegedrag van paarden zit iets heel opmerkelijks: het vechten om de rongorde in de onderste regionen gebeurt met relatief harde middelen. Er word gebeten en geschopt, het lagere volk vecht om een plaats op de laagste sporten van de rangorde. Maar hoe hoger het paard op die ladder komt, des te minder grove middelen gebruikt het om duidelijk te maken wat zijn positie is of om zich verder naar boven te werken. Het paard dat het hoogst in rangorde is zzal nauwelijks nog "fysieke kracht" gebruiken, om zijn positie aan te geven.
Als het niet met grove lijfelijke middelen gaat, hoe krijgt het dier dat hoog in rang staat het dan voor elkaar een hele kudde te domineren en te leiden.
Zo verteld hij dat deze hoog in rang staande paarden een persoonlijke uitstraling hebben, daarbij een specifiek gedrag patroon, door bewegingen en gebaren hun taal met hun lichaam over te dragen.
Klaus heeft het over de leidende merrie en de drijvende en leidende hengst. Zo is de positie voor het paard van de leidende merrie, en de positie achter het paard van de drijvende en leidende hengst.
Citaat:
Denk alleen al aan 'driving game'. Je wilt je paard van je af sturen, uit jouw ruimte, reageert hij niet op fase 1-3 dan volgt de fase waarin je hem daadwerkelijk aantikt. Als hij reageert volgt er accuut het 'wrijven'. Als teken dat hij niet verder hoeft en het goed deed.
Wat bedoel je met wrijven. Wat ik uitlegde is dat je een paard als straf een tik moet verkopen. Dit klinkt als om het paard door zachtjes te slaan hem jouw leert te vertrouwen.
Citaat:
De moeilijkheid bij KFH vind ik ook dat alles volgens zijn boek direct perfect zou moeten gaan. Zo staat er in bij het leiden van het paard dat er noooit spanning op het touw mag komen. Sorry maar een 'beginner' op dit gebied zal dit nooit lukken... mij lukte het dus ook niet toen aangezien het boek van KFH het eerst was wat ik op dit gebied las en probeerde te begrijpen.
Jep dat bedoel ik met hoger niveau. Hier liep en loop ik nog wel tegen aan.
Citaat:
Ik hoop voor je dat het je lukt. Want je schreef dat je ook lessen geeft. Een beetje instructeur moet zich kunnen inleven in het niveau van zijn leerlingen, ook al beginnen ze helemaal blanco.
Daarom werk ik ook niet alleen met Klaus methode. Maar mijn leerlingen zeggen allemaal dat ik goed duidelijk uit leg. En ik begin bijna altijd bij het begin. Dus het leiden enz.
Doordat ik zelf ook in de knoei zat in het begin. Heb ik veel ervaring op gedaan. Wat me weer helpt mijn leerlingen te helpen en te begrijpen.
Dat van de Ik's is inderdaat erg veel. Nooit van bewust geweest dat ik zo Ikerreg ben. Mischien komt het door het onderwerp
.
Ik vind het paket van Parelli te duur om zo maar te kopen. En ik ken ook geen mensen die op deze manier werken. En die al op aardig niveau zijn.
Maar ik geloof vast dat er overeen komsten zijn. Pat werkt net als KFH naar het zelfde doel. Alleen ik blijf er bij dat Klaus verder gaat. Hoger niveau.