voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Re: voor de 3e keer longeren met touwtjes nog best moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:02

Als een pony voor de derde keer wordt bijgezet met touwtjes is het niet verwonderlijk dat het dier nog zoekende is. Dit geldt ook voor de TS. Niet alles kan in een keer goed gaan.

Longeren met touwtjes gevaarlijk? Pfff, net zo gevaarlijk als een patatje oorlog.

TS je hebt het idee goed. Paard moet idd niet meteen kort gezet worden. Het dier heeft de mogelijkheid om te strekken in de hals. Wel zal ik je aanraden om het dier wat lager te zetten. Overgangen is van groot belang. Zorg dat het paard stemtrouw wordt en wil schakelen als je iets vraagt. Longeer je in een longeercirkel? Dat kun je de longeerlijn door het binnenste bit doen en dan vastmaken aan de longeersingen. Zo kun je toch iets meer vragen in de stelling of vragen om het dier het hoofd te laten zakken zonder dat je het paard helemaal omtrekt. Dit moet je alleen doen als je longeert in een afgesloten stukje longeercirkel.

Komt wel goed met jullie!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:07

Mooi geschreven Simpelman :D
Nuttig, bedankt!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 17:24

Joolien schreef:
Wat een kul dat touwtjes niet goed zijn, je meot ze alleen weten te gebruiken. Er worden al goede tips gegeven, overgangen doen maar ook je pony actief laten lopen. Longeren is nog niet zo makkelijk, maar dat wil niet zeggen onmogelijk. Zijn dit touwtjes van Lammert Haanstra? Anders daar eens het een en ander van opzoeken? Misschien kun je een clinic van hem volgen oid.

Ja klopt dit zijn touwtjes van lammert! Oehh een clinic lijkt mij super gaaf

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:25

Waarom gebruik je geen elastiek? Geeft weerstand als ze omhoog komen en als ze ontspannen zijn is de elastiek ook ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:26

michelle933 schreef:
Joolien schreef:
Wat een kul dat touwtjes niet goed zijn, je meot ze alleen weten te gebruiken. Er worden al goede tips gegeven, overgangen doen maar ook je pony actief laten lopen. Longeren is nog niet zo makkelijk, maar dat wil niet zeggen onmogelijk. Zijn dit touwtjes van Lammert Haanstra? Anders daar eens het een en ander van opzoeken? Misschien kun je een clinic van hem volgen oid.

Ja klopt dit zijn touwtjes van lammert! Oehh een clinic lijkt mij super gaaf

Lammert heeft ook video's etc en heeft zijn eigen site. Leuke man, ik heb m gezien op Horse-event.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:26

Omdat het paard dan nooit weet waar het aan toe is, dejong_wever :)
Ik denk dat Simpelman dit helderder kan uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:28

Elastiek ben ik ook geen fan van, daarin kunnen ze sneller gaan hangen en geeft geen stabiliteit.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Dit topic past wel op HAW. Maar omdat alle opmerkingen en de discussie die daarna onstaan is vele malen beter past op TVG verplaats ik het.

__Elizabeth

Ik longer mijn paarden altijd en alleen maar met touwtjes. Ik beleer zelf paarden en vooral met jonge paarden vind ik touwtjes fijn. Je kan ze lekker los hangen maar als ze hun hoofd omhoog dun kunnen ze niet verder. Daarin tegen elastiek gaan ze ijn hangen en worden ze alleen maar sterk. Met touwtjes kun je ook nog eens links en rechts on af hankelijk van elkaar verstellen.

Wel ben ik van mening dat je goed moet weten wat je aan het doen bent. Deze methode van longeren heb ik van de verschillende (grote) stallen waar ik heb gewerkt en van lammert haanstra. Sommigen zeggen in dit topic dat ze met dubbele longe moet longeren maar als je niet weet waar je mee bezig bent kan dat erg gevaarlijk zijn!

Een keer les nemen raad ik je zeker aan!
Maar vooral goed naar je pony kijken. Het loopt nu nog niet helemaal lekker maar dat gaat zeker komen als jij naar je pony luisterd en lekker verder oefent. Fouten maken hoort erbij en leren doe je met vallen en opstaan! Heel bokt weet het waarscheinlijk beter maar doe waar jij en je pony je goed bij voelen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 17:30

eenitraM schreef:
Als een pony voor de derde keer wordt bijgezet met touwtjes is het niet verwonderlijk dat het dier nog zoekende is. Dit geldt ook voor de TS. Niet alles kan in een keer goed gaan.

Longeren met touwtjes gevaarlijk? Pfff, net zo gevaarlijk als een patatje oorlog.

TS je hebt het idee goed. Paard moet idd niet meteen kort gezet worden. Het dier heeft de mogelijkheid om te strekken in de hals. Wel zal ik je aanraden om het dier wat lager te zetten. Overgangen is van groot belang. Zorg dat het paard stemtrouw wordt en wil schakelen als je iets vraagt. Longeer je in een longeercirkel? Dat kun je de longeerlijn door het binnenste bit doen en dan vastmaken aan de longeersingen. Zo kun je toch iets meer vragen in de stelling of vragen om het dier het hoofd te laten zakken zonder dat je het paard helemaal omtrekt. Dit moet je alleen doen als je longeert in een afgesloten stukje longeercirkel.

Komt wel goed met jullie!

Ja als ik de touw langer laat dan gaat hij nog hoger met zijn rug lopen altijd moeolijk xd alhoewel sommige stukke wel ontspannen zijn

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:46

Toevallig vorige week nog een clinic gevolgd van Lammert Haanstra. Erg kundige man die mijn paard (met touwtjes) perfect liet lopen.
Zelf heb ik in het verleden met van alles gelongeerd. Longeerhulp trekt onnodig in de mond. Pessoa, heel gedoe met echt goed instellen. Slof is ellendig te verstellen. Elastiek gaan ze op hangen. Dubbele longe is een hele toestand :+
Touwtjes zijn perfect in te stellen. Maar alles valt of staat met goed kunnen longeren. Ik zie een onvoldoende voorwaarts paard (en een heel zware bak).
Gekke berichten als kapotte mondhoeken etc. vallen en staan ook met kundigheid van de eigenaar.

Hier een foto van Lammert aan het werk.
Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:57

Voor jouw doel vind ik een longeerhulp of de stootteugel van simpelman veel geschikter. Ik zou alleen eerst een aantal keer zonder hulpteugels longeren. Zoek wat filmpjes op hoe je goed longeert. Probeer haar steeds wat recht te stellen of zelf door te buigen (naar binnen) door middel van je longeertouw en zweep als binnenbeen. Als je haar goed gehoorzaam hebt, en lekker actief, dan een longeerhulp of stootteugel heel losjes om en vanuit daaruit weer hetzelfde doen. En dan steeds de hulp ietsje strakker.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:33

Begin gewoon bij het begin.
Niks buiging en gefrutsel.

Rustig en kalm maar wel actief voorwaarts met gebruik van een stootteugel.
Zoek de ontspanning, dan gaat het paard vanzelf zijn evenwicht zoeken met behulp van buiging.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:41

Een hulpteugel is in mijn ogen toch echt niet 'het begin'. ;) Aan de foto's te zien moet ts bij het echte begin beginnen en imo het paard goed op de hulpen maken, 'bewerkelijk' maken, voor er uberhaupt iets aan te gaan hangen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:53

Simpelman schreef:
Begin gewoon bij het begin.
Niks buiging en gefrutsel.

Rustig en kalm maar wel actief voorwaarts met gebruik van een stootteugel.
Zoek de ontspanning, dan gaat het paard vanzelf zijn evenwicht zoeken met behulp van buiging.

Zo'n stootteugel vind ik persoonlijk helemaal niets. Als je die bedoelt met rubber/leer en tussen de benen door.

Nee, mijn voorkeur gaat echt daadwerkelijk uit naar touwtjes. Tussen de benen/laag bij de singelstoten, door het bit en dan laag/hoog aan het schoftje met de longeersingel door het bit aan de singel ter ondersteuning.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:03

Op die manier kan een paard zich zonder enig probleem in de krul zetten.
Verkeerd lichaamsgebruik en geen ontspanning.

Wanneer je een paard leert dat het zich onder onze autoriteit kan ontspannen én doen wat er van hem gevraagd wordt dan ben je een positieve weg.
Het paard gaat meezoeken naar de beste oplossing van de aan hem gestelde vraag, deze oplossing hoeft dan niet meer afgedwongen worden.

Een stootteugel vraagt alleen maar ontspanning en die beloon je, werken wordt dan leuk, paarden vinden het heerlijk om gewaardeerd te worden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:12

Simpelman schreef:
Op die manier kan een paard zich zonder enig probleem in de krul zetten.
Verkeerd lichaamsgebruik en geen ontspanning.

Wanneer je een paard leert dat het zich onder onze autoriteit kan ontspannen én doen wat er van hem gevraagd wordt dan ben je een positieve weg.
Het paard gaat meezoeken naar de beste oplossing van de aan hem gestelde vraag, deze oplossing hoeft dan niet meer afgedwongen worden.

Een stootteugel vraagt alleen maar ontspanning en die beloon je, werken wordt dan leuk, paarden vinden het heerlijk om gewaardeerd te worden.

Paarden kunnen niet gaan hangen in de touwtjes. Die geven niet mee. Het enige wat je krijgt als ze te kort zitten is dat ze gaan rammen in de bek. Niet te kort zetten dus. En al helemaal niet in het begin. Een voordeel van touwtjes is tevens dat je stelling kunt vragen door de binnenkant aan te zetten. De stootteugels die ik ken daar zit rubber aan waar ze in kunnen hangen.

Als je dit https://www.google.nl/search?q=stootteu ... 1000%3B883 met een stootteugel bedoelt trouwens. Het gerammel van het bevestigingspunt aan het bit lijkt me nou ook niet echt bevorderlijk.

En https://www.google.nl/search?q=stootteu ... B393%3B304 is het effect wat je krijgt van een enkele stootteugel. Het paard blijft er tegenin lopen, zet de onderhals op en drukt de rug weg doordat het iets meegeeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:52

Mischien helpt dit de goede richting in:

Gebruik een stootteugel: dit is de zachtste en vriendelijkste hulpteugel om je paard naar losgelatenheid én vertrouwen te brengen.
Doe je paard een goed passend halster aan.
Doe hem een longeer singel om.
Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel(kan ook aan de singel van je zadel, maar een longeer singel is beter want dan zie je alles beter), de musketon van de bijzetteugel gesp je aan de onderring van het halster. Niet aan het bit!
Hierbij breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.
Je hebt de bijzetteugel nu op maat, maar gesp hem nu eerst nog even los van het halster.

Je gaat longeren.
Gesp eerst de stootteugel los!
Gesp de longe aan de binnenring van het halster.
Stap je paard rustig los.
Longeer in draf 5 a 6 minuten rechtsom zonder bijzetteugel en vervolgens hetzelfde linksom.
Je paard is nu warm.
Gesp nu de al afgestelde bijzetteugel aan het halster en longeer op dezelfde manier mét de bijzetteugel (stootteugel). 5 Minuten links en 5 minuten rechts in draf, niet meer. Géén galop, de galop komt volgend jaar.
De bedoeling is dat hij zich voorwaarts neerwaarts gaat strekken, zonder enig ander ongenoegen dan dat wat hij zelf opwekt als hij zich sterk maakt tegen het halster.
Dat heeft hij zo door, strekken voelt prettig.
Maak hierna de bijzetteugel los en stap je paard af.
Doe dit 6 weken dagelijks en totaal niet meer dan omstreeks 30 minuten par dag.

Probeer daarna hetzelfde te doen als je hem rijdt, gebruik eventueel de stooteugel tijdens het rijden, aan het halster..
Een paard dient rijkunstig ten alle tijde de neiging te hebben voorwaarts neerwaarts te gaan.
Dit is bij jouw paard niet bevestigd, het is de basis van alles en dit gebrek in de africhting zul je nu eerst moeten herstellen voor je andere problemen zult kunnen oplossen.
Overigens lossen deze zich hiermee naar alle waarschijnlijkheid ook vanzelf op....
Werk in blokken van 6 weken, minder heeft geen zin.
Wees tevreden met weinig.

Heb geduld en zie af van je eigen ambities, laat je leiden door de beperkingen van je paard.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:13

Simpelman, mag ik de wetenschappelijke onderbouwing? Waarop zijn die blokken gebaseerd? Waarom kunnen touwtjes het paard niet naar losgelatigheid en vertrouwen op een vriendelijke manier brengen? Galop komt volgend jaar? Het is mij ondertussen duidelijk dat jij een andere kijk op africhting hebt. Ikzelf heb de goede ervaringen met touwtjes. Zowel jonge paarden die groen zijn als ouderen. Ondanks dat jij 45 jaar ervaring wilt doorgeven, zal ik persoonlijk nooit naar de stootteugels grijpen. Het klinkt haast als een tellsell reclame haha! "Wilt u nu als enige op een snelle, goede manier blabla la... Doe dan dit..."

Meerdere wegen leiden naar Rome, maar enkele stukken bezorgen mij kriebels :D

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:57

Ik vind het juist een heel helder verhaal van Simpelman!
Een stootteugel is een stuk simpeler af te stellen dan touwtjes. Natuurlijk kan je met touwtjes ook stelling etc. vragen, maar daar is TS op dit moment nog niet aan toe. Ik denk dat dit voor TS een hele fijne manier is om de basis van het vwnw vragen onder de knie te krijgen, en daarmee de pony te laten ontspannen. Van daar uit kan ze weer verder met de verfijning.
TS, wat een leuke pony heb je! Heel veel succes, er worden echt goede tips gegeven m.b.t het gebruik van longeerhulpen. Doe er je voordeel mee, jullie komen er wel!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 21:06

Oke ja het liefst doe ik de touwtjes want kan nu niet evem een stootteugel ergens vandaan toveren. Een stoot ben ik niet zoo van.. omdat hij ook tegen het bit aan kan klappen. Met touwtjes kan ik meerdere instellingen doen. Ik heb zoveel reacties gehad. Vind het moeilijk om te bepalen wat ik nou moet. Ik denk dat ik met de touwtjes door ga.. maar wel een stuk lager instellen zodat hij meer ruimte heeft. Ofterwel de touwtjes langer laten en ga ik veel aan het werk met overgangen rijden tijdens het longeren en rijden.. :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:17

Simpelman, ik begrijp je bericht. Ik ben het er alleen deels mee eens. Een stootteugel met het zware rubberen element en groffe bevestigings haak ben ik niet erg enthousiast over, omdat; bij loslaten ontspannen gaan de stootteugels bungelen en doordat ze zwaar zijn blijven ze zodoende in de mond rommelen. Tevens ben ik van mening dat het schema hoe je longeerd redelijk globaal is maar wellicht helemaal niet van toepassing op ts haar paardje, vandaar dat we hier aanraden; ga met instructie aan de gang. Die kan samen met ts observeren en beslissen hoe dit paardje beter het lijf gaat gebruiken en ts begeleiden in het gebruik van eventuele hulpteugels.
Het is niet prettig jezelf te quoten om je punt te maken, zeker niet als je zinnen cursief maak en woorden vergroot. Dit komt niet overeen met je onderschrift ;-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:20

Geconcentreerd lezen.....

Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel(kan ook aan de singel van je zadel, maar een longeer singel is beter want dan zie je alles beter), de musketon van de bijzetteugel gesp je aan de onderring van het halster. Niet aan het bit!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:28

Ja maar met een bijzet zet je hem toch helemaal vast in de krul? Ik wil hem juist lang en laag hebben hihi

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:30

Neem één bijzetteugel en bevestig deze tussen zijn voorbenen door aan de longeer singel.

Afstellen:
Hierbij breng je zijn hals door rustig vragen naar een horizontale lijn en tegelijk zijn neus naar een verticale dan gesp je de bijzetteugel op deze lengte op maat.