[AR] pony voor de kar wilt niet lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marymary2

Re: pony voor de kar wilt niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:20

ik kan ook wel een nieuw tuig aanschaffen, maar straks heb ik alles voor niks aangeschaft. Heb nu 2 karren staan en straks ook 2 tuigen.
We zijn al helemaal opnieuw begonnen. We hebben haar eerst een tijd voor de dubbele lijnen gehad, ook buiten. Erachter gerent en tussen dingen door. Commando's geoefend. Met zijn tweeen erachter gelopen en 1 druk aan de strengen getrokken. Ik heb eerder samen met een instructeur een andere pony beleerd voor de kar, die doorliep ook deze stappen, dus zo heb ik het weer gedaan. Dit over een tijdsbestek van een paar maanden. We doen zowiezo veel met haar. Ik heb al een ad geplaatst voor een instructeur, nog geen reacties gehad.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:34

Verkoop je toch wat je niet gebruikt.
Ik had een zelfde tuig als jij er nu op hebt liggen, ben blij dat ik voor mn huidige gegaan ben.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:42

Lastig hoor!
Het beste wat je kunt doen is er gewoon een goede instructeur bij halen. Als je op google zoekt kom je er vast wat tegen in jou omgeving. Ik zou als ik jou was niet wachten totdat er een keer iemand reageert op je oproep. En dan samen met die instructeur bekijken of je tuig uberhaupt vervangen moet worden, of dat er andere problemen zijn waar het tuig niks mee te maken heeft. Ik zou als ik jou was nog niet direct een nieuw tuig kopen maar eerst even de professionele mening van iemand afwachten. :)

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:47

de recreatiewagen staat al te koop. Ik woon in Den Helder, kan zo niet iemand in de buurt vinden. Denk dat het erop neer komt dat ik met Stip en het karretje naar iemand toe ga. Wordt vervolgd.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:50

Volgens mij kun je dit tuig prima gebruiken met wat aanpassingen. Als alles goed gaat kun je dan altijd nog een ander tuigje aanschaffen. Eerst maar lekker lessen dan komt het vast goed. :)

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:52

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:02

Ik heb je ook een paar namen gemaild van de week al.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:32

Ja weet ik, die heb ik nu ook gemaild. Alleen les van Jan Reitsma, zie ik niet zo zitten. Vindt het moeilijk communiceren met de beste man. Ik twijfel niet aan zijn kundigheid hoor. Ik heb Sylvana gemaild. Bedankt!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:47

Oeiii, JC Ranzijn is dat paramenner Jan Ranzijn? Dan moet de FAQ even aangepast worden Y;(

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:03

Ja Gem, dat klopt. Maar zoon Sjaak en dochter Sonja rijden ook en de stal bestaat nog steeds.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:04

Maar geven die ook menles?

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:21

Oh ik heb gewoon gekopieerd en geplakt. Ik ken de menners zelf niet en wist niet dat ie niet meer recent was...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 01:39

Je lichtogen zitten niet goed om het lamoen. Ze moeten voor de stophaak zitten en je hebt ze er nu achter.
En ik mis een broek, als he zo gaat rijden krijgt ze de kar op de hakken.
Succes met het verdere beleren.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 07:38

wat bedoel je precies, ik heb ze volgens mij zoals jij zegt. zie foto 3. het broekstuk even af gelaten, gezien ik de boel nog op maat aan het maken ben.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 07:42

marymary2 schreef:
wat bedoel je precies, ik heb ze volgens mij zoals jij zegt. zie foto 3. het broekstuk even af gelaten, gezien ik de boel nog op maat aan het maken ben.

Op foto drie zie je je lichtoog voor de stophaak zitten (in de boog van het lamoen). Op foto twee zit het lichtoog achter de stophaak. Het hoort dus zoals op foto twee :)

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:57

Ik heb haar nu een paar keer voor de sulky gehad. Een ervaren iemand helpt mij. Als ze eenmaal loopt, gaat het prima, ze heeft ook een heel stuk gedraafd. Echter gaat ze toch af en toe nog stil staan en lijkt dan niet te weten, hoe ze weer rustig verder kan lopen. Het is net alsof ze het niet snapt. Ze zet zich schrap. Ik loop dan vooruit met mijn rug naar haar toe en dan volgt ze me wel. En dan zit er iemand op de bok die dan het commando geeft.
Ik heb de ogen van het lamoen iets hoger gedaan, waardoor de strengen ook wat strakker komen en de lichtogen op hun plek blijven.
We hebben nu wel op de stenen geoefend, dit gaat wel beter dan een zware bak.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:04

Dan klinkt t haast of ze t aantrekken niet durft?!
Want eenmaal rollend gaat t goed?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:57

marymary2 schreef:
Ik heb haar nu een paar keer voor de sulky gehad. Een ervaren iemand helpt mij. Als ze eenmaal loopt, gaat het prima, ze heeft ook een heel stuk gedraafd. Echter gaat ze toch af en toe nog stil staan en lijkt dan niet te weten, hoe ze weer rustig verder kan lopen. Het is net alsof ze het niet snapt. Ze zet zich schrap. Ik loop dan vooruit met mijn rug naar haar toe en dan volgt ze me wel. En dan zit er iemand op de bok die dan het commando geeft.
Ik heb de ogen van het lamoen iets hoger gedaan, waardoor de strengen ook wat strakker komen en de lichtogen op hun plek blijven.
We hebben nu wel op de stenen geoefend, dit gaat wel beter dan een zware bak.

Dat doet mijn jonge pony ook wel eens. Als het hem even teveel wordt gaat hij stil staan. Net of hij overprikkelt raakt, wat moe wordt en het even moet verwerken allemaal. Het is nog zo nieuw voor hem. Hij heeft lichamelijk de kracht nog niet voldoende, maar ook geestelijk vraagt het veel van een groen paard. Persoonlijk heb ik dat liever dat ze dan even stilstaan dan dat ze gaan rennen. :o

Maar het eerste dat ze moeten leren is om in een constant basistempo te blijven lopen, dus met wat zachte druk maan ik hem wel tot doorlopen. En ik merk dat het steeds beter gaat.

Als de pony in een te zware bak heeft gelopen, met verkeerd tuig en/of een te zware wagen, dan kan ik me ook wel voorstellen dat het daardoor extra tijd en moeite kost om er vertrouwen in te krijgen. Ik zou zeggen: kies voor een gemakkelijke ondergrond. En liever meerdere keren kort aan het werk en stoppen als het goed gaat, dan één keer lang aan het werk en stoppen als de pony moe is. Laat de eerste ervaringen van de pony vooral positief zijn! Maar dat heeft je ervaren hulp vast ook gezegd. ;)