Billy schreef:Ik haak af, ik word een beetje eng van zoveel betweterige vooringenomenheid....
Parelli is niet ideaal en zeker niet perfect, Pat zelf niet, Linda niet en alles wat daarna komt ook niet. Ik zie ook kapot gespeelde paarden mentaal of paarden die niet genoeg fysiek getraind zijn en daarom kapot gaan. Maar toch heeft de methode een heel mooie boodschap over gedrag, hoe om te gaan met verschillend gedrag in verschillende situaties. Voor mij als minder getalenteerd paardenmens heeft het me inzicht gegeven in m'n omgang met paarden. Ik heb meer geduld, begrip, inzicht en overzicht en daarmee is de frustratie over mijn paarden (grotendeels) verdwenen. Wat weer z'n weerslag heeft op m'n paarden.
Da's ook wat je hier ziet. Linda geeft een hele duidelijke correctie, maar het is zonder agressie. Ze wordt niet boos, schreeuwt niet en op het moment dat het paard stopt is de druk weg. Op een inschattingsfoutje hier en daar na.
Het stukje inzicht en daardoor minder frustratie gun ik iedereen. Ik ken geen andere methode die dat zo duidelijk brengt. Als jij er wel een weet, roep maar