Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Berdien schreef:We hebben nu voor zondag afgesproken maar dan zit jij op een kojbojpaardCaroline wilde ook nog een keer een zitles, ik ook dus Imre komt binnenkort zeker nog een keer langs
Ook omdat het nog zolang duurt voordat Silvia er weer is.
Flynn loopt zonder turbo buiten hoorGisteren ook met de gupjes alleen maar gestapt. Als dat goed gaat en safe is dan gaan we pas draven. Zo heb ik Flynn ook opgeleid buiten en die begeleidt nu zelf gupjes op buitenrit
Mindim schreef:Ik weet wel een fijne instructie in Hellum, ze komt ook op locatie.
Het is wel een gedoe, rijden op die manier. Belonen met brokken tijdens het rijden, heb ik nog nooit van gehoord?
Morrie schreef:Mindim schreef:Ik weet wel een fijne instructie in Hellum, ze komt ook op locatie.
Het is wel een gedoe, rijden op die manier. Belonen met brokken tijdens het rijden, heb ik nog nooit van gehoord?
Wellicht staat dit topic niet per ongeluk bij "Van Nature" en ben jij niet bekend met de methode waarmee men een LBI paard beloont met het gene wat hem het meest motiveert, nl. met voer
Magica schreef:Daarom wil ik eigenlijk ook minder met voer beloningen gaan werken tussendoor. Want dat is voor haar een grote motivatie. Maar soms ook de reden dat ze dingen uit haar zelf gaat doen zonder dat je erom vraagt en dan vervolgens beledigd is als ze dan niet beloond wordt.
Magica schreef:Mijn voornemen is nu dat ze enkel nog beloond wordt met brokjes als ze netjes stilstaat bij op en afstijgen en daarna tussendoor niets. Behalve bij als we versnellen/draven willen. Op die manier hoop ik dat ze de focus gaat leggen op de oefening waar ik op dat moment mee bezig ben.
Ze is heel gevoelig voor belonen en wordt dan heel enthousiast.
Bhriseis schreef:Ik krijg nu wellicht veel reacties, maar als TS een LBI paard heeft, moet je heel erg uitkijken dat je ze niet gewoon afstompt. Het kan dat soort paarden vaak gewoon niet schelen hoe veel en hoe hard been je geeft, en dat een hekel heeft aan werken met het baasje.
Nu kruip ik weer braaf in mijn meelees-hoek
Imre schreef:Ik heb ook een LBI die graag vooruit denkt, met je mee denkt en staakt. Het is bij haar echt belangrijk om heel zwart-wit te zijn. Dit mag wel, dit mag niet. Punt. Lopen is lopen. Ook al zijn het maar drie passen extra, hou het initiatief bij jou. Bij alles. Dus ook aan de hand. Niet teveel zelf dingen laten verzinnen. Stilstaan is trouwens ook echt stilstaan. Niet draaien of achteruit, geen enkel pasje zetten. Die van mij bleef ineens niet meer staan bij het opstijgen, dat was op te lossen met veel oefenen (links, rechts, met krukje, zonder krukje) en dan snoepjes erin als ze braaf was, maar zij gaat inderdaad ook uit zichzelf dingen doen en dan beloond worden. Die snoepjes gebruik ik dus echt alleen als ik het anders niet opgelost krijg. Zelden dus, en als ik ze wel gebruik snel weer afbouwen.
Bhris (haai!), die van mij reageert inderdaad ook niet op been of zweep als ze staakt(e). Ik kon er echt een bezemsteel op doormidden slaan, bij wijze van, en dan liep ze nog niet. Ze ging gewoon uit. In negeermodus. Bij haar heb ik het opgelost door zelf heel snel te zijn. Zodra ze terugviel in tempo meteen zweep erbij. Ik heb niet gevraagd om langzamer, dus je gaat ook niet langzamer. Als ze eenmaal stilstond was er geen beweging meer in te krijgen. Dat was afstappen en een stukje lopen om het te doorbreken. Ik heb ook weleens aan een toevallige voorbijganger gevraagd om haar aan de hand mee te nemen terwijl ik bleef zitten.
Mijn merrie is heel slim en vindt het al snel saai. Bij haar moet ik het werk en de oefeningen heel erg afwisselend houden. In de bak rijden vindt ze ronduit stom. Dat hou ik leuk door pionnen en balkjes te gebruiken. Bovendien is het bakwerk altijd heel kort (15-30 minuten) en gaan we daarna nog even naar buiten om uit te stappen of een stukje te tölten. Maar wel elke keer een andere kant op, anders wordt het te voorspelbaar voor haar.
Mijn advies? Consequent zijn, weten wat je wil en dat ook uitvoeren, zwart-wit werken, geen gezeur accepteren, veel afwisseling om het leuk te houden, niet te lang doorgaan en tevreden zijn met kleine vooruitgang. Het hoeft niet meteen een heel rondje in draf te zijn, een hele lange zijde is al heel goed.
Magica schreef:Uiteraard, het is niet zo dat we nu dit een week zo gaan doen. Ik wil wel graag proberen dat elke keer als we rijden, de lat wat hoger komt te liggen.
Bij Luna werkt het niet als ik het ga afdwingen. Maar het moet meer een samenwerking zijn. Maar wat ik nu dus doe gaat uiteindelijk voor een hoger doel.
Maar dat is nog consequenter en duidelijker moet zijn is een feit haha. Ik werk hard aan mezelf ook al valt het niet mee af en toe.
Morrie schreef:Mindim schreef:Ik weet wel een fijne instructie in Hellum, ze komt ook op locatie.
Wellicht staat dit topic niet per ongeluk bij "Van Nature" en ben jij niet bekend met de methode waarmee men een LBI paard beloont met het gene wat hem het meest motiveert, nl. met voer
Sammyoo schreef:Mindim schreef:Ik weet wel een fijne instructie in Hellum, ze komt ook op locatie.
Magica schreef:Ja absoluut! Ik was en ben soms nog, te mild en eigenlijk te onduidelijk dus, naar Luna. Maar als ik gewoon duidelijk aangeef van: kom op, even doorzetten! Dan leert ze ook steeds beter om gaan met voor haar wat lastigere situaties en leer ik haar dan weer dat ze meer kan dan dat ze denkt haha.