LB Introvert paard motiveren voor draf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: LB Introvert paard motiveren voor draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:06

:D Allemaal op dezelfde stal scheelt wel een boel reistijd. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:03

Berdien schreef:
We hebben nu voor zondag afgesproken maar dan zit jij op een kojbojpaard :)) Caroline wilde ook nog een keer een zitles, ik ook dus Imre komt binnenkort zeker nog een keer langs :j Ook omdat het nog zolang duurt voordat Silvia er weer is.

Flynn loopt zonder turbo buiten hoor :D Gisteren ook met de gupjes alleen maar gestapt. Als dat goed gaat en safe is dan gaan we pas draven. Zo heb ik Flynn ook opgeleid buiten en die begeleidt nu zelf gupjes op buitenrit :))

Ik weet wel een fijne instructie in Hellum, ze komt ook op locatie.
Het is wel een gedoe, rijden op die manier. Belonen met brokken tijdens het rijden, heb ik nog nooit van gehoord?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:00

Mindim schreef:
Het is wel een gedoe, rijden op die manier. Belonen met brokken tijdens het rijden, heb ik nog nooit van gehoord?

Wellicht staat dit topic niet per ongeluk bij "Van Nature" en ben jij niet bekend met de methode waarmee men een LBI paard beloont met het gene wat hem het meest motiveert, nl. met voer :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:37

Tijdens het rijden?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:00

Morrie schreef:
Mindim schreef:

Wellicht staat dit topic niet per ongeluk bij "Van Nature" en ben jij niet bekend met de methode waarmee men een LBI paard beloont met het gene wat hem het meest motiveert, nl. met voer :Y)

Toch heb ik de indruk dat een tik op zijn kont dit specifieke paard meer motiveert.. het gevolg van de voermethode is namelijk dat hij niet meer dan een paar meter wil draven..

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:42

Magica schreef:
Daarom wil ik eigenlijk ook minder met voer beloningen gaan werken tussendoor. Want dat is voor haar een grote motivatie. Maar soms ook de reden dat ze dingen uit haar zelf gaat doen zonder dat je erom vraagt en dan vervolgens beledigd is als ze dan niet beloond wordt.

Maar jij moet toch nu intussen wel weten welke dingen ze uit zichzelf gaat doen en wanneer en haar de kans daar niet toe geven en als je haar niet voor ben dan moet je het niet zo voorspelbaar voor haar maken.

Magica schreef:
Mijn voornemen is nu dat ze enkel nog beloond wordt met brokjes als ze netjes stilstaat bij op en afstijgen en daarna tussendoor niets. Behalve bij als we versnellen/draven willen. Op die manier hoop ik dat ze de focus gaat leggen op de oefening waar ik op dat moment mee bezig ben.
Ze is heel gevoelig voor belonen en wordt dan heel enthousiast.

Dat eerste kan ik nog begrijpen, bij het op en afstijgen, maar bij versnellen/draven hoe doe je dat dan? je heb paard netjes tussen 2 teugels en 2 benen je zit zelf in balans en dan ineens moet je voorover buigen paard moet zijn hoofd opzij doen, jij uit balans dus paard uit balans, concentratie kwijt en vervolgens kun je weer opnieuw beginnen en vaak nog met 3 stappen terug ook.

Bhriseis schreef:
Ik krijg nu wellicht veel reacties, maar als TS een LBI paard heeft, moet je heel erg uitkijken dat je ze niet gewoon afstompt. Het kan dat soort paarden vaak gewoon niet schelen hoe veel en hoe hard been je geeft, en dat een hekel heeft aan werken met het baasje.

Nu kruip ik weer braaf in mijn meelees-hoek :)

TS heeft dit LBI paard zelf gemaakt en is dus al afgestompt ze reageert nl al niet op de hulpen die worden gegeven.

Imre schreef:
Ik heb ook een LBI die graag vooruit denkt, met je mee denkt en staakt. Het is bij haar echt belangrijk om heel zwart-wit te zijn. Dit mag wel, dit mag niet. Punt. Lopen is lopen. Ook al zijn het maar drie passen extra, hou het initiatief bij jou. Bij alles. Dus ook aan de hand. Niet teveel zelf dingen laten verzinnen. Stilstaan is trouwens ook echt stilstaan. Niet draaien of achteruit, geen enkel pasje zetten. Die van mij bleef ineens niet meer staan bij het opstijgen, dat was op te lossen met veel oefenen (links, rechts, met krukje, zonder krukje) en dan snoepjes erin als ze braaf was, maar zij gaat inderdaad ook uit zichzelf dingen doen en dan beloond worden. Die snoepjes gebruik ik dus echt alleen als ik het anders niet opgelost krijg. Zelden dus, en als ik ze wel gebruik snel weer afbouwen.

Bhris (haai! :D ), die van mij reageert inderdaad ook niet op been of zweep als ze staakt(e). Ik kon er echt een bezemsteel op doormidden slaan, bij wijze van, en dan liep ze nog niet. Ze ging gewoon uit. In negeermodus. Bij haar heb ik het opgelost door zelf heel snel te zijn. Zodra ze terugviel in tempo meteen zweep erbij. Ik heb niet gevraagd om langzamer, dus je gaat ook niet langzamer. Als ze eenmaal stilstond was er geen beweging meer in te krijgen. Dat was afstappen en een stukje lopen om het te doorbreken. Ik heb ook weleens aan een toevallige voorbijganger gevraagd om haar aan de hand mee te nemen terwijl ik bleef zitten.

Mijn merrie is heel slim en vindt het al snel saai. Bij haar moet ik het werk en de oefeningen heel erg afwisselend houden. In de bak rijden vindt ze ronduit stom. Dat hou ik leuk door pionnen en balkjes te gebruiken. Bovendien is het bakwerk altijd heel kort (15-30 minuten) en gaan we daarna nog even naar buiten om uit te stappen of een stukje te tölten. Maar wel elke keer een andere kant op, anders wordt het te voorspelbaar voor haar.

Mijn advies? Consequent zijn, weten wat je wil en dat ook uitvoeren, zwart-wit werken, geen gezeur accepteren, veel afwisseling om het leuk te houden, niet te lang doorgaan en tevreden zijn met kleine vooruitgang. Het hoeft niet meteen een heel rondje in draf te zijn, een hele lange zijde is al heel goed.

Dit lijkt de omschrijving wel van mijn paard hoe ze tot ruim ¾ jaar geleden was.
Ik heb voor haar bijrijders gehad en op de 1 of andere manier vond ze die oersaai, ik ben haar zelf weer gaan rijden en het heeft heel wat tijd en moeite gekost, maar ik heb nu een paard dat lekker voorwaarts is, goed aan het been, het heerlijk vind om te galopperen eerst kon je haar niet eens in de galop krijgen ze was liever lui dan moe.
Met freestylen kregen ze haar amper aan het lopen ze konden springen, gek doen en hard meelopen, maar mevrouw deed het op haar gemakje, nu heb ik een paard dat gelijk al reageert stap draf galop en tempowisselingen zonder dat het moeite kost.
Komt gelijk naar me toe als we klaar zijn.
Ze gaat weer vrolijk bokkend springend met 4 benen in de lucht door de bak als ik haar lekker los laat en staat vervolgens zo weer naast me om 2 tellen later weer een spurt door de bak te trekken, heerlijk om te zien.
Ik heb een compleet ander paard nu, ze zit veel beter in haar vel dat is wel duidelijk.
Wat heb ik gedaan, gewoon veel consequenter zijn en het veel spannender gemaakt.

Magica schreef:
Uiteraard, het is niet zo dat we nu dit een week zo gaan doen. Ik wil wel graag proberen dat elke keer als we rijden, de lat wat hoger komt te liggen.
Bij Luna werkt het niet als ik het ga afdwingen. Maar het moet meer een samenwerking zijn. Maar wat ik nu dus doe gaat uiteindelijk voor een hoger doel.
Maar dat is nog consequenter en duidelijker moet zijn is een feit haha. Ik werk hard aan mezelf ook al valt het niet mee af en toe.

Elke keer dat je rij de lat hoger leggen vind ik wat teveel gevraagd, zou het eens per week oid gaan bekijken.
Soms moet je wel eens ergens doorheen en dat betekent dan ook dat het soms een tijdje niet leuk is zowel voor jou niet als voor je paard niet, helaas ik weet er alles van maar je moet toch doorzetten en steeds het positieve proberen te zien het komt echt goed.

Morrie schreef:
Mindim schreef:

Een LBI paard is zeker te motiveren met brokken, doe ik met die van mij ook, maar met rijden vind ik het op de momenten die zij aan geeft niet goed.
Een paard kun je heel goed met je stem belonen en ze daar gevoelig op maken, zo breng je je paard en jezelf niet onnodig uit balans.
''Van Nature" is ons paard niet gemaakt om ons te dragen, wij besluiten er op te stappen en dan vind ik wel dat we het paard dan wel zo gemakkelijk mogelijk moeten maken, dus te zorgen dat we in balans zitten en het paard zo min mogelijk storen.

Ts het heeft mij heel wat moeite gekost mijn paard te krijgen waar we nu zijn ze was compleet afgestompt reageerde niet op het been en je kon er ook bij wijze van spreken een zweep op kapot slaan.
Dit was niet een kwestie van een paar weken om dit op te lossen dit duurde echt maanden en ik heb er ook dagen bij gehad dat ik de bijl er bij neer wou gooien en zo vreselijk van baalde dat ze zo naar de klote was gereden.
Een tik op de kont dat werkte voor haar niet en tien tikken ook niet, wat wel werkte was het tik tik tik op de hals met de teugels, dus links rechts links, wel zorgen dat je goed lange teugels heb en de rest stil hou.
En steeds als er geen reactie was dit doen, verder ontzettend veel afwisseling, bij mij is vrijwel geen rondje hetzelfde en dat heeft ze ook nodig anders verveeld ze zich dood.
Ze werkt graag voor me en is zelfs in tegenstelling tot voorheen een zeer actief paard dat ik soms even moet zeggen dat het ook wat minder kan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:24

Hoe gaat het nu eigenlijk Jessica?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 19:35

Momenteel doen we niet heel veel aan training onder het zadel. Dit komt door allerlei omstandigheden maar ik heb wel ontdekt dat het beter gaat als ik toch even wat strenger ben en dat Luna daardoor ook alsnog haar best voor me doet :-)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:37

Dat laatste is toch wel een hele belangrijke en goede ontwikkeling! :j

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 19:42

Ja absoluut! Ik was en ben soms nog, te mild en eigenlijk te onduidelijk dus, naar Luna. Maar als ik gewoon duidelijk aangeef van: kom op, even doorzetten! Dan leert ze ook steeds beter om gaan met voor haar wat lastigere situaties en leer ik haar dan weer dat ze meer kan dan dat ze denkt haha.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:44

En dat jij denkt :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:47

Ik zit dit topic echt een beetje met open mond te lezen..
Ik weet niets van Parelli, maar hoe moeilijk iemand het zijn paard en zichzelf kan maken.
Ben blij om te lezen dat je je hebt gerealiseerd dat je 'gewoon' wat strenger op moet treden.
Dit lijkt me enorm duidelijk voor jou en het allerbelangrijkst: voor je paard.
Je hebt de goede keuze gemaakt en zult merken dat je hier een fijn paard aan over houdt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:49

Sammyoo schreef:
Mindim schreef:

Toch heb ik de indruk dat een tik op zijn kont dit specifieke paard meer motiveert.. het gevolg van de voermethode is namelijk dat hij niet meer dan een paar meter wil draven..[/quote]

Eerlijk gezegd dat ik niet dat dit aan de methode te wijten valt maar aan de uitvoering.
Dit soort paarden moet je naar mijn weten juist niet een tik op de kont geven, imo werkt dat bij geen enkel paard positief.

Maar dat is mijn mening, ik vind het analyseren van gedrag juist wel heel goed. Fijn dat ze over alles zo nadenkt ipv zomaar wat te doen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:50

Magica schreef:
Ja absoluut! Ik was en ben soms nog, te mild en eigenlijk te onduidelijk dus, naar Luna. Maar als ik gewoon duidelijk aangeef van: kom op, even doorzetten! Dan leert ze ook steeds beter om gaan met voor haar wat lastigere situaties en leer ik haar dan weer dat ze meer kan dan dat ze denkt haha.

Dat is fijn.

Het is dan ook Love Language and Leadership in equal doses ;)

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:04

De oplossing voor mijn LBI paardje is altijd weer point to point:
opbreken in kleine stukjes: van punt naar punt in de gang/snelheid die jij wilt, een beloning (zit hem soms al in het uitademen en tevreden zijn- reken maar dat ze dat merkt) en dan snel weer door naar het volgende punt. Laat de verveling niet toeslaan, want ze heeft je sneller door dan je denkt!
Door de kleine stukjes zijn er veel beloningen (die motiveren) maar door de minimale beloning is het voor je LBI steeds weer interessant om daar naar te zoeken:
wordt inderdaad zo klein mogelijk in je hulpen en je beloning: die uitdaging vind een LBI heerlijk!
Niet groot worden met veel been en zwepen: die van mij bouwde een dikke sluismuur op die groter/sterker en dikker was dan mijn been ooit aankon!

Sinds ik haar vraag en uitdaag ipv dwing is het zo licht geworden samen....