Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:25

en voor je haar aan het werk zit eens flink los in die bak laten rennen, en dan pas aan het echt werk zetten.
en krijgt ze brok te eten? wat en hoeveel?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:27

Ze krijgt een paar brokjes (handje) als de rest gevoerd wordt. Dit omdat ik geen voernijd wil kweken en de pony potientieel insuline resistent is.
Ze mogen niet los in de rijbakken (in principe).
Nu kan ze gewoon los in de paddock,aar daar gaat ze alleen uit d'r stekker als ik er flink met de zweep achteraan zit bij wijze van.
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 22-12-13 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:28

naomi_g1998 schreef:
Paard is jong en wil ook zijn benen strekken, mag ook wel een keer lijkt me? Het is geen robot die je even aan en uit kunt zetten op de werk modus of een andere stand. Hier staat die ook de hele dag buiten en bij het longeren gaat ze dan eventjes los, kan ik alleen maar om lachen.

Dat jij dat leuk vind wil nog niet zeggen dat anderen daar ook blij mee zijn.
Ik zie het meer als een paard wat geen manieren bij is gebracht als ze dit als ze ouder zijn nog steeds doen.
Ze mogen 23 uur per dag uit hun plaat gaan maar werk is werk.
en ook een jong dier moet dit gaan leren.. eerst kort en steeds langere concentratieboog opbouwen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:30

Zodra rennen begint omtrekken en ho. Verder jezelf afvragen of jouw positie goed is, sta je op dat moment dat ze gaat ver achter de schouder en heb je daarmee een drijvende werking? Daarnaast aan de hand eerst wat grondwerk, ho is ho geen ho is achterwaarts zorgen dat de aandacht op jou gericht is :) succes!

LadyMadonna

Re: Jonge pony blijft exploderen aan de lijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:34

Grondwerk is geen probleem, ik doe ook vrijheidsdressuur en clicker training en dan beheerst ze dit heel goed :j

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:37

Heb je het antwoord van Simpelman wel gelezen? Lees dat nog eens door, hij heeft het bij het rechte eind. Ik heb het idee dat je hem niet begrijpt.

Wat hij bedoelt is 1 rondje longeren in stap en dan stoppen. De volgende dag weer 1 rondje longeren in stap en weer stoppen. Als dit goed gaat, na een aantal dagen verhogen naar twee rondjes. Gaat dit een aantal dagen goed dan drie rondjes. Dit net zo lang opvoeren tot het 10 minuten in stap goed gaat en dan doe je er één rondje in draf bij en weer stoppen. Als dit goed gaat, na een aantal dagen twee rondjes in draf en zo voer je het langzaam op. Gaat het een keer fout, dan weer een paar stappen terug nemen. Altijd stoppen voordat ze aan de kletter gaat.
Laatst bijgewerkt door Benita op 22-12-13 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:38

Doe je dat dan ook voor en tijdens longeren? Denk nl dat het gewoon uitproberen is :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:44

Benita, ja, dat heb ik gelezen. Maar met alle respect, een rondje longeren... Wat voor traint heb je dan?
Marjan, wat bedoel je?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:45

Minder voeren? Heeft ze wel vriendjes om mee te klooien? Schijnbaar heeft ze aanleiding nodig om te rennen en doet ze het niet uit zichzelf. Dus een vriendje erbij of zelf eens met een zweepje in de bak gaan staan dat ze aanleiding heeft om te rennen. Pas daarna aan het longeren gaan.

En je zegt dat ze al een paar keer onderuit is gegaan en dat je nooit zonder bijzet longeert, er nooit bij stilgestaan dat dit met elkaar te maken heeft? Met bijzet eraan zo gek doen is vragen om problemen, een paard waarvan je weet dat het kan ontploffen NOOIT vastzetten. Zowieso, je laat een paard toch eerst even warmlopen voor je er een bijzet aan doet?
Dus laat haar dan gewoon zonder bijzet ff gek doen, als je de longeerlijn op het einde pakt heeft ze best wat ruimte.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:49

[quote="LadyMadonna"]Benita, ja, dat heb ik gelezen. Maar met alle respect, een rondje longeren... Wat voor traint heb je dan?

een investering noemt men dat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:50

Weer conclusies...
Vriendje ben ik naar aan het zoeken voor de paddock. Weidevriendje werkt in de paddock nl niet (dan krijgen ze ruzie)

En nee, nogmaals, ik laat haar aan de lijn niet gek doen. Hoe moeilijk is dat nu te begrijpen? Of als je het wilt begrijpen, lees het dan iig, dan hoef ik niet steeds te herhalen.
Verder gaan die paar brokjes die ze krijgt er ook niet af. Ik geloof er a niet in dat ze gek wordt van die paar brokjes en b: ik wil geen stampend paard omdat alkes eten krijgt en zij niet...
Ze is 1x aan de lijn onderuit gegaan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:50

Ik zou haar dan inderdaad in de paddock even de kans geven om gek te doen en dat desnoods met de zweep even uitdagen en dan serieus in de bak aan de gang gaan. Is het ook direct duidelijk dat ze in de paddock nog uit haar dak mag maar in de bak niet meer.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:54

Dat ene Goede rondje longeren kan je trouwens meer opleveren dan twintig slechte...over direct conclusies trekken gesproken.
Bij een jong paard moet je mijns inziens ook meer belang hechten aan een Goede basis en opvoeding dan aan de training van technische dingen. Dat komt later wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:57

Daarom stop ik na een ontploffing ook als ze braaf is. Pony zal toch moeten werken...

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:59

Ik snap waarom mensen zo reageren op je..

Is het altijd werken aan de longe bij jou? Of ook gewoon af en toe gewoon even aan de longe en wat rondjes laten gaan.

Bij mij gaat het zo van mij mag mijn paard aan de longe gek doen maar onder het zadel weer niet.

Want mensen gaan nu gewoon denken van o die laat d'r paard alleen maar werken zo jong.
En daarom reageren bokkers zo denk ik. Ze willen je heus wel helpen maar op een andere manier wat jij wil.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:01

de kern van stoppen op het goede moment is stoppen voor het mis gaat. en niet erna.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:04

PocoGaucha schreef:
de kern van stoppen op het goede moment is stoppen voor het mis gaat. en niet erna.

Precies ! Dat is investeren in de toekomst met zo'n jonge pony.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:05

Ik snap jou redenatie wel maar ook die van de menSen die zeggen stop voordat het fout gaat. Als jij stopt is het al fout gegaan. Dan is dus alweer gebeurd wat jij niet Wilt.
Het is maar net Welke benadering je Wilt kiezen.
Of je laat het gebeuren en gaat daarop reageren.Of je kiest ervoor om dat wat je niet Wilt voor te zijn door ervoor te stoppen of haar die energie anders te laten afvloeien.
En dat is je eigen keus maar beiden zijn niet fout. Er leiden meer wegen naar Rome ..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:06

LadyMadonna schreef:
Weer conclusies...
Vriendje ben ik naar aan het zoeken voor de paddock. Weidevriendje werkt in de paddock nl niet (dan krijgen ze ruzie)

En nee, nogmaals, ik laat haar aan de lijn niet gek doen. Hoe moeilijk is dat nu te begrijpen? Of als je het wilt begrijpen, lees het dan iig, dan hoef ik niet steeds te herhalen.
Verder gaan die paar brokjes die ze krijgt er ook niet af. Ik geloof er a niet in dat ze gek wordt van die paar brokjes en b: ik wil geen stampend paard omdat alkes eten krijgt en zij niet...
Ze is 1x aan de lijn onderuit gegaan.

Sorry hoogheid, dat ik niet de moeite neem 5 pagina's door te spitten.
Wat is nu eigenlijk het probleem? Laat je haar wel of niet uit dr plaat gaan aan de longe? Als je het kunt voorkomen heb je mi geen probleem. Als je het niet kunt voorkomen gaat ze dus wel uit dr plaat en 'laat' je het gebeuren of je wilt of niet.
En je zegt zelf niet te longeren alleen met longe, dus een touwtje of bijzet zit er standaard aan, vind ik erg dom als je weet dat ze zo ontploft.
Daarbij spreek je jezelf ook tegen, zie bovenste quote en quote uit de op hieronder.

LadyMadonna schreef:
Ik ben in het bezit van een 3,5 jarige haflo. Super braaf dier, cool karakter, alleen nu met een energie issue.
Dit heeft als gevolg dat ze aan de lijn regelmatig compleet explodeert.
Dat is a: niet goed voor d'r benen.
B: niet goed voor de bodem
En c: ik wil het gewoon niet hebben.
Het is niet zo dat ze me ondersteboven trekt ofzo, ze blijft goed controleerbaar, maar ze springt boven de omheining uit, of gaat op een hele korte volte racen.
Hierdoor is ze al twee x op d'r plaat gegaan.
In de paddock/wei doet ze eigenlijk niks qua rennen.. In de paddock rolt ze en in de wei staat ze te vreten ;). Ze krijgt voldoende gelegenheid om uit d'r panty te vliegen, maar vind het kennelijk nodig om dit aan de lijn te doen ;)
Boos worden helpt niet. Rustig terug naar stap helpt niet (dan stapt ze 10 minuten, aandraven, en poef, weg is ze)...
Eigenlijk is het een heel braaf dier, maar dit krijg ik er somehow niet uit.
Ze wordt 2x in de week door mijn instructrice gereden, en verder hou ik me vanaf de grond met haar bezig (rij zelf niet op het moment)
Longeren gebeurt met hoofdstel, singel en bijzet.
Rijbak of longeerbak maakt geen verschil.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 23-12-13 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 00:06

Trysteffy: ben misschien ouderwets, maar longeren is werken ja.
Pocogaucha, dat snap ik wel, maar ik moet toch wat? Niks doen heeft E ook niks aan, en werkt alleen maar averechts. Dan verbruikt ze nog minder, dus nog meer energie (en gewicht)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:06

Even topic Kris kras doorgelezen, wat bij mij opkomt:
Ik zou eerst 5 a 10 minuten longeren, zonder bijzet evt aan een halster en ze dan gewoon lekker laten doen.
Maar ze dan wel duidelijk maken dat eens je het hoofdstel/bijzet er aan doet, speelkwartiertje voorbij is en ze dan gewoon moet luisteren.
Wat dat betreft snap ik je conceptueel zijn wel, werken = werken.
Maar het is logisch dat een jonge pony, zeker in de winter was frisser is en een keer gek wil doen.
Ik zou dus dingen zoeken (evt ook in 2 verschillende bakken) waardoor ze een onderscheid maakt: hier mag ik spelen en rondsjeezen, hoofdstel/bijzet/andere bak = werken.
Meestal hebben ze dat heel snel door!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 00:08

Ohjee Annelies sorry dat ik een foutje maak... Als we gaan zitten muggenziften ben ik echt klaar met het topic. Bah wat is bokt ontzettend verandert...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:15

Toch is de optie van al na 1 rondje stoppen zo gek nog niet. Het gaat er om dat je het juiste gedrag in wil trainen. Dat doe je met het meeste succes als je het 'verkeerde" gedrag kunt voorkomen. Dat wat je niet intraint, hoeft er ook niet uitgetraint de worden.
Dus als je deze gehoorzaamheid echt heel belangrijk vind, zul je misschien even gedurende een periode consessies moeten doen aan het trainingsverhaal ( qua opbouwen van conditie, spieren ed) en het echt zo aanpakken als Simpelman bedoeld. Dus steeds stoppen vóórdat je paardje ontplofft ( geen idee waar die grens ligt: bij 1 ,2 of 3 rondjes stap, dat weet jij beter van jouw dier, dan wij hier), en het vandaar uit dan heel voorzichtig per rondje opbouwen.
Je traint dan de gewoonte van "braaf" zijn in. Lijkt mij een prima optie om uit te proberen ( waar overigens ook nog een heel behoorlijke wetenschappelijke basis voor te vinden is)

Je zult in ieder geval hóe dan ook érgens een consessie moeten doen: want wélke optie of methode je ook zoekt, élk van deze opties/methodes zal ook zijn nadelen/keerzijden hebben..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:16

Een foutje? Je hakt op mij in dat ik beter moet lezen terwijl ik de moeite neem op je vraag te reageren en daarna ga je zielig doen omdat ik lees en jou betrap op een fout?
Het moet ook niet gekker worden, bokt is idd veranderd, de tijd dat iemand blij was om een antwoord of tips te krijgen is schijnbaar voorbij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 00:19

Mensen die bruikbare tips willen geven of het er verder over willen hebben mogen me een pb sturen. Ik weet weer waarom ik zo ongeveer alleen nog in hk topics zit...
Hier zal ik iig biet meer reageren.