Jonge hengst menstam maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:37

Je snapt het niet he? Een jong dier is een baby, kan zich nog maar heel kort concentreren. Lees: sessies van 10 minuten, en geen uur. Maakt niet uit wat je hem probeert bij te brengen, te lang doorgaan tijdens een sessie werkt contraproductief. En als je dat niet weet, ben je niet de aangewezen persoon om een jong dier te beleren.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 19:51

Cassidy schreef:
Je snapt het niet he? Een jong dier is een baby, kan zich nog maar heel kort concentreren. Lees: sessies van 10 minuten, en geen uur. Maakt niet uit wat je hem probeert bij te brengen, te lang doorgaan tijdens een sessie werkt contraproductief. En als je dat niet weet, ben je niet de aangewezen persoon om een jong dier te beleren.

Ik deed dat af en toe met hem ja , de eigenaar vroeg dat.
Ik "beleer" hem daarom niet helemaal he ? Ze vroeg aan mij om hem te leren volgen aan het touw met halster, voetjes geven, borstelen van die dingen, dat hij al iets kende als hij verkocht zou worden. Maar op deze site wordt je blijkbaar altijd slecht afgeschreven als je maar probeert te helpen? Ik deed dat 1x per week met hem en niet telkens een uur ofzo eh , het langste was een uur ja , met een half uur tussen. En als het hem niet beviel dwong ik hem ook niet ofzo, dus het is zeker niet zo dat ik hem slechte dingen bijbreng want in de keren dat ik gegaan ben was hij braaf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:02

Op het moment dat je bezig bent om een paard iets bij te brengen, ben je aan het beleren. Dat kan het laten wennen aan een borstel zijn, of een halster, of een touw, tot uiteindelijk hoofdstel, zadel op en ruitergewicht. Ook al maak je het hele traject niet zelf af, je bent aan het beleren. Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen, maar heel moeilijk weer af te leren. Een paard op het verkeerde moment zijn zin geven en bij dingen niet door te zetten is het meest verkeerde wat je kunt doen. Dat leert hem namelijk dat hij onder dingen uit kan komen. Zijn je opvolgers echt niet zo blij mee.

Op het moment dat je met een dier bezig gaat, behoor je een basisplan te hebben. Daar kun je en dien je vanaf te wijken als er reacties komen die niet volgens het boekje zijn. Om dat te kunnen doen heb je echter ervaring nodig. En als je het basisplan al niet in je hoofd hebt zitten en de vraag op Bokt moet stellen hoe je dingen aan moet pakken, dan zijn er zo te zien meer die twijfels hebben of jij wel de aangewezen persoon bent om dit aan te pakken.

Bij het beleren van paarden hoort ook een stukje routine en gewenning aan nieuwe patronen. Als jij eens in de week bij het paard komt is de ruimte tussen de twee trainingssessies te groot.

Aan je reactie kan ik echter opmaken dat je nu niet meer met het dier bezig bent?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:13

Inmiddels alweer een ruime tien jaar geleden reed en werkte ik op een paardenhouderij waar mijn bazin mij koppelde aan een 2,5 jarige, ontzettend knuffelige hengst. Een reuzeleuk dier, waar ik veel van en mee geleerd heb. Zoals alle jonge dieren daar op stal had ik er altijd een longeer lijn aan hangen met uit de paddock/wei halen. Gelukkig ook op de dag dat hij besloot dat merries niet langer gewoon andere paard wezens waren, maar potentiële voortplantingsobjecten. Ik had ineens een totaal ander dier aan mijn touwtje hangen.
Gelukkig had ik goede begeleiding en was het bij ons op stal nog best goed te doen om merries te ontwijken. Na een jaar heb ik toch afscheid van hem genomen, hoewel er nooit iets is gebeurd vertoonde hij wel degelijk hengstengedrag en was ik te bang dat het op een dag mis zou gaan als er niemand in de buurt zou zijn.
Over het algemeen was het echt een dotje, maar zijn reactie op een correctie, of de manier waarop hij zich sterk maakte wanneer iets hem opwond was voor mij te heftig. Terwijl ik echt niet bang aangelegd ben en dagelijks jonge dieren in handen had.
Ik begrijp dat alle reacties hier belerend overkomen, maar jonge hengsten zijn echt wel iets anders hoor. Juist het feit dat ze 9 en een half van de 10 keer super braaf en relaxed zijn maakt het link. Als de eigenaar er altijd bij is, lekker door gaan zolang het goed voelt. Maar juist in het aanleren van de basis, de dagelijkse omgang kan een hengst zich ineens van een andere kant laten zien.