Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:41

cobiie schreef:
Batlow schreef:
Ik kan prima met hem alleen lopen ook als er een hond voorbij komt, alleen ik weet nog niet hoe hij reageert maar dat zal ik ooit nog wel een keer zien.

Ik zal wel reeds teveel wijn op hebben om de logica van deze zin te snappen. :o :+ Als je werkelijk het eerste deel van deze zin geloofd dan heb je al 3/4 van je "probleem" opgelost. :D :D

Ik snapte het ook niet hhahaha

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:45

Laat ik het dan even beter verwoorden voor jullie wat nou de conclusie is.

Mijn reden van dit topic is omdat door het mooie weer veel honden in het bos lopen. Omdat ik in het bos tijdens het wandelen met mijn paard nooit een hond ben tegengekomen vroeg ik me af hoe zo'n 'ontmoeting' met een hond zou gaan. Er wordt nu gedaan alsof ik in mijn broek schijt om een hond tegen te komen tijdens mijn wandeling. Er wordt advies gegeven om hem misschien eerst kennis te laten maken met een hond in eigen omgeving (dus op stal en niet in het bos). Dit vond ik zelf een goed idee dus neem ik mijn eigen hond een keer mee. Maar wat jullie niet begrijpen: Als ik dit topic nooit had geopend was ik gewoon het bos in gegaan en ooit wel een keer een hond was tegen gekomen en dan zijn reactie had gezien. Ik loop gewoon het bos in en loop gewoon lekker door, ongeacht een hond. Door dit topic er juist wat breder over na gaan denken wat ik misschien niet had moeten doen, wat blijkbaar verkeerd over komt.

Snappie snap?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:47

Batlow schreef:
Beetje flauw wordt er nou gedaan... Ik vraag om reacties en enige ervaring met paarden die voor het eerst honden ontmoeten, niet dat ik het hiervan laat afhangen, maar dat wordt blijkbaar niet gelezen.

Misschien minder wijn drinken dan ;)

Als je af wilt gaan op de spookverhalen van anderen toen die voor het eerst een hond zagen veroorzaak je vanzelf je eigen probleem. ;)
Als het paard braaf reageerde toen jullie voor het eerst een fietser/voetganger/brommer/auto/vrachtwagen tegenkwam, waarom zou hij dat niet doen als jullie een hond zien?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:48

cobiie schreef:
Batlow schreef:
Beetje flauw wordt er nou gedaan... Ik vraag om reacties en enige ervaring met paarden die voor het eerst honden ontmoeten, niet dat ik het hiervan laat afhangen, maar dat wordt blijkbaar niet gelezen.

Misschien minder wijn drinken dan ;)

Als je af wilt gaan op de spookverhalen van anderen toen die voor het eerst een hond zagen veroorzaak je vanzelf je eigen probleem. ;)
Als het paard braaf reageerde toen jullie voor het eerst een fietser/voetganger/brommer/auto/vrachtwagen tegenkwam, waarom zou hij dat niet doen als jullie een hond zien?

Omdat een fietser of vrachtwagen niet recht op hem af zou rennen, een hond kan dat misschien wel doen. Ik ben daar niet BANG voor, maar nieuwsgierig naar de reactie. Mijn paard zal ik toch niet loslaten.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:54

Je hebt groot gelijk dat je met je paard wandelt. Hij vertrouwt je en zal je volgen op onbekend terrein. Ik snap niet waarom sommige mensen hier op tegen zijn..? Mijn vorig paard heb ik als veulen van 5 maanden gekregen en ben gelijk met haar gaan wandelen. Alleen maar zodat ze verkeersmak zou raken, mij zou vertrouwen en mij als leider zou zien. Ze is pas ingereden op haar 4e en wat heb ik daar enorm veel profijt van gehad. Waar ik ook langs reed, wat ik ook tegen kwam qua verkeer, waar ik over heen wilde of onderdoor..nooit een probleem geweest en superbraaf. Blijf lekker met hem lopen..alleen maar goed. Wat betreft de honden..ga eerst even met m in de bak..laat iemand anders met een hond komen..de kans zit er heel dik in dat hij niet eens reageert.

Batlow

Re: Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:56

overigens doe ik dit niet alleen voor mijn plezier, maar ook zodat hij andere omgevingen leert kennen, maar dit ook ALLEEN leert doen. Ken veel paarden die op oudere leeftijd niet alleen naar het bos kunnen... Daar zit ik dus ook niet op te wachten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:58

Ik zou eerst op het erf je paard kennis laten maken met honden, gaat het goed, dan kan je met je paard lekker gaan wandelen en laat m lekker kijken en ga gewoon lekker door met lopen.

Mijn paard kent al van veulen af aan honden, gewoon omdat ze altijd op het erf rondliepen en op de stallen.

Van veel mee uitwandelen leert ie goed het verkeer kennen en wordt er ook goed verkeersmak van, daar heb je later veel plezier van.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:13

Nouvel schreef:
Ik vind dat als een loslopende hond, die niet naar zijn baas luistert, mijn paard aanvalt, ik die best weg mag jagen met een zweep eigenlijk... :j

Een paard hoort te luisteren naar z'n baas, maar een hond ook... 8-)

Kan best, maar als je mijn hond ooit durft te slaan met een zweep sla ik je paard. 8-) En hetzelfde geld voor al mijn dieren waar je gewoon vanaf hoort te blijven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 23:18

Jessix schreef:
Nouvel schreef:
Ik vind dat als een loslopende hond, die niet naar zijn baas luistert, mijn paard aanvalt, ik die best weg mag jagen met een zweep eigenlijk... :j

Een paard hoort te luisteren naar z'n baas, maar een hond ook... 8-)

Kan best, maar als je mijn hond ooit durft te slaan met een zweep sla ik je paard. 8-) En hetzelfde geld voor al mijn dieren waar je gewoon vanaf hoort te blijven.

Toch zou ik het doen als jouw hond in de staart van mijn paard hangt... Of in de benen loopt te hangen. Of je mag de da kosten betalen natuurlijk :Y)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:21

Wij rijden tegenwoordig veel met twee/enkelspan in gebieden waar ook veel mensen met honden komen en wat is nu leuker voor honden dan achter een dravende men combinatie aan te gaan, wanneer je gewoon stil gaat staan is voor 99% van de honden de lol eraf en gaan weer braaf terug naar hun baasjes.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:27

cobiie schreef:
LibertyLucky schreef:
Wat een boel rare reacties ?

Het is vind k,niet meer dan normaal om met je ( jonge) paard te wandelen en hem aan het verkeer/buiten te laten wennen?

Het is een paar wat tegen de 2,5 loopt geen veulen?

Daarbij is wandelen ook iets wat je gewoon kunt doen met je paard,je hoeft niet alleen maar te rijden :S

ik zelf liep erg graag met mijn paard en die kon trouwens niet bereden worden

ook met mijn leasepaarden gaf ik vaak de voorkeur aan een lekker wandeling :D

Ik zeg nergens dat ik het vreemd vind dat iemand met zijn of haar paard voor de afwisseling gaat wandelen. Alleen de ts heeft meer aan een ervaren persoon aan haar/zijn zijde tijdens de (eerste?) wandeling dan een verhaaltje van ons hier op bokt aangezien je in de omgang met dieren geen standaard 1 op 1 handleiding hebt.

Het was ook niet aan iemand specifiek gericht ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:32

cobiie schreef:
Batlow schreef:
Dat is niet waar. Er worden met trekkers gereden langs de weg en in de wei naast de kudde, maar als ik hem uit de wei haal en langs een trekker kom is er paniek.

edit: Geen paniek, maar onrust. En in de wei staan ze allemaal te eten. Dan staan ze samen, maar uit de wei is hij alleen.

Als hij in de wei geen paniek heeft wanneer er een trekker langskomt veroorzaak jij dus de paniek rondom de trekker. :o Dan zou ik eens door een derde persoon laten kijken welke signalen jij onbewust afgeeft op je paard. :o

Ons KWPN veulen liep vanaf dat hij 2 weken oud was rustig achter de trekker aan ipv achter zijn moeder. :+ :D

Enge dingen komen de wei niet in, dus wei = veilig. Buiten de wei zit er geen barrière meer tussen het enge ding en het paard.

Ik heb met mijn jonge paard bij de eerste trekker af moeten stappen, want die was mens kwijt, vriendje was geen steun genoeg. Dat hij aan het draaien en stressen ging was voor mij onverwacht, ik ben paard gewend die nog geen oor verdraait als dikke combine met 50km langs komt crossen met metertje tussenruimte. En jonkie is aan de hand gewoon echt verkeersmak, wat ook erg duidelijk was want baas er naast en alles was meteen weer goed.

Wandelen met een jong paard is de manier om paard te leren dat de wereld groter is dan bak/box/wei. Ze krijgen er meer zelfvertrouwen en dus rust in het koppie van. Mooi voorbeeld is wel een topic van iemand die jonge haf? het erf niet af kreeg. Dier was er aangekomen met 6 maanden, lekker in de wei gelopen tot 4, ingereden en die wilde het erf niet af, wereld was nl niet groter volgens pony.

Er is wat te zeggen voor weinig met een jong paard doen als je te snel wil, maar de gewoonte van in handen zijn en wat van de wereld zien is (bij een goede opvoeding) een heel fijne gewoonte voor een rijpaard later.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:34

Batlow schreef:
Toch zou ik het doen als jouw hond in de staart van mijn paard hangt... Of in de benen loopt te hangen. Of je mag de da kosten betalen natuurlijk :Y)

Gelukkig heeft mijn perfect luisterende hond zelf vier paarden om in staarten en benen te hangen. :Y)
Maar feit blijft dat als iemand mijn dier slaat ik terug sla, want je blijft gewoon met je poten van andermans dier af. Als je denk het recht te hebben, dan heb ik dat dus ook en mag ik je paard slaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:36

Raar dat je vind dat men paard niet mag beschermen tegen staart hangend honden en of bijtgrage in de benen van de paarden. Ook ik zou met de zweep die hond eraf slaan hoor.

Je hebt je hond gewoon bij je te houden als die niet van andermans paarden kan afblijven en er direct in bijt en of hangt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:40

Ragdollcat schreef:
Raar dat je vind dat men paard niet mag beschermen tegen staart hangend honden en of bijtgrage in de benen van de paarden. Ook ik zou met de zweep die hond eraf slaan hoor.

Je hebt je hond gewoon bij je te houden als die niet van andermans paarden kan afblijven en er direct in bijt en of hangt.

Kan jij best raar vinden. En moet je ook vooral doen, met een zweep slaan. Misschien pikken andere mensen dat ook wel. Dit is hoe ik er over denk, van mijn dieren blijf je af.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:42

Draai het eens om: Een wandelaar loopt langs met de hond aan de lijn en jouw paard draait zijn kont om en trapt de hond. Dan mag die wandelaar jouw paard dus gaan slaan?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:43

Ragdollcat schreef:

Komen jullie werkelijk zoveel honden tegen op buitenrit die in de staart of benen hangen? }:0 Dan rijden jullie blijkbaar in andere gebieden dan waar wij rijden.
Hier houdt de groom in de gaten hoe een hond die losloopt reageert en wanneer we merken dat die wat te "vrolijk" op ons af komt (van voren of van achteren) gaan we gewoon stappen en dan verdwijnt al 80% nadat die misschien een paar keer geblaft heeft om te zien of het paard een leuke reactie geeft. Voor bijna al de andere honden zal je even moeten stilstaan om ze weer braaf naar hun baas te laten vertrekken of door hun baas op te laten halen.

Hoe denk je dat een jong paard reageert als je met een zweep achter zijn kont naar een hond aan het slaan bent. :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:48

Haha! Ik woon en rijd al mijn leven lang op de Utrechtse Heuvelrug, waar het wemelt van mensen met honden, kinderen en mountainbikes, maar ik heb inderdaad nog nooit zoiets meegemaakt. :) Hooguit een hond die ineens uit de stuiken schiet waar je paard van schrikt of een hond die blijft blaffen, maar meer ook echt niet.

Juist omdat het hier druk is zijn alle honden en paarden elkaar al snel gewend.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 00:02

Als de hond mijn paard zijn been strak vast heeft en bijt tot bloedens toe dan voel ik wel het recht jouw hond daar weg te krijgen. Niet dat dit snel gebeurd maar dit zou ik niet laten gebeuren. Dus volgens jou moet ik die hond dan in mijn paard zijn been laten hangen? Dat vind ik krom

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 06:56

Jessix schreef:
Ragdollcat schreef:

Kan jij best raar vinden. En moet je ook vooral doen, met een zweep slaan. Misschien pikken andere mensen dat ook wel. Dit is hoe ik er over denk, van mijn dieren blijf je af.

Maar jouw dier hangt als eerste in mijn dier, dan heb ik volgens jouw redenatie het recht om wat terug te doen, want van mijn dieren blijf je af.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:28

Mijn paard slaat blaffende honden bij de achterhand , ik vraag de eigenaren hun hond een plezier te doen , en de hond terug te roepen. Als eigenaren daar geeen moeite voor doen , en vinden dat het niet zo n vaart Loopt.........Mijn paard is bomproof enniet bang voor honden , ze houdt niet van dat geblaf en vervelende gedoe bij haar achterbenen.zelf vind ik het een zegen dat ze niet vlucht maar gewoon goed raak slaat.
Honden die zich goed gedragen zijn voor mijn merrie oke. Hondeneigenaren leren best snel!!!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:41

Ik snap veel reacties, van tot laten staan want het dier is jong, een hond wel of niet iets aandoen, eigenaren die daar weer niet van gediend zijn....
Ten eerste snap ik dat je je jonge paard van alles wilt laten zien en meemaken, zo nu en dan is dat prima toch? Het is niet echt werk en het koppie wordt aan het werk gezet om de indrukken te verwerken, zolang er maar weer tijd genoeg daarna is om het te verwerken prima.
Je weet nooit wat voor hond er aan komt rennen, is deze paarden gewend of niet? Blijft die op een paar meter afstand staan? Wil de hond snuffelen of is het hap en raak?
Persoonlijk zou ik rustig blijven en doorlopen alsof die hele hond er niet is, ga jij schreeuwen zal je paard dat oppakken en het eng gaan vinden, maak jij je groot idem dito.
Een hond direct een mep verkopen zou ik niet doen, alleen als deze echt in de aanval gaat. (helaas pas nog gedaan tijdens het mennen, hond kwam van het erf af gevlogen en hing nog net niet in de benen van mijn merrie, hond heeft even de zweep gevoeld, is ook voor zijn eigen veiligheid, zweep brengt altijd nog minder schade aan dan een volle mep van een hoef met ijzer daaronder...)
Je kunt mensen zoveel uitleggen als je wilt, of ze er wat mee doen? Niet iedereen snapt dat paarden vluchtdieren zijn en dat ze enorm veel kracht hebben als ze uithalen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:48

Poeh Jessix, beetje vaag gedacht.
Dit is niet "als Jantje jou pest mag je gewoon terugslaan hoor!" , dit gaat om het beschermen van je dieren. Je zegt het zelf al zoals Belker het verwoord ;) als jouw hond mijn paard bijt, mag ik de hond iets terugdoen want van mijn paard blijf je af.
Bovendien: een hond gaat niet kapot van een tik met een zweep of touw (kan ook sowieso beter een tik met een zweep krijgen dan een trap van een paard, maar daarvoor kies jij dus liever begrijp ik?!), een paard kan wel degelijk 'kapot' gaan van een hondenbeet.

Maar goed, weer ontopic.
Ik zou gewoon gaan wandelen, je kunt toch niet alles van tevoren voorzien.
Zolang je zorgt voor degelijke spullen (stevig touw en halster, ik liep met mijn jonge dieren altijd met longeerlijn ivm kunnen laten vieren zonder paard kwijt te raken) en zelf overal normaal op reageert, is er niets aan de hand. Zou niet weten waarom je je paard eerst op eigen terrein aan honden zou moeten laten wennen, heb je ook een viaduct, trekker en zebrapad langs laten komen? ;)
Als het goed is, pluk je niet een groen dier uit de wei en neemt die mee op sleeptouw; jouw paard kent en vertrouwd jou en dus is je basis goed.
Ik zou zeggen: veel plezier :evaw:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:50

Belker schreef:
Maar jouw dier hangt als eerste in mijn dier, dan heb ik volgens jouw redenatie het recht om wat terug te doen, want van mijn dieren blijf je af.

Dat heb je verkeerd begrepen. Als mens zijnde blijf je van andermans dieren af. Dieren reageren op instinct, als mens zijnde hoor je beter te weten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 09:51

Dus jij hoort je hond bij je te houden.