[AR] welk bit gebruik jij bij mennen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 01:49

Sanniej_ schreef:
Ik reed toen ik niet beter wist ook op de bril.
Toen ik naar menles ging werd mij verteld dat het inderdaad op wedstrijden niet mag.
Verder moest ik ook op de sleuf rijden omdat je anders niet het gewenste resultaat van het bitje hebt wat zou horen als je met een Liverpool hebt.
Daar was ik het dan wel mee eens, maar had toen een 3jarige voor de kar dus erg groene pony.
Ik wist toen zelf ook niet veel van mennen

Lees hier dus dat het gewoon wel mag, maar je wordt er dus wel op afgestraft.
Ook krom zeg .. :+

Niet het gewenste resultaat? Wat een onzin, perse op een vd sleuven geeft juist hefboomwerking, misschien wil je dat juist minder.
Er staat niks over in het reglement, dus het mag gewoon, loopt je pony er fijn op, vind ik dat prima!
Heb je meer mogelijkheden qua verstellen enz.

Maargoed, volgend weekend hobby klasse wedstrijd, en zie wel of de jury me aanspreekt, ik heb reglementen in de vrachtwagen dus komt goed.

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:38

Voor mijn Tinker gebruikte ik eerst een Liverpoolstang. Ze gooide echter steeds de tong over het bit.
Tandarts erbij voor een check en meerdere bitten geprobeerd. Nu rijd ik haar met een lichtgebogen liverpoolstang. Ze gooit de tong niet meer over het bit. Soms gebeurt het nog wel eens maar dan doet ze het zelf ook weer terug. :+
Voor onze andere Tinker zoek ik nog een bit met zo weinig mogelijk druk op de tong. Ik dacht zelf aan een dubbelgebroken (men)bit. Ik las al dat er twee reacties waren met dit bit. Mag ik jullie vragen hoe jullie dit qua veiligheid ervaren? Bij mij op de menvereniging zijn ze er niet heel enthousiast over.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:07

Met onze A Welsh rij ik inmiddels ook met dubbelgebroken trensje. Dit gaat heel erg fijn. Maar of ik dat met onze paarden zou aandurven.... ik denk dat ik me daar toch minder prettig bij zou voelen. Bij de KWPN-er zou ik het wel durven, maar denk niet dat ik dan een goede ZZ proef kan rijden. Bij de Groninger.... nee, liever niet. :D

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:36

Nou... Een z proef zijn we nog lang niet aan toe. Hij is net beleerd haha.
Hij is twee keer voor de kar gezet maar daarna niet meer. Dacht er aan eerst maar eens in ff bak te gaan mennen deze winter.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:52

Ik rijd mijn enkelspan paard (hengst) met een happy mouth bitje. Al járen, en hij loopt hier prima op. We rijden hiermee Z dressuur, ZZ vaardigheid en klasse 2 samengesteld.

Afbeelding

Ik ben hierop nooit extra 'beloond' of 'afgestraft' op wedstrijden naar mijn idee. Wel heb ik goed uitgezocht of ik zo mag starten, en dat mag dus.
Hij is hiermee op de pinken te rijden en altijd even prettig. Ik heb ook geprobeerd om met een liverpoolstang te rijden (immers, zo lijkt het te 'horen'), maar dat was geen succes. Hij was hier veel te gevoelig voor en ging alleen maar met z'n kin op de borst lopen.

Ik zou dit echter niet aanraden als je niet 100% zeker bent van je (jonge) paard of pony. Naar mijn idee moet je al ver in de africhting zijn dat je met zulke minieme hulpen toe kunt dat je veilig met zo'n bit kan rijden. Soms het ik het idee dat mensen liever niet met een liverpool willen rijden omdat ze dat 'zielig' vinden, maar veiligheid staat natuurlijk altijd voorop!

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:50

Nou voor mij is dat niet het geval. Mijn tink heeft echter een snee in z'n tong gehad ( gekregen bij de stal die hem zou beleren, laat ik hier maar niet over uitwijden want ben hier nog steeds enorm boos om) en wil dus niet dat deze oude wond open kan gaan door een te stevige hefboomwerking. En die kans is er. Vandaar. Ik kan uiteraard ook een jaar wachten maar hij wordt nu gereden met een dubbelgebroken bitten vroeg me dus af of hier ook mee te mennen valt.

Sandrina

Re: welk bit gebruik jij bij mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:13

Ik ben van kikkerbitje terugggeaan naar liverpoolstang; ze was/bleef me te sterk. Nu gaat alles (weer) prima.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 00:37

Mukkie1979 schreef:
Nou voor mij is dat niet het geval. Mijn tink heeft echter een snee in z'n tong gehad ( gekregen bij de stal die hem zou beleren, laat ik hier maar niet over uitwijden want ben hier nog steeds enorm boos om) en wil dus niet dat deze oude wond open kan gaan door een te stevige hefboomwerking. En die kans is er. Vandaar. Ik kan uiteraard ook een jaar wachten maar hij wordt nu gereden met een dubbelgebroken bitten vroeg me dus af of hier ook mee te mennen valt.

Je hebt ook een Liverpool dubbelgebroken bit
Zo'n happy mouth bit lijkt mij ook wel wat
Maar schuift die niet of heb je er bitringen aan?

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:05

Op dit moment men ik nog niet met hem.

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:49

Heeft er ook iemand ervaring met een 4 ringen watertrens? Er wordt beweerd dat deze een zachte inwerking heeft.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:52

Nougewoon.. Een enkelgebroken bit :) *D :') :') :')

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:44

Een enkel gebroken trens bit is toch gewoon toegestaan tijdens menwedstrijden? Kan het nergens duidelijk terug vinden in het regelement van de knhs.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:04

Ja hoor, mag. Ik rijd met dubbelgebroken. Mag ook.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:24

Ja hoor, trensjes (ongebroken, enkel gebroken of dubbel gebroken) zijn gewoon toegestaan.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:31

Ik heb ook per paardje het bit dat het beste bij ze past :-)

Een rij ik met een myler bitje met klein tongboogje, twee met liverpool in eerste gleufjes eentje met dubbelgebroken bit.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:33

Eerst mende ik met een ongebroken watertrens, maar ik men nu bitloos met een kaakgekruist hoofdstel.
Ik ben heel misschien van plan om een lederen bit aan te schaffen, dan kan ik dat combineren met het bitloos mennen.

Ans1757

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:54

Er is één jury (dhr. N.) die er een probleem van maakt als je aan de bril rijdt , wij hebben namelijk hetzelfde verhaal gehad de jury kwam uit de auto en vertelde ons dat het levensgevaarlijk was volgens hem kon de pony ieder moment er van door gaan omdat we aan de bril reden en dat het niet mocht maar dat je een brug moest leggen wij hebben later de reglementen naar gekeken en overige juryleden gevraagd en niemand kon aangeven waarom dat niet zou mogen. Het is grote onzin dus !

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 20:11

Gypsylady schreef:
Je hebt ook een Liverpool dubbelgebroken bit
Zo'n happy mouth bit lijkt mij ook wel wat
Maar schuift die niet of heb je er bitringen aan?

Ja, ik heb er inderdaad wel rubberen bitringen extra aan.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:10

NoreenJulia schreef:
Nougewoon.. Een enkelgebroken bit :) *D :') :') :')

Hoezo gewoon?
De meeste mensen mennen niet met een enkelgebroken watertrens hoor :+ :')