Te weinig bespiering en slechte conditie, hoe longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_horses

Re: Te weinig bespiering en slechte conditie, hoe longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:55

Ik duim zeker mee! :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:04

Sterkte met de paarden! Het is altijd prettig om te weten wat er wel, maar ook wat er niet aan de hand is. Dan kan je er gericht wat aan doen. Hou ons maar op de hoogte van de vorderingen!

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 22:11

Idd, nu weten we teminste wat er is, en dat zal ik zeker doen! :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:18

Ik heb even een vraag voor je lotte_horses, jij mocht van de DA nog rijden met je paard? Het is zo dat ik dit weekend normaal van plan was om mee te gaan op een begeleide wandeling. Voordien reed ik met hem in het begin opbouwend van 10 min tot ongeveer een uur en half (stap en draf). Als ik hem dan afzadelde was hij nog niet eens aan het zweten. Hij heeft ook nog nooit gezweet bij mij, als ik onder zijn wollen pad wrijf of als deze af is dan is dit even droog als dat ik hem voordien opzadelde. Nu vraag ik me af denk je dat ik dit weekend op wandeling zou kunnen gaan? Het zou een wandeling van 3u zijn met een pauze en een rustig tempo, dit wil dus zeggen van stap en draf en hier en daar misschien een galopje.

Ik zou dit natuurlijk alleen maar doen als er blijkt dat er geen ernstige zaken aan de hand zijn en ik groen licht krijg van de DA, hij staat nu ondertussen weer 3 weken stil. Wat denk jij? Mijn paard reageert niet als ik over zijn rug ga, hij trekt zich nergens terug of in. Ik heb tijdens het rijden ook nooit iets ondervonden... Ik wil gewoon even polsen, omdat het voor mij de eerste keer zou zijn. Voor Smart niet hij is al vaker op wandeling geweest :)

Andere mensen mogen hier natuurlijk ook advies rond geven

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 23:25

Euhm, ik denk dat je paard een volledig ander geval is dan de mijne...
Ik denk dat je het gewoon even aan de DA moet vragen, hij/zij gaat dat perfect kunnen zeggen.
Als hij een goed conditie heeft, en hij na een half uur nog niks last heeft kan je het volgens mij wel doen. :)
En hij moet het natuurlijk ook wel leuk vinden ;)
Maar voordat ik je miss foute dingen ga zeggen kan je het best even vragen aan je DA!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:00

@SmartBH; als je paard al 3 weken stil staat en de conditie zo slecht is zou ik hem niet meenemen op een rit van 3 uur!
Wel of niet zweten zegt niks, in sommige gevallen is niet zweten ernstiger dan juist wel of overmatig zweten, dus dat is geen maatstaf. Als mijn paard er zo uit zo zien als die van jou en de klachten heeft die jij omschrijft zou ik het voorlopig heel rustig aan blijven doen en eerst zorgen dat hij weer optimaal is, voordat ik zelfs maar over rijden zou denken. Maar wat ik begreep van lotte-horses dat zij ook niet echt mag rijden; meer, omdat zij heel licht is, het paard onder het zadel wat beweging geven door te stappen op de weg.

In allebei jullie gevallen zou ik de paarden rust geven ( evt. wat spelen aan de hand, maar niks inspannends) tot ze weer helemaal in orde zijn!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 20-12-12 00:19, in het totaal 2 keer bewerkt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:02

Ik ga het natuurlijk vragen aan mijn DA, maar ik vroeg het me gewoon af als hij niet mee mag op wandeling dan vraag ik een paardje aan de begeleider :) hij is tevens de staleigenaar dus ik zie hem elke dag das geen probleem. Bedankt om hier even een reactie over te geven, ik dacht dat zweten een uiting was van hoe intensief het paard iets ervaart maar dan heb ik het verkeerd. Bedankt :)

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 00:14

Ik ga Darco idd gewoon op rust zetten, @ElCid je hebt het helemaal goed begrepen :)
Ik ga nu gewoon wat grondwerk met hem doen en miss een beetje vrijheidsdressuur (natuurlijk enkel de basis want hij kent er ook nog niets van :+ ) En 1x per week even op straat gaan om de benen te strekken en op het droge te lopen (ze staan nu nl. in de blub :( )

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:10

Heb vandaag een telefoontje gekregen van de DA :) bloed is goed, toont niks abnormaal :) ik heb een goede indruk van deze DA want hij heeft blijkbaar toch enige kennis over luchtzuigen. Stelde ook allerlei vragen rond zijn gedrag, tanden, luchtzuigen, ... We wachten nu nog de resultaten van het mestonderzoek af :) hopelijk vinden ze niks in z'n mest :) heb ondertussen ook al voedingsadvies gekregen :) maar ik ben natuurlijk vergeten te vragen of hij nu al dan niet op wandeling mag...ik ging morgenochtend nog eens terug bellen. Ik loop soms echt als een kip zonder kop rond :p

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:31

Goed nieuws dat het bloedonderzoek niets bijzonders weergeeft !!
Ik blijf je volgen