Wat is jouw favoriete manier van longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Re: Wat is jouw favoriete manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:51

Het liefst laat ik hem gewoon heerlijk los lopen, gewoon in de longeercirkel, zonder alle poespas er om heen.... Hij gaat vanzelf lekker zakken en over zijn rug lopen :) (Het nadeel: is meneer afgeleid door iets, is ie ook lekker aan het kijken en is het lastiger om hem weer terug te krijgen.... Hij ziet alles, denkt dat ie alles moet zien ;))

Dubbele lijnen vind ik ook fijn, maar ik merk van mezelf, dat als hij in een luie bui is, ik af en toe in de knoop kom met de zweep en alles vasthouden :') En hij heeft precies door wanneer ik weer eens aan het stuntelen ben ;) Als ik dat weer een tijdje doe, gaat het weer heel fijn, maar meestal zijn het de eerste keren weer dat ik denk van "aargh waar laat ik alles :p)

Maar het hangt ook heel erg van het doel af, soms is ie druk en dan is gewoon met een longeerlijntje aan een halstertje al goed om even zijn energie te lozen...

Pessoa vind ik persoonlijk ook heel fijn, omdat die van mij daar gewoon heel goed op reageert en hij nog niet echt "vastzit" zeg maar... Bijzet heb ik nooit geprobeerd en dat wat je tegenwoordig ziet, dat touwtje zeg maar? (weet de naam er niet van) durf ik dus niet :S Maar dat is maar omdat het voor mijn gevoel (alleen maar andere mensen er mee zien werken) het zo ontzettend "gedwongen is om laag te lopen :S en vooral laag te blijven...) (en dat is met een afgeleide kijkerd soms lastig) (Misschien dat ik me daarin ooit nog eens moet gaan verdiepen hoor, hoor van heel veel mensen dat het zo fijn is..)

miszbambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:56

Hoe jong is jong!? Als de basis v jongeren er goed in zit en hij dit braaf doet?
Mijn paard is al 13 maar ik hou ook v de dubbele longe . Andere hulpteugels krijgen m tot nu toe niet zo goed ontspannen nageeflijk .

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:59

Wendy schreef:
Waarom? Ik vind het juist ideaal voor jonge dieren, kun je ze meteen de basis van het sturen meenemen voordat je er op stapt.

Aan de hand van deze post zou het gaan om een paard dat verder nog niet beleerd is & als we dan "de standaard" aanhouden spreken we over plusminus 3 jaar.

miszbambi schreef:
Andere hulpteugels krijgen m tot nu toe niet zo goed ontspannen nageeflijk .

Maar dan ga je ervan uit dat je met alle hulpteugels even handig bent & dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:43

Als je als trainer op de juiste manier de dubbele lange lijnen aanbied, de veiligheid waarborgt en de voorgaande stappen correct uitvoert. Is er niks gevaarlijks aan de dubbele lange lijnen met een jong paard.
Als je ze leert omgaan met directe en indirecte druk en de druk van de lijnen(en dit kan allemaal voordat je de dubbele lijnen daadwerkelijk gebruikt), is er niets aan de hand. En natuurlijk kan ieder paard schrikken en eens draaien in de lijn, maar dit geld ook voor een ouder dier.

miszbambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:54

Nee daar ga ik niet vanuit maar combi ik paard en dubbele longe gaat t best, dat t andere bij ons minder werkt kan zijn omdat ik er niet goed mee kan werken, of dat paard methode minder fijn vind of... heb wel nieuwe dingen geprobeerd met n ervaren iemand erbij maar miss al zou je t langer proberen gaat t ook, maar voor nu vind k dubbele longe fijn...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:03

Eens met Doubtless, ik blijf dubbele lijnen riskant vinden bij een jong dier.