Paard maatje te groot. Oplossen met Parelli?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:44

Dit leertraject ingaan is eigenlijk alleen haalbaar als TS serieus klik heeft met het paard. En om eerlijk te zijn proef ik dat nog niet echt uit haar posts. Nou is dat ook alleen maar interpretatie, dus misschien heb ik het compleet mis, maar dat moet TS zelf bepalen.

Sensibel staat los van intelligentie, je kunt ook hele domme rilkikkers hebben :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:48

't Is ook geen wet van meden en perzen, ik heb het over: over het algemeen :)

Waratje schreef:
Dit leertraject ingaan is eigenlijk alleen haalbaar als TS serieus klik heeft met het paard. En om eerlijk te zijn proef ik dat nog niet echt uit haar posts.

Niet? Ze heeft zich zo te zien aangemeld op bokt om dit topic te openen. We zijn inmiddels een paar weken verder en ze is nu stappen aan het zetten om een fysiek probleem uit te sluiten danwel in kaart te brengen.

Ze had het paard ook meteen terug kunnen brengen. En dat heeft ze niet gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:53

Turkoois schreef:
Voordat we tot terugbrengen over zouden gaan wilden we een medische oorzaak uitsluiten en hebben we het paard na laten kijken door een fysiotherapeut en osteopaat.

Het paard blijkt erg last van haar spieren te hebben en is volgens de therapeuten zeer verkeerd (aan)gereden in het verleden. Dit is zoals het nu lijkt een oorzaak van het verzet.

Het maakt de situatie complexer. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie? Wij weten nu niet meer waar we goed aan doen.

In dat geval zou het paard zeker terugbrengen, want dat maakt het alleen maar moeilijker en het risico groter dat je er zowiezo geen plezier aan gaat hebben omdat het paard niet gezond is. Ik ben ook wel benieuwd of het paard al had laten keuren of dat dit een proefperiode is a la Jansen v.d. Hout.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:58

Ja gewoon retour brengen. Ander paard uit kiezen. Spieren die niet goed zitten kan je enorm lang mee bezig zijn. Mijn merrie is 3 jaar geleden gevallen en nu nog bezig met een rugspier goed te krijgen.. terug die hap en een makkelijker paard uitkiezen. En als er niet iets staat waarvan je denkt WAUW dit is hem, dan zoek je rustig verder :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:23

Ik denk dat je gewoon een KEUS moet maken: of je gaat ervoor of niet.
Het laten testen lijkt me behoorlijk kansloos: ik begreep uit een eerdere post dat het paard, gereden door een instructrice, wél goed liep. Als je al geen ervaring genoeg hebt om dit paard onder normale omstandigheden aan het lopen te krijgen, dan gaat een revalidatietraject zeker niet lukken.
Of je je paard terug kunt brengen zonder problemen als er daadwerkelijk mankementen geconstateerd worden, is ook maar de vraag: een verkoper die niet meewerkt zal misschien niet zo snel een paard met gebreken ( die zij zelf niet hebben aangegeven) zomaar terugnemen. Je zult niet de eerste zijn die dan in een waanzinnig vervelend traject terecht komt, proeftijd of niet..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:25

Turkoois

Re: Paard maatje te groot. Oplossen met Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 17:58

Hallo allemaal,

Vandaag kon de dierenarts gelijk komen. Erg fijn! Ik heb naar aanleiding van zijn bezoek en zijn bevindingen besloten geen behandeling bij het paard te laten doen. Er waren aanwijzingen dat er meer niet goed zit.

Helaas. Ik ben er toch redelijk kapot van. Ik heb dit paard met de beste intenties gekocht. en daarom wilde ik er toch naar laten kijken. Ik had ook kunnen denken "geen klik, dus gelijk terug".

Overigens kon mijn intructeur er ook niet meer op rijden. Na 1,5 week ging het paard volledig in de staak. Eerst denk je dan dat het paard je uitprobeert, dat er geen klik is of dat zij te hoog gegrepen is. Maar de lichamelijke klachten verklaren veel.

Ik heb toch genoten van de korte tijd met haar. Morgen breng ik haar terug. Nogmaals bedankt iedereen!

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:27

Mooi dat het duidelijk is, dan hoef je niet verder te denken over "wat als". Natuurlijk heb je het paard met de beste intenties gekocht en het is voor alle betrokkenen (mens en paard) heel vervelend dat het zo is gegaan.
Sterkte moren met terugbrengen :(:)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:41

ik heb intussen al 10 jaar zo'n 'project' rondlopen. was alles mis aan wat er maar mis aan kon zijn. met geduld (en bloed, zweet en tranen) is hij wel redelijk goed gekomen. heb veel les gegeven met mijn ruin en hij is het makste lammetje dat je je kunt indenken in de bak, MAAR... zijn karakter is nooit veranderd en DAT is het gene waardoor we nooit bij mekaar zullen passen. Hij is nu eenmaal nerveus en snel bang. Ik ben de enige waarvoor hij dan tenminste nog een donkere trailer durft opstappen of z'n angst inslikt en mee doorloopt langs de enge vuilbak langs de weg en dat is eigenlijk het beste dat ik van hem kan verlangen. Hij kan er niet aan doen dat hij nerveus van aard is en makkelijk schrikt.
Ik had hem om die reden ong 8 jaar geleden al willen weg doen, maar dat mocht toen niet van mijn ouders. Nu heb ik hem leren nemen zoals hij is en ga ik hem ook niet meer weg doen. ik vraag nu gewoon niets meer aan hem waarvan ik weet dat het niet in zijn aard ligt. alleen gaan buitenrijden bv is echt geen plezier voor hem.

moraal van het verhaal: ik wist aan het begin van de rit al perfect dat wij niet bij mekaar pasten. Mijn moeder begreep toen niet waar ik het over had en wilde hem per se bij houden... zijn grootste probleempunten zijn er uitgewerkt geraakt door veel moeite en aandacht, maar karakter verander je niet.
Denk goed na en probeer goed in te schatten of het de aard van het paard is dat je niet ligt, of of het echt enkel bepaalde acties zijn waar je het moeilijk mee hebt. als het het karakter is, dan zou ik voor terugbrengen gaan...
als het de rare acties zijn, dan nog zou ik nadenken of je een wilde rit wel ziet zitten...Als je nu al twijfels hebt of je de rit wel gaat uitzitten, dan misschien beter ook niet aan beginnen...

edit: had de post nog niet gelezen dat er besloten was om het paard terug te brengen. in het geval van medische problemen, zal dat zeker het beste zijn ja...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:20

Turkoois schreef:
Morgen breng ik haar terug.

En dan? Krijgt een ander haar op proef om haar over een paar weken ook weer terug te brengen? -O-

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:56

Koper schreef:
Turkoois schreef:
Morgen breng ik haar terug.

En dan? Krijgt een ander haar op proef om haar over een paar weken ook weer terug te brengen? -O-

Wat wil je dan dat ze een niet gezond paard koopt?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:59

Sterkte Turkoois. Een verstandige maar moeilijke beslissing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:01

Ik vind er niks verstandigs aan. Als dat paard daadwerkelijk zo kapot is kan ze 'm beter laten slachten oid. Nu gaat dat paard verder de handel in, fijn zeg :\

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:02

Dan koop jij hem toch Koper? Of vind je alleen dat Turkoois haar geld moet weggooien en wil je dat zelf niet?

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:18

Lekker makkelijk om over andermans omstandigheden te oordelen, Koper. TS heeft veel meer gedaan voor het paard dan de meeste mensen zouden doen, heeft er al aardig wat geld ingestopt. Daarnaast een heleboel tijd, energie, aandacht en liefde, nu zeg jij dat ze het probleem niet terug mag leggen waar het feitelijk thuishoort? Ik denk dat TS wel voldoende "leergeld" heeft betaald en dit zo correct afrond. Aan de handelaar de taak om te doen wat correct is voor het paard.
En inderdaad, als dat je niet bevalt, koop dan zelf het paard en breng het naar de slager....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:30

Koper schreef:
Ik vind er niks verstandigs aan. Als dat paard daadwerkelijk zo kapot is kan ze 'm beter laten slachten oid. Nu gaat dat paard verder de handel in, fijn zeg :\

Ben ik het mee eens.

Ik zou het niet met mijn geweten overeen kunnen komen om dit paard weer terug te brengen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:34

Katja schreef:
Dan koop jij hem toch Koper? Of vind je alleen dat Turkoois haar geld moet weggooien en wil je dat zelf niet?

Een drieganger? Nee bedankt ;)

Waratje schreef:
Lekker makkelijk om over andermans omstandigheden te oordelen, Koper.

Precies, dat moet je niet doen Waratje. Of anders niets over mij zeggen. De afgelopen paar jaar heb ik heel toevallig een paard laten repareren. Toen ik namelijk ontdekte dat hij kapot was heb ik daar wat aan laten doen ;)

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:46

Applaus voor jou, Koper. Maar wat jij doet is jouw zaak, wat TS doet is de hare. Zij besluit het zo te doen, daar heeft ze ongetwijfeld haar redenen voor en er zijn genoeg mensen die het slechter zouden doen voor het paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:00

Haha, nu is wat ik doe ineens mijn zaak? Net had je nog volop commentaar op wat ik allemaal zou moeten doen.

Maar goed. TS, succes... met je geweten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:13

Koper schreef:
Haha, nu is wat ik doe ineens mijn zaak? Net had je nog volop commentaar op wat ik allemaal zou moeten doen.

Wat is dat nou voor een nare natrap. Als je het echt zo erg vindt, dan doe je er wat aan. Maar TS een schuldgevoel aanpraten vind ik heel laag. Want degene die zich echt schuldig moet voelen is degene die dit paard ooit de handel in heeft gestuurd, en niet TS aan wie een paard is verkocht waar blijkbaar vanalles aan mankeert!
Beetje de omgekeerde wereld Koper, en nogal laag wat je hier doet.

Chrstine_vdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:14

Ja, als hij idd lichamelijk niet in orde is, vind ik het een verstandige keuze. Althans, ik zou hem in dat geval ook niet gehouden hebben. Je koopt je paard tenslotte toch om mee aan de gang te kunnen, niet om 'een opknapper van de slager te redden'. Zelfs al zou je het met heel je hart willen: het geld moet er toch ook simpelweg zijn.
Maar het is idd zo wat Koper zegt: wat gaat er nu met het paardje gebeuren. Ik sluit me alleen niet aan bij de opmerking van Koper dat jij last van je geweten zou moeten hebben (zo vat ik die toch op) :n . Als je ieder paard in nood moest redden dat je pad kruist...

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:16

De grote van het paard heeft er niet veel mee te maken.. wel het karakter... Als het nu al niet goed gaat.. zal ik hem inderdaad terugbrengen..

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:18

Heel jammer, heel verdrietig, maar een verstandige keus. je koopt geen paard om naar te kijken, maar om mee te rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:54

Wendy schreef:
Koper schreef:

Wat is dat nou voor een nare natrap. Als je het echt zo erg vindt, dan doe je er wat aan. Maar TS een schuldgevoel aanpraten vind ik heel laag. Want degene die zich echt schuldig moet voelen is degene die dit paard ooit de handel in heeft gestuurd, en niet TS aan wie een paard is verkocht waar blijkbaar vanalles aan mankeert!
Beetje de omgekeerde wereld Koper, en nogal laag wat je hier doet.

Sorry?????? Zou jij kunnen leven met de wetenschap dat een kapot paard met pijn dankzij jou god weet wat voor traject ingaat?

Ik niet!

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:58

Helaas groeit het geld ons niet allemaal op de rug en moet je keuzes maken. Als ik willens en wetens een opknapper koop dan is de prijs daar ook naar. Maar voor een normale marktprijs verwacht je geen paard met allerhande vreemde gebruiksaanwijzingen.