Ik vind dit schokkend - vrijheidsdressuur.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:44

Diaz schreef:
VisibreTeam schreef:
Tricktrainer ;)
Geen VD trainer :)

Wat is het verschil :')

VD is vrijheidsdressuur:
Belonen met voer, timen met clicker, aanleren vanuit natuurlijk gedrag.

Tricktraining:
Dingen 'even gauw' aanleren (vaak), met of zonder beloning, vaak door druk zetten en release :)

vuurneon

Re: Ik vind dit schokkend - vrijheidsdressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:46

Ik zie ook echt niets schokkends, ja t is wat ongeduldig maar wie weet was die meid zenuwachtig voor het eerste optreden?
Paard heeft er in mijn ogen niet erg onder te lijden.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:48

celano schreef:
80% van de rijfoto's en -filmpjes hier op bokt is zieliger.

AUW nou raak je een gevoellige snaar _O- hier op bokt.
Vindt het niet zo zielig er uit zien...als ze er géén zin in zouden hebben...zouden die mini-shetten vast niet zo snél en enthousiast mee doen :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:49

Schokkend????

Meid toch....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:50

VisibreTeam schreef:
VD is vrijheidsdressuur:

Tricktraining:
Dingen 'even gauw' aanleren (vaak), met of zonder beloning, vaak door druk zetten en release :)

Ik vind het toch best bijzonder dat jij precies aan het filmpje kan aflezen hoe zij haar pony traint! :)

(Potverdorie, heb ik nog steeds niet een glazen bol gekregen van bokt! Zoveel mensen hebben die blijkbaar al wel -O- )

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:51

teugeltje schreef:
celano schreef:

AUW nou raak je een gevoellige snaar _O- hier op bokt.
Vindt het niet zo zielig er uit zien...als ze er géén zin in zouden hebben...zouden die mini-shetten vast niet zo snél en enthousiast mee doen :D

En dáár verkijk je je op :)
Paarden protesteren niet altijd, en snel hoeft niet altijd te betekenen dat ze het leuk vinden om mee te doen.

Ik zie geen beloning, on afgeronde oefeningen, op show en ik zie werken met druk.
Dus dan maak ik dat zo op :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:53

Mijn eerste dressuurwedstrijd was ook absoluut geen representatie van mijn training.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:53

Ik vind er niets schokkends aan :n Het halster zit er niet altijd even netjes omheen, maar dat is het enige dat ik kan zien.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:54

teugeltje schreef:
celano schreef:

En dáár verkijk je je op :)
Paarden protesteren niet altijd, en snel hoeft niet altijd te betekenen dat ze het leuk vinden om mee te doen.

Ik zie geen beloning, on afgeronde oefeningen, op show en ik zie werken met druk.
Dus dan maak ik dat zo op :)

Als jij een wedstrijd hebt, beloon je je paard dan bij iedere handeling die hij afgerond heeft?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:57

Nou ik ben geen enorme VDer maar ik zie het verschil ook nog wel hoor. Ken iemand die het ook op deze manier doet. En nee de pony's gaan er heus niet dood aan, maar de gehaaste manier waarop ze het vlug vlug uitvoeren omdat er anders een grovere hulp achteraan komt herken ik hier heel erg in. Ook het steigeren d.m.v. omhoogtrekken/houden, het liggen dmv omduwen. Nee geen dierenmishandeling maar ook geen prettige manier imo om op die manier kunstjes aan te leren.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:58

PowerReiner schreef:
Als jij een wedstrijd hebt, beloon je je paard dan bij iedere handeling die hij afgerond heeft?

Wel bij de moeilijkere oefeningen ja :j. Niet voor elke pas die ie zet natuurlijk, maar dat doe je bij VD ook niet. Alleen in de aanleerfase. Maar dat vind ik niet meer dan normaal.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:59

Eliine schreef:
PowerReiner schreef:

Wel bij de moeilijkere oefeningen ja :j. Niet voor elke pas die ie zet natuurlijk, maar dat doe je bij VD ook niet. Alleen in de aanleerfase. Maar dat vind ik niet meer dan normaal.

Door lucht te geven na een oefening, een klopje, even je druk weg te nemen met je benen. Dat is al een beloning bij 'paardrijden'
Bij de vrijheidsdressuur is het vaak ook door je druk weg te nemen, een klopje of een brokje.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:18

Mwoh, schokkend is een groot woord. Ik vind dit echt circusdressuur, zou me niets verbazen als de dame in kwestie vanuit een circus achtergrond komt. Waar ik mijn vraagtekens bij heb, is hoe goed dit in fysiek opzicht is, want de kunsten worden erg rommelig uitgevoerd. Mede doordat zij nogal storend inkomt met haar hulpen, vooral bij het lopen op de achterbenen, zoals al opgemerkt.

VisibreTeam schreef:
VD is vrijheidsdressuur:

Tricktraining:

Dat is wel erg zwart/wit. Klassieke tricktraining gaat niet om dingen even gauw aanleren, het gaat om wijken voor druk. Mits goed uitgevoerd, zie ik liever klassieke tricktraining dan VD. In 9 v/d 10 gevallen is het lichaamsgebruik bij getricktrainde paarden beter en voeren ze hun oefeningen mooier en sneller uit. Niet omdat ze anders kapot gemept worden, maar omdat ze wel geleerd is dat de trainer het denkwerk wel doet en zij daar rustig volledig op kunnen vertrouwen.

Feit is alleen wel dat je weinig goede tricktrainers ziet, degenen die goed zijn in hun vak, draaien over het algemeen mee op professioneel niveau.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:19

volgens mij is tricktraining gewoon de engelse benaming voor vrijheidsdressuur? Althans, in "mijn tijd" wel....

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:33

korbakimmy8 schreef:
stef schreef:
pony voert dingen al uit voor ze uberhaubt het commando geeft ;)

Omdat ze misschien weten dat ze anders een enorme oplawaaier krijgen(a)

Uhm wat denk van vooruit denken? Als continu dezelfde oefening na een andere oefening word gevraagd weet het paard wat er kom. Dat zie je al in de simpele basisdressuur. Dat paarden vaak voor de baas gaan denken en al 10 meter voor de X gaan stilstaan i.p.v. op de X. Ze weten wat eraan komt omdat de baas continu die oefening pakt bij het afwenden op de lange lijn. Zodra je een keer geen halthouden vraagt raakt je paard in de war. He wat? Ik moet normaal toch stilstaan???

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:38

Ik zie hier staan dat als ze er geen zin in hebben dat ze het ook niet doen, dus als jullie paard tijdens het rijden eens geen zin heeft stappen jullie ook meteen maar af?
Ik heb ook weleens geen zin, ja helaas het leven gaat niet over rozen. Mijn pony's staan 23,5u per dag zelf te bepalen wat ze wel en niet willen dus dat ene half uurtje dat ik even de aandacht wil verwacht ik wel wat medewerking.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:43

Polly, waar is de like knop als je deze nodig hebt. :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:46

op FB :')
ben blij dat er meer zo over denken, tis een knol hoor geen teddybeer

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:47

De manier waarop dit waarschijnlijk is aangeleerd ziet er idd niet heel vriendelijk uit :n Erg schokkend vind ik het ook niet, maar ben hier absoluut geen voorstander van.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:49

knap dat je van een filmpje kan oordelen hoe iemand WAARSCHIJNLIJK iets aanleerd en dat dat op een onvriendelijke manier is gebeurd...
echt knap :j

|o

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:50

VisibreTeam schreef:
VD is vrijheidsdressuur:

Tricktraining:

Een pony op je schouders laten staan is alles behalve natuurlijk gedrag.. VD is ook truckjes doen..
Ook VD kan zonder clicker en zonder belonen met voer.. maar bijv positive stem e.d.

Daarnaast kun je de manier van training niet zien bij dit filmpje, voor het zelfde geld was ze gewoon zooo zenuwachtig dat het in een nood-thempo ging, en traint ze thuis met een clicker..

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:53

Ik zie liever dit dan een dressuurruiter die in de mond van zijn/haar paard zit te trekken hoor.
bovendien zie je maar een klein stukje, dus misschien worden de pony's wel uitgebreid beloond na afloop.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:55

stef schreef:
volgens mij is tricktraining gewoon de engelse benaming voor vrijheidsdressuur? Althans, in "mijn tijd" wel....

Mja, vandaar mijn toevoeging van het woordje 'klassiek', bij gebrek aan een betere benaming. Vrijheidsdressuur, althans de huidige tendens, is echt zo min mogelijk hulpmiddelen, voornamelijk voedselbeloning, shapen met o.a clicker. Dat is zo verworden nu het populair is, want in het circus spreekt men ook van 'een vrijheidsdressuur', als de paarden bijvoorbeeld wel bijgezet zijn. Daar is VD gewoon het woord voor kunstjes niet onder de man, als je erop gaat zitten is het ineens een 'hoge school'. :D

Tricktraining is nu ook de Engelse benaming van de mainstream VD, maar het woord is al veel langer in omloop en wordt ook gebruikt voor pressure/release training met als doel kunstjes aanleren. Niet handig qua terminologie allemaal, eigenlijk zouden er beter aparte benamingen voor kunnen zijn. :D

@Polly: of het onvriendelijk aangeleerd is, dat wil ik niet stellen, maar aan de manier waarop oefeningen uitgevoerd is, kun je meestal wel zien welke trainingstechniek eraan vooraf gegaan is. Bepaalde methodes en/of cues vind je nu eenmaal in de ene stroming wel en in de andere niet. Ik zie haar technieken gebruiken uit de cirucsdressuur, dus is het voor mij circusdressuur.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:59

Ik zie een onzettend alerte pony en geen dwang. Het ziet er wat rommelig en snel uit, dat is het enige negatieve wat ik ervan maak.... Maar absoluut niet schokkend..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:37

Maiska dat is het woord wat ik zocht, pony is ontzettend alert.
Ik doe al zeker 15 jaar aan vrijheidsdressuur en echt wel op een vriendelijke manier hoor maar sommige pony's zijn gewoon happiger en drukker dan andere.
Dat bokje wat je halverwege het eerste filmpje een keer zag wat werd getypeerd als 'gericht uithalen' doet mijn ruin ook weleens als er wat veel spanning is. Niet uit narrigheid maar gewoon ff het ei kwijt, kan dan ook gewoon weer doorgaan.