stef schreef:volgens mij is tricktraining gewoon de engelse benaming voor vrijheidsdressuur? Althans, in "mijn tijd" wel....
Mja, vandaar mijn toevoeging van het woordje 'klassiek', bij gebrek aan een betere benaming. Vrijheidsdressuur, althans de huidige tendens, is echt zo min mogelijk hulpmiddelen, voornamelijk voedselbeloning, shapen met o.a clicker. Dat is zo verworden nu het populair is, want in het circus spreekt men ook van 'een vrijheidsdressuur', als de paarden bijvoorbeeld wel bijgezet zijn. Daar is VD gewoon het woord voor kunstjes niet onder de man, als je erop gaat zitten is het ineens een 'hoge school'.
Tricktraining is nu ook de Engelse benaming van de mainstream VD, maar het woord is al veel langer in omloop en wordt ook gebruikt voor pressure/release training met als doel kunstjes aanleren. Niet handig qua terminologie allemaal, eigenlijk zouden er beter aparte benamingen voor kunnen zijn.
@Polly: of het onvriendelijk aangeleerd is, dat wil ik niet stellen, maar aan de manier waarop oefeningen uitgevoerd is, kun je meestal wel zien welke trainingstechniek eraan vooraf gegaan is. Bepaalde methodes en/of cues vind je nu eenmaal in de ene stroming wel en in de andere niet. Ik zie haar technieken gebruiken uit de cirucsdressuur, dus is het voor mij circusdressuur.