Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Juist bij geen goede pony heb je de JU niet nodig. Een goede pony is namelijk opgevoed en in handen van iemand die weet wat hij doet en waar hij mee bezig is.
En imo weet iemand de JU (ook op een goede pony) meeneemt, NIET altijd waar hij mee bezig is.
Wat je met de JU bereikt is op andere manieren veel beter te bereiken, de effecten zijn dan ook langduriger.
lot189 schreef:even een leuke om over na te denken, een join up heeft alleen effect als je hem goed uitvoert en weet wat je doet, want een echte kenner weet, dat je bij de Join up werkt met échte precisie. dat doe je echt absoluut niet even uit de losse pols.
Cassidy schreef:lot189 schreef:even een leuke om over na te denken, een join up heeft alleen effect als je hem goed uitvoert en weet wat je doet, want een echte kenner weet, dat je bij de Join up werkt met échte precisie. dat doe je echt absoluut niet even uit de losse pols.
Hij lukt vaak genoeg, en hij is simpel zat. Probleem is alleen als je een paardje tegenkomt bij wie het niet `uit het boekje gaat`.
Verder snap ik Sarapony´s heus wel, wil haar aan het denken zetten.
Wat betreft de kunde en kennis van kinderen waar wij nog van zouden kunnen leren: dat instinctieve hebben we allemaal gehad maar zijn het kwijtgeraakt. Zo onbevangen kunnen wij nooit meer worden omdat je leert nadenken en inzien wat de gevolgen zijn of zouden kunnen zijn van de dingen die je doet. Ik zou gerust, met de kennis en ervaring van nu, de onbevangenheid van een kind willen hebben. Vrees alleen dat beide niet samengaan.
lot189 schreef:een join up lukt zeker wel vaak genoeg, door mensen die weten hoe of wat
maar dat simpel zat is erg tegenstrijdig met wat je ons eerder vertelde..? want een join up was niet zomaar uit een boekje te leren toch?
simpel zat dus....? i don't think so
Cassidy schreef:lot189 schreef:een join up lukt zeker wel vaak genoeg, door mensen die weten hoe of wat
maar dat simpel zat is erg tegenstrijdig met wat je ons eerder vertelde..? want een join up was niet zomaar uit een boekje te leren toch?
simpel zat dus....? i don't think so
In tegenstelling tot wat jij zegt lukt de JU ook door kinderen die niet weten wat ze aan het doen zijn, die de filosofie erachter niet weten of begrijpen of niet de waarde toekennen (en mag ik je eraan herinneren dat jij het was die zoveeel waarde hechtte aan het feit dat iemand die de JU meeneemt de filosofie erachter ook weet en begrijpt?). Probleem zijn de nuances die je soms toe moet passen, en het oordelingsvermogen om te beslissen om dingen niet te doen.
Wat is de reden dat jij denkt dat een meisje met een pony die drie rondjes linksom, drie rondjes rechtsom vraagt en dan de pony bij zich vraagt, geen JU te pakken heeft?
lot189 schreef:lichaamstaal?
communicatie?
weten wat je doet en wat de gevolgen zijn?
daar ben je je niet van bewust als jij je paard staat 'op tejagen'3 rondjes linksom en 3 rondjes rechtsom
Citaat:Menig jongvolwassene die de JU meeneemt op grond van wat hij heeft gezien of denken te hebben geleerd uit de demonstraties/Heartlandboekjes en de discussies op bokt, denkt te weten wat de JU inhoudt. Zij weten niet wat ze doen en wat de gevolgen kunnen zijn. Argument dat ze weten wat ze doen houdt dus geen steek. Van communicatie wederzijds is geen sprake. Tekenen zijn uit het boekje, meer wordt niet gezien.
Sterker nog, ik krijg een JU als ik de box inkom bij mijn paarden. Als ik niet zo weten wat ik zou doen, zou ik niet weten wat ik heb bereikt. Geen 3 rondjes linksom of rechtsom voor nodig. Ik kom binnen en heb de JU te pakken. Zonder circus volgens MR vooraf. En dan? Wat is het traject daarna, volgens Monty Roberts?
Citaat:de filosofie erachter niet weten of begrijpen of niet de waarde toekennen (en mag ik je eraan herinneren dat jij het was die zoveeel waarde hechtte aan het feit dat iemand die de JU meeneemt de filosofie erachter ook weet en begrijpt?). Probleem zijn de nuances die je soms toe moet passen, en het oordelingsvermogen om te beslissen om dingen niet te doen.
lot189 schreef:join up is timing, perfecte timing en ervaring, weet jij de gedachte gang niet achter de JU, well good luck, maar weet je de gedachtengang niet optimaal, dan kan je timing nooit lekker zitten, ik zeg niet dat het je dan niet lukt, maar dat is niet de manier waarop de JU is bedoelt.
Cassidy schreef:lot189 schreef:join up is timing, perfecte timing en ervaring, weet jij de gedachte gang niet achter de JU, well good luck, maar weet je de gedachtengang niet optimaal, dan kan je timing nooit lekker zitten, ik zeg niet dat het je dan niet lukt, maar dat is niet de manier waarop de JU is bedoelt.
Nogmaals, het maakt niet uit of je de gedachtengang en de timing 100% goed hebt zitten, als je maar in de buurt komt van die knoppen die er voor zorgen dat de JU gaat gebeuren, dan komt die er ook. Wat kan het ze dan verdommen dat het zo niet bedoelt is, je gaat hem krijgen. Er is resultaat, klaar. En dat is in mijn ogen dezelfde insteek als zo vaak wordt gezien in de dressuur, de kunstjes, de oefeningen van de hogere school, zonder dat de basis goed zit. Want het moet uiteindelijk snel en een steigerend paardje, paardje dat piaffe en passage kan is zo stoer. Paarden moeten op hun 5de in de Z lopen, en hoe je daar komt maakt niet uit.
Idd, leeftijd van de personen die hoteldebotel zijn over de JU is varieerend, zoals ik al eerder zei is het publiek bij de demonstraties qua leeftijd verschillend. Ik zie echter meer kinderen en jongvolwassenen die JU topics hier op Bokt starten, de sporadische oudere volwassene die er enthousiast over zijn zie ik hier op Bokt met dit soort topics veel minder.
Je kunt nu wel blijven doorzeuren dat ik iedere keer weer over die kinderen begin, maar op die leeftijd is men nog zo vormbaar, kijkt niet kritisch en neemt te vaak dingen van anderen aan zonder dat men er de gevolgen van in kan zien.
Begeleiding van een prof, allemaal goed wel en aardig, maar zo dik zijn die niet gezaaid en het mag allemaal niets kosten. Dus gaat men, met Heartlandboekje in de tas, op woensdagmiddag na school met vriendinnetje naar verzorgpaardje toe, beestje op de JU trakteren. Ga er maar van uit dat 99% van alle JU die worden toegepast in bovenstaande categorie valt. En nee, ik denk niet dat dat uiteindelijk qua percentage gaat meevallen.
Cassidy schreef:Nadenken is leuk, dingen op een rijtje zetten: helemaal goed, klakkeloos dingen uitproberen NIET.
En als je voorbeelden geeft, maak het dan idiotproof. Men zou de dingen die je roept zomaar serieus kunnen gaan nemen