discussie: kids & join-up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: discussie: kids & join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:01

Juist bij geen goede pony heb je de JU niet nodig. Een goede pony is namelijk opgevoed en in handen van iemand die weet wat hij doet en waar hij mee bezig is.

En imo weet iemand de JU (ook op een goede pony) meeneemt, NIET altijd waar hij mee bezig is.
Wat je met de JU bereikt is op andere manieren veel beter te bereiken, de effecten zijn dan ook langduriger.

saraponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:14

Cassidy schreef:
Juist bij geen goede pony heb je de JU niet nodig. Een goede pony is namelijk opgevoed en in handen van iemand die weet wat hij doet en waar hij mee bezig is.

En imo weet iemand de JU (ook op een goede pony) meeneemt, NIET altijd waar hij mee bezig is.
Wat je met de JU bereikt is op andere manieren veel beter te bereiken, de effecten zijn dan ook langduriger.

Dat weet ik met een goede pony bedoel ik een pony die het nodig heeft!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:23

Er zijn maar heel weinig pony's die het nodig hebben. Sterker nog, als jij na de JU fouten gaat maken in de omgang met het dier, maak je alles stuk wat je met die JU hebt bereikt. Dus leer zelf zo min mogelijk fouten te maken, en de problemen smelten als sneeuw voor de zon. Is de hele JU niet nodig.

saraponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:15

Met goede paarden bedoel ik ----> paarden die het nodig hebben!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:11

Wat zou je doen als je geen paarden zou hebben bij wie de JU nodig is?

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:22

onze saraponys bedoelde met een goede pony, geen pony die goed gedrag vertoont,
maar een pony die (plat gezegt) 'slecht'gedrag vertoont en daardoor goed is voor de join up zit ik dan goed sara ponys?

ik heb in eerdere discussies over de Join up, al laten weten dat ik positief ben over de Join up, dat ter zijde vind ik het juist wel goed dat er boeken en serrie's boeken zijn voor kinderen waarin de 'andere' dingen (NH en in dit geval join up) geneomd worden en uitgelegd.

wat zouden alle kids moeten zonder van deze manier af te weten? toch juist leuk dat ze er aan kunnen ruiken op deze wijze?

even een leuke om over na te denken, een join up heeft alleen effect als je hem goed uitvoert en weet wat je doet, want een echte kenner weet, dat je bij de Join up werkt met échte precisie. dat doe je echt absoluut niet even uit de losse pols.
dus stel er gaat een meisje een 'join up' doen met haar pony. ze laat hem rondje links rennen, rondje rechtsom rennen en vraagt hem naar haar toe. en ipv van een meisje wat haar pony even opjaagt met een zweep heeft zij een longeerlijn in haar handen.
ze oberveert haar pony niet juist, weet niet wanneer ze moet veranderen van richting, weet niet wat voor idee ze overbrengt met haar lichaamstaal enz enz.

wat is dan het verschil tussen een meisje die haar paard 'even laat rennen' en er met een longeerzweep achteraan hobbelt en een meisje wat een 'join up' doet en van voor naar achter totaal geen idee heeft van wat ze doet en ze uiteindelijk het allebei fantastisch vinden dat er een dood moe pony'tje achter ze aan loopt?

what's the diffrence...?

en please guys! geef kinderen ook een kans in de NH, ze zijn zo leergierig en behendiger dan we ons kunnen voorstellen!
van de zomer weer 2 weken kidscamps begeleiden, NH kidscamps uiteraard.
en je staat verstelt van het talent en de kennis van deze meisjes en jongens!
enorm leuk, kunnen we van leren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:30

lot189 schreef:
even een leuke om over na te denken, een join up heeft alleen effect als je hem goed uitvoert en weet wat je doet, want een echte kenner weet, dat je bij de Join up werkt met échte precisie. dat doe je echt absoluut niet even uit de losse pols.

Hij lukt vaak genoeg, en hij is simpel zat. Probleem is alleen als je een paardje tegenkomt bij wie het niet `uit het boekje gaat`.

Verder snap ik Sarapony´s heus wel, wil haar aan het denken zetten.

Wat betreft de kunde en kennis van kinderen waar wij nog van zouden kunnen leren: dat instinctieve hebben we allemaal gehad maar zijn het kwijtgeraakt. Zo onbevangen kunnen wij nooit meer worden omdat je leert nadenken en inzien wat de gevolgen zijn of zouden kunnen zijn van de dingen die je doet. Ik zou gerust, met de kennis en ervaring van nu, de onbevangenheid van een kind willen hebben. Vrees alleen dat beide niet samengaan.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:44

Cassidy schreef:
lot189 schreef:

Hij lukt vaak genoeg, en hij is simpel zat. Probleem is alleen als je een paardje tegenkomt bij wie het niet `uit het boekje gaat`.

Verder snap ik Sarapony´s heus wel, wil haar aan het denken zetten.

Wat betreft de kunde en kennis van kinderen waar wij nog van zouden kunnen leren: dat instinctieve hebben we allemaal gehad maar zijn het kwijtgeraakt. Zo onbevangen kunnen wij nooit meer worden omdat je leert nadenken en inzien wat de gevolgen zijn of zouden kunnen zijn van de dingen die je doet. Ik zou gerust, met de kennis en ervaring van nu, de onbevangenheid van een kind willen hebben. Vrees alleen dat beide niet samengaan.

een join up lukt zeker wel vaak genoeg, door mensen die weten hoe of wat ;)
maar dat simpel zat is erg tegenstrijdig met wat je ons eerder vertelde..? want een join up was niet zomaar uit een boekje te leren toch?
simpel zat dus....? i don't think so

inderdaad, de onbevangenheid van kinderen zit het em in, maar absoluut ook de manier waarop ze leren.
die combinatie bestaan nog zeker wel, ik zoe het om me heen vaak genoeg,
een leuk voorbeeld is Dan Wilson te vinden op internet.
onbevangen en een bizar groote dosis kennis!

Selina16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:29

tja het licht eraan wat jij ziet onder kinderen? Ik ben Bijvoorbeeld 13 en doe een soort join up , die methode die ik doe heet freestyle :D
Maar ook bij de Heartland boeken word een Join Up een soortje uitgelegd! Maar goed je kan dit vind ik gewoon in een boek plaatsen want ik zag er ook filmpjes van! Ja het kan wel schaden maar dat is wel je eigen risico!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:29

lot189 schreef:
maar dat simpel zat is erg tegenstrijdig met wat je ons eerder vertelde..? want een join up was niet zomaar uit een boekje te leren toch?

In tegenstelling tot wat jij zegt lukt de JU ook door kinderen die niet weten wat ze aan het doen zijn, die de filosofie erachter niet weten of begrijpen of niet de waarde toekennen (en mag ik je eraan herinneren dat jij het was die zoveeel waarde hechtte aan het feit dat iemand die de JU meeneemt de filosofie erachter ook weet en begrijpt?). Probleem zijn de nuances die je soms toe moet passen, en het oordelingsvermogen om te beslissen om dingen niet te doen.

Wat is de reden dat jij denkt dat een meisje met een pony die drie rondjes linksom, drie rondjes rechtsom vraagt en dan de pony bij zich vraagt, geen JU te pakken heeft?

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:16

Cassidy schreef:
lot189 schreef:

In tegenstelling tot wat jij zegt lukt de JU ook door kinderen die niet weten wat ze aan het doen zijn, die de filosofie erachter niet weten of begrijpen of niet de waarde toekennen (en mag ik je eraan herinneren dat jij het was die zoveeel waarde hechtte aan het feit dat iemand die de JU meeneemt de filosofie erachter ook weet en begrijpt?). Probleem zijn de nuances die je soms toe moet passen, en het oordelingsvermogen om te beslissen om dingen niet te doen.

Wat is de reden dat jij denkt dat een meisje met een pony die drie rondjes linksom, drie rondjes rechtsom vraagt en dan de pony bij zich vraagt, geen JU te pakken heeft?

omdat je bij het uitvoeren van een joinup meer moet doen dan in het midden staan met een zweep en je paard 3 rondjes lings en rechtsom moet laten doen.

lichaamstaal?
communicatie?
weten wat je doet en wat de gevolgen zijn?

daar ben je je niet van bewust als jij je paard staat 'op tejagen'3 rondjes linksom en 3 rondjes rechtsom

en wat je zegt ver dat tot in tegenstelling klopt niet helemaal,
lees het nog even goed terug ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:30

lot189 schreef:
lichaamstaal?
communicatie?
weten wat je doet en wat de gevolgen zijn?

daar ben je je niet van bewust als jij je paard staat 'op tejagen'3 rondjes linksom en 3 rondjes rechtsom

Lichaamstaal van het paard: hoofdje zakken en oortje naar je toe is uitvoerig beschreven in de JU topics, en te lezen in de boeken van MR, te lezen in zijn boeken.
Lichaamstaal van de mens: met je schouder breed naar het paard toe gaan staan, hoekige en agressieve bewegingen uitvoeren, ook dat wordt in menige demo getoond.
Menig jongvolwassene die de JU meeneemt op grond van wat hij heeft gezien of denken te hebben geleerd uit de demonstraties/Heartlandboekjes en de discussies op bokt, denkt te weten wat de JU inhoudt. Zij weten niet wat ze doen en wat de gevolgen kunnen zijn. Argument dat ze weten wat ze doen houdt dus geen steek. Van communicatie wederzijds is geen sprake. Tekenen zijn uit het boekje, meer wordt niet gezien.

Sterker nog, ik krijg een JU als ik de box inkom bij mijn paarden. Als ik niet zo weten wat ik zou doen, zou ik niet weten wat ik heb bereikt. Geen 3 rondjes linksom of rechtsom voor nodig. Ik kom binnen en heb de JU te pakken. Zonder circus volgens MR vooraf. En dan? Wat is het traject daarna, volgens Monty Roberts?

saraponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:21

@Cassidy wat je doet als je er geen paard voor hebt : niet doen!! of met een paard van iemand anders, ALS HET MAG! en niet alleen!

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:57

Citaat:
Menig jongvolwassene die de JU meeneemt op grond van wat hij heeft gezien of denken te hebben geleerd uit de demonstraties/Heartlandboekjes en de discussies op bokt, denkt te weten wat de JU inhoudt. Zij weten niet wat ze doen en wat de gevolgen kunnen zijn. Argument dat ze weten wat ze doen houdt dus geen steek. Van communicatie wederzijds is geen sprake. Tekenen zijn uit het boekje, meer wordt niet gezien.

Sterker nog, ik krijg een JU als ik de box inkom bij mijn paarden. Als ik niet zo weten wat ik zou doen, zou ik niet weten wat ik heb bereikt. Geen 3 rondjes linksom of rechtsom voor nodig. Ik kom binnen en heb de JU te pakken. Zonder circus volgens MR vooraf. En dan? Wat is het traject daarna, volgens Monty Roberts?

Toch keer op keer erger ik me aan het feit dat je over JONGvolwassenen spreekt.
ik bedoel, wij hebben toch steeds lekkere discussie op een mooi niveau over de JU en dat terwijl ik zelf Jongvolwassenen ben, grut grut, hoe gek wil je het hebben?! ;)
wat is het verschil tussen een JONGvolwassenen die met een verstand van 0 van de JU zelf gaat friemelen na het zien van een demo en een persoon op leeftijd die ook met een verstand van 0 over de JOIN up na het zien van de zelfde demo gaat friemelen?

jij krijgt een join up. (moment of join up/follow up) als je de box in komt, okee top ik zeg niets aan veranderen.
Maar ik denk niet dat de stuiterballende lekkerbek van een hengst van 3 die net van het land komt en niet bang is om lekker met die voor benen te zwiepen waar wij mee werken in de round pen meteen zegt,
' jeeeeeemig! wat een bizar goed idee, als ik los wordt geklikt, dan kom ik meteen naar je toe, krijg je van mij een 'moment of join up'doen we daarna even wat follow-up cirkels en is het hele pakketje afgehandeld!'
neee welnee, maar onze bedoeling van de hele uitvoering van de Join up is niet om vervolgens een perfect moment of join up te krijgen en perfecte follow up cirkels te krijgen.. neee echt niet zelfs!
we willen communicatie, leiderschap en samenwerking.

jij zegt: Zij weten niet wat ze doen en wat de gevolgen kunnen zijn. Argument dat ze weten wat ze doen houdt dus geen steek. Van communicatie wederzijds is geen sprake. Tekenen zijn uit het boekje, meer wordt niet gezien

en in een eerder bericht vertelde je ons dit:
Citaat:
de filosofie erachter niet weten of begrijpen of niet de waarde toekennen (en mag ik je eraan herinneren dat jij het was die zoveeel waarde hechtte aan het feit dat iemand die de JU meeneemt de filosofie erachter ook weet en begrijpt?). Probleem zijn de nuances die je soms toe moet passen, en het oordelingsvermogen om te beslissen om dingen niet te doen.

ik hecht inderdaad veel waarde aan dat mensen de, zoals jij het wilt noemen filosofie, achter de Join up begrijpen.
als je de ,in mijn woorden, gedachtegang achter de join up niet begrijpt is er inderdaad geen spraken van communicatie... men die de gedachte gang achter de JU niet begrijpt weet niet wat ze moeten doen, wanneer, hoe en wat ze willen zien als communicatie. eveneens geld dit voor leiderschap en samenwerking.

join up is timing, perfecte timing en ervaring, weet jij de gedachte gang niet achter de JU, well good luck, maar weet je de gedachtengang niet optimaal, dan kan je timing nooit lekker zitten, ik zeg niet dat het je dan niet lukt, maar dat is niet de manier waarop de JU is bedoelt.

back on topic, neee kids, volwasseen en bejaarden leren een JU niet uit een boekje, maar dat hebben we met paardrijden ook nooit uit een boekje geleerd toch?

en toch zijn er over beide boeken te vinden voor alle leeftijdscategorieën, dit is om mensen te informeren, de bedoeling van alle schrijvers was hierbij echt niet om de mensen meteen een top join up te laten uitvoeren of in het andere geval meteen eeen z dressuur proef te rijden toch?

ook bij een joinup moet je ergens beginnen.
wel is het belangrijk dat je vooral in de paarden wereld, begint onder professionele begeleiding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:05

lot189 schreef:
join up is timing, perfecte timing en ervaring, weet jij de gedachte gang niet achter de JU, well good luck, maar weet je de gedachtengang niet optimaal, dan kan je timing nooit lekker zitten, ik zeg niet dat het je dan niet lukt, maar dat is niet de manier waarop de JU is bedoelt.

Nogmaals, het maakt niet uit of je de gedachtengang en de timing 100% goed hebt zitten, als je maar in de buurt komt van die knoppen die er voor zorgen dat de JU gaat gebeuren, dan komt die er ook. Wat kan het ze dan verdommen dat het zo niet bedoelt is, je gaat hem krijgen. Er is resultaat, klaar. En dat is in mijn ogen dezelfde insteek als zo vaak wordt gezien in de dressuur, de kunstjes, de oefeningen van de hogere school, zonder dat de basis goed zit. Want het moet uiteindelijk snel en een steigerend paardje, paardje dat piaffe en passage kan is zo stoer. Paarden moeten op hun 5de in de Z lopen, en hoe je daar komt maakt niet uit.

Idd, leeftijd van de personen die hoteldebotel zijn over de JU is varieerend, zoals ik al eerder zei is het publiek bij de demonstraties qua leeftijd verschillend. Ik zie echter meer kinderen en jongvolwassenen die JU topics hier op Bokt starten, de sporadische oudere volwassene die er enthousiast over zijn zie ik hier op Bokt met dit soort topics veel minder.

Je kunt nu wel blijven doorzeuren dat ik iedere keer weer over die kinderen begin, maar op die leeftijd is men nog zo vormbaar, kijkt niet kritisch en neemt te vaak dingen van anderen aan zonder dat men er de gevolgen van in kan zien.

Begeleiding van een prof, allemaal goed wel en aardig, maar zo dik zijn die niet gezaaid en het mag allemaal niets kosten. Dus gaat men, met Heartlandboekje in de tas, op woensdagmiddag na school met vriendinnetje naar verzorgpaardje toe, beestje op de JU trakteren. Ga er maar van uit dat 99% van alle JU die worden toegepast in bovenstaande categorie valt. En nee, ik denk niet dat dat uiteindelijk qua percentage gaat meevallen.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:36

Cassidy schreef:
lot189 schreef:

Nogmaals, het maakt niet uit of je de gedachtengang en de timing 100% goed hebt zitten, als je maar in de buurt komt van die knoppen die er voor zorgen dat de JU gaat gebeuren, dan komt die er ook. Wat kan het ze dan verdommen dat het zo niet bedoelt is, je gaat hem krijgen. Er is resultaat, klaar. En dat is in mijn ogen dezelfde insteek als zo vaak wordt gezien in de dressuur, de kunstjes, de oefeningen van de hogere school, zonder dat de basis goed zit. Want het moet uiteindelijk snel en een steigerend paardje, paardje dat piaffe en passage kan is zo stoer. Paarden moeten op hun 5de in de Z lopen, en hoe je daar komt maakt niet uit.

Idd, leeftijd van de personen die hoteldebotel zijn over de JU is varieerend, zoals ik al eerder zei is het publiek bij de demonstraties qua leeftijd verschillend. Ik zie echter meer kinderen en jongvolwassenen die JU topics hier op Bokt starten, de sporadische oudere volwassene die er enthousiast over zijn zie ik hier op Bokt met dit soort topics veel minder.

Je kunt nu wel blijven doorzeuren dat ik iedere keer weer over die kinderen begin, maar op die leeftijd is men nog zo vormbaar, kijkt niet kritisch en neemt te vaak dingen van anderen aan zonder dat men er de gevolgen van in kan zien.

Begeleiding van een prof, allemaal goed wel en aardig, maar zo dik zijn die niet gezaaid en het mag allemaal niets kosten. Dus gaat men, met Heartlandboekje in de tas, op woensdagmiddag na school met vriendinnetje naar verzorgpaardje toe, beestje op de JU trakteren. Ga er maar van uit dat 99% van alle JU die worden toegepast in bovenstaande categorie valt. En nee, ik denk niet dat dat uiteindelijk qua percentage gaat meevallen.

ik denk dat we net iets verder moeten kijken dan alleen bokt.
ik denk dat het percentage kids en jongvolwassenen op bokt dan ook hoger is dan de 60 plus klasse. vandaar dat op bokt ook door meer kids en jongvolwassenen een topic hier over wordt gestart.
juist omdat kinderen vormbaar zijn en niet kritisch vind ik dit wat een leer proces betreft in hun voordeel kan werken. overtuig jij maar eens een 30 jaar ervaren western ruiter, dat dressuur vele male beter en leuker is... no way dat je dat makkelijk lukken gaat! ( om maar even een gek voorbeeld te geven)

wat jij zegt over de 5 jarige dressuur paarden die zo snel mogelijk op het hoogste niveau moeten zitten, ben ik helemaal met je eens.
maar ik denk niet dat als jij op die zelfde manier een kloppende join up wilt bereiken je de JU goed uitvoer, jaa misschien behaal je wel het zelfde resultaat, maar dat is niet zoals hij is bedoelt en gebruik je de join up methode verkeerd...! net zoals dat een zweep niet bedoelt is om loeiharde klappen mee uit te delen. je kunt met de zweep wel loei harde klappen geven, en je bereikt er misschien ook wel iets mee.. maar dat is niet de bedoeling van de zweep.

jaaaa maar natuurlijk gaan er meiden met de heartland boeken naar de wei en dit uitproberen..!
ik deed niet aders met mijn 1e boek from my hands to yours van montyroberts..! zitten aan de rand van mijn weide en gaan kijken hoe de paarden zich gedraagde tegenover elkaar, wat ze zeiden met hun lichaamstaal, wat daarop de reactie van het andere paard was etc etc.

maar vergeet niet dat de heartland boeken uit meer dan alleen JU bestaan! ook de omgang van het paard wordt hier met een bepaalde manier beschreven, positief in mijn ogen dat de kids hier kennis mee mogen maken al spelenderwijs?!

ook is dit zo bij annemarie van der toorn haar boek zo, er staat zo ontzetten veel meer in dan alleen een beschreven JU! omgang, naast je paard lopen, kudde gedrag etc etc staat er ook allemaal in beschreven, en dit zet kinderen aan het denken op een andere manier dan voor hun gebruikelijk is. ze kijken eens anders aan tegen dingen, wat goed is! want ik vind het absoluut niet van deze tijd dat alles nog volgens het oude dressuur boekje moet gaan :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:50

Waar Monty Roberts bekend mee is geworden, is de JU. Dat is wat mensen willen zien als ze een demo bezoeken. Wat daar aan vooraf gaat en erop volgt is op de demo, en in alle filmpjes over de JU niet te zien.

Je noemt nu zelf de zweep op. Nu kan ik je legio topics over "zwepen" op Bokt laten zien, waar de mensen de verkeerde indruk krijgen van een zweep, hem zelfs helemaal weglaten als paardje ietwat spastisch reageert. Hoezo probleem aanpakken dat paard met zweep heeft? Oplossing is maar al te vaak: wegleggen en verder zonder door het leven gaan (hoewel zweep wel hartstikke makkelijk zou zijn in sommige situaties, al is het maar voor het wegjagen van vliegen of het openen van een hek).

Heartland boekjes zijn fictie. Voor degenen die het woord niet kennen: verzonnen verhalen. En ja, er worden dingen opgenoemd zoals de Join Up of de Tellington Touch methode, maar spelenderwijs kinderen kennis laten maken met deze methodes is hetzelfde als een kleuter een open hartoperatie uit te laten voeren. Misschien leuk voor ze om te weten dat dit bestaat, maar in mijn ogen nog ver buiten hun reikwijdte.

Je noemt nu zelf het aloude bekende dressuurboekje. Menigeen heeft dat nooit in de kast gehad. En een westernruiter die echt weet wat dressuur inhoudt, gaat niet negatief doen over dressuur. Veel westernruiters komen uit de dressuur, en hebben geen moeite met de dressuur. Omgekeerd wordt het een ander verhaal, maar dat is meer omdat er kennis ontbreekt en men alleen maar grote wielsporen zien en zich niet wil verdiepen in de westernsport. Maar western IS dressuur. Met een ander zadel, ander soort paardje en met andere oefeningen. Maar ook een westernruiter wil een licht, gehoorzaam en gegymnasticeerd recht paard onder zich hebben. En of je dan een pirouette draait of een spin maakt helemaal NIETS uit.

Voor de fun even dit filmpje. Je bent hem vast weleens tegengekomen:

http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI

En ben ik nu de enige die vind dat de westernruiter beter met het dressuurpaard overweg kan dan de dressuurruiter met de Quarter?

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:06

_O-
grut oh grut oh grut!
ik gaf maar een gek voorbeeld, dat stond er ook achter. dat je daar serieus op in zou gaan had ik heel eerlijk gezegd niet verwacht.. natuurlijk klopt het van geen kanten het voorbeeld wat ik gaf. het was maar een gekke vergelijking wat er gewoon achter stond dat het een gek voorbeeld was .. wat je hier net verteld over western vs dressuur ga ik voor de dikke 10000000% in mee _/-\o_ .

heartland boeken zijn verzonnen verhalen, klopt, maar hoe leuk is het dat er kinderen zijn die gaan nadenken over de verschillen in omgang met hun paarden?
mijn mening heb ik daar iig nu wel over gegeven denk ik.. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:12

Nadenken is leuk, dingen op een rijtje zetten: helemaal goed, klakkeloos dingen uitproberen NIET.

En als je voorbeelden geeft, maak het dan idiotproof. Men zou de dingen die je roept zomaar serieus kunnen gaan nemen :D

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:15

Cassidy schreef:
Nadenken is leuk, dingen op een rijtje zetten: helemaal goed, klakkeloos dingen uitproberen NIET.

En als je voorbeelden geeft, maak het dan idiotproof. Men zou de dingen die je roept zomaar serieus kunnen gaan nemen :D

hahaha! tjaa van al dat fanatieke typen kom je soms op artistieke voorbeelde uit :D
was weer een lekkere en leuke discussie cassidy! _/-\o_ :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:22

Mocht je de discussie over zwepen nog willen lezen, bij deze de link:

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Geeft een indruk hoe men erover denkt en wat men denkt dat de oplossingen zijn voor dit probleem.

En als je dat in je achterhoofd houdt, valt het vast wel te projecteren op de bereidheid om meer te leren over de JU voordat je hem toepast. Maw: die bereidheid is er negen van de tien keer NIET. :D

EvaEmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:07

Jullie zeggen dat de kinderen brutaler zijn en vanalles ongehoord met de pony doen, en idd, op mijn manege is er ooit eentje ( ik denk 6 of 7) zo slim geweest om zich met de hengst van stal bezig te houden, heeft toen gelukkig een uitbrander gekregen maar toch....
Ik ben het eens met de persoon die zei dat voor iedereen alleen de ergste gevallen opvallen, de gewone, normale kinderen die het beste voorhebben met hun pony's en op 12 al vrij volwassen denken ten opzichte van pony's, daar zegt niemand iets van....
Ikzelf reed als 13jarige met een pony van 5, een heel onervaren, schrikkerig beest, iedereen die commentaar gaf, maar 5 jaar later rijd ik wel dressuur en springwedstrijden met dat beest, en ik had een ongeloofelijke band met dat beest, toen werd er niets meer gezegd hoor...

raichalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:16

hoop niet dat manege meiden dit boek lezen en het "even" toepassen op een lievelingspony waant die lijden al genoeg :n ik vind dat ze daar dan bij moeten zetten don't try this at home (zonder ervaring)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:18

Ik vind JU sowieso niet een methode om een band op te bouwen met je paard (of het leiderschap over te nemen). Ongeacht of kinderen het doen, of dat Monthy het zelf doet. Eén van de belangrijkste reden vind ik dat je paard niet kan "vluchten" of weglopen. Dat creëert een verkeerde manier van "bonding". Helemaal als een onkundig persoon er mee aan de gang gaat. (begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook wel eens gepoogd, na een demo van Annemarie v/d Thoorn). Je paard kan geen "nee" zeggen, maar wordt opgejaagd, en dan nemen de vlucht instincten het over. Dat is heel iets anders als wegsturen of uitnodigen.

Carolyn Resnick pakt dat heel anders aan. Die maakt gebruik van een stukje territorium waar je je paard uit vandaan stuurt (je werk niet in een roundpen, maar in een vierkante paddock). Hij mag zelf weten welke kant op. Als je dat vaak doet, begrijpt hij dat jij degene bent die bepaald wat er gebeurd. Ik weet het, dit is een uitleg van Liberty Training die erg kort door de bocht is, maar ik ga hier niet over uitwijden in dit topic. (als iemand er meer over wilt weten --> pb!) Wat ik wel heb gemerkt is dat deze methode niet een "quick fix" is, maar gaat over een langzame maar permanente verandering van hierarchie tussen jou en je paard. Dat bereik je niet door hem rondjes rond een kraal te "jagen", maar veel bij hem te zijn en hem uiteindelijk (als ook maar een stap in het proces) te vertellen dat hij soms even uit jouw territorium moet. Daarbij laat je hem wel de keuze waar hij heen gaat. En een "nee" van zijn kant betekend terug en opnieuw proberen. Een veel vriendelijkere manier dan de JU als je het mij vraagt :j

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:19

Overigens: de Liberty Training (beginnen bij het samenzijn met je paard, op de momenten dat jullie allebei "niets" hoeven te doen) is een geschikte manier van trainen, ook voor kinderen!