Welke methode gebruik je voor je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yanne_RP

Re: Welke methode gebruik je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:56

Eigenlijk wel van alles wat.Zo hebben alle methoden hun voor en nadelen, en natuurlijk een beetje mijn eigen methode uiteindelijk eruit creëren :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:50

Parelli, omdat het een prachtige basis legt die je in alles meeneemt. Mij staat dat erg aan, het heeft me bij het handje gehouden toen ik dat nodig had(en af en toe stiekem nog weleens eventjes nodig heb ;) ) en maakt tegelijkertijd dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Wil ik western rijden, geen probleem, ik neem de parelli princiepes en basis mee, wil ik engels dressuur doen, ook dat kan vanuit diezelfde basis, vrijheidsdressuur, klassieke dressuur, endurance, gewoon lol met je knol, het kan allemaal.
Het beperkt me nergens, daagt me uit en begeleid me waar nodig.

CarmenBoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:30

Toen ik ooit begon met paarden....38 jaar geleden alweer zouden de "goeroe's"ook al wel hebben bestaan maar was er nog geen internet, dvd spelers en schijfjes. Je leert van anderen en je leert van je zelf en het paard. Door de ervaring die je opdoet en nu met wat je allemaal leest, kom je dingen tegen die je zelf ook doet alleen ben je niet een bekend iemand als een Parelli, Montey of noem maar op en de verdiensten die ze er aan over houden al helemaal niet . Ga in op je intuïtie en gevoel. Over na denken hoe dingen op te lossen, als je eens een "probleempje" hebt, doe je door de ervaring en gaat het een keer niet dan probeer je wat anders. Je komt er zelf echt wel uit. Ik heb twee hele goede vrienden in de armen genomen vroeger die mij voort hielpen en je zult zien dat na verloop van tijd je ook daar van af gaat wijken, want jij hebt weer/ ga je krijgen een andere werkwijze en een ander paard dan zij aan karakter ! want dat is ook belangrijk dat je je zelf er prettig bij voelt en je paard ook. Door je ervaringen kom je er achter dat wat voor het ene paard werkt bij de andere totaal niet aan slaat. Nu door internet en lezen van boeken ligt Mark Rashid heel dicht bij met wat ik doe en denk. Maar daar kom je dus jaren later achter doordat je jaren later eens boeken van hem leest en denkt hee zoals hij het doet heb ik ook zo in die richting gedaan. Ben je nog onervaren is misschien een dvd'tje leuk om te zien en een boekje fijn om te lezen, maar de praktijk wijst vaak anders uit. En alles wat ze doen komt op het zelfde neer, ze vertellen het alleen op hun manier. En een Parelli en Montey en wie dan ook zijn ooit ook eerst begonnen zonder ervaring met hulp van mensen mét ervaring. En zelf uitvinden met evt hulp van een paar vrienden is leuker, spannender, gezelliger en stukken goedkoper ! Als je maar rustig blijft en geduld houdt maar zorgt dat jij de baas blijft en je niet bang bent en als het niet direct wil gewoon uitproberen wat wel wil zodat je je eigen weg hebt gevonden en zo dat je met je paard goed door 1 deur kunt.