Wie fietst er ook met zijn paard/pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:25

Nou voor langere tijd in een lekkere draf mee rennen met mijn paardje van 1.50 dat houd ik misschien 30 sec vol, dus voor conditie training heeft dat geen zin.
Daarnaast moet je wel je paardje er aan de hand eerst goed op trainen. Dat ie op de juiste plek loopt bijv. Ik blijf altijd fietsen naast de schouder, zodat ik een eventuele zijgang kan blokkeren en eventueel een stukje mee kan sturen. Zie dus niet in waarom dit dat gevaarlijker is dan gewoon lopen. Het is gewoon zo dat je je paardje er goed op moet voorbereiden. Daarnaast vinden de meeste paarden het gewoon leuk om te doen. En je moet gewoon goed weten waar je mee bezig bent.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:20

Tamadine schreef:
Maar doen mensen hier het alleen met de wat kleinere ponys, of zijn er ook mensen die met grotere ponys en paarden fietsen?
Mijn verzorgpaard was rond de 1.55/1.60 en mijn huidige merrie is rond de 1.50.

Ik doe het met een nrps ruin van 1.48 m! Vandaag voor t eerst, ging heel goed! Ik vind het wel handig een wat groter paard, ik hield me op sommige stukken aan z'n manen vast :P

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:25

Ik fiets ook met mijn welsh D pony. Is 2 jaar geleden bevangen geweest en staat sinds 1 mei op een nieuwe stal met paardenkruiden in de wei, waardoor hij beter weidegang heeft, maar zich wel ronder kan eten als anders. Omdat ik hem niet dik wil hebben fiets ik ruim 45 min met hem als ik geen tijd heb voor opzadelen, rijden etc. Heerlijke en leuke manier van beweging geven. Ik trek dan idd ook veel bekijks met hem :+

MaritB

Re: Wie fietst er ook met zijn paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:02

mijn merrie is 1.50

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:56

Nou ik heb het vandaag ook voor het eerst gedaan met mijn 3 jarige merrie van 1.50. Eerst snapte ze t niet helemaal, totdat ze het wel snapte en ging ze heel mooi dravend naast me mee. Super knol van me!

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:21

ik fiets regelmatig met shetlander ( 1.10 ) en welshcob ( 1.50 ) in het bos ,
zijn het allebei gewend en lopen braaf mee , is lekker als je een dagje niet gaat rijden !

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:26

Ik train mijn miniatuurpaard ook wel naast de fiets. Soms gewoon aan halster, maar ook wel in schoftje aan de leidsels, zodat hij voor me uit loopt.
Ideaal om beweging te geven en voor de conditie.

Edit: onze Mac is 84 cm :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:01

Ik zou ook wel willen, maar ik durf niet :o

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:27

ik heb het ook 1 keer gedaan met me pony van 1.55, toen was hij heel braaf, hij heeft alleen een tijdje geleden toen ik aan het wandelen was een ongeluk gehad met een wielrenner (die niet uitkeek) en nu is hij bang voor fietsers, dus dat is wel heel erg jammer

loveu_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:58

Ik fiets ook weleens met me shet, in het begin had hij het ook erg dat hij als hij in de galop zat moeilijkt terug te krijgen was, maaar dat gaat steeds beter!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:58

annibel schreef:
Tamadine schreef:
Maar doen mensen hier het alleen met de wat kleinere ponys, of zijn er ook mensen die met grotere ponys en paarden fietsen?
Mijn verzorgpaard was rond de 1.55/1.60 en mijn huidige merrie is rond de 1.50.

Ik doe het met een nrps ruin van 1.48 m! Vandaag voor t eerst, ging heel goed! Ik vind het wel handig een wat groter paard, ik hield me op sommige stukken aan z'n manen vast :P

dat lukt ook wel met een shetje hoor! (en ik ben 1.78) :+

PearlJam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:01

Ik fiets ook wel eens met mijn paard. Leuk voor de afwisseling.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:06

We hebben het vroeger wel gedaan met een paard dat ivm blessure op het harde moest lopen. Met mijn eigen draver doe ik het niet hij vind het erg leuk maar ben bang dat hij straks in mijn spaken hangt :P Mijn zwager heeft ze naast de quad , kijk dan is handiger die heeft geen spaken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:35

Shetlander van 86 cm aan de fiets hier ja!
[naam] vindt het heerlijk, Gaat op stemcommando links en rechts en let ontzettend goed op waar ze loopt.
Ze weet dondersgoed dat ze mag galopperen op bermstukken en is makkelijk in te houden (wat fijn is voor mij!)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:36

Leuk om te lezen allemaal!! Ik heb inmiddels een touwhalster aangeschaft voor het fietsen. Vind ik leuker omdat ik dan onderweg een pauze kan nemen met gras-verslind-moment, anders zit ik altijd met dat bit, en daarnaast vind ik hem dan wat makkelijker in te houden dan met een gewoon stalhalster. Misschien een gouden tip voor anderen?

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:56

Ik fiets ook met mijn fjorden kruising, heerlijk om hem onbelast toch beweging te geven op stukken rechtuit. Vaak ga ik fietsen in de winter wanneer de grond van de bak en in het bos te hard bevroren is maar op de weg goed gestrooid is zodat je daar niet uit kan glijden.
Met mijn shetlander doe ik het minder vaak omdat het een ADHD'er is waarbij ik mijn aandacht goed moet bij houden. Mijn bijna 2- jarige moet eerst nog wat meer oefenen met wandelen voordat ik met hem ga fietsen.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:20

Brendaaaa schreef:
Leuk om te lezen allemaal!! Ik heb inmiddels een touwhalster aangeschaft voor het fietsen. Vind ik leuker omdat ik dan onderweg een pauze kan nemen met gras-verslind-moment, anders zit ik altijd met dat bit, en daarnaast vind ik hem dan wat makkelijker in te houden dan met een gewoon stalhalster. Misschien een gouden tip voor anderen?

Ik doe ook weleens de hengsteketting aan het halster, dan kan hij als we rustpauze houden ook nog even grazen
maar als we gewoon een rondje doen krijg hij zijn hoofdstel in

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:28

Ik fiets eigenlijk met een gewoon halster met mijn 3 jarige, reageert ze prima op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:29

Ik gebruik mijn sidepull, en daar reageert hij prima op, maar die verschuift minder dan een gewoon halster.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:36

Ik gebruik voor alles een touwhalster, dus met fietsen ook.

Gewoon omdat het lekker licht is, en zo goed kan communiceren wanneer nodig. Paard reageert goed op lichaamstaal (we doen parelli) en de LR hangt eigenlijk altijd slap.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:54

Mijn merrie is helaas iets te gevoelig op dr neus voor een touwhalster. Ik mag dr op dr neus nieteens aanraken met mijn hand, dus touwhalster is dan helaas te scherp hier. Heb er wel 1, maar gebruik dus altijd het gewone halster.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:05

Nou, ik mag mijn pony ook niet op de neus aanraken, en dat is gewoon een 'friendly' probleem.
Een touwhalster is veel zachter, wanneer je deze gebruikt waar die voor is.
Een stalhalster heeft altijd veel druk (groter oppervlakte)

Ik zeg ook: mijn Leadrope hangt altijd door

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:46

Mijn leadrope hangt ook altijd los, alleen als ze moet stoppen vanuit de draf of echt te hard gaat draven, maar goed, hebben het ook pas 3x gedaan...

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:17

En heeft iemand van jullie al eens geînformeerd bij haar verzekering of je toch nog verzekerd bent indien je pony zich los zou rukken, ervandoor gaan en een ongeluk veroorzaken?
Stel dat je voor de kosten zou moeten opdraaien, kun je mss wel voor de rest van je leven ervoor gaan werken bij ongeval met ernstige letsels. In Belgiê mag men zelfs niet met een hond aan de hand fietsen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:55

Dat is toch net zo als je gewoon wandelt buiten?