Waarom grondwerk iets specifieks?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom grondwerk iets specifieks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:46

Geweldig leuk hé, dat vrijspringen? Vinden pony en ik ook super :j :D (de rest is ook leuk natuurlijk ;) ).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:48

Eerste filmpje is leuk, kende ik nog niet. Alleen krijg je daar geheid het commentaar op dat het truukjes zijn...:D

Ik ga nu echt knorren, welterusten.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:48

themuisje schreef:
doei schreef:
TS wat is je punt?

Ben je tegen grondwerk?
Vind je grondwerk onzin?
Denk je er niet veel mee te bereiken behalve een basis opvoeding?

Heb je mijn eerdere reactie gelezen?

Ik ben nergens tegen. Zolang het paard niet de dupe wordt van onkunde van de ruiter/verzorger moet je er absoluut mee doen en laten wat je wil.

Ik snap alleen niet waarom iets in een apart hokje geplaatst moet worden. Vroeger, toen het geld nog van hout was :Y noemde men dit gewoon opvoeden. Mijn pa heeft het zo op de boerderij geleerd, en ik op mijn beurt weer van hem. Niets bijzonders aan. Duidelijkheid en consequentie is het enige wat ze nodig hebben. Als je dat samen beheerst, kun je alles leren.

Ik heb je eerder post gelezen hoor :j Ik vind het fijn dat er hier mensen zijn die het fijne handvaten vinden. En als het voor jouw werkt, zeker doen! Maar ik lees hier zo vaak op bokt dat iedereen maar moet gaan grondwerken. Er wordt niet meer naar concrete oplossing gezocht, deze lijkt altijd in het grondwerken te liggen. En dáár ben ik wel op tegen. Voor een probleem (als die al ontstaat. Dat betekend dat je ergens een steekje hebt laten vallen) moet ten alle tijden een passende oplossing worden gevonden. Je gaat een paard met een peesblessure toch ook niet dezelfe behandeling geven als een paard met koliek?

Als jij niet snapt wat delen is moet je ook weer terug naar de tafels om te vermenigvuldigen...
Als dat niet lukt moet je terug naar het verdubbelen, lukt dat niet naar het optellen en lukt dat niet naar het tellen.
Ik hou er niet van paarden met mensen te vergelijken en dit doe ik ook niet, ik wil een punt maken.

Voor mij zijn er 2 mogelijkheden bij een paard:
Ze kunnen het (nog) niet of snappen het niet.
Vanuit de basis kom je erachter wat eraan scheelt... Vanuit een basis kan je verder borduren...
Vanuit het niets heb je niets, ja misschien geluk :+ Of angst -O- Op een basis van angst wil ik niet werken met een paard.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:49

Mijn paard heeft altijd zin dus dat probleem heb ik niet.

Maar dan als ze niet rechtsom gaat, maar linksom zeg ik: Goed idee, maar dan wel net iets harder ;)

En soms ja, jij wil toch ook wel eens niet. Waarom moet een paard alles doen omdat een mens het wil?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:50

[***] schreef:
@ Cassidy : dat is uiteindelijk het gevolg van de dingen die in dat eerste filmpje getoond worden? Dus het doel als het ware (al vind ik dat geen juiste omschrijving, maar bon)?

Het is het verschil tussen een leerling, en de leraar. En de leraar met een paard dat hij op leeftijd vanaf een half jaar in handen heeft, merrie is op het moment van filmen een jaar of 14.

Het is het verschil tussen "practice makes perfect" en "perfect practice makes perfect".

Het is idd het verschil tussen het begin, en wat er mogelijk is. Het doel is dit niet. Als jij dit als einddoel ziet, heb je het niet goed begrepen. Het is nog steeds de weg er naartoe.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:51

oef filmpjes van honze blahah.

Nou dat is NIET te vergelijken met parelli.
Dat is niet do it FOR the horse.
Dat is do it FOR the show.

ben niet zo fan van die man, ja respect hoor, liberty op de grote vlakte. Maar ik zie geen blije paarden. Mijn persoonlijke mening ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:54

Ligt eraan wat het gevolg is ... Als hij iets niet wil en het gevolg is dat hij tegen een auto knalt of iemand omver loopt/springt, dan probeer ik dat wel te voorkomen, desnoods op een harde manier. Maar als we "aan het werk" (ik noem het tegenwoordig spelen :+ ) zijn en hij wil iets niet en daar raakt niemand door gewond dan maakt mij dat inderdaad niet uit, dan doen we het niet en proberen we het later nog eens opnieuw, of via een andere manier, of ... Dus daarom dat ik zeg dat het er vanaf hangt wat ze niet willen, en wanneer, en in welke omgeving, en wat er nog allemaal voor invloeden of mogelijke gevolgen zijn...

Ik kan trouwens tegen mijn baas ook niet zeggen dat ik niet wil, ookal wil ik soms niet ... Of ik kan dat wel zeggen, maar of dat zo'n goed idee is :+ (en dan kunnen we weer de discussie beginnen "moet je de baas over je paard zijn of een vriendje?" :Y) ).

@ Cassidy : zoals gezegd was doel niet de juiste omschrijving ;) Er is nooit een einde, maar je kan wel tussentijdse doelen stellen natuurlijk :Y)

@ Maritje1991 : ik zie wel vaker geen blije paarden eigenlijk :+ (maar ook dat is weer een andere discussie :') )

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:58

http://www.youtube.com/watch?v=zzbkRpBXM48

Leuke filmpje van parelli student.

Ja, maar mijn merrie kijkt ook niet blij, maar dat is ze wel hoor. En paarden met oren naar voren zijn niet altijd blij. Ook dingen kunnen bang zijn, dat kun je weer zien aan de ogen en mond ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:01

Maritje1991 schreef:

ben niet zo fan van die man, ja respect hoor, liberty op de grote vlakte. Maar ik zie geen blije paarden. Mijn persoonlijke mening ;)

Oh ik vind hem juist zo gaaf.. -O- Hoe dan ook, het toont voor deze discussie wel dat "grondwerk" wat verder kan gaan als een gehoorzaam paard hebben wat netjes stilstaat bij het poetsen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:02

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:02

Jessix schreef:
Maritje1991 schreef:

Oh ik vind hem juist zo gaaf.. -O- Hoe dan ook, het toont voor deze discussie wel dat "grondwerk" wat verder kan gaan als een gehoorzaam paard hebben wat netjes stilstaat bij het poetsen.

Dat mag toch ook ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:18

ik doe het om meerdere redenen:

afwisseling
spelen/band met je paard
omdat ik het leuk vind om te doen
problemen oplossen... Ik merk nog steeds dat een probleem in het zadel vaak opgelost kan worden vanaf de grond, ik zeg niet alles maar wel veel.

je wilt overigens niet weten hoeveel redelijk goed opgevoede paarden toch echt geen kei zijn in het grondwerk, het wijken voor druk vanaf de grond niet optimaal is, ze nog steeds met bepaalde situaties in de vlucht/paniek mode raken *rechter hersenhelft* etc
Voor veel mensen is jou rijtje dat je opsomde niet altijd vanzelfsprekend, ofja het klinkt wel logisch en handig maar in de praktijk zijn er genoeg mensen die met heel t gewicht staan de duwen en scheeuwen omdat hun paard niet om wilt, niet blijft stilstaan etc
ikzelf ga dan nog een stapje verder dat een paard op een minimaal signaal goed moet reageren (ook weer handig in het zadel) het liefst als uiteindelijk doel dat het op een vingerbeweging iets doet, een blik naar zn achterhand en deze netjes van me af draait etc.

grondwerk helpt ook je paard stabieler te maken wat betreft gedrag, als ik het zo goed zeg. een heel erg right brain in of extrovert paard rustiger en stabieler maken en dus meer zn linkerhersenhelft gebruiken, een left brain in of extrovert paard wat meer go geven en het allemaal wat boeiender voor hem/haar maken (te ingewikkeld om hier dieper op in te gaan nu, of iig voor mij)

Ik heb geen eigen paard maar heb regelmatig paarden in handen, heel veel paarden kunnen nog verbeterd worden, overigens kun je veel dressuuroefeningen ook al vanaf de grond oefenen waardoor t ook makkelijker gaat als je er eenmaal opzit.
Voor mij is grondwerk ook een deel van de opvoeding, ik heb het altijd belangrijk gevonden meer te doen dan alleen rijden. Dat het nu een hype is tja, zie er mits het goed gedaan word (zoals met alles) geen nadelen in.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 03:00

themuisje schreef:
Citaat:
Het feit dat veel mensen dit soort dingen niet als normaal beschouwen baart mij zorgen... Volgens mij is dit gewoon het omgaan met paarden. En hoeft daar helemaal geen label als ''grondwerk'' aan geplakt te worden. En hoeft het zeker niet als oplossing voor elk rijtechnisch probleem bevonden te worden...

Het is niet mijn bedoeling dat dit een topic vol loopt met verwijten, aanvallen, en andere ongein. Ik wil hier graag een nette, eerlijke en leerzame discussie over starten :)

Brand los!

Ten eerste, alleen al die simpele basis is niet zo vanzelfsprekend als je om je heen kijkt ;)

Daarnaast is grondwerk (voor mij) ook de oplossing voor alle problemen, simpelweg omdat ik altijd iets eerst op de grond aanleer en dan pas in het zadel. Als je het op de grond al niet kan, wat heb je dan in het zadel te zoeken??
Grondwerk kan een doel opzich zijn (werken in vrijheid, lange lijnen etc), maar het bereid ook voor op alles in het zadel.

De beste manier om een paard (of elk ander dier of mens) iets aan te leren, is enorm kleine stapjes nemen, zodat diegene nauwelijks doorheeft dat het elke keer net iets moeilijker wordt.
Problemen ontstaan door het overslaan van stapjes, waardoor het paard gespannen raakt of gewoon totaal niet begrijpt wat er gevraagd wordt. Zelf zou ik altijd teruggaan naar het stapje waar het nog wel begrepen wordt en vandaar weer gaan opbouwen naar het uiteindelijke doel.
Vaak hebben mensen problemen omdat ze bij M beginnen en A t/m L hebben overgeslagen.

Wat specifiek bij parelli heel belangrijk is, is dat je je paard niet alleen fysiek traint, maar vooral ook mentaal en emotioneel. Als je je paard mentaal en emotioneel voor elkaar hebt, dan is fysiek trainen niet zo'n grote stap. Naast dat een paard veel sneller iets zal begrijpen op de grond (mentaal), is vooral de emotionele stabiliteit trainen een stuk makkelijker (en veiliger!) vanaf de grond.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:33

Jessix schreef:
ijssnuiver schreef:
Jesixs: De oorsprong van die games is wel een goede verstandhouding creeëren met je paard. Dat jij het gebruikt (en vele anderen) als spel is prima, maar vergeet niet het oorspronkelijke doel hiervan.

Waarom denk je dat het 7 games heet? :+

Omdat die oorspronkelijke doelen verkapselt zijn in games, om het voor de mens makkelijker en aantrekkelijker te maken.

Maar ik ga me uit deze discussie trekken, volgens mij zijn hier allemaal mensen met een eigen mening die geen strohalm toe gaan geven en dat vind ik zonde van mijn energie.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:52

Misschien is mijn verhaal dan een beetje verduidelijkend, aangezien ik met mijn oh zo leergierige jong pony wel via een instructrice aan grondwerk doe en met mijn oudere merrie niet.

Mijn oudere merrie is goed opgevoed, kent de basis, en gaat dus opzij als ik dat wil, achteruit als ik dat wil, volgt me (behalve als er gras is dat ze écht moet hebben, dan staat ze stil, het blijft een volwassen tank van een haflinger :+ , gelukkig heeft ze altijd snel genoeg door dat dat eigenlijk niet de bedoeling is), ... De dingen die imo noodzakelijk zijn bij elk paard.

Mijn jonge pony had ook die basis al mee, maar leert nu via grondwerk en verschillende drukpunten op steeds subtielere signalen reageren en leert welke uit welke drukpunten wat wordt verwacht, zodat ik later een goede basis heb om ook meer vrijheidsdressuur etc te gaan aanleren. Ze leert enkel haar voorhand te verplaatsen door bepaalde druk of enkel haar achterhand, subtielere bewegingen te maken en elk drukpunt te linken aan een verschillende beweging.
Bij mijn oudere merrie is het allemaal niet zo subtiel, al gaat die ook opzij als ik even mijn hand op haar kont leg en "opzij" zeg, maar dat maakt dan niet uit hoe ze exact haar lijf beweegt en is het meer in praktisch opzicht.
Mijn jonge pony gaat ook steeds meer op stemcommando's leren werken en op de duur gewoon los ook weten dat we aan het werk zijn en dat elk commando gelinkt wordt aan een oefening. Mijn oudere merrie kan los perfect reageren op stap, draf, galop,... maar die krijg ik niet enthousiast om echt los te volgen, achteruit te gaan op stemcommando (wel gewoon als ik zelf mee beweeg) als ze los in de wei staat en later nog meer van die oefeningen te doen.

Ik voel ook niet de behoefte om heel ver te gaan in grondwerk bij ál mijn paarden, aangezien de oudste er geen interesse in heeft (heb het al geprobeerd) en verder wel mooi is opgevoed en ik dus nooit problemen ondervind. Met de jonge pony zou ik wel graag op de duur los kunnen lopen en ze helemaal op mij gericht hebben, zodat we steeds verder kunnen. Het verschil is dat de jongste het allemaal super leuk vindt en ook echt geniet van het nadenkwerk, terwijl de oudere meer fun heeft aan het lekker rijden en vrijspringen etc, dus daarom focus ik me bij haar minder op het uitgebreide grondwerk.

Ik zie grondwerk dus als een verfijning van de noodzakelijke basis die elk paard nodig heeft :)

Edit: ik zie ook duidelijk een verbetering in de band die ik heb met mijn jongste, doordat we elkaar steeds beter gaan begrijpen en ze mij ook meer en meer leert te vertrouwen op de grond. Ze is echt een mensenpaardje dat heel erg op mij gefocust is, terwijl mijn oudere merrie meer een paardenpaard is dat graag werkt, maar nog veel liever gewoon in de wei staat en haar rust heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:58

ijssnuiver schreef:
Jessix schreef:
Waarom denk je dat het 7 games heet? :+

Omdat die oorspronkelijke doelen verkapselt zijn in games, om het voor de mens makkelijker en aantrekkelijker te maken.

Maar ik ga me uit deze discussie trekken, volgens mij zijn hier allemaal mensen met een eigen mening die geen strohalm toe gaan geven en dat vind ik zonde van mijn energie.

Ik dacht je tegenwoordig een eigen mening mocht hebben. :+ Die mening wil ik best herzien als ik het met je eens zou zijn en dat ben ik gewoon niet. Maar onttrek je gerust uit de discussie, het is voor mij ook zeker niet aantrekkelijk om welles/niets met jou te spelen. Die discussies houdt ik wel met mijn medestudenten of instructeurs. :wave:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:01

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:45

Jessix schreef:
ijssnuiver schreef:

Ik dacht je tegenwoordig een eigen mening mocht hebben. :+ Die mening wil ik best herzien als ik het met je eens zou zijn en dat ben ik gewoon niet. Maar onttrek je gerust uit de discussie, het is voor mij ook zeker niet aantrekkelijk om welles/niets met jou te spelen. Die discussies houdt ik wel met mijn medestudenten of instructeurs. :wave:

Oh het was ook niet zozeer vanwege jou hoor. Wij vinden gewoon 2 verschillende dingen en dat is prima.
Maar dat vinden we hier in het topic allemaal(en daar reken ik mezelf net zo goed in mee hoor) en heb geen zin in iets wat vermoedelijk een eindeloze discussie gaat worden. Dus vandaar :) .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:02

@ ijssnuiver, Oh dan oordeel ik te snel, excuses daarvoor. :)