waarom toch al dat steigeren????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:20

Oeh een topic over steigeren. Ik zelf heb mijn vp ook steigeren aangeleerd. Ecchter het is ook een kinderpony. Maar ze heeft het nog nooit bij een kind gedaan en verschillende die mij met haar aan het werk hebben gezien, hebben het stiekem gevraagt.. Maar ze weigert bij andere haar 'kunstjes' te tonen.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je niet voor de stoerderigheid moet aanleren, dan krijg je er alleen maar ellende van

edit: mijn vp heeft bijna altijd haar oren naar achter als ze geconcentreerd is en ze is toch iets te enthousiast voor een pony die het niet leuk vind en zij gedraagt zich ook heel anders als ze iets niet leuk vind.
Laatst bijgewerkt door Gianti op 26-01-12 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:24

Romana01 Hoe heb jij dat gedaan dan? Hoe weet jij dat de pony onderscheidt zal maken tussen jou commando en bijv. het eerder genoemde ''Hoooo'' ?
Of hoop je maar gewoon dat ze het niet ohz zou doen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:27

Topic 23468323647 over dit onderwerp.

VD is over het algemeen een rage geworden. Daar is natuurlijk niets mis mee alleen weet men vaak niet waar ze mee bezig zijn.
Het probleem is dat de meeste mensen die aan vrijheidsdressuur beginnen rond de 12 zijn en nog niet verder denken aan consequenties.
Ze vinden het steigeren stoer en leren dat dus als eerste aan met alle gevolgen van dien.

Als je een paard wilt leren steigeren behoort hij eerst een aantal andere kunsten te kennen zodat hij begrijpt dat het alleen op commando mag en dat hij respect moet hebben voor je ruimte. Zodra je paard dit snapt ben je al een heel eind.
Ik ben van mening dat als je paard deze punten begrijpt en jij consequent en duidelijk genoeg bent dat je het prima aan kan leren, ook al kent je paard het liggen bijvoorbeeld nog niet. Maar er hoort natuurlijk altijd een duidelijk commando aan gekoppeld te worden.

Bij misbruik van het paard direct corrigeren en niet extra belonen wat veel mensen doen.. 'Want hij doet so sijn beeeeeesssssst!!!'

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:32

Wij spelen best vaak tikkertje, ik merkte gauw dat als ik scherp wegdraaide dat ze via eensteigertje meedraaide. Dat heb ik dus beloond en een commando aan toe gevoegt. Daarna heb ik de rust er in gebracht. Ik weet nog steeds niet waarom maar ze vertikt het bij andere al iets simpels als een kusje en ook steigeren. En omdat ze meestal erg enthousiast komt aangaloperen, heb ik ook best vaak "hooo" gezegt met een hand als stop teken, ze is geen 1 keer daarop omhoog gekomen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:36

Ik probeer het de mijne af te leren :') Iemand tips voor een omgekeerd commando? :+

Nee dat steigeren vind ik ook niet echt nodig als kunstje, er zijn er toch meer dan genoeg?
Als je 100% zeker kunt weten dat je paard hier NOOIT misbruik van zal maken, waarom niet dan?
Maar wie kan dat met 100% zeggen...?

*edit: ik heb het haar niet aangeleerd, zijn nu met NH-training bezig met de basics,
namelijk om de achterhand draaien. Telkens ze doorheeft dat ik dat ga vragen schiet ze de hoogte in, opnieuw en opnieuw en opnieuw...
We zijn er echter aan bezig :')

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:38

Captain schreef:
Topic 23468323647 over dit onderwerp.

VD is over het algemeen een rage geworden. Daar is natuurlijk niets mis mee alleen weet men vaak niet waar ze mee bezig zijn.
Het probleem is dat de meeste mensen die aan vrijheidsdressuur beginnen rond de 12 zijn en nog niet verder denken aan consequenties.
Ze vinden het steigeren stoer en leren dat dus als eerste aan met alle gevolgen van dien.

Ik denk dat dat het grootste deel van het probleem is.
Opzich heb ik niets tegen het aanleren van steigeren, maar vaak krijg ik het gevoel dat het gedaan wordt omdat het stoer is te showen dat je paard kan steigeren.
Ik doe nu een paar jaar clickertraining/vrijheidsdressuur met mijn pony en hij kent heleboel kunstjes, maar aan steigeren aanleren heb ik nog nooit gedacht, gewoon omdat we daar nog lang niet zijn. Nu kan dat er ook prima aan liggen dat ik te weinig train of niet op zo'n manier dat hij grote kunsten snel onder de knie heeft. Ik zie het leren van kunstjes echt als een leuke manier om goed te leren samenwerken met je paard en dan is paard dat netjes kan apporteren zeker zo knap als een steigerend paard. Maar zo denk je dus niet als je 12 bent.

Misschien zou het beter zijn als vrijheidsdressuur niet zo makkelijk toegankelijk was en er eerst ook geleerd moest worden over de dressuur en natuurlijk de manier waarop een paard leert.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:39

chipieke schreef:
Ik probeer het de mijne af te leren :') Iemand tips voor een omgekeerd commando? :+

Nee dat steigeren vind ik ook niet echt nodig als kunstje, er zijn er toch meer dan genoeg?
Als je 100% zeker kunt weten dat je paard hier NOOIT misbruik van zal maken, waarom niet dan?
Maar wie kan dat met 100% zeggen...?

Corrigeren door steeds achterwaarts te zetten en verder negeren.

Waarom niet het steigeren aanleren maar wel andere kunstjes? ;)
Er is toch ook geen 100% zekerheid dat je paard de jambette nooit ongewenst gaat doen? De jambette kan ook aardig gevaarlijk zijn..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:39

@chipieke...
Ik geef shows en mijn paarden staan model voor veel fotografen, die vinden het toch wel fijn als je paard kan steigeren voor hun portfolio enzo :)) Net zoals op shows, mensen blijven het steigeren geweldig vinden :) Het is gewoon een kwestie van ENORM consequent zijn en zorgen dat het GOED op commando staat en elke steiger zonder commando je paard HEEL duidelijk laten weten dat hij enorm fout bezig is. Als mijn paard onder het zadel het steigeren zou misbruiken, is het een enkeltje zweep tussen de oren. Reken maar dat hij dan snapt dat hij niet omhoog mag komen zonder commando. Ik heb liever een zweep tussen de oren dan een paard dat steigeren misbruikt en straks een keer achteroverklapt.

Mi_Amore

Re: waarom toch al dat steigeren????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:36

@Captain: zo pak ik het dus aan maar tot nu toe vindt ze het nog steeds leuk
om indruk te proberen maken :+ Ik heb verder ook geen andere kunstjes genoemd,
maar jambette kan inderdaad ook aardig gevaarlijk zijn.

@VisibreTeam: ik zeg ook niet dat je niet MAG leren steigeren :D
Het zou voor mij persoonlijk niet goed uitkomen als ze het 'leren',
aangezien mijn merrie niet te vertrouwen is en al helemaal niet als er andere mensen in de buurt staan...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:31

Als het echt gevaarlijk wordt kun je nog een tik bijgeven om te corrigeren, wil ook nog weleens werken. :j
Dan vinden ze het vaak niet zo leuk meer. :+

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:39

Ik vind het ook niet nodig om aan te leren. Heb gewoon liever niet dat ie de lucht in gaat.
Ik ken een pony die ze hadden geleerd te gaan liggen, die deed het na een tijd mooi wanneer het hem uit kwam! Aan het werk? Dacht t niet, ik ga hier gewoon lekker liggen!
Meisje kon niet eens meer normaal rijden of die pony lag alweer!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 12:21

Elma_ schreef:
@TS dat ze dat niet meteen doorhadden op die manege, die link leg je toch meteen. Vooral als pony verder wel braaf loopt.

als je een manegegroepsles hebt, en je staat als instructrice in het midden vd bak , je bent individueel met een leerling bezig die wat moeite heeft , je zegt tegen dat bewuste paard HOO en je steekt je hand op , en aan je zijkant gaat er een pony staan steigeren , ja tuurlijk , dan heb je in een fractie van een seconde de link gelegd en weet je dat het VD is,.........yeah right!!

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:28

ik moet toegeven dat ik het mijn vorige pony op comando heb aangeleerd xD en mijn pony deed het echt ook alleen oo comando.
Mijn nieuwe paard kan het al xD maar die doet het echt gevaarlijk stijl en doet het als ze niet meteen haar zin krijgt of ik iets te veel in haar mond hang (dit doe ik niet meer maar toen ik haar net had wel)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:38

Ik heb mijn paard ook steigeren geleerd, maar pas nadat hij de beginselen van voorafgaande oefeningen erin had zitten en wist dat hij het alleen op commando mag.

Voordat hij het leerde op commando steigerde mijn paard heel veel naar mij toe als hij los liep en ik met hem speelde, nu ik het hem op commando heb geleerd steigert hij niet veel meer naar mij toe en vindt hij het eén van de leukste oefeningen om te doen en soms vraagt hij er echt om, of hij het mag doen.

Ik vind inderdaad wel dat je het goed moet voorbereiden en een goed commando moet kiezen, echter ga ik niet iets niet aanleren, omdat hij misschien ooit verkocht gaat worden. Als je een paard western gericht rijd kan hij toch ook bij een engelse rijstijl persoon terecht komen en omgedraait? Dat moet je als nieuwe eigenaar je paard dan toch ook allemaal afleren ...

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 12:50

een meid op de manege leerde vroeger een manege pony aan om te stijgeren OHZ en aan de hand.
zij was de enige die wat met deze jonge pony kon, pony werd tijd later braver en er gingen andere kinderen rijden op de pony en de verzorging doen.

pony stijgerde bij vrijwel alle kindjes aan de hand en OHZ en het heeft heel lang geduurd eer dat de pony het weer afgeleerd had..
kinderen werden bang, manege eigenaar boos op die meid..en de pony werd er de dupe van.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:58

TAO-->RT-D

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:35

rachel_j schreef:
Elma_ schreef:
@TS dat ze dat niet meteen doorhadden op die manege, die link leg je toch meteen. Vooral als pony verder wel braaf loopt.

als je een manegegroepsles hebt, en je staat als instructrice in het midden vd bak , je bent individueel met een leerling bezig die wat moeite heeft , je zegt tegen dat bewuste paard HOO en je steekt je hand op , en aan je zijkant gaat er een pony staan steigeren , ja tuurlijk , dan heb je in een fractie van een seconde de link gelegd en weet je dat het VD is,.........yeah right!!

als dat telkens gebeurt wel ja.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 12:44

ik denk dat het , best lastig kan zijn om te ontdekken waarom een paard/pony steigert , men denkt toch eerst aan een lichamelijk ongemak/probleem waar het vandaan zou kunnen komen , ipv gelijk te denken ; oh dat is VD.

het was als voorbeeld bedoelt om aan te tonen hoe lastig het kan zijn als een paard/pony heeft leren steigeren , en laat dat dan in dit geval idd wellicht op de verkeerde manier zijn geweest , maar waar ik op doel, is dat het dier er op de langere termijn de pineut van kan zijn.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:41

Ja ik vraag me dat ook steeds af, gewoon even snel leren ofzo...

Ik vind het ook echt heel gaaf, lijkt me ook echt zo'n penny droom om dat met mijn paard te doen :+
Wil het ook ooit, maar ben me er wel bewust dat steigeren wel dominantie gedrag is zeg maar, en ik vind dus ook dat de verhouding tussen jou en je paard écht goed moet zitten en je goed weet hoe je het aan moet pakken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:45

Mijn inmiddels bijna 28 jarige paard steigert ook op commando, geleerd van zijn eerste eigenaar. Zowel bij haar als de laatste 18 jaar bij mij is dit kunstje nog nooit tegen je gebruikt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:50

Hoera geen stijgeren maar steigeren in de tekst.

Ja er zijn van die mensen die niet nadenken wat ze doen, met als gevolg dat er gezegd worden, dat ze gevaarlijk zijn, en dat worden hier ook meer gezegd. Ik ben er dan ook tegen.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:18

0152141488 schreef:
Ik vind het soms een eigen verantwoordelijkheid, en anders de ouders zal ik maar zeggen.
Die penny meisjes, gaan meteen met het steigeren leren, terwijl ze niet de risico's nog niet eens weten.

Ik zou zelf ook graag mijn haf leren steigeren, maar ik heb het toch niet gedaan. Want als ze dit doet bij iemand anders, en die gene die per ongeluk het comando. Wat dan, die persoon valt er af, dan zit jij in de sh * t.
Daarom begin ik zelf eerst met kleine kunstjes, flemen of kusje enz... Voor dat het steigeren gedoe.

hier ben ik het wel mee eens. Eerst de basis, dan de grotere kunsten(wat trouwens ook op vele vd site's duidelijk staat uitgelegd!). De pony's die steigeren ZONDER een commando te krijgen zullen meestal de basis niet hebben geleerd :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:36

-> GVL

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:57

Ik denk dat het geen kwaad kan als zowel jij als je paard al veel ervaring hebben in het vd'en...
Jij moet consequent zijn en het paard moet weten dat hij het kunstje alleen kan doen als jij het vraagt.

Mensen die bijna niets weten van vrijheidsdressuur en even snel het steigeren gaan aanleren zonder basis, daar kan je wel problemen bij verwachten :+

En als je nu bij andere kunstjes al ziet dat je paard het misbruikt, bijvoorbeeld zomaar een jambette doet omdat hij ziet dat je een snoepje vast hebt, zou ik het ook niet aanleren... Ookal is het maar een eenvoudig kunstje dat niets verkeerd kan doen, het gaat om het principe dat hij alleen iets mag doen wat jij vraagt.

Over het commando zelf moet je ook goed nadenken natuurlijk, niet zomaar een beweging die eens toevallig door iemand gedaan kan worden. Zou wel toevallig zijn als je langs de weg iemand tegenkomt die bv. zijn handen omhoog doet en 'Hoog!' roept :Y)

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:59

Ja het is gevaarlijk als je niet weet wat je doet.
Nee het is niet gevaarlijk als je paard voldoende basis kan en je weet wat je doet.