Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Iemand tips voor een omgekeerd commando? 
Captain schreef:Topic 23468323647 over dit onderwerp.
VD is over het algemeen een rage geworden. Daar is natuurlijk niets mis mee alleen weet men vaak niet waar ze mee bezig zijn.
Het probleem is dat de meeste mensen die aan vrijheidsdressuur beginnen rond de 12 zijn en nog niet verder denken aan consequenties.
Ze vinden het steigeren stoer en leren dat dus als eerste aan met alle gevolgen van dien.
chipieke schreef:Ik probeer het de mijne af te lerenIemand tips voor een omgekeerd commando?
Nee dat steigeren vind ik ook niet echt nodig als kunstje, er zijn er toch meer dan genoeg?
Als je 100% zeker kunt weten dat je paard hier NOOIT misbruik van zal maken, waarom niet dan?
Maar wie kan dat met 100% zeggen...?

Net zoals op shows, mensen blijven het steigeren geweldig vinden
Het is gewoon een kwestie van ENORM consequent zijn en zorgen dat het GOED op commando staat en elke steiger zonder commando je paard HEEL duidelijk laten weten dat hij enorm fout bezig is. Als mijn paard onder het zadel het steigeren zou misbruiken, is het een enkeltje zweep tussen de oren. Reken maar dat hij dan snapt dat hij niet omhoog mag komen zonder commando. Ik heb liever een zweep tussen de oren dan een paard dat steigeren misbruikt en straks een keer achteroverklapt.
Ik heb verder ook geen andere kunstjes genoemd,

Elma_ schreef:@TS dat ze dat niet meteen doorhadden op die manege, die link leg je toch meteen. Vooral als pony verder wel braaf loopt.
rachel_j schreef:Elma_ schreef:@TS dat ze dat niet meteen doorhadden op die manege, die link leg je toch meteen. Vooral als pony verder wel braaf loopt.
als je een manegegroepsles hebt, en je staat als instructrice in het midden vd bak , je bent individueel met een leerling bezig die wat moeite heeft , je zegt tegen dat bewuste paard HOO en je steekt je hand op , en aan je zijkant gaat er een pony staan steigeren , ja tuurlijk , dan heb je in een fractie van een seconde de link gelegd en weet je dat het VD is,.........yeah right!!

0152141488 schreef:Ik vind het soms een eigen verantwoordelijkheid, en anders de ouders zal ik maar zeggen.
Die penny meisjes, gaan meteen met het steigeren leren, terwijl ze niet de risico's nog niet eens weten.
Ik zou zelf ook graag mijn haf leren steigeren, maar ik heb het toch niet gedaan. Want als ze dit doet bij iemand anders, en die gene die per ongeluk het comando. Wat dan, die persoon valt er af, dan zit jij in de sh * t.
Daarom begin ik zelf eerst met kleine kunstjes, flemen of kusje enz... Voor dat het steigeren gedoe.