Hoe longeren jullie je paard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leroylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:10

shadidi schreef:
ik longeer mijn paarden los in de roundpen, voor beide partijen erg fijn om ze zo los te werken.

weeten jullie waar je zo een ding kan krijgen ik heb het nodig voor mijn shetlander en mijn fjord
graag even regearen alsjeblieft

leroylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:10

leroylove schreef:
shadidi schreef:
ik longeer mijn paarden los in de roundpen, voor beide partijen erg fijn om ze zo los te werken.

weeten jullie waar je zo een ding kan krijgen ik heb het nodig voor mijn shetlander en mijn fjord
graag even regearen alsjeblieft

xJessicaa

Re: Hoe longeren jullie je paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:23

Ik longeer haar met alleen een halster / touwhalster / hoofdstel, en voor de rest niets! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:20

ik heb eerst een aantal jaar met een pessoa gelongeert en nu gebeurt het wel eens dat ik gewoon met touwhalster wat longeer

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:28

Als je goed wilt investeren in longeren, denk dan even om de logische volgorde, want je kan je geld maar 1x uitgeven toch?

1. les
2. boek (bijv die van Lammert Haanstra, is tweedehands vast goedkoop te krijgen)
3. liefst nog meer les
4. hulpteugels

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:34

ik longeer met een longeer singel met bijzettouwtjes heel standaard

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:15

Ik begrijp al die hulpmiddelen niet zo; een paard zal toch zichzelf moeten ontspannen, en vanuit die ontspanning voorwaarts-neerwaarts moeten gaan lopen en in mijn ogen is er geen teugeltje die dat kan bewerkstelligen zonder druk te geven. Wat is de voornaamste reden dat jullie hulpmiddelen gebruiken? Het mag dus duidelijk zijn; ik longeer alleen met een halstertouw, longeerzweep en longeerlijn
g

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:22

Brendaaaa schreef:
Ik begrijp al die hulpmiddelen niet zo; een paard zal toch zichzelf moeten ontspannen, en vanuit die ontspanning voorwaarts-neerwaarts moeten gaan lopen en in mijn ogen is er geen teugeltje die dat kan bewerkstelligen zonder druk te geven. Wat is de voornaamste reden dat jullie hulpmiddelen gebruiken? Het mag dus duidelijk zijn; ik longeer alleen met een halstertouw, longeerzweep en longeerlijn
g

Je zult een paard toch moeten uitnodigen en moeten motiveren een bepaalde houding aan te nemen? :)

Zonder hulpteugels kun je dat ook wel voor elkaar krijgen, maar dan moet je wel HEEL precies kunnen werken op lichaamstaal, dat is maar voor een handvol mensen weggelegd.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:35

Ik longeer altijd met bijzetteugels. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:12

Ik longeer voor anderen diverse jonge merries (die al veulens hebben gehad), van nu 4-5 jaar. Zijn ook al wel zadelmak gemaakt, maar hebben natuurlijk de nodige rust gekregen, sommigen er van worden nu al onder het zadel gereden (niet door mij), anderen hebben wat meer tijd nodig.
Ik longeer uitsluitend met hoofdstel in, en op tempocontrole/stem. Met bizet-towutjes, maar het hangt er helemaal van af, of ik die dan ook ga "bijzetten:". Soms wel,soms niet.
Er is een longeerzweep aanwezig, maar dat brengt eigenlijk bij de jonge merries vaak onrust terwijl dat niet nodig is.
Ik moet de zweep vaker naar achteren (achter mij laten rusten) plaatsen dan iets anders.
Ze vinden dat ik erg veel praat naar de merries Maar dat is mijn manier.
Ze reageren er echter zeer goed op, het meeste kan ik wel met mijn stem af.
De ene is de ander natuurlijk ook niet.
Maar het is bepaald een kunst, longeren, het is echt niet een paard een rondje laten lopen. Verre van dat!
Het is een gevoelig iets, het is op afstand proberen een "rapport" met het paard te krijgen, dat zowel het paard als jij over en weer begrijpt wat er bedoeld wordt.
Heel erg leuk en interessant, in zoverre: je moet wel weten waar je mee bezig bent.
Ik lees wel eens topics van paarden die naar binnen komen draaien of aan de haal gaan: is allemaal oplosbaar middels je lichaamstaal, daar is ieder paard, wat voor hork ook, zeer gevoelig voor. Een klap hoeft daar nooit bij te komen, integendeel. Eeen paard wat na binnen komt heb je een signaal gemist, of die probeert maar wat... ja,. en wat doe jij dan? Je moet wel weten hoe het werkt.

Wat mij opvalt is dat de paarden ALLEMAAL erg attent zijn op de mens in het midden.
Dat is het ene paard meer dan het andere.
Bij diegenen, die het minste of geringste zoeken of aangrijpen om afgeleid te zijn (er komt iemand langs lopen bijvoorbeeld), heb je ook meteen je antwoord: dat soort types moet je allerlei verschillende opdrachtjes geven, bij de les houden, heet dat.
Twee rondjes draven is daar bij al gauw : ja nu weten we het wel, dat soort types zijn naar mijn mening bij uitstek geschikt voor de verbale overgangen, zo van, rrrustig draven tot op de stap af, en dan: TEMPO, en herhaaldelijk.
Het zijn doorgaans de intelilgentere paarden die snel verveeld raken aan zo'n longe.

Maar er is zo ontzettend veel leuks te doen aan een longe.

Zelf ben ik niet thuis in dubbele longes.

Maar dat hoeft ook niet.
Aan een enkele kun je ook enorm veel plezier hebben met een paard.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:49

Met bijzetteugels, of soms gewoon met een halster.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:52

ik longeer eigenlijk nooit..werk altijd los in de longeercirkel zonder halster,lijn of zweep! pony loopt netjes ontspannen, hoofdje laag en gebruikt zijn achterhand en rug goed!

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:52

Ik longeer m'n pony eigenlijk altijd met bijzettouwtjes, daar loopt ze goed op!