Gras is belangrijker...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:12

Alleen maar de oefeningen doen, en niet in dat koppie proberen te komen, brengt je niet naar het niveau wat je op dat filmpje ziet.

Of op het niveau van de filmpjes van Linda Parelli en Remmer/Allure die ik eerder in dit topic heb neergezet

tjoppie

Re: Gras is belangrijker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:18

Ik denk dat 97% van bokt nooit op dat niveau komt. Ook al stoppen ze er alle energie in die ze hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:21

Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect. Je kunt nog zoveel energie ergens in steken, als je verkeerd oefent gaat het nog nergens over.
En dat bedoel ik nou. Als mensen halverwege de focus kwijtraken en er een eigen mix van maken, is het resultaat niet te garanderen.
Het Parelli programma is zo geconcipeerd dat je, als je het volgt, een goede kans van slagen hebt. En kijk maar even op Parellitube hoeveel mensen daar komen.....ook mensen uit Nederland, en ook mensen van Bokt.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:26

Ik denk dat je dat wat moet nuanceren in zolang je een paard hebt wat binnen Parelli past. Je hebt ook paarden die beter in andere "stromingen" passen of paarden die beter gedeien in een mix van dingen. De basis is in alle stromingen het zelfde, allemaal gebaseerd op onderlinge samenwerking gebaseerd op wederzijds vertrouwen, begrip en respect. Wat als eerste uitgangspunt heeft de gedragingen/acties/opdrachten van de mens.

Sommige stromingen willen wat meer "dwang" toepassen of wat meer "straf" en sommige paarden kunnen daar weer beter tegen. Ik ben en zal altijd van mening blijven dat men moet kijken naar het paard en toe moet passen wat het beste bij het dier past.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:30

Dwang en straf...wat een nare woorden.

Als je de fimpjes van Linda Parelli bekijkt, met het introverte paard Remmer, ga je zien wat ik bedoel. Een flegmatisch paard kun je door straf en dwang vooruit krijgen. Als je in dat koppie kunt komen zodat hij voor je wil werken, is al die straf en dwang niet nodig.

Parelli over respect:

http://www.youtube.com/watch?v=01G7emg-pYA&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=WbSGKNzc ... re=related

En dat het zonder dwang en straf ook gaat:

http://www.youtube.com/watch?v=mac95OrD ... re=related

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:47

Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens.

Ik weet hoe Parelli werkt. Ik ben alleen niet zo goeroegevoellig.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:52

Cassidy schreef:
En dat bedoel ik nou. Als mensen halverwege de focus kwijtraken en er een eigen mix van maken, is het resultaat niet te garanderen.
Het Parelli programma is zo geconcipeerd dat je, als je het volgt, een goede kans van slagen hebt. En kijk maar even op Parellitube hoeveel mensen daar komen.....ook mensen uit Nederland, en ook mensen van Bokt.

Het is mooi dat Parelli zo gemaakt is dat het werkt, maar daar schuilt ook het gevaar: je hoeft je verder niet meer te verdiepen in wat je aan het doen bent, het werkt toch wel als je het netjes volgens het boekje doet. Handig, maar daar leer je niet zo veel van. Je leert meer van dingen uitproberen en fouten maken.

edit: dit geldt natuurlijk niet voor alle mensen. Er zijn mensen die het wel nodig hebben om een strikte leidraad te hebben. Maar er zijn ook genoeg mensen die genoeg gezond verstand hebben om op een verantwoorde wijze eens wat te proberen.
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 16-08-11 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:54

tjoppie schreef:
Ik denk dat je dat wat moet nuanceren in zolang je een paard hebt wat binnen Parelli past. Je hebt ook paarden die beter in andere "stromingen" passen of paarden die beter gedeien in een mix van dingen. De basis is in alle stromingen het zelfde, allemaal gebaseerd op onderlinge samenwerking gebaseerd op wederzijds vertrouwen, begrip en respect. Wat als eerste uitgangspunt heeft de gedragingen/acties/opdrachten van de mens.

Sommige stromingen willen wat meer "dwang" toepassen of wat meer "straf" en sommige paarden kunnen daar weer beter tegen. Ik ben en zal altijd van mening blijven dat men moet kijken naar het paard en toe moet passen wat het beste bij het dier past.

_/-\o_ jij weet gewoon in een paar zinnen te verwoorden wat ik al de hele tijd wil zeggen. Alleen wil ik er op een aantal plaatsen nog 'en baasje' toevoegen. omdat ik ook vind dat je moet kijken wat er bij jezelf past en waar jij je goed bij voelt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:56

Er is ook binnen het Parelli programma voldoende ruimte om te leren en je eigen fouten te maken.
Het vaste patroon is alleen in Parelli 1, dat is de basis en een stukje veiligheid en dien je met een aantal weken (!!!!) te hebben doorlopen.
Vanaf level 2 wordt het anders, dien je jezelf te verdiepen in je paard en zijn de oplossingen niet meer uit het boekje.

Maar goed, jojootje, mag ik ook jou uitnodigen om de filmpjes van Linda Parelli met Remmer even te bekijken en vooral goed te luisteren naar wat ze zegt?
Dwang en straf zijn NIET nodig....

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:01

ik heb de woorden dwang en straf niet genoemt.Die stonden toevallig in de quote van tjoppie. Ik gebruik ook geen dwang en straf en ben het er volledig mee eens dat die niet nodig zijn. In het systeem van Voest komen ook geen dwang en straf aan de orde. Maar daar ging de discussie ook helemaal niet over... De discussie ging over het wel of niet (evt. zelf) kunnen combineren van oefeningen uit verschillende stijlen.Het ging er voor mij ook niet over welk systeem er beter zou zijn, Parelli, Voest of een andere. Want dat is toch heel persoonlijk. En naar mijn idee zitten er in beide (en ook andere) systemen wel goede aspecten.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:03

Ik heb Parelli (of elk ander programma) gelukkig niet nodig om leuk met paarden om te gaan op een veilige manier.Ik hoef ook geen kunst en vliegwerk. Ik wil simpel gewoon een blij paard dat graag met mij onze grenzen verkend. Ook bij vreemde of nieuwe paarden heb ik gelukkig geen problemen. Soms moet ik een keer de grens duidelijk aangeven, want he er komt altijd een moment dat een paard een keer met een teentje toch over het lijntje heen wil gaan. Zeker de jonge meiden, de mannen hebben dat minder. Maar als die grens eenmaal duidelijk is, dan heb ik persoonlijk nooit problemen meer.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:10

eens met tjoppie! Ik ben toevallig terecht gekomen bij een instructrice omdat ik mezelf even tegenkwam en daarom ook niet meer met mijn paard uit de voeten kwam.Dit was puur een persoonlijke kwestie die verder niks met t paard te maken had. Maar met mijn verzorgpaarden vroeger was dit nooit een probleem en wisten ze ook duidelijk wie de baas was.

Ik kom trouwens terug op dat straf niet nodig zou zijn. Want inderdaad een paard moet wel weten dat als ze over het lijntje gaan dat dit niet mag. Het is dan maar net hoe je het noemt, Cassidy, jij noemt dit ws corrigeren, maar eigenlijk is het ook 'straf'. Paarden onderling doen dat ook, dus dat is heel natuurlijk...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:17

overigens ga ik ik niet verder met deze discussie. Want ik heb het idee dat het nu toch de richting op gaat dat het een strijd wordt om welk Systeem beter zou zijn en daar wil ik helemaal geen strijd van maken. Nogmaals, ik denk dat elk systeem zijn goede dingen heeft en voor de ene combinati mens/paard werkt Parelli beter en voor een andere combi werkt Voest beter en voor weer een ander werkt een mix beter.

Cassidy, ik heb t idee dat jij gewoon niet openstaat voor andere systemen als Parelli en dat is prima, ieder zijn ding. Maar ik denk dat we het daardoor toch nooit eens zullen worden en met die wetenschap lijkt het mij niet zinvol verder te discusieren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:33

Dit is ook mijn laatste reactie, want in plaats van dat jullie bereid zijn om over de rand van je bord heen te kijken en met een helicopterview te gaan kijken naar hoe anderen soms serieus problemen hebben met hun paarden en snakken naar een duidelijk stappenplan, komen alleen de eigen ervaringen bovendrijven. En die zijn altijd gekleurd.

Ik ga me ook niet verdedigen dat ik, ondanks dat ik weet wat er verder in de markt te koop is, mijn voorkeur duidelijk uitspreek voor Parelli en zijn duidelijk gestructureerde stappenplan in level 1. En zijn openheid en potentie om te groeien en in het koppie van het paard te komen in level 2 en hoger.

Om te eindigen met een Parelli gezegde:

May the horse be with you...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 07:53

Ik ken Parelli, al jaren. Volgens mij heb ik uit nieuwsgierigheid 10 jaar geleden al het pakket gekocht (of langer geleden dan hoor, toen het net uit was in iedergeval) Ik heb er qua communicatie met paarden weinig tot niks aan. Waar ik het wel heel leuk voor vind is voor paarden met een "makkelijke" blessure die niet in het werk mogen maar zich wel snel vervelen. Je zet ze toch aan het denken, en dat helpt wel in de revalidatie dat ze ook fris in het koppie blivjen. Dus geheel nutteloos en zonde van mijn geld was het niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:20

En laat Parelli nu in constante ontwikkeling zijn. Het pakket wat 10 jaar geleden op de markt kwam is niet meer het pakket wat nu te krijgen is. Horsenalities kwamen 10 jaar geleden nog helemaal niet aan bod.
Dus misschien eens leuk om je er nog een keer in te gaan verdiepen. Je kunt voor een maand gratis lid worden van de Savvy Club, misschien een tip voor de donkere wintermaanden? Staat veel filmmateriaal op dat je kunt bekijken, en voor 1 maand kost het je niets.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:25

Je blijft up to date omdat je ermee doodgegooid word. Je blijft automatisch bij omdat je er gewoon veel over leest en veel over ziet. Dus ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik me erin verdiep omdat het gewoon door je strot geduwd word. Alleen voor mij heeft het geen toegevoegde waarde.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen die wat onhandiger zijn in de omgang hier wel heel veel aan hebben en dit absoluut als een ontzettende eyeopener zien en voorts er helemaal weg van zijn. Ik heb dat niet. Ik vind het gewoon basisomgangsvormen in een heel duur pakket samengevat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:26

Ik denk dat je de essentie mist. Het zijn niet alleen basis omgangsvormen. Het is een manier om te leren in dat koppie van het paard te komen, met je paard op een lijn te komen. En pure basis omgangsvormen gaan je daar niet brengen. Je verdiepen in horsenalities wel.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:17

Voor mij is in het koppie komen ook gewoon basis. Hoe kan je anders leuk met elkaar omgaan als je elkaar niet begrijpt?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:20

Volgens mij is het in het koppie pas op orde als hij natuurlijk gedrag kan vertonen buiten werktijd. En dat is m.i. 24/7 op het land in de kudde....

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:27

Dat hoeft niet perse.