[AR] kettingen om achterbenen..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: kettingen om achterbenen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:28

Akhal Teke, dat zijn geen kettingen, dat zijn schoenen. De werking hiervan heb ik eerder beschreven.

En tja, ik ken genoeg hulpmiddeltjes. Bij de amerikaanse gangen paarden worden de benen geschoren, ingesmeerd met spiritus, ingepakt in celofaan, en dat celofaan gaat er net voor ze de ring in gaan af. Gevolg is dat de spiritus ontzettend gaat prikken/branden. Tja, dan wil je je benen wel op tillen.
In dat geval hebben we het over pijn, en dan vind ik het dus te ver gaan. (overigens uiteraard niet alle amerikaanse gangenpaarden, en niet iedereen, maar het is een methode die toegepast wordt)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:37

Dobel schreef:
Ik lees stil mee maar moet wel zeggen dat er een aantal aan het terugkrabbelen zijn. Ik ben geen voorstander, ook geen tegenstander van hulpmaterialen om paarden te trainen (zoals de kettingen) maar als iemand, zoals TS vertelt, met zijn paard met kar erachter en kettingen om aan het rondrijden is.. is dit langer dan 2 a 3 minuten.. volgens jullie dus verkeerd gebruik want iemand schreef dat het effect maar even is en dat je ze niet lang gebruikt. Ook zeggen jullie dat het paard er geen last van heeft. Maar als mijn paard geen last van iets heeft loopt ze gewoon.. als ze last van iets heeft (zoals bijv. kettingen of peesbeschermers) gaat mijn paard haar benen optillen.. het is niet natuurlijk wat ze om haar been heeft en reageert hierop.. ze weet echt niet dat als ze die kettingen om krijgt dat ze haar benen hoger moet optillen dit doet ze alleen omdat ze iets raars om haar voet heeft wat ze liever niet hebben..

Zoals ik vermeld ik rijd gewoon paard.. gebruik een zweep (ook hulpmiddel) en ben niet zozeer tegen de kettingen ook al zou ik het zelf niet gebruiken maar ik denk dat jullie (voorstanders) ook niet geheel eerlijk zijn in jullie uitleg..

hier ben ik het helemaal mee eens.

T_hijs schreef:
Ik snap eerlijk gezegt niet waar mensen zich druk om maken.

De menpaarden krijgen een paar minuten kettingen, die niet zwaar zijn, om hun benen, waar ze geen last val hebben, want de kettinkjes kietelen alleen maar, als je ze goed gebruikt , en het gevolg is dat de paarden hun spieren beter gaan gebruiken. Da's toch alleen maar beter? En sorry, maar het is altijd dat paarden mishandeld en heel die zooi worden, omdat ze een paar minuten kettingen om hun benen krijgen? Wij hebben toch ook wel iets wat we niet altijd even leuk vinden? Sorry als ik sommige mensen aanval ofzo, is niet mijn bedoeling.

En dan hebben we 't nog niet gehad over springen, western & dressuur.

En dat klopt, als je ze goed gebruikt. En dat is eigenlijk met alle hulpmiddelen :j.
Ik vind ook niet dat ze gelijk mishandeld worden, alleen ik vraag me af of het echt beter voor de spieren is, het lijkt mij eigenlijk meer belastend en voor de show. Wat sommige mensen ook beweren. En ik ben er niet voor om paarden voor de "show" een "ongemak" aan hun benen te zetten. Want als het geen "ongemak" is zou hij ook zijn benen niet hoger heffen lijkt mij.
En over springen western en dressuur is vast ook een hele berg kritiek, maar dat wilt niet zeggen dat de mensen die hier tegen zijn daar voor zijn. Het balken tegen benen tikken zodat de paarden de volgende keer hoger gaan vind ik ook echt not-done en dan nog niet te spreken over die dingen die je wel eens ziet en leest over dressuur en western. Maar het kan ook op een normale manier gedaan worden, alleen dan kost het meer tijd en dat wordt niet door iedereen gemaakt helaas.

stef: dat is ook een walgelijke methode zeg :oo Hoe kunnen die mensen met zichzelf leven.. :n

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:39

ik ben er geen tegenstander van want ik snap waarom mensen het gebruiken :)

Heb zelf een Hackney en vind het hartstikke mooi dat die zo hoog loopt af en toe ,
(ik gebruik die dingen niet hoor)

Snap niet waarom er zoveel gezeik over kan zijn..
iedereen heeft zn eigen mening :)

Afbeelding <3
Hier loopt die nog best laag , met rijden is het hoger :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 12:28

Is dat een volle hackney? Bont is niet toegestaan, dus lijkt me niet

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:12

stef schreef:
Is dat een volle hackney? Bont is niet toegestaan, dus lijkt me niet

@Stef : Nee, staat in haar profiel hackney x ?

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:14

Jaa klopt :)

Het is een kruising jaa , maar met wat ?
Maar we weten alleen dat er Hackney in zit =]
Oude eigenaar dacht ook welsh.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:00

welsh voert ook geen bont. En hackney zie ik er persoonlijk ook niet echt in :) (ook op basis van de foto's in je profiel, een foto van beenactie zoals hier boven kan ik van mn shet nog maken in een moment opname)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:04

Ik heb nog een vraag; worden deze kettingen alleen bij rassen omgedaan die voor 't mennen worden gefokt? of bijv. ook bij een Fjord?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:10

ik heb ze ooit bij een shet gebruikt alvorens ze een best gaand rubriek moest

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:39

En dat Hielp ook?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:52

Het word vooral gebruikt voor tuigpaarden(voor het aangespannen rijden, concours wedstrijden), veel minder voor menpaarden(voor het mennen, dressuur, vaardigheid en marathon). Zit ook nog al een verschil in ;).

Ook bij een niet-tuigpaard zal het wel helpen om een actiever been te krijgen. Maar de aanleg zullen ze al moeten hebben om die echte tuig typische gangen te kunnen laten zien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:00

Oh, maar je hoeft niet met kettinkjes te trainen enkel om een "hackney" gang te krijgen. De shet in kwestie vond ik net niet genoeg onder treden.
Resultaat? Kampioen.
Zonder kettinkjes ook kampioen? Wellicht, denk het op zich wel.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:15

stef schreef:
welsh voert ook geen bont. En hackney zie ik er persoonlijk ook niet echt in :) (ook op basis van de foto's in je profiel, een foto van beenactie zoals hier boven kan ik van mn shet nog maken in een moment opname)

Neej klopt , op mn profiel heb ik die niet staan neej :) ( zijn eraf waren al ouder.. )
Maar als hij gewoon loopt onder het zadel en als die gewoon zelf rent in de bak op wei zie je
egt dat er hackney in zit .

je hebt wel bonte welshjes hoor :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:49

Nee hoor, bont is namelijk niet toegestaan bij de welsh pony's (Tobiano/overo) maar goed, dan wijken we erg van het onderwerp af.
MSN taal is overigens niet toegestaan op bokt :)

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:01

Okee , nou ik zie wel zat vaak bonte welshjes voorbij komen .
Jaa inderdaad :)

Ooh okee , jaa ik ben dat heel erg gewend ik praat met alles zo .
en dit valt nog mee , sommige kinderen doen het egt heel erg overdreven ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:16

iets wat bont is, is geen welsh, heel simpel, en echt is nog steeds met ch, en niet met een G :)

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:44

Nou ik zie egt zovaak bonte pony´s waarvan ook de eigenaar zegt dat het een welsh is dus ?

jaa sorry , ik kan niet ineens verandere met schrijven ,
ik ben het egt al jaren gewoon zo gewend .. behalve op school dat is anders ,'
dan schrijf ik .. je hoeft trouwens niet op al mn woorden te letten dan hoor , sorry .

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:56

Vroeger werden zulke paarden/pony's toch beslagen met extra zware ijzers (die vlak voor de wedstrijd werden verwijderd)? Is dat trouwens nog zo of zijn de kettinkjes daar een (makkelijkere) vervanger voor?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:27

lijkt me niet, een kettinkje weegt niks

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:39

Ik bedoelde niet qua gewicht, maar qua uitwerking. ;) Of blijven de kettinkjes tijdens een wedstrijd gewoon om (ben daar namelijk niet echt - met ch ;) - in thuis :o )?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:09

kettinkjes gebruik je af en toe heel kort in de training, thuis dus

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:44

Speciaal beslag word nu ook gedaan. Zwaar of niet zwaar hangt van het paard af. Liefst wel met lange voeten, en een dubbel ijzertje. Het 2e ijzer word dan voordat ze de ring in gaan er op geschroeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:58

stef schreef:
kettinkjes gebruik je af en toe heel kort in de training, thuis dus

Oké, nooit geweten :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:17

T_hijs schreef:
Ik snap eerlijk gezegt niet waar mensen zich druk om maken.

De menpaarden krijgen een paar minuten kettingen, die niet zwaar zijn, om hun benen, waar ze geen last val hebben, want de kettinkjes kietelen alleen maar, als je ze goed gebruikt , en het gevolg is dat de paarden hun spieren beter gaan gebruiken. Da's toch alleen maar beter? En sorry, maar het is altijd dat paarden mishandeld en heel die zooi worden, omdat ze een paar minuten kettingen om hun benen krijgen? Wij hebben toch ook wel iets wat we niet altijd even leuk vinden? Sorry als ik sommige mensen aanval ofzo, is niet mijn bedoeling.

En dan hebben we 't nog niet gehad over springen, western & dressuur
.

Hier moest ik ook aan denken... o.a. allerlei "enge" bijzetteugels om een paard geforceerd in een bepaalde houding te laten lopen (en dan nog eens langer dan 2-3 minuten, namelijk een half uur of langer)... Ik ben zelf niet bekend met de kettinkjes (zie eerdere reactie), maar als ik het zo lees snap ik niet dat er mensen zich daar druk om maken. Laat die mensen eens in hun eigen kastjes gaan kijken en dingen als de Mexicaanse neusriem ("want dat staat zo mooi") bijvoorbeeld eens verwijderen. Ik vind de uitleg van de kettinkjes erg duidelijk en ben er hierdoor van overtuigd dat het geen negatieve invloed heeft op het paard, maar het paard alleen maar helpt. Eigenlijk twee vliegen in één klap! ;)
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 12-07-11 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:19

Dennis schreef:
Speciaal beslag word nu ook gedaan. Zwaar of niet zwaar hangt van het paard af. Liefst wel met lange voeten, en een dubbel ijzertje. Het 2e ijzer word dan voordat ze de ring in gaan er op geschroeft.

Kijk, dat vind ik nou interessant om te weten. Ik rij zelf geen tuigpaarden (wij werken met Rheinlanders en Norikers en privé rij ik met een Haflinger en een Fries), maar vind het wel leuk om te weten hoe dat bij tuigpaarden gedaan wordt. ;)