zhara(shet) voor de eerste keeer gelongeerd met touwtjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deauke_girl

Re: zhara(shet) voor de eerste keeer gelongeerd met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:42

Ze denkt alleen maar aan zich zelf denk niet dat ze wat met onse tips gaat doen en gewoon blijven door gaan met longeren met touwtjes. Mijn shetlander begon ik pas met 4 jaar met longeren. verder lekker wandelen of los gooien in het land of in de bak. lekker mee fiesten maar ook niet veel. dit slaat gewoon helemaal nergens op. je hebt dan geen goed verstand en pony te dik komop ze is nog maar 2. beetje vetjes mag ze wel hebben hoor.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:50

[Ik heb niet het hele topic gelezen omdat ik toch al weet hoe bokt reageert :') ]

TS:
Ten eerste ben ik het wel met de rest eens dat het gewoon veel te vroeg is voor een 2 jarig paard om deze te gaan longeren.
En ik snap best dat als je 15 bent en je zit al vanaf je 6de op het paard (doordat bijv. je ouders in de paarden werken ofzo) dat je er verstand van hebt maar ik ben het ook met de rest eens dat dit meestal niet het geval is.
Daar komt bij dat ik me ook niet voor kan stellen dat een DA dit gezegd heeft. Indien dit wel zo is ben ik wel benieuwd welke DA dit is en moet je echt dringend op zoek naar een nieuwe want dat is echt het slechtste advies wat ik ooit gehoord heb.

Als je dan toch zelf wilt longeren (wat ik sterk afraad in verband met dat dit paardje nog groeit), doe het dan zonder touwtjes..
Ik wil eigenlijk aan je vragen waarom je de longeerlijn over het hoofd hebt gedaan?
Ik raad je aan om (indien je wilt longeren) het gewoon aan het halstertje te doen.
En niet langer als 5 minuten gewoon stappen en hooguit 2 rondjes draven.
Je kan der ook losgooien in de bak en gewoon los laten draven. Dat is veel natuurlijker.
Zoals de bijzet op de foto zit zit hij namelijk veel (echt veel) te strak en word je pony in een houding gedwongen. Dit wil je juist voorkomen!
Daarbij zou ik je hoofdstelletjes nog even weghangen (zoals hierboven genoemd) en even een stapje terug doen met je paardje..

Ik vind wel dat je een mooie shetlander hebt. En misschien kan je om af te vallen haar voederrantsoen ook veranderen.. ?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:34

Gut Susyb, wat heb jij een engelengeduld zeg... erg netjes en respectvol uitgelegd. Ben benieuwd of TS er nu iets mee gaat doen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:17

Embe schreef:
Gut Susyb, wat heb jij een engelengeduld zeg... erg netjes en respectvol uitgelegd. Ben benieuwd of TS er nu iets mee gaat doen.

Nou ook niet altijd hoor := heb hier op bokt ook wel vaak zat reacties neergezet die fel waren maar meestal werkt dat gewoon averechts..
TS is ook 15 dus hopelijk neemt ze dit van me aan.. Ik ben momenteel 20 maar werk nu al jaren in de paarden (vanaf me 15 oficieel maar daarvoor ermee opgegroeit) en heb al zoveel gezien. Daarom wil ik mijn visie wel met andere delen.
Wat diegene er dan mee doet is zijn probleem.. het zou alleen jammer zijn als daardoor ook het paard op negatieve manier word beinvloed ;)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:23

Probeer om je paard wat minder aan het werk te zetten, en ga gewoon
gezellige dingen met haar doen.
Het is niet zo goed om nu al een bit in te doen ( omdat de tanden nog niet volwassen zijn).
En longeren met touwtjes kan alleen maar kwaad, in plaats van goed doen.

Wat je wel zou kunnen proberen, misschien een tip. Met je shetlandertje gaan fietsen ( met halster).

En neem aan dat je dierenarts niet bedoelt met touwtjes aan het werk, en anders gauw een andere da zoeken .
Want als je zo doorgaat, kan je hem over 2 jaar wegbrengen, omdat ze spierverzuringen heeft.
Laatst bijgewerkt door quintolover op 26-06-11 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:24

Iris82 schreef:
Bij enkel vastmaken aan de bitring trek je het bit door de mond.
Bij een longeerbitstukje heb je ook grote kans dat je het bit scheef trekt.

Die druk achter de oren is niks.. Ik ben geen voorstander van deze manier van bevestigen..
Tevens heb ik het hier met Lammert Haanstra over gehad (tijdens lessen via school) en hij was hier ook geen voorstander van (weet even niet meer waarom :+ hij was namelijk nogal langdraadig van stof := ).
Om de voorkomen dat de bitring door de mond getrokken word doen we het als volgt.
Je doet de longeerlijn door het bitring aan de kant die het dichtsbij is voor jou..
Daar sla je hem een slag omheen en dan aan de volgende.

Afbeelding
Zo kan je het bit niet door de mond heentrekken en toch druk op bijde bitringen en hoef je helemaal niet achter de oren te drukken (wat een zeer gevoelige plek is bij een paard ;) )

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:46

omg 2 jaar het kan best slecht aflopen met je pony ;(

en ze is helemaal niet zo dik hoor :(

trouwens wel leuk dekje 8-)

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:15

Sabinee__ schreef:
Ik weet genoeg om een 2 jarige niet dusdanig aan het werk te zetten ;) .
En misschien ken ik deze manier van longeren niet, maar dat wilt niet zeggen dat het de meest gebruikte manier is.
Ik draai al heel wat jaren mee in de paarden wereld en heb nog nooit gezien (ook op bokt niet.)
Maar dat terzijde.

Dit is ronduit té belastend voor je pony. Een beestje van deze leeftijd moet lekker met groepsgenootjes het land op,
eerst maar uitgroeien. Longeren kan de komende 20 jaar nog, waarom nu perse al?
Er zijn genoeg dingen te doen om je pony af te laten vallen.

Ga fietsen, wandelen, etc.

als ze zo door gaat vermoedt ik dat ze hem eerder in kan laten slapen dan 20 jaar... Is zooooo slecht voor de nek en de rug, hij/zij is amper uitgegroeit! :(

droppie<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:33

ik begrijp niet waarom je dit doet want dit heb totaal geen nut wat je doet en het is niet goed voor der spieren ze is nog te jong wat al duidelijk wordt aangegeven wordt!
het is niet om je aan te vallen totaal niet van niemand hier maar om je te helpen doe leuke dingen met haar wat ze op 2 jarige leeftijd hoort te doen (vrijheidsdressuur bv)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:56

Niet het hele topic gelezen, en ja, ik heb gelezen dat het op DA advies is, maar wat belachelijk om zo een 2 jarige aan het werk te zetten!!!! *stoom uit oren*
Dat ze te vet is, gevaarlijk dik, en moet afvallen nog tot daaraan toe, maar zet haar dan schraal op het land, evnetueel het liefst met een goed grasmasker en ga WANDELEN!! Daar valt een pony al genoeg van af als je dat regelmatig doet, en op een eerlijke manier waarbij je niet overvraagt! Maar zo met touwtjes gaan rondslingeren, belachelijk daar kan ik echt niet met mijn hoofd bij, lijkt mij niet dat de DA dat bedoelde met 'afval-training' :n

Mijn pony is p de manier dat ik beschrijf, greenguard grasmasker, niets bijgevoerd (enkel vitamientjes) en veel wandelen prima afgevallen op een eerlijke manier.

JuliaaaXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:03

ik denk niet dat de DA dit heeft gezegt hoor.
2 jaar en met alles erop en eraan longeren is gewoon nog te jong.
als je wil dat ze afvalt(wat voor mijn gevoel niet echt nodig is) ga dan ff met haal lopen aan het halster.
en dat je haar gelijk al aan de teugel wilt laten lopen vind ik al helemaal slecht, dat paardje moet nog groeien en is gewoon veel te jong!!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:05

Susyb schreef:
TS:
Ten eerste ben ik het wel met de rest eens dat het gewoon veel te vroeg is voor een 2 jarig paard om deze te gaan longeren.
En ik snap best dat als je 15 bent en je zit al vanaf je 6de op het paard (doordat bijv. je ouders in de paarden werken ofzo) dat je er verstand van hebt maar ik ben het ook met de rest eens dat dit meestal niet het geval is.
Daar komt bij dat ik me ook niet voor kan stellen dat een DA dit gezegd heeft. Indien dit wel zo is ben ik wel benieuwd welke DA dit is en moet je echt dringend op zoek naar een nieuwe want dat is echt het slechtste advies wat ik ooit gehoord heb.

Als je dan toch zelf wilt longeren (wat ik sterk afraad in verband met dat dit paardje nog groeit), doe het dan zonder touwtjes..
Ik wil eigenlijk aan je vragen waarom je de longeerlijn over het hoofd hebt gedaan?
Ik raad je aan om (indien je wilt longeren) het gewoon aan het halstertje te doen.
Je kan der ook losgooien in de bak en gewoon los laten draven. Dat is veel natuurlijker.
Zoals de bijzet op de foto zit zit hij namelijk veel (echt veel) te strak en word je pony in een houding gedwongen. Dit wil je juist voorkomen!
Daarbij zou ik je hoofdstelletjes nog even weghangen (zoals hierboven genoemd) en even een stapje terug doen met je paardje..

Ik vind wel dat je een mooie shetlander hebt. En misschien kan je om af te vallen haar voederrantsoen ook veranderen.. ?

het touw over het hoofd is al meerdere malen besproken in dit topic!
@ TS
En welke DA heb jij?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:06

Wanneer gaat dit topic gesloten worden door de rellen :') ?

Ts; ik ben het niet eens met het longeren van je pony, tis alsof je een kind meteen volop laat werken.
kinderen horen kinderen te zijn en ze moeten kunnen spelen dat geld het zelfde voor pony's en paarden.
ze moeten normaal leren reageren ja, maar niet op deze manier, je leert een jonge pony echt wat door haar netjes aan de hand mee te leren lopen, haar vast kunnen zetten zonder dat ze gaat hangen, borstelen, haar leren hoe ze voetjes moet geven (en balans houden) longeren, rijden en weet ik het wat komt allemaal wel, als een jonge pony de basis kent word het een prima pony, je gaat alleen maar kans krijgen dat ze dit zat is en onwijs gaat lopen klieren en ja wat doe je dan? haar 23/7 op stal en een uurtje training? dat werkt niet.

trouwens, mooie shetlander en wat een onwijs leuk dekje!

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:18

ik hoop dat TS deze adviezen serieus neemt en en er wat mee gaat doen. het lijkt erop dat ze niet wilt luisteren en niet het gedult heeft om de pony kundig op te leiden. misschien is ze van gedachten veranderd, dat zou ik dan graag willen weten! vind wel dat het echt een leuke pony is.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:44

Ik ben het met Breghje en Susyb eens, ook super uitgelegd.

Zelf heb ik ook een 2 jarige, maar die staat lekker in de opfok en blijft daar nog zeker een jaar.

Er zijn, zoals reeds aangegeven veel manieren om dr af te laten vallen. Ik wil je niet aanvallen , iedereen moet het leren en iedereen leert nog steeds elke dag. Maar hoop van harte dat je de goede adviezen wil aan nemen en zo nog jaren lang plezier aan je leuke pony kan beleven.

Sjors493 schreef:
waarom die longeerlijn achter de oren?

Zo heb ik hem vroeger , goed 25 jaar geleden ook geleerd , om zo bij jonge paarden de longeerlijn te doen, zodat je net iets meer te vertellen heb als je aan de andere kant van het lijntje staat, door de druk achter de oren.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:48

Leuke pony met erg leuke hoefjes zie je niet zo snel bij zwarte pony's.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:50

* voelt een reltopic aankomen*

Die zo te zien al is begonnen :')

Laat ponylief gewoon lekker op de wei staan.. als ze drie-vier is praten we verder..

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:22

hey
wat de anderen al zeggen, ze is te jong om gelongeerd te worden,
en haar dwingen aan te teugel te lopen door haar
vast te zetten met touwtjes in woord : STUPIDE!
je weet op jou leeftijd niet wat je een pony aan doet van fu''ing 2/3 jaar
echt meisje kap ermee
ga lekker de penny lezen }> }> }> }>

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:53

hackny schreef:
hey
wat de anderen al zeggen, ze is te jong om gelongeerd te worden,
en haar dwingen aan te teugel te lopen door haar
vast te zetten met touwtjes in woord : STUPIDE!
je weet op jou leeftijd niet wat je een pony aan doet van fu''ing 2/3 jaar
echt meisje kap ermee
ga lekker de penny lezen }> }> }> }>

je zou het ook wat normaler kunnen brengen

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:54

Sjors493 schreef:
Susyb schreef:
TS:

het touw over het hoofd is al meerdere malen besproken in dit topic!
@ TS
En welke DA heb jij?

Dus omdat het al meerdere malen besproken is mag ik de TS niet mijn visie geven.. :') ?
Als je zoiets tegen me wil zeggen doe dat dan even lekker via PB

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:55

Er wordt geen nieuwe informatie meer aan dit topic toegevoegd.
TS heeft al uitgelegd, ook in het andere topic.
Ik zet hier een slotje, helaas.