Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
PaprikaChips schreef:Nou ik vind dat ze júist bij voltige een cap opmoeten, met voltige val je toch veel sneller van het paard af? Vooral bij de eerste paar lessen? Daarbij vind ik dat het op een manege sowieso verplicht moet zijn!
stef schreef:Nette brief inderdaadMaar wat nou als een moeder komt met: wat nou als ie struikeld?
Ik vind de zin: "De longeur heeft controle over het paard" daarom gevaarlijk
Paard struikeld, kind valt eraf met zn hoofd op de grond...
Moeder naar longeur: "Jij had toch de controle over het paard?"
Bluebontje schreef:Marijke, een hele duidelijk brief!
Ik heb besloten dat ik mijn dochter niet naar voltige stuur. (Gelukkig had ze er ook niet zoveel zin in)
Anne_GTI schreef:stef schreef:Nette brief inderdaadMaar wat nou als een moeder komt met: wat nou als ie struikeld?
Ik vind de zin: "De longeur heeft controle over het paard" daarom gevaarlijk
Paard struikeld, kind valt eraf met zn hoofd op de grond...
Moeder naar longeur: "Jij had toch de controle over het paard?"
Voltige doe je middenin de bak. Dan lig je dus met je giechel in het zand. Da's heel wat anders dan asfalt/stenen/balken/bakrand en komt veel minder hard aan. Daarnaast grijp je in een reflex toch die beugels vast en zul je niet snel op je hoofd landen omdat je als een aapje vastgrijpt wat je grijpen kan.
stef schreef:Klopt, is absoluut waar, ik vraag me alleen af of de zin :" de longeur heeft controle over het paard" waar kan maken als het mis gaat en ze zouden er een rechtszaak van maken. Je wilt niet weten waar mensen tegenwoordig allemaal een rechtszaak voor beginnen, dus vandaar mijn opmerking
Lusitana schreef:Bluebontje schreef:Marijke, een hele duidelijk brief!
Ik heb besloten dat ik mijn dochter niet naar voltige stuur. (Gelukkig had ze er ook niet zoveel zin in)
Dat is erg jammer als je dat baseert op het feit dat het zonder cap wordt gedaan. Voltigeren is een enorm goede basis voor veilig paardrijden omdat het de balans en het aanvoelen van de beweging en daarin mee gaat ontwikkelt en verbetert. En aangezien er in Nederland nauwelijks aan longe-lessen wordt gedaan die dat zouden kunnen doen, is voltige beginselen een goed alternatief. Ze worden goed begeleid er is vaak "hands on" hulp in het begin zodat ze niet vallen en ze kunnen zich vasthouden. Met name de beginselen zijn eigenlijk super safe. De kans op hoofdletsel is miniem.
Daarbij vraag ik me af of je je kind ook niet onnodig bang maakt voor onbekende dingen omdat het jouw niet veilig lijkt?
Ik ben een felle voorstander van hoofdbescherming en draag die ook altijd buiten, maar voltige is echt een aparte afdeling die weinig met rijden te maken heeft en niet als zodanig gezine moet worden. Het paard wordt namelijk niet door de ruiter onder controle gehouden en daarmee wijkt het dus al af en daarbij is er een trainer enorm dichtbij, wat bij gewone les lang niet altijd het geval is.
Het is natuurlijk jouw kind en jouw keuze, en ik wil ook niet dat als er wat gebeurt de vinger naar mij gaat, omdat ik zei dat het veilig was, maar het feit dat er geen cap verplicht is bij voltige berust natuurlijk wel ergens op!!!!
Ben je wel eens bij voltige lessen voor beginners geweest om te zien hoe dat gaat?
En heb je dan gedacht aan het alternatief? Zitlessen aan de longe, om haar zit en evenwicht te verbeteren zodat paardrijden op zich veiliger wordt?
dreamgurliee schreef:ik heb van mijn 8e tot 12e gevoltigeerd en je doet het gewoon zonder cap, maar je begint rustig, soms zelfs gewoon op balken om evenwicht te vinden, en later in stap, en ja er is een kans om te vallen. maar die kans is er ook als je gewoon paardrijd! En ik ben zeker gevallen maar uit reflex pak je je ergens vast of probeer je op iets te vallen waardoor je niks breekt, misschien een paar blauwe plekken maar dat heb je ook als je van je paard valt. en ik heb altijd tegen mijn ouders gezegd, ik kan ook over een losse steen vallen en ik val met mijn hoofd op de grond. En echt met een cap is het veel lastigere het zit echt in de weg