voltige: wel of geen cap?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marijkefn

Re: voltige: wel of geen cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:09

Ik loop ook regelmatig tegen dit 'probleem' aan, dat ouders niet begrijpen waarom het zonder cap mag/moet.
Daarom heb ik een brief gemaakt:

Waarom niet:
Voltige is de enige discipline binnen de paardensport waarbij de ruiter, in dit geval voltigeur, alleen om zichzelf hoeft te denken.
De longeur heeft controle over het paard, dus de voltigeur kan zich volledig concentreren op zijn/haar oefening. En hoeft niet het paard zelf te besturen en de snelheid te bepalen.
Bij een onvermijdelijke oefening als de opsprong zal de cap een belemmering vormen voor de voltigeur. Of ze nou in stap, draf of galop op het paard gaan.
Voorbeeld: De voltigeur doet in stap de opsprong met behulp van een voetje. Tijdens de opsprong moet het hoofd van de voltigeur naar beneden. Hierbij is het mogelijk dat de klep van de cap tegen de hals van het paard komt. Dit is onplezierig voor zowel voltigeur als paard. Daarbij bestaat het gevaar dat de voltigeur met zijn kinbandje aan bijvoorbeeld de manen van het paard blijft hangen. Waardoor het bandje kan snijden in de keel. Daarnaast zijn er oefeningen zoals de vlag waarbij het hoofd wat achterover gehouden wordt, en hierbij vormt de achterkant van de cap een belemmering in de nek. Bij oefeningen met meerdere personen is wederom het gevaar dat de voltigeurs achter de kinbandjes blijven hangen. Bovendien is de cap dan zeker een belemmering om de oefeningen correct en veilig uit te voeren.
Sieraden als armbandjes, ringen, oorbellen en kettinkjes zijn niet toegestaan tijdens het voltigeren, vanwege het gevaar ergens achter te blijven hangen. Dit geldt zeker voor de kinbandjes van een cap.
Tot slot: Blessures met voltigeren zijn vooral aan knieën en enkels, en zelden aan het hoofd. Voltige is daarom de enige discipline waarbij wordt toegestaan zonder cap te voltigeren.
Dit vanwege meer belemmeringen en gevaarlijke situaties dan vanwege het effectief zijn van de cap tegen hoofdletsel.

Dit is dus ook gelijk mijn mening over het wel of niet voltigeren met cap. Ik ben heel benieuwd of jullie nog op of aanmerkingen hebben op dit verhaal.
Wellicht kan ik het nog aanpassen of verduidelijken.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:20

nou marijke.
ik vind het een erg nette brief!
ben het helemaal met je eens.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 15:53

Marijke, een hele duidelijk brief!
Ik heb besloten dat ik mijn dochter niet naar voltige stuur. (Gelukkig had ze er ook niet zoveel zin in)

marijkefn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:56

Ok, maar de voltige bij jullie gaat nog wel door?
Het is wel verstandig dat je iemand neemt die
een diploma heeft. Niet dat een diploma alles zegt,
maar dan weet je in ieder geval dat de basis goed is.
Ik ken namelijk ook mensen die voltige er gewoon
even bij doen, hoe moeilijk kan het zijn een paard longeren
en de kinderen wat te laten doen??Maar dit vind ik geen
goede basis.
In ieder geval succes!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:01

PaprikaChips schreef:
Nou ik vind dat ze júist bij voltige een cap opmoeten, met voltige val je toch veel sneller van het paard af? Vooral bij de eerste paar lessen? Daarbij vind ik dat het op een manege sowieso verplicht moet zijn!

ja zou je denken. maar bij de eerste les dan beginnen ze gewoon rustig, niet gelijk in vollen galop erop springen! ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:44

Nette brief inderdaad :j Maar wat nou als een moeder komt met: wat nou als ie struikeld?
Ik vind de zin: "De longeur heeft controle over het paard" daarom gevaarlijk
Paard struikeld, kind valt eraf met zn hoofd op de grond...
Moeder naar longeur: "Jij had toch de controle over het paard?"

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:30

En als je nu met turnen van de brug afvalt? Zo kun je in iedere hoek wel zoeken denk ik...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:49

stef schreef:
Nette brief inderdaad :j Maar wat nou als een moeder komt met: wat nou als ie struikeld?

Voltige doe je middenin de bak. Dan lig je dus met je giechel in het zand. Da's heel wat anders dan asfalt/stenen/balken/bakrand en komt veel minder hard aan. Daarnaast grijp je in een reflex toch die beugels vast en zul je niet snel op je hoofd landen omdat je als een aapje vastgrijpt wat je grijpen kan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:24

Bluebontje schreef:
Ik heb besloten dat ik mijn dochter niet naar voltige stuur. (Gelukkig had ze er ook niet zoveel zin in)

Dat is erg jammer als je dat baseert op het feit dat het zonder cap wordt gedaan. Voltigeren is een enorm goede basis voor veilig paardrijden omdat het de balans en het aanvoelen van de beweging en daarin mee gaat ontwikkelt en verbetert. En aangezien er in Nederland nauwelijks aan longe-lessen wordt gedaan die dat zouden kunnen doen, is voltige beginselen een goed alternatief.
Ze worden goed begeleid er is vaak "hands on" hulp in het begin zodat ze niet vallen en ze kunnen zich vasthouden. Met name de beginselen zijn eigenlijk super safe. De kans op hoofdletsel is miniem.
Daarbij vraag ik me af of je je kind ook niet onnodig bang maakt voor onbekende dingen omdat het jouw niet veilig lijkt?
Ik ben een felle voorstander van hoofdbescherming en draag die ook altijd buiten, maar voltige is echt een aparte afdeling die weinig met rijden te maken heeft en niet als zodanig gezine moet worden. Het paard wordt namelijk niet door de ruiter onder controle gehouden en daarmee wijkt het dus al af en daarbij is er een trainer enorm dichtbij, wat bij gewone les lang niet altijd het geval is.

Het is natuurlijk jouw kind en jouw keuze, en ik wil ook niet dat als er wat gebeurt de vinger naar mij gaat, omdat ik zei dat het veilig was, maar het feit dat er geen cap verplicht is bij voltige berust natuurlijk wel ergens op!!!!

Ben je wel eens bij voltige lessen voor beginners geweest om te zien hoe dat gaat?

En heb je dan gedacht aan het alternatief? Zitlessen aan de longe, om haar zit en evenwicht te verbeteren zodat paardrijden op zich veiliger wordt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:13

Anne_GTI schreef:
stef schreef:

Voltige doe je middenin de bak. Dan lig je dus met je giechel in het zand. Da's heel wat anders dan asfalt/stenen/balken/bakrand en komt veel minder hard aan. Daarnaast grijp je in een reflex toch die beugels vast en zul je niet snel op je hoofd landen omdat je als een aapje vastgrijpt wat je grijpen kan.

Klopt, is absoluut waar, ik vraag me alleen af of de zin :" de longeur heeft controle over het paard" waar kan maken als het mis gaat en ze zouden er een rechtszaak van maken. Je wilt niet weten waar mensen tegenwoordig allemaal een rechtszaak voor beginnen, dus vandaar mijn opmerking

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:52

heheh eindelijk zijn er mensen die mijn visie snappen,en hetzelfde zien!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:56

stef schreef:
Klopt, is absoluut waar, ik vraag me alleen af of de zin :" de longeur heeft controle over het paard" waar kan maken als het mis gaat en ze zouden er een rechtszaak van maken. Je wilt niet weten waar mensen tegenwoordig allemaal een rechtszaak voor beginnen, dus vandaar mijn opmerking

In een rechtzaak zal de longeur zeker aansprakelijk worden gesteld, maar de omstandigeheden bepalen in hoeverre dingen te voorkomen waren.
Ik heb hier bv meegemaakt dat een paard bij de singel door een bij werd gestoken en als een rodeo bronco ging, maar de longeur haalde het paard razend snel naar zich toe en het kind kon zich vasthouden dus er gebeurde verder niks. Ik denk dat een bijensteek als onvoorkombaar wordt gezien en als er wel wat was gebeurd, de longeur als onschuldig van af was gekomen.

Anders is het als er bv een onbetrouwbaar paard wordt ingezet of een paard met pijn en dat daarom gaat bokken, om maar wat te noemen.

Voor de rest gaat het bijna altijd om dingen waar de voltigeur geen of weinig invloed op heeft ("ongeluk") en dan is zijn actie bepalend. Als hij niets doet om het probleem aan te pakken of te verminderen is dat anders dan als hij het paard probeert te stoppen.
Maar ik denk dat hij in de meeste gevallen vrijuit gaat, ondanks het feit dat hij theoretsich het paard onder controle moet hebben en de verantwoording heeft en aansprakelijk is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:53

Lusitana schreef:
Bluebontje schreef:

Dat is erg jammer als je dat baseert op het feit dat het zonder cap wordt gedaan. Voltigeren is een enorm goede basis voor veilig paardrijden omdat het de balans en het aanvoelen van de beweging en daarin mee gaat ontwikkelt en verbetert. En aangezien er in Nederland nauwelijks aan longe-lessen wordt gedaan die dat zouden kunnen doen, is voltige beginselen een goed alternatief. Ze worden goed begeleid er is vaak "hands on" hulp in het begin zodat ze niet vallen en ze kunnen zich vasthouden. Met name de beginselen zijn eigenlijk super safe. De kans op hoofdletsel is miniem.
Daarbij vraag ik me af of je je kind ook niet onnodig bang maakt voor onbekende dingen omdat het jouw niet veilig lijkt?
Ik ben een felle voorstander van hoofdbescherming en draag die ook altijd buiten, maar voltige is echt een aparte afdeling die weinig met rijden te maken heeft en niet als zodanig gezine moet worden. Het paard wordt namelijk niet door de ruiter onder controle gehouden en daarmee wijkt het dus al af en daarbij is er een trainer enorm dichtbij, wat bij gewone les lang niet altijd het geval is.

Het is natuurlijk jouw kind en jouw keuze, en ik wil ook niet dat als er wat gebeurt de vinger naar mij gaat, omdat ik zei dat het veilig was, maar het feit dat er geen cap verplicht is bij voltige berust natuurlijk wel ergens op!!!!

Ben je wel eens bij voltige lessen voor beginners geweest om te zien hoe dat gaat?

En heb je dan gedacht aan het alternatief? Zitlessen aan de longe, om haar zit en evenwicht te verbeteren zodat paardrijden op zich veiliger wordt?

Ik ben het met je hele post eens en zeker met het dikgedrukte stuk!

anna_marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:42

met een cap op is juist onveilig!
ze zeggen van dat ze op een kop enzo moeten staan maar het goede begin is altijd knielen staan achterstevoren
na 4jaar mocht ik pas een schouderstand of handstand maken.

dreamgurliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:18

ik heb van mijn 8e tot 12e gevoltigeerd en je doet het gewoon zonder cap, maar je begint rustig, soms zelfs gewoon op balken om evenwicht te vinden, en later in stap, en ja er is een kans om te vallen. maar die kans is er ook als je gewoon paardrijd! En ik ben zeker gevallen maar uit reflex pak je je ergens vast of probeer je op iets te vallen waardoor je niks breekt, misschien een paar blauwe plekken maar dat heb je ook als je van je paard valt. en ik heb altijd tegen mijn ouders gezegd, ik kan ook over een losse steen vallen en ik val met mijn hoofd op de grond. En echt met een cap is het veel lastigere het zit echt in de weg

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:38

dreamgurliee schreef:
ik heb van mijn 8e tot 12e gevoltigeerd en je doet het gewoon zonder cap, maar je begint rustig, soms zelfs gewoon op balken om evenwicht te vinden, en later in stap, en ja er is een kans om te vallen. maar die kans is er ook als je gewoon paardrijd! En ik ben zeker gevallen maar uit reflex pak je je ergens vast of probeer je op iets te vallen waardoor je niks breekt, misschien een paar blauwe plekken maar dat heb je ook als je van je paard valt. en ik heb altijd tegen mijn ouders gezegd, ik kan ook over een losse steen vallen en ik val met mijn hoofd op de grond. En echt met een cap is het veel lastigere het zit echt in de weg

Jup en daarom moet je bij gewoon paardrijden dus ook gewoon een cap op doen :')

Maargoed, nu krijgen we allemaal reacties in het topic die al 12232x geweest zijn _O- Omdat mensen verder niet doorlezen of iets :P

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:28

op de manege waar ik rij wordt er op kampen soms ook wel gevoltigeerd, en dan moeten we altijd cap en zelfs bodyprotector aandoen (is er miss een beetje over :D )
dat is wel met paarden die eigenlijk geen echte voltige paarden zijn (wel braaf) of met shetlanders voor kindjes tss 4 en 8
ik vind een cap persoonlijk niet zo erg tijdens voltige (enkel molentje, superman, op de knieen enz)
en dat kinderen zo snel leren heb ik toch mijn twijfels bij. ik kon het iig niet na 2 keer. eerder na een keer of 10 (maar ja er was wel altijd een flinke tijd tussen)

trouwens het is idd zo dat in sommige boeken de cap altijd op moet, ook als je er naast staat, of zomaar in de wei erbij, en soms is dat wel handig, zeker bij kinderen. een paar jaar geleden waren de paarden nog groter dan mij en toen was er een paard dat zijn hoofd over het mijne zwiert. perongeluk derop natuurlijk. was ik blij dat ik toevallig een cap ophad. :) maar ja daar hoef je het nu ook weer niet voor te doen :D

elisaaloveeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:14

Voltige hoort idderdaad zonder cap, maar voor in het begin zou ik gewoon
hun een cap laten dragen. Het is misschien onpraktisch.. maar opzich zou
het in het begin niet heel veel moeten uitmaken denk ik .. :)