[AR] [LO] vraagje over longeren met touwtjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 08:39

zoals ik al zei aqua, in jouw geval heeft het zeker nut. er zijn ook andere gevallen, dan alleen de jouwe.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:12

Goed SP maar je impliceert nu ook dat het bij gewone paarden niet zal werken...waar baseer je dat dan op? Als het bij "slechte" paarden werkt, dan werkt het ook zeker bij goede paarden? Ik zeg niet dat jij dat moet doen, al zou je denk ik versteld staan van wat het met je paard doet, maar je knuppelt de werking van het longeren zonder hulpteugels neer bij gewone paarden en dat is in mijn ogen niet correct. Waar baseer je dat op? Of ligt het misschien aan de eigenaren van de paarden die het longeren zonder hulpteugels nog niet eigen zijn en er hierdoor geen voorstelling van kunnen maken? Daar kan ik ook heel goed inkomen, maar dat is geen reden om deze manier van logeren maar te verwerpen voor het trainen bij goede paarden. Zoals ik je alles eerder heb gezegd, ik kom echt een keer langs en dan zullen we samen kijken hoe die kanjer van jou erop reageert.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:18

het resultaat van longeren met een bijzet is bijvoorbeeld bij renske's geval wel erg duidelijk. hoe verklaar je dan de enorme verbetering bij quentin als het volgens jou zo ontzettend slecht is?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:27

Ik zeg niet dat het zo ontzettend slecht is, ik zeg dat het waarschijnlijk nog beter kan?
Maar waarom geef je nu geen antwoord op de vraag: Waar komt het sprookje vandaan dat longeren zonder hulpteugels weing zoden aan de dijk zet?

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:35

Aqua8horse schreef:
Maar waarom geef je nu geen antwoord op de vraag: Waar komt het sprookje vandaan dat longeren zonder hulpteugels weing zoden aan de dijk zet?

Heb net het topic doorgelezen, maar kun jij nu eerst eens echt verduidelijken waarom precies het longeren zonder bijzetteugels MEER zoden aan de dijk zet dan zonder

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:39

Omdat de beweginegen ten alle tijden van het paard zelf blijven, en dus die bewegingen op een natuurlijke manier het paard eigen worden. Hierdoor ontstaat een basisgang met schwung en tact waar je dus niet of nauwelijks meer aan hoeft te werken.

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:47

Vooropgesteld dat ik ook bijgezet met touwtjes longeer, moet ik wel zeggen dat ik ook geen voorstander ben van het heel laag en diep bijzetten. En wel om de reden dat je er niet onderuit komt als je je paard heel laag wel instellen tijdens het longeren dat je de touwtjes kort moet vastmaken. En hoewel je dan nog wel kunt beweren dat ze loshangen, zal het paard toch nooit echt weer omhoog kunnen komen met zijn hoofd en zit hij toch echt op een bepaalde hoogte 'vast gebonden'.
Ik heb de touwtjes dan ook altijd redelijk 'los' aan de zijkant van de longeersingel vast, hij kan in princiepe nog aardig wat sterren zien als hij dat wil. Knipoog en zoekt zelf de druk wel op om zich erin te laten zakken.

Bij mij is longeren dus over het algemeen niet meer dan lekker los over de rug werken. Echt aanspannen doe ik onder het zadel wel en dan ook best eens laag en rond. Onder het zadel kun je daar imo veel beter aan werken, op het moment dat het paard het in een bepaalde houding moeilijk krijgt is hij binnen een tel wat lager of hoger in te stellen. Tijdens longeren zit de boel me te 'vast'.
Laatst bijgewerkt door Luci op 09-09-03 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:51

Aqua8horse schreef:
Omdat de beweginegen ten alle tijden van het paard zelf blijven, en dus die bewegingen op een natuurlijke manier het paard eigen worden. Hierdoor ontstaat een basisgang met schwung en tact waar je dus niet of nauwelijks meer aan hoeft te werken.

Ja oke dat klinkt iderdaad prima, maar wat is er mis mee om van hieruit het paard bijgezet wat meer rond en over de rug te trainen? Want als ik het goed begrijp (vergeef me als ik het topic niet helemaal goed doorgelezen heb) vind jij dat dus niet bevordelijk voor het spiertechnisch trainen van het paard?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 11:53

Luci schreef:
Vooropgesteld dat ik ook bijgezet met touwtjes longeer, moet ik wel zeggen dat ik ook geen voorstander ben van het heel laag en diep bijzetten. En wel om de reden dat je er niet onderuit komt als je je paard heel laag wel instellen tijdens het longeren dat je de touwtjes kort moet vastmaken. En hoewel je dan nog wel kunt beweren dat ze loshangen, zal het paard toch nooit echt weer omhoog kunnen komen met zijn hoofd en zit hij toch echt op een bepaalde hoogte 'vast gebonden'.
Ik heb de touwtjes dan ook altijd redelijk 'los' aan de zijkant van de longeersingel vast, hij kan in princiepe nog aardig wat sterren zien als hij dat wil. Knipoog en zoekt zelf de druk wel op om zich erin te laten zakken.

Bij mij is longeren dus over het algemeen niet meer dan lekker los over de rug werken. Echt aanspannen doe ik onder het zadel wel en dan ook best eens laag en rond. Onder het zadel kun je daar imo veel beter aan werken, op het moment dat het paard het in een bepaalde houding moeilijk krijgt is hij binnen een tel wat lager of hoger in te stellen. Tijdens longeren zit de boel met te 'vast'.

Ik zie het longeren zonder hulpteugels, althans het resultaat ervan als welkome voorbereiding op het rijden. Met rijden kan je de oefeningen perfectioneren. Longeren op deze manier zie ik dus als een basis ondersteuning voor het rijden. Met het longeren met de dubbele longe ligt dat even anders, daar kan je ook mee perfectioneren.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:06

Luci"]
[quote="Aqua8horse schreef:

Ja oke dat klinkt iderdaad prima, maar wat is er mis mee om van hieruit het paard bijgezet wat meer rond en over de rug te trainen? Want als ik het goed begrijp (vergeef me als ik het topic niet helemaal goed doorgelezen heb) vind jij dat dus niet bevordelijk voor het spiertechnisch trainen van het paard?
[/quote]

Sorry onze reacties hebben even gekruist.
Ik ben geen voorstander van hulpteugels en al helemaal niet als ze het paard dwingen achter de LL te gaan!
Allereerst denk ik dat het helemaal niet nodig is dat je hulpteugels moet gebruiken om een paard wat meer rond te trainen en over de rug te trainen. Ten tweede denk ik inderdaad dat het niet bevordelijk is voor het spiertechnisch trainen van een paard. Al moet ik toegeven dat het trainen met hulpteugels(of touwtjes) wel net lijkt of het wel werkt. Maar ik kan het logisch verklaren en beredeneren dat dat anders ligt.(vanuit mijn visie bekelen dus) Natuurlijk is het voor veel mensen een oplossing als het anders niet lukt, maar of dat zo goed is voor het paard betwijfel ik. Om nog veen terug te komen op jouw vraag: ik denk dus dat het niet nodig is om met hulpteugels te werken om je paard meer rond en over derug te trainen. Spiertechnisch haal je denk ik niet het resultaat, omdat het het paard niet eigen wordt gemaakt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:25

volgens mij kan beter 1 topic nu gesloten worden omdat we in 2 bezig zijn met dezelfde discussie.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:33

Ja, hoe kan het he...het leeft dus kennelijk wel!

Marinka23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 14:39

we kunnen het ook anders zeggen, Aqua8horse heeft gewoon haar manier van longeren, mensen die een andere manier hebben en hier op reageren hebben een eindeloze discussie als ze niet an A8H manier toegeven. Mag iedereen gewoon hun eigen manier hebben?
tuurlijk mag je wle duidelijk maken wat jou manier is en waarom je die hebt. maar om daar nu al in 2 topics een hele discussie van te maken....nou nee dankje.