Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aqua8horse schreef:Maar waarom geef je nu geen antwoord op de vraag: Waar komt het sprookje vandaan dat longeren zonder hulpteugels weing zoden aan de dijk zet?
Aqua8horse schreef:Omdat de beweginegen ten alle tijden van het paard zelf blijven, en dus die bewegingen op een natuurlijke manier het paard eigen worden. Hierdoor ontstaat een basisgang met schwung en tact waar je dus niet of nauwelijks meer aan hoeft te werken.
Luci schreef:Vooropgesteld dat ik ook bijgezet met touwtjes longeer, moet ik wel zeggen dat ik ook geen voorstander ben van het heel laag en diep bijzetten. En wel om de reden dat je er niet onderuit komt als je je paard heel laag wel instellen tijdens het longeren dat je de touwtjes kort moet vastmaken. En hoewel je dan nog wel kunt beweren dat ze loshangen, zal het paard toch nooit echt weer omhoog kunnen komen met zijn hoofd en zit hij toch echt op een bepaalde hoogte 'vast gebonden'.
Ik heb de touwtjes dan ook altijd redelijk 'los' aan de zijkant van de longeersingel vast, hij kan in princiepe nog aardig wat sterren zien als hij dat wil.en zoekt zelf de druk wel op om zich erin te laten zakken.
Bij mij is longeren dus over het algemeen niet meer dan lekker los over de rug werken. Echt aanspannen doe ik onder het zadel wel en dan ook best eens laag en rond. Onder het zadel kun je daar imo veel beter aan werken, op het moment dat het paard het in een bepaalde houding moeilijk krijgt is hij binnen een tel wat lager of hoger in te stellen. Tijdens longeren zit de boel met te 'vast'.
Luci"]
[quote="Aqua8horse schreef:Omdat de beweginegen ten alle tijden van het paard zelf blijven, en dus die bewegingen op een natuurlijke manier het paard eigen worden. Hierdoor ontstaat een basisgang met schwung en tact waar je dus niet of nauwelijks meer aan hoeft te werken.