Lacuna schreef:*zucht een keer diep*
heb ervaring met beide. (alledrie eigenlijk, we kunnen ook mennen op een trens)
Ik had zelf het gevoel wanneer ik bitloos mende dat mijn pony minder scherp aan de hulpen stond; alsof ik door een bak water heen aan het sturen was in plaats van met direct contact.
heb een kaakgekruisd hoofdstel zonder oogkleppen (pony loopt altijd zonder oogkleppen!) gebruikt. Ging op zich best aardig.
Totdat, helaas. De pony schrok, draait 180 graden om en zet een spurt in naar stal. Kan gebeuren, en normaal in zo'n situatie laat ik de druk van het bit los en ga ik er daarna meteen vol aan hangen; staat ie in elk geval weer stil. Maar mijn bitloosje gaf geen goede release waardoor de pony dus druk bleef voelen op het hoofd, hij voelde zich opgesloten en het enige wat ik nog kon doen was hard aan 1 van de leidsels gaan hangen om in elk geval OM de auto's heen te sturen in plaats van erDOORheen.
2 dagen later opnieuw ingespannen, deze keer met bit. Pony schrikt eindje verder nog een keer en draait weer 180 graden om. Druk van het bit, ruk aan het leidsel en ok hij stond op zn achterbenen, maar hij ging niet als een idioot terug naar stal.
dit heeft niets te maken met zn opvoeding; hij is van veulen af in mijn bezit en in mijn opvoeding. Paard loopt bitloos onder het zadel (is bitloos ingereden) zowel neckreining als met contactteugel, loopt bitloos aan de lange lijnen (contactteugel) loopt met bit OHZ (contact en neck) en aan de LL (contact) doet zijn grondwerk los op een veld waar hij met zn knieën in het gras staat ZONDER gras te vreten en neemt vanuit welke leidpositie dan ook geen ongewenste druk op het halster en is ontzettend fijngevoelig aan de hulpen. En tóch ging het helemaal mis...
groetjes, lacuna
Je ervaring is dus alleen ervaring met kaakgekruist, en dat is ook waardeloos (de release), vooral bij shetters.