[AR] Iemand wel eens een ongeluk(je) met aangespannen gehad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:22

:j

Ik was aan het mennen met Rocky, een zwarte shet, met een sulky.
Samen met een kleiner meisje (Denk 6 jaar?) op een opendag, beetje over het erf heen.
Maar toen ik net voor de boerderij was, schrok ze van iets! (Tot op de dag van vandaag nog steeds niet achter waarvan :') )

En ze springt weg, en begint te rennen!
Toen maakte ze de bocht, en vloog ze de tuin in (Achter de boerderij is een grote tuin met kippen en struiken en boompjes etc. )
Maar in die bocht sprong ze half over de bloembak heen, en de kar sloeg om.
Ik ben toen nog een stukje meegesleept.

Toen wilde ze de wei in rennen, maar daar stond een hek voor. Hield mijn hart vast!
Maar ze is gewoon het hek in geknald, en daar zat ze toen in vast.
We hebben toen met messen haar tuig los moeten snijden.
Wonder boven wonder had pony niets, enkel een beetje angstig de keer daarna. Maar dat is nu helemaal weg. :j

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:26

Cheetahfan schreef:
:j

Ik was aan het mennen met Rocky, een zwarte shet, met een sulky.
Samen met een kleiner meisje (Denk 6 jaar?) op een opendag, beetje over het erf heen.
Maar toen ik net voor de boerderij was, schrok ze van iets! (Tot op de dag van vandaag nog steeds niet achter waarvan :') )

En ze springt weg, en begint te rennen!
Toen maakte ze de bocht, en vloog ze de tuin in (Achter de boerderij is een grote tuin met kippen en struiken en boompjes etc. )
Maar in die bocht sprong ze half over de bloembak heen, en de kar sloeg om.
Ik ben toen nog een stukje meegesleept.

Toen wilde ze de wei in rennen, maar daar stond een hek voor. Hield mijn hart vast!
Maar ze is gewoon het hek in geknald, en daar zat ze toen in vast.
We hebben toen met messen haar tuig los moeten snijden.
Wonder boven wonder had pony niets, enkel een beetje angstig de keer daarna. Maar dat is nu helemaal weg. :j

Jeetje ook een raar verhaal dit zeg..

gelukkig gaat het nu weer goed met de pony!

DendroFleur

Re: Iemand wel eens een ongeluk(je) met aangespannen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:25

Een paar jaar geleden waren een aantal van onze club op een evenement met de koetsen aanwezig om daar gasten te rijden. Praatje gemaakt en gezegd dat het niet verstandig was om de paarden zonder menner te laten staan (zelfs zonder groom want die wilde ook wel een sigaretje). We werden uitgelachen, de paarden waren zo braaf (friezen). Had later in de kantine net mijn soep voor mijn neus toen ik dus een tweespan zag gaan waar een man hard voor zijn leven voor rende. Gelukkig klapten ze op een grote picknick bank en zo kon hij aan ze ontkomen. Een ander tweespan is de grote weg opgerend. Mijn vriend (die was ik opeens kwijt), was er met een auto achteraan gegaan. Ook de brandweer ging er achteraan. Op een rotonde mistte ze net een auto met caravan. De paarden zijn op een strandpaal geklapt waarbij er een flink gewond is geraakt.
Ik heb geholpen met het eerste span uit te spannen. Wilde een leidsel terug aan het hoofdstel vastmaken maar de eigenaresse vond dat ik hem wel gewoon bij zijn bit kon pakken. Dan heb je het dus over grote friezen (ik ben 1.60) die met een kapotte wagen staan. Lijkt me dat je er dan voor zorgt dat je ze iig goed vast hebt.
Het andere span is met de trailer opgehaald. Maar ze gingen niet gelijk naar de dierenarts. Was nog een ingehuurd paard ook.
Ik heb niks tegen friese paarden maar vind een aantal eigenaren erg lomp. Ik denk dat dat ook vaak het gevaar is met brave paarden. Er wordt te makkelijk mee omgegaan terwijl ze net zo goed als een ander paard kunnen schrikken.

Ik vind de uitspraak dat je niet rijdt als je nooit iets overkomen is, ook wel erg simpel. Oke, als je jonge paarden beleert zal je wel eens iets meemaken. Maar juist met verstand en ervaring kan je ook dingen voorkomen. Tenminste wel zo dat ze niet uit de hand lopen.
We hadden trouwens zelf wel de leidsel aan de wagen vastgemaakt zodat ik ze evt zou kunnen pakken. Nu was de menster ook enigszins gehandicapt en kon zich niet goed schrap zetten. Daarom had ze ook een halstertouw om zodat ik haar wat kon steunen. Met stronken was het dus ook goed oppassen. Wel iets dat met verkennen bekeken werd. Al heb je natuurlijk niet altijd alles in de hand.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:48

Citaat:
Op wedstrijden wel veel ongelukken maar ik denk 80% wat eigenlijk nalatigheid is en geen ongeluk. Te makkelijk met de paarden omgaan omdat ze altijd zo braaf zijn. Alleen zijn de gevolgen van een op ol slaande aanspanning veel groter dan een loslopend paard. En vaak zijn andere paarden en mensen de dupe.

Hier ben ik het wel mee eens. Er gebeuren veel ongelukken omdat mensen denken, het gaat altijd zo braaf, dat kan wel.. Het gebeurt op de momenten dat je niet meer alert bent. Moet zeggen dat ik ook wel eens iets doe waarvan ik denk, oei, toch niet weer doen..
Met paarden die wel eens iets willen doen, jonge paarden zijn mensen er veel meer op bedacht en kunnen ze ook sneller ingrijpen en hebben ze wel het juiste materiaal en mensen bij zich.

Ik heb zelf een poos stage gelopen bij iemand die paarden voor de kar beleert en daardoor heb ik veel geleerd over hoe het mis kan gaan, en wanneer het vaak mis gaat. Heb inmiddels ook al het een en ander gezien en dus raak ik zelf niet meer zo snel in paniek, want een koele kop is toch ook wel erg belangrijk..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:36

Citaat:
dus raak ik zelf niet meer zo snel in paniek, want een koele kop is toch ook wel erg belangrijk..

Zowel van paard/pony als menner :+

Nu iedereen het zo open en bloot meld zal ik paar van mijn verhalen er ook maar eens bijzetten :o
Mende toen nog niet zo lang met een mini, moet je voorstellen, 86 cm....wat kan je dan gebeuren? Nou ze kunnen bijvoorbeeld hengst zijn en een merrie horen gillen.... die van mij bedacht zich niet en wilde het op een lopen zetten...ik bedacht me niet want voelde dat dit echt serieus was en stuurde hem direct tegen het dichtsbijzijnde obstakel zodat hij stil moest staan of erdoor, dat was een bushokje. Hij knalde keihard met zijn hoofd tegen het bushokje, maar stond dus stil... moet er niet aan denken wat er was gebeurd zonder dat bushokje...

Met de les controleren we allemaal niet of de splitpennen erdoor zitten...echt zo stom...na de 2e bocht klettert het lamoen naar beneden, paard staat gelukkig stil, wel lichtelijk in de stress, we waren met z'n 4-en. Twee man eraf, een paard vast gehouden, een het lamoen weer ertussen. Gelukkig kwam er nog hulp van de stal en zo het geheel weer aan elkaar vastgemaakt...liep dus met sisser af.

Met stadsrit verkeerd inschatten van de kleine paaltjes bij een bocht. Koets helemaal vast op paaltjes, niet meer voor of achteruit te krijgen. Koetsier blijft natuurlijk zitten, ik eraf (=groom), samen met omstanders stukje bij beetje koets losgekregen. Dankzij super brave paarden, rustige koetsier en gezamenlijk ingrijpen bleef ook hier de schade beperkt.

Ben aan het mennen met een van mijn welshjes, schiet het kinkettinkje los, pony doet vervolgens tong over het bit en net ook op dat moment moeten we halthouden voor hele drukke kruising. Pony staat even stil, maar we zitten ook nog op een dijkje waardoor hij (bij ongeremde tweewieler) druk voelt op zijn borst van de tweewieler. Dus pony wil trekken, springt omhoog, dwars door alles heen en knalt als een soort hert voorwaarts, over de straat. Paar honderd meter verder komen we tot stilstand. Puur door geluk en nog enigszins bijsturen niets geraakt en alles nog heel.

Ook meegemaakt dat pony's hoofd schudden en hoofdstel hangt op een oor (nu dus altijd keelriem onderlangs neusriem of extra riempje), lamoen uit ligtoog (dus altijd extra strengen checken), keer bijna vertrokken zonder kruisleidsels vast te maken.....

Zonder geluk vaart niemand wel maar de basis is volgens mij wel controle, opletten en gewoon nooit denken dat 'het wel kan'

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:42

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:43

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:54

En applaus voor het oudere paard, wat een geweldig dier. Die blijft gewoon staan en houdt de boel dus tegen.

Maar dat een paard zo hoog kan trappen zeg niet normaal....
waarom zeggen ze ook alweer dat als je ze naast elkaar zet het onervaren paard op links staat (ipv rechts zoals hier)....juist ja.
Had in dit geval voor de schade aan wagen niets uitgemaakt natuurlijk, wat een getrap zeg echt niet normaal.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 08:25

tine10 schreef:
Dat zou heel fijn zijn. Maar voorlopig zou ik nog even rustig aan doen, gewoon voor de zekerheid.

1x in de week is rustig aan genoeg m.i. Hij loopt verder ook gewoon ohz en hij mankeert verder niks behalve wat schrik. Nou daar kun je hem dan maar het beste asap overheen helpen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 08:47

We deden de bout van het lamoen bewust van naar beneden door de wagen. Zou de moet loslopen of de slitpen dan heb je kans dat de bout blijft hangen.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:42

nou dat zijn wel weer genoeg enge verhalen kijkt mij.
Bij ons op de menvereniging zeggen ze wel dat iedere ervaren menner wel gekke dingen heb meegemaakt.
Nou ben ik wel met ze eens.
Ben wel veel voorzichtiger geworden want ook ik kon het niet zonder brokken na vertellen.
Heb een tijdje een haflinger gehad die bijna van mij was en ben daar twee keer mee aan de kletter gegaan.
De eerste keer kon ik hem gelukkig na een tijdje terug rijden en hadden we helemaal niks. Ben toen weer begonnen met een zeer ervaren menner naast me. En het is daarna weer een jaar goed gegaan. (ps ga echt nooit alleen weg met de kar)
Tweede keer was met ringsteken hadden al 3 wedstrijden gehad en paardje was mega lief iedere wedstrijd.
Totdat we dus de vierde keer bij de prijsuitreiking ervan door gingen en heb heel erg mijn best gedaan om goed te sturen wat in het begin ook ging had allemaal wegversmallingen omzeilt tot dat we een bocht moesten maken waar stenen stonden en de pony ergens onverwachts tussendoor schoot.
De kar kapot en wij gingen een end vliegen pony had niks maar was er helemaal klaar mee.
Heb de pony keurig nog verzorgd en thuisgebracht enzo kon toen nog lopen van adrenaline mijn baas maar eens even gebeld (heeft manege ) om paard na te kijken en te helpen .
Heb toen meer dan een week thuis gezeten en drie weken alleen kantine werk enzo kunnen doen want rijden ging niet.
En heb ook nu nog regelmatig last van mijn knie .
Pony daarna niet meer gereden eigenaar wou wel verder met mennen en daar kon ik niet achter staan dus ben toen helemaal gestopt met hem.
In de winter maar weer bij de beginners in de menles gaan rijden en vond het toch eigenlijk nog wel heel leuk. rij nu met twee span shetlanders goed verkeersmak maar toch pittig en heb er weer heel veel lol in.
Maar blijf wel voorzichtig.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:23

Jup, ook al wat rare dingen meegemaakt.

Keertje in flinke draf een stuurfoutje, bleven met het achterwiel achter een paal hangen en de pony maar door trekken en springen. Uiteindelijk kwamen we los, pony terug gekalmeerd, kijk ik achter me ligt er een verkeersbord in mn wagen :+

En vorig jaar met de bosrit een inschattingsfout. We reden door enkele plassen heen, maar de laatste was veel dieper dan ze tegen me gezegd hadden en pony, kar, menner en groom gingen totaal kopje onder. Menner en groom van de wagen af, maar gelukkig had ik mn leidsels nog vast en reageerde de pony direct op de druk van het bit en bleef hij stilstaan.
Pony gelukkig in orde, mn groom heeft weken met een ei op haar scheen gelopen en ik heb een tijdlang nauwelijks kunnen lopen omdat mn rug gelijk vastsloeg (donders, ben juist gaan mennen zodat ik niet zoveel last zou hebben van mn rug en toch met t peerd bezig kon zijn!)
Sun heeft overigens in de weken erna wel AL mijn hulpen in twijfel getrokken en we hebben echt moeite moeten doen om hem weer vol vertrouwen voor de wagen te laten lopen :(:)

groetjes, lacuna

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:29

Mijn man trekt altijd ongelukken aan. In ieder geval: niet als hij zelf ment maar van andere menners. Zo hebben we twee keer gehad dat er een paard en kar zonder menner en hoofdstel op ons afkwamen. 1 keer is mijn man op de kar gesprongen en de rem ingetrapt. Paard trok natuurlijk dwars door de rem heen. Ik met mijn shetland enkelspan erachteraan en zo het paard kunnen tegenhouden. Een andere keer ons span voor een op hol geslagen pony geparkeerd. Niet helemaal verstandig maar er zat een klein kind nog achter in de kar en de menner was nergens te bekennen.
Met de paardenvierdaagse was het weer zover. iemand haalt het hoofdstel van zijn menpaard en jawel hoor, die gaat er vandoor. Mijn man pakt de achterkant van de wagen vast en heeft zijn voeten in het veld gezet waardoor hij snelheid verloor. Vervolgens heeft hij snel een halster geknoopt van het leidsel en met iemand anders het paard uitgespannen. Ik bekeek het van een afstand omdat ik bij mijn span moest blijven.
Drie weken erna: we kijken bij een menles en de boel gaat aan de kletter. Allemaal concourswagens dus die lagen al snel in drie stukken. Mijn man paarden gevangen, ik EHBO'en bij de menners
Zucht......

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:11

VanHuisUit schreef:
En applaus voor het oudere paard, wat een geweldig dier. Die blijft gewoon staan en houdt de boel dus tegen.

Maar dat een paard zo hoog kan trappen zeg niet normaal....
waarom zeggen ze ook alweer dat als je ze naast elkaar zet het onervaren paard op links staat (ipv rechts zoals hier)....juist ja.
Had in dit geval voor de schade aan wagen niets uitgemaakt natuurlijk, wat een getrap zeg echt niet normaal.

Inderdaad, dat oudere paard. Helemaal geweldig!! Zo koel ernaast blijven staan. Dat paard is goud waard!!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:07

nanda bij deze melden wij ons alvast af voor mendurance DFW, dat gaat nooit goed samen die van ons volgens mij :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:47

A welnee, Vip. Afgelopen mendurancen allemaal goed gekomen hoor. Zonder ongelukken (klopt het af)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:20

me moeder was eens ik denk al 15 of 20 jaargeleden of wedstrijd, iemand van de kar geflikkerd en toen in een ander paard gelopen, kreeg dus een boom in zich geboord... allemaal jassen in gestopt maar het mocht niet meer baten, paard is afgemaakt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:39

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:21

Napie schreef:
A welnee, Vip. Afgelopen mendurancen allemaal goed gekomen hoor. Zonder ongelukken (klopt het af)

Eeerst maar eens zien dattie weer voor de wagen gaat, KWB heb ik maar vast afgeschreven. Qua conditie kannie makkelijk (beetje te, had bommetje onder me vanochtend in het bos :=).

erikwildeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:12

Ik heb een keer enkele jaren geleden met een shire voor een huifkar een (bijna) ongeluk gehad. Bij de spoorlijn bij Hulshorst komen er kort na elkaar een trein van de ene en de andere kant. De trein van de ene kant was net voorbij en de bomen gingen weer open, groom liep naar de spoorlijn en zij dat hij de andere trein ookal weg zag rijden. Ik zet dus aan en ben halverwege de spoorlijn en ja hoor: groom had het verkeerd gezien de trein van de andere kant kwam er juist aan. De bomen gingen dicht en de spoorboom kwam tussen het paard en de wagen in na beneden. Gelukkig brak de spoorboom na een flinke ruk van het paard af en konden we dus op een haartje na ontkomen aan de aansnellende sneltrein. Die reed echt op anderhalve meter achter de wagen langs. Gelukkig bleef het paard verder kalm en was er behalve een wat verbogen huif niet veel gebeurd. De afgebroken spoorboom ligt er nogsteeds als stille getuigen voor het railway restaurant wat daar zit.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:21

jeetje dat vind ik altijd zo eng zo'n treinrails enzo, ben altijd bang dat hij precies dichtgaat als ik er rijdt.

we hadden bij de camping wel zoiets dergelijks, was slagboom voordat je erop kon en toen ging die dicht, boven op de pony's (shetjeS) en die bleven echt super braaf staan, achteraf wel om gelachen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:31

Hier komen echt ergen dingen voorbij!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:40

Lang lang geleden ging ik met een vriendin mee uit mennen. Ik was de groom.

We waren net bij iemand op de koffie geweest, en gingen weer richting huis.

Dus we rijden over de weg, zien in de verte een tractor aankomen met daarop enorme kuilpakken in plastiek.
Van 1 pak zat het plastiek los, en dat wapperde enorm..

Pownlief gaf er niks om(dier was voor de duivel niet bang) en we draafden rustig door, maar toen de tractor langzij kwam, sprong de pony in de sloot.
Uit het niets, zonder waarschuwing was niks geen spanning af te lezen van de pony.

Hij bleef ook rustig staan in de sloot.

Was zo raar!

En ik kreeg op mijn donder dat ik niet op tijd van de bok gesprongen was om te voorkomen dat hij in de sloot sprong _-:(

Moest op mijn oude stage mee achter op de marathon wagen, alleen. Zoon van de eigenaren moest trainen voor de marathon.

Stonden 2 razendsnelle paarden van 1.80 voor de kar.
Ging die idioot in volle rengalop de bocht in....nou daar kon ik met mijn destijds 45 kilo niks tegen hangen hoor.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:37

gelukkig heb ik nog geen ongelukken gehad, maar wel bijna
we waren rustig mijn fjord aan het inspannen en we zouden de kar er achter doen, het lamoen hadden we al bevestigd we zouden de riempjes vast doen totdat mevrouw opeens uit het niets denkt bekijk het en op 'hol' gaat.

en we waren een keer aan het mennen en we reden in een rustig drafje door de straten heen totdat mijn fjord steeds sneller en sneller ging en niet meer wou stoppen!! gelukkig waren we vlak bij mijn huis! dus ik snel mijn vader opbellen ga NU naar buiten ga NU naar buiten!, toen heeft mijn vader met veel moeite mijn pony tot stilstand gekregen sterk beest dat het is! ze liep zelfs bijna over mijn vader heen(een man van 120? kg!) nou sindsdien heb ik nog 1 keer in de bak gemend, en hebben we de kar+tuig verkocht, was er helemaal klaar mee!!

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 14:56

Mijn pony schrok plots van twee honden en vloog er vandoor.
Doordat hij vooruit schoot, viel mijn vriend van de kar af en pony ging langs een aantal bomen door recht op een slootje af. Hij bedacht voor hem net op tijd dat hij voor de sloot de andere kant op moest en ik belande toen samen met mijn buurman in de sloot.

Pony rende richting huis, vriend erachter aan, nadat hij zag dat alles goed met ons was en nadat ik weer boven water was uit het boerenslootje eerst gekeken hoe het met mijn buurman was en daarna uit de sloot gekropen en de fiets geleend van een voorbij ganger en snel op zoek gegaan naar de pony. Pony stond te trillen aan een andere slootkant, de kar lag bijna te water. Gelukkig waren er heel behulpzame buren met kennis van paarden die het werk van mij overnamen en de pony hadden afgetuigt. Samen met de pony naar huis gelopen en gekeken of er niks mis met hem was. Gelukkig was hij alleen maar geschrokken. De kar was wat verbogen, deze wilde mijn buurman maken en ik ben lekker onder de douche gestapt!
Gohh, wat kan je stinken als je in een boerensloot bent gevallen joh! ik heb zeker 5-6 keer mijn haren moeten wassen!!