Wie krijgt paard echt nagevelijk met bitlooshoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Britje

Re: Wie krijgt paard echt nagevelijk met bitlooshoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 09:31

Ach, we kunnen indd niet allemaal Anky zijn :P (En ik al helemaal niet :P)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:36

Daan_Ordeal rijd haar paard zeer netjes met een bilooshoofdstel. kijk maar eens, want z heeft redelijk wat foto's tijdens dressuur matig rijden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:37

van alle fotos die ik voorbij zie komen is er geen eente nagevelijk en achterhand er onder achter de ll is namelijk niet nagevelijk.

en zwepen boven hoofd houden zoals bij arabier die hoofdloos was is IMO helemaal not done..dan zijn kunstjes niks met rijden te maken

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 09:52

tita schreef:
van alle fotos die ik voorbij zie komen is er geen eente nagevelijk en achterhand er onder achter de ll is namelijk niet nagevelijk.

en zwepen boven hoofd houden zoals bij arabier die hoofdloos was is IMO helemaal not done..dan zijn kunstjes niks met rijden te maken

Ben ik het niet mee eens, de arabier loopt wel nagevelijk. De ontspanning straalt er van af... en er staat al bij dat die zweep daar niet voor bedoeld was

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:53

Knap dat je het kan zien hoofd staat er echter niet op je ziet alleen de halslijn.. en niet goed

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 09:55

Ja, want het hoofd is het belangrijkste van nagevelijkheid :roll: Je ziet het hele lichaam en de hoofd/halshouding zie je ook wel want je mist alleen het neusje

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:58

Tita het heeft niks te maken of je nou met een bit rijd of geheel zonder hoofdstel. Nagevelijkheid komt vanuit de achterhand.
Eerst moet de illiopsoas aan het werkt en zo werk je het lichaam verder af.
Valt mij op de dat de meeste mensen die dressuur matig rijden het het skala der ausbildung of niet kennen of nooit gebruiken.
En daar zitten toch echt alle ingredienten in voor een eerlijke nagevelijkheid! En niet wat we op veel foto's of in de ring tegen kopen dat het koppie naar beneden word getrokken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:19

vorig jaar zijn de regls veranderd wat betreft het verplicht op stang en trens rijden in de subtop, je mag nu tot en met grand prix op trens,dit geld naar mijn weten voor in nederland georganiseerde wedstrijden door de knhs. bij de fei is het nog wel verplicht.
ik geniet van alle mooie plaatjes hier en idd wat annebe zegt veel mensen zijn wel ergens mee bezig maar weten van de theorie niks af...Als ik nieuwe lesklanten krijg verwonderd het me hoe weinig ze af weten van de fysiek van een paard en de basisbegrippen en beginselen.ik ben van mening dat als je weet hoe iets in elkaar steekt,het je helpt om het voorelkaar te krijgen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:22

Eigenlijk zou iedereen eerst eens moeten beginnen met de biomechanica van een paard.
En dan pas kun je naar mijn mening bewust gaan trainen.
Veel mensen doen maar wat... helaas!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:38

klopt,ik mis daar toch een invulling vanuit de maneges waar praktisch iedereen begint met paardrijden. ga daar stelselmatig uitleggen hoe het in elkaar zit en hoe het hoort . en dat het ook zonder bit en hulpmiddelen kan en ik denk dat er een basis gelegd kan worden voor een nieuwe groep die wel weet waar ze mee bezig zijn. of ben ik dan een dromer :z

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:51

knollentuin schreef:
klopt,ik mis daar toch een invulling vanuit de maneges waar praktisch iedereen begint met paardrijden. ga daar stelselmatig uitleggen hoe het in elkaar zit en hoe het hoort . en dat het ook zonder bit en hulpmiddelen kan en ik denk dat er een basis gelegd kan worden voor een nieuwe groep die wel weet waar ze mee bezig zijn. of ben ik dan een dromer :z

Beetje suggestief praten, alsof er nu enkel mensen zijn die niet weten waar ze mee bezig zijn...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:01

Focussed schreef:
knollentuin schreef:

Beetje suggestief praten, alsof er nu enkel mensen zijn die niet weten waar ze mee bezig zijn...

Ik ben het wel met Knollentuin eens. Veel mensen hebben geen idee waar ze mee bezig zijn. Als je op een willekeurige manege gaat kijken en vragen wat nagevelijkheid is dan schrik ik van de antwoorden die je krijgt. Veel mensen rijden voor het plaatje en kijken niet verder naar hoe het paard loopt en zijn spierspanning (aanspanning en ontspanning).

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 12:54

Ik ben het ook voledig eens met knollentuin. Op maneges wordt niet echt geleerd hoe het echt moet (uitzonderingen daar gelaten dan ;) ). Door mijn eigen intresse wist ik iets mee dan de meeste mensen omdat ik daarnaar vroeg. Het ging altijd om aan de teugel, in een krul en niet om de achterahand eronder. Ik heb een keer gevraagd: Wat is nou eigenlijk het doel van paardrijden en toen hoorde ik dus dat je een paard zn achterhand eronder moet zetten en dat ie van voor naar achter moet lopen maar in de les wordt dat niet verteld... Ik vind dat ze dat gewoon vanaf het begin af aan beter moeten uitleggen (vanaf de leeftijd van 14-15 dan... anders wordt het voor de kinderen wel erg ingewikkeld). Bij de andere manege waar ik ervaring mee heb, wisten ze niet eens wat op het buitenvoorbeen lichtrijden was... Tja, dan zinkt het wel erg diep vind ik.

Toch aan de andere kant snap ik de maneges ook wel weer. De paarden die daar staan vallen bijna niet op die manier te rijden. Maar ik vind dat ze het wel goed moeten uitleggen. Omdat iedereen in de monden van die paarden zit en iedereen op een andere manier hebben zij een ontzettend harde mond, en daardoor wordt er alleen maar meer getrokken. Want ja, je paard moet natuurlijk wel door de hals lopen. Tja, ik vind dus dat ze iig gewoon beter de theorie moeten leren en ookal zijn die paarden op die manier niet ontspannen en nagevelijk te krijgen, als de basis (of iig het theorie gedeelte goed zit) ben je al verder dan als je gewoon helemaal verkeerd les krijgt. ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:07

x_Britje schreef:
Toch aan de andere kant snap ik de maneges ook wel weer. De paarden die daar staan vallen bijna niet op die manier te rijden.

Ik snap je en helaas is dat veelal ook het geval, maar ik denk dat als er op maneges beter lesgegeven wordt de paarden dan ook makkelijker te rijden worden. Natuurlijk kan je een manege paard niet vergelijken met een eigen, maar het zou al een hoop schelen als deze lieve dieren niet constant aan de kop getrokken worden om die krul er in te krijgen...
Maar ja das off-topic

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:01

Kan best hoor :) maar ben het wel helemaal eens met arabesk en h_nalanta :)

Afbeelding
Hoofdstel is kaakgekruisd

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:24

Japeloup schreef:
x_Britje schreef:
Toch aan de andere kant snap ik de maneges ook wel weer. De paarden die daar staan vallen bijna niet op die manier te rijden.

Ik snap je en helaas is dat veelal ook het geval, maar ik denk dat als er op maneges beter lesgegeven wordt de paarden dan ook makkelijker te rijden worden. Natuurlijk kan je een manege paard niet vergelijken met een eigen, maar het zou al een hoop schelen als deze lieve dieren niet constant aan de kop getrokken worden om die krul er in te krijgen...
Maar ja das off-topic

Ja dat mis ik dus ook heel vaak, duidelijke uitleg over hoe het echt moet. Ik heb al klanten gehad aan wie ik vroeg of ze nou wisten waar de schouderbinnenwaarts voor dient, kreeg ik een antwoord als: omdat het er mooi uitziet :? :? (die mensen hadden de schouderbinnenwaarts al tig keer gereden). Dan heb ik echt zoiets van waar gaat het heen met de paardenwereld :P

wat dat betreft ben ik wel verwend, wij hebben ons eigen paardencentrum dus ik kan op mijn eigen manier lesgeven op paarden die allemaal bitloos heel subtiel te rijden zijn :P dus ik hoef me er niet echt meer bezig mee te houden.

Ik zeg overigens niet dat elke manege slecht is ofzo, maar er zijn tegenwoordig steeds meer maneges die graag productie willen draaien (wat ook logisch is) en dat gaat vaak ten koste van het goede lesgeven.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 09:43

Op de manege waar ik bij reed waren ze goed voor de paarden en zo, maar de manier van les geven was gewoon verkeerd, en dat deden ze absoluut niet om het af te rafelen of omdat het toch alleen maar om het geld ging maar zij hadden dat ook op die manier geleerd. Dus voor hun was dat de waarheid. Tja, probeer daar maar eens tegen in te gaan :P (Even tussenhaakjes, ik weet ook niet precies waar schouderbinnenwaarts voor dien :o, heb het ook nog niet zo vaak gedaan aangezien dat voor een persoon die dat nog nooit heeft gedaan onmogelijk was met die paarden of mijn eigen paard )
Maar ja, ik vind dat ze de theorie gewoon goed moeten uitleggen ookal is het in de praktijk brengen van die theorie bijna onmogelijk :P.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:46

Citaat:
nageeflijk zijn mag niet afhangen van wel of geen stukje ijzer in de mond, sterker nog wie een bit nodig heeft om dat te bereiken, heeft geen echte nageeflijkheid bereikt.

Hallelujaa! Helemaal mee eens _/-\o_

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:33

Zozo, en dat na ruim 5 weken nadenken... ;) :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:37

het scheelt eraan wat je wilt zien.
Ik zie liever dit:
Afbeelding
als dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

deze pony doet het ook erg goed bitloos:
Afbeelding

Ik denk dat je pas met verzameling bezig moet gaan met je zit als het paard eerst lang (voorwaarts neerwaarts) in balans kan lopen. Of dit nu met of zonder optoming is. De vos heeft nooit dat laatste stukje lengte durven geven wat op de eerste foto te zien is. Voor het oog liep ze wel aan de teugel, maar kon nooit echt haar passen verlengen en liet nooit helemaal de rug los.

Als ik mijn fjord bitloos rijd merk ik dat zodra ik druk zet hij tegen druk geeft, en als ik teugel heeft hij juist inbuigt (heeft ook met mijn spanning in de schouders te maken en ons krachtspelletje). Ik zou bij hem geen nageeflijkheid look a like kunnen afdwingen op deze manier, maar toch zodra ik geef geeft hij.
Een paard in oprichting rijden heb ik nog geen ervaring mee omdat we de merrie's nog niet op dat niveau hebben en ik met de fjord dat niet als doel heb. Wel kan ik mijn fjord op mijn zit verlengen en verkorten (per pas dus kan 2 passen snel en 2 passen langzaam afwisselen bijvoorbeeld.

Kortom ik vind het een interessante discussie.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:41

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:13

lailapri schreef:
het scheelt eraan wat je wilt zien.
Ik zie liever dit:
Afbeelding
als dit:
Afbeelding

.

okee... ik zie niet wat er verkeerd is aan de onderste foto maar goed.. :? dit meisje heeft niet eens hulpteugels. ik vind het er goed uitzien! +:)+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:51

paardje is altijd in een houding gereden denk ik, heeft nu ontdekt dat je ook lang kan maken en je rug kan gebruiken, al ziet dat krulletje dat ze met bit eerder aanneemt er misschien wel mooi uit. Nu ze lang kan worden kunnen we haar van achteruit meer bij elkaar rijden. Daar komt de hand bijna niet aan te pas enkel aanleuning. Het was echt een hele ontdekking voor de pony en ineens draaft ze iedereen eruit en kan ze ook in rengalop, de rem is er zegmaar af.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:09

Ik krijg paarden bitloos net zo aan het lopen als met een bit. Ik durf ook gerust te stellen dat ik een M2 proef (niveau waarop ik nu rij) ook bitloos kan rijden. Het mag alleen niet. Ook appuyementen en eenvoudige wissels lukken bitloos ook. Ik heb ervaring met diverse optomingen, maar kaakgekruist en kingekruist hebben de voorkeur. Toen ik 6 jaar geleden met bitloos rijden begon was ik een uitzondering. Iedereen vond het bijzonder, een paard zou niet te sturen zijn zonder bit. Nu doet iedereen het. Ik juist weer minder, omdat je met wedstrijden nog steeds met bit moet starten vanaf de M1.
Arjan Vos was enige jaren ook niet blij toen ik bitloos in de springles verscheen, en ik ben in de L springen een keer de ring uitgezet: ik moest of een bit omdoen, of ik mocht niet starten. Jury had het fout, want je mocht ook toen al in het springen bitloos rijden (er staat indien de teugels rechtstreeks aan het hoofdstel bevestigd zijn hoeft geen bit gebruikt te worden). Maar ja, regelementen kwamen pas later boven tafel. Ondertussen had ik al een bit opgescharreld en werd mooi uitgebeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bitloos springen:
http://img260.imageshack.us/img260/3245 ... ldwjg2.jpg

nog meer foto's bitloos dressuur (ander paard):
[RT-HAW] bitloos dressuur (veel)

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 09:23

knap hoor +:)+ Mij lukt het nog niet bitloos. Ik en mijn paardje hebben de bosritten weer opnieuw uitgevonden. We rijden nu door het bos met alleen maar een neckrope. Dat is echt zo'n gaaf gevoel. Vooral als je even vet hard crosst en hem dan weer met gemak terug kan nemen. En dan met alleen een touwtje, echt super!! Ultiem gevoel van vrijheid :o