hoe moet een join up?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:34

Waarom doen jullie nou in vredesnaam zo negatief?
Ze geeft toch aan dat ze het wilt leren ofnniet?
Kon jij het meteen toen je geboren was ofso...
In plaats van goede tips te geven kraken jullie het alleen maar af.

Als je echt graag join op wilt gaan doen zou ik idd eerst goed informatie zoeken op internet.
En wees duidelijk in je lichaamstaal.
zodra je onzeker wordt of wat ook voelt ie dat meteen aan.

Ik ben een jaar geleden begonnen met join up, onder begeleiding.
Ik heb er erg veel plezier van en heb een super goede band met mn paard!

gr

Captain

Re: hoe moet een join up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:37

Waarom zou je het willen?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:39

ik ze niet in waarom TS een join up zou moeten doen? Het is niet zomaar een spelletje dat je even met je pony doet.

Nee, ik kon het niet toen ik geboren was, maar ben me er pas in gaan verdiepen toen ik met paarden te maken kreeg waarbij een join up nodig was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:53

Een Join Up is een van de vele methoden die je kunt toepassen bij het trainen van paarden.
Het is helaas ook een van de methode die door veelvuldige demonstraties en uitleg zo ontzettend makkelijk lijkt, en het risico is dan ook dat iedereen hem zomaar kan gaan nadoen. In Heartland boekjes wordt hij uitvoerig beschreven, en Monty Roberts is vaak genoeg in Nederland geweest om demonstraties te geven.

MAAR:
Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland, neemt de Join Up niet klakkeloos bij ieder paard mee. Ze kijkt naar het paard en beslist op grond wat ze ziet wat ze gaat doen. En dat is soms ook gewoon de JU NIET meenemen.
Annemarie vd Toorn heeft naast de Join Up ook nog andere manieren om een paard te trainen, om het vertrouwen van het paard te winnen en eventuele discussies rond het leiderschap uit de wereld te helpen.
En dat zou je toch aan het denken moeten zetten.

Want de hele JU heeft helemaal geen zin, als jij rats-boem, de verhoudingen rechtzet, en vervolgens weer in je oude fouten vervalt.
Een Join Up hoef je maar een aantal keren in het leven van een paard toe te passen.
Als je kennis niet verder reikt dan de JU, en je iedere keer weer na het meenemen van de JU dezelfde fouten maakt, ben je je paard aan het mishandelen. Niet alleen door het gebruik van de JU, maar ook door de fouten daarna.
Dus wil je het leren? Ga dan een cursus volgen, maar duik niet zomaar het internet op en pluk daar je informatie vandaan.
Want bij de JU moet je weten wat je doet, wanneer je de aanwijzing moet versterken, wanneer je de aanwijzing kunt afzwakken. Verkeerd toegepast kan hij serieus schade aanrichten.
Je moet een paard kunnen lezen. En dat leer je echt niet door informatie op te snorren van het internet.

Veel wijsheid toegewenst bij de beslissing of je de JU mee gaat nemen of niet....

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:55

in het boek van MR staat de JU idd heel goed beschreven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:56

Hij staat ook op verschillende plekken op bokt goed beschreven. :D

En je vindt hem uitgebreid op deze link:

http://www.horsewhispersandlies.com

gratis te bekijken, je hoeft je alleen aan te melden.

En in het boek van Monty's vader vind je hem ook.

Cassidy schreef:
Even een quote uit een eerder topic met betrekking tot het boek "Horsewhispersandlies" op http://www.horsewhispersandlies.com :

Cassidy schreef:
Voor degenen die de moeite niet willen nemen om zich aan te melden en te leren over de andere kijk op Monty's vader, hier even een kopietje. Als je bekend bent met de Join-up via Monty, moet het volgende je toch niet zo heel erg onbekend voorkomen. De vraag die overblijft is dan: wie heeft wat van wie geleerd?

brom: http://www.horsewispersandlies.com, hoofdstuk 16

In 1957, Marvin called it Training a Horse to Catch.

In 1997, Monty called it Join-Up. Monty’s Herculean effort to promote himself, his book, and a nonviolent method of horse training has generally been well received across this continent and abroad. Many of his clinics’ attendees are mesmerized by Monty’s almost mystical power over the horse. How does he do it?

In the 1960s, Dr. William "Billy" Linfoot, a veterinarian from Pleasanton, California, offered demonstration clinics on a method of working with horses that would allow him to mount a "wild, unridden" horse in a matter of minutes. He used the terms "Advance and Retreat" and "Approach at a forty-five degree angle." A review of Dr. Linfoot’s early films offers a glimpse of the natural horsemanship wave to hit the horse industry. Marvin Roberts was a fan of Dr. Linfoot and often spoke highly of the equine veterinarian.

In Horse and Horseman Training, Marvin E. Roberts offered advice on how to teach a horse to be caught in an open area. His directions were simple in 1957. He gave no reason for the action. He only offered that it worked.

Marvin Roberts - Training A Horse to Catch22

• Use a corral about fifty feet in diameter, turn the horse loose.

• Take a rope about thirty-five feet long, toss it at the horse, and pull it back.

• Make him go one way around the corral and then the other.

• When he slows, make him go on, but do not whip him.

• Keep throwing the rope over his back or behind him.

• When he begins to tire, step in front of him, hands up, and say, "Whoa."

• If he stops, walk up and pet him.

• If he runs away, throw the rope over him and make him continue the run.

• Do this two or three times; soon he will face you when you walk toward him.

Monty Roberts - Join-Up 23

• Use a pen that is fifty feet in diameter.

• Have a light sash thirty feet long.

• Pitch the line toward his rear quarters, it will not hurt him.

• Keep the horse moving. He is retreating. You must advance.

• Get the horse to canter five or six revolutions one way.

• Reverse and repeat.

• When he wants to stop, coil the sash and assume a submissive mode.

• If he stands and faces you, move closer to him, but not straight on.

• Soon he will reach out with his nose to your shoulder, this is Join-Up.

Marvin called it Line work.

Monty calls it Line work.

Marvin believed that line work was another step in teaching a horse. He believed that with line work a horse could learn manners, get the feel of the hackamore, and learn to stop, turn, and change leads before he was ever ridden.

Marvin Roberts - Line Work24

• Use a buckskin string to form a loop at the knot of a rawhide hackamore.

• Attach the lines to top of the loop and run through stirrups on either side.

• Leave plenty of slack in the reins and attach them to the saddle.

• Put the colt between the lines.

• Get him to canter going either way.

• Stand in the center and let the colt go around you.

• Do not use a whip.

• Do not work him too long.

• If he stops, turn him away from you, do not use the line as a whip.

• Let the colt go the way he starts until he gets the idea.

• Then turn him toward the fence to go the other way.

• With race colts let them make large turns.

Monty Roberts - Line Work 25

• Attach the lines to either side of the bit rings.

• Run the lines through the stirrups.

• Position the colt between the two lines.

• If inexperienced, try it with an older horse or you could hurt your horse or yourself.

• Ask your horse to circle at the canter and then trot both ways.

• Ask him to negotiate turns and stops.

• Finally, ask him to rein back one step.

• At this point, most horses are ready to be ridden, states Monty

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:13

Iedereen klaagt nu wel leuk over hoe slecht een join-up wel niet is, maar lijkt longeren niet verbanaand veel op een join-up?
Je jaagt je paard weg, laat hem rondjes lopen en haalt hem weer naar je toe..
Loslongeren lijkt dan dus ook op een ioin-up, is dat dan ook weer slecht?..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:16

Het lijkt wel op een Join Up de verloren schat is van alle Bokt-Naturals..? Niemand mag iets weten, leren, of vragen over die methode, ondanks dat het overal al wel beschreven staat.

Zij hebben het toch ook ooit moeten 'leren', of in ieder geval oefenen? En hoe ging dat dan? Wees blij dat TS het in ieder geval vraagt. Niet dat ik het ooit zal gebruiken want ik ben meer van de recht toe - recht aan behandeling maar ik vind dit topic wel ver gaan zeg.. :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:40

Wolferus schreef:
Iedereen klaagt nu wel leuk over hoe slecht een join-up wel niet is, maar lijkt longeren niet verbanaand veel op een join-up?

Misschien toch handig om dit topic even door te lezen, omdat longeren, loswerken daar ook besproken wordt

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:43

Amaryllis schreef:
Het lijkt wel op een Join Up de verloren schat is van alle Bokt-Naturals..? Niemand mag iets weten, leren, of vragen over die methode, ondanks dat het overal al wel beschreven staat.

Zij hebben het toch ook ooit moeten 'leren', of in ieder geval oefenen? En hoe ging dat dan? Wees blij dat TS het in ieder geval vraagt. Niet dat ik het ooit zal gebruiken want ik ben meer van de recht toe - recht aan behandeling maar ik vind dit topic wel ver gaan zeg.. :n

Waar lees jij dat de tegenstanders van de JU deze zelf aan hebben geleerd of geoefend? Niet iedereen hoeft alle fouten zelf te maken, en niet iedereen heeft de JU nodig. Sterker nog, er zijn maar een handjevol paarden waarbij de JU echt op zijn plek is. Veel minder paarden iig dan het aantal dat de JU voor zijn kiezen krijgt. Alle andere problemen zijn op te lossen - en blijvend op te lossen, met andere manieren van aanpak.

Het lijkt alleen zo leuk: even een quick fix. Vooral niet aan jezelf hoeven te werken, en doet het paard niet wat wij willen, duiken we toch gewoon de roundpen weer in?

Ziedaar het niveau van het grootste gedeelte van de JU topics die op bokt langsschuiven. En aangezien een beetje kennis nog gevaarlijker is dan de hele kennis, ga je van mij serieus tegengas krijgen als je de JU loopt te adviseren....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:53

Ik snap ook wel wat jij bedoeld en dat er topics zijn waarin het wel goed wordt uitgelegd met alle voors en tegens.

Maar wanneer ik sommige reacties denk ik gewoon van jeetje, je kunt dan toch gewoon helpen of verwijzen in plaats van gelijk af te kraken dat ts het niet mag/kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:02

Je wilt niet weten hoe vaak ik dergelijke topics in mijn boktcarriere heb langs zien komen. Of het nu is om eens een topic te starten, om berichten te sprokkelen voor de huiskamer of werkelijk uit interesse doet er dan even niet toe.
Maar als je dergelijke vragen zo vaak langs hebt zien komen terwijl de informatie met een simpele zoekactie op bokt of op google (en dan wordt je nog naar bokt verwezen) te vinden is, kun je je voorstellen dat dergelijke vragen heel vermoeiend zijn en irritatie opwekken?

Het overzichtstopic over de JU staat als megagrote sticky bovenaan het NH forum. Degene die dat niet ziet heeft echt een brilletje nodig...

En hier is hij nog een keer, voor degenen die het hele topic niet door hebben gelezen:

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:17

hoi ts,

ik weet niet of het toegestaan is , en anders merk ik het wel , maar ik heb ooit een artikel geschreven op mijn site die ging over de join -up.Die wil ik graag hier plaatsen. Omdat er veel misverstanden waren . En het niet iets is dat je ''even doet '' , want het doet veel met een paard , zeker als hij niets misdaan heeft .

hier mijn kijk op de join up;

join-up.

Join-up kan een hele handige manier zijn om in de toekomst beter met je paard te kunnen werken , maar helaas ontstaan er zo af en toe ook wel eens misverstanden over.

Ik lees wel eens boeken waarin wordt verteld dat de join-up met name bedoelt is voor angstige , en getraumatiseerde paarden , om zo vertrouwen te krijgen . Maar dit is eigenlijk niet het principe achter de join-up.

Het is je waarschijnlijk wel bekend dat in een wilde kudde paarden altijd een hengst de leiding heeft en een oudere merrie . De merrie beslist waar de kudde gaat eten drinken op die dag . Nou zitten er regelmatig (jonge) paarden in de kudde , die nog wel eens over de grens van de leider geen willen gaan . Die worden dan als straf uit de kudde gezet . Wat daar zo erg aan is ? Een paard alleen in het echte wild , kun je vergelijken met de doodstraf. Omdat het alleen in het wild gewoon enorm gevaarlijk is . Daarom smeekt het jonge paard om terug te mogen in de kudde . Een join-up wordt vaak gewoon uitgevoerd in een paddock of iets dergelijks , dus écht gevaarlijk is het niet voor een paard , maar wel heel naar, als de mens hem onnodig straft door hem op te jagen en dus alleen te laten voelen .

hoe voeren wij de join-up uit ?

* stap 1; We jagen het paard weg door met een lijn naar hem toe te zwiepen

*Je neemt een dominante houding aan

* Als het paard wil stoppen jaag je hem ruw verder

* Je wacht op het teken van het paard waarbij hij aangeeft terug te willen komen ( kauwen en likken)

* Dan draai je je langzaam van hem weg en nodigt hem daarbij uit om bij je te komen .

* Om te testen of de join up gelukt is loop je een stukje weg en kijk je of het paard je volgt . ( en jou dus als leider ziet )

wanneer is het écht nodig om de join-up uit te voeren ?

* Als je een paard hebt dat contenu over je grenzen heen gaat en geen respect voor je heeft.

*Als je al meerdere , minder harde, manieren hebt geprobeert om respect te krijgen .

WAT IS BELANGRIJK NA EEN GESLAAGDE JOIN-UP?

* Het is belangrijk dat je de leidende houding die je bij de join-up had , ook blijft houden . Om een terugval te voorkomen .

* wat vaak gezegt wordt is dat je de join-up steeds moet blijven herhalen en herhalen , dit is niet goed , het hoort een eenmalige actie te zijn . behalve als het niet is gelukt , maar als je goed weet wat je doet , lukt het altijd !
Laatst bijgewerkt door YelaBrenda11 op 03-01-11 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:19

Ik wil er wel aan toevoegen , dat ik niet 1000% zeker weet of mijn tekst klopt.. toch probeer ik hierbij mijn steentje bij te dragen . Als er iets mis mee is , vind ik het niet erg om te horen . Want ik wil uiteraard niet verkeerde informatie geven .

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:34

Wolferus schreef:

als jij je paard hetzelfde longeert als dat een JU uitgevoerd wordt, zou ik toch maar eens gauw les nemen in longeren óf me gaan verdiepen in wat een JU precies is ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:37

xxhenrieke schreef:
ik wil graag de pony zn vertrouwen winnen!

dan hoef je geen join up te doen.
join up moet je alleen toepassen als je heel zeker van je zaak bent en het het laatste redmiddel is :)

als je vertrouwen van je pony wilt winnen dan moet je er veel tijd in steken :D
lees je eens in in paardentaal en grondwerk.
als jij een goede leider bent voor je pony komt het vertrouwen vanzelf :)

als je kijkt in het profiel van arabesk, kom je aan paar handige linkjes tegen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:50

Longeren vergelijken met een JU is appels met peren vergelijken!
Om het maar even heel simpel uit te leggen...longeren doe je om een paard gehoorzaam te maken aan je stem hulp en in de verdere africhting soepel te maken/houden. En om een jong paard aan de longe het vertrouwen te geven als de ruiter op zijn rug gaat zitten. Stukje veiligheid is ook wel fijn natuurlijk.
Een JU doe je met een dominant paard dat totaal geen ontzag, maar ook geen aandacht heeft voor de mens.
Pas als het met het longeren niet lukt...en dan moet je zeker weten dat je zelf weet waar je mee bezig bent omdat ook het longeren al een vak apart is...en het paard nog steeds dominant reageert op bepaalde hulpen, kan je eens gaan denken aan een JU.
Maar zowel op de goede manier longeren als de JU zijn volgens mij dingen waar 80 % van paard minnend Nederland nog veel van moet leren!

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:05

Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Als jij le paard leert longeren, gebruik je lichaamstaal. Hij kent de mondelinge signalen toch niet? Het is kaar wat jij je paard aanleert. Bij mennen is whoo langzamer, bij Western is het direct stilstaan. Ik begrijpmdeze zaken nooit zo goed. Hoe weet het paard het verschil? Hij praat met zijn lichaam en kijkt naar die van jou. En kan leren te reageren op verbale signalen. Maar echt, het paard denkt niet bij zichzelf, oh, wacht even, dit is een join up. Of dit is longeren, of dit is vrij werken of loswerken. Alles met verstand!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:33

bij join up jaag het paard eerst uit de kudde.
bij longeren werk je samen aan een lijn wat jullie verbind en dus een kudde maakt.
verder is er nog het verschil van wegjagen, aan de longe gebruik je een drijvende energie, maar geen wegjagende.:)

en als ik begin met longeren dan kent mijn paard de mondelinge signalen wel dmv voorbereidend grondwerk en spelen.
je laat een leerling toch ook niet eerst een serie sommen maken en daarna ga je ze pas uitleggen :P

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:12

ojele, bij een JU gebruik je dus totaal andere lichaamstaal dan bij gewoon longeren. JU heeft veel meer impact op het paard (psychisch) dan longeren.

Dylan_Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:12

xxlaura schreef:
teneerste ik lees geen penny en ik heb er meer verstand van dan je denk
ik wil geen ruzie maar het is zo
ik heb een vader met een grote springstal op internationaal niveu

ja dus dat betekent niet dat je er meteen alles vanaf weet. je kan je paard beter gaan loswerken, krijg je ook vertrouwen mee en dat is ook nog goed voor zijn rijvaardigheid, daar wordt hij mee getraind en een join-up is eigenlijk gewoon tegen je paard zeggen: ' ik ben de baas, je moet naar me luisteren en als je dat niet doet heb je pech en wordt je weggejaagd'. dat kun je ook op een normale manier tegen je paard zeggen en niet zo.

xxx_manon_pp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:32

hey :)
een join up doe je niet zo maar
het is ook iets als je het wil gebruiken
dat je het alleen bij een Situatie doet waar het nodig is en niet zo voor de lol :?
iet ieder een is hier voor dat is hun mening
Ik zou sowieso niet doen als je het niet kan (les nemen) eventueel
En met een paard waar bij het echt nodig is bijvoorbeeld een heel dominant paard
Zelf ben ik er niet zo gek van ik heb er les in gehad 3jaar maar een paard die bang is om te komen maak je het paard alleen maar banger
en bij een paard die heel dominant kan hier wel wat beter op reageren
Hij zal meer respect voor je krijgen als je het goed doet maar meer ik niet hij gaat je niet als vriend of maatje zien en als je wel iets verkeert doet dan doe je paard er alleen maar pijn me
En dat wil je niet :n
Ik zou gaan spelen :D met je paard de zijn genoeg manieren die ik je wel wil uitlegen :o en ook een hele hoop sites en boeken waar wel wat in staat het is je eigen keuzen
Maar ik zou de join up niet doen

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:43

Ik wil hier ook even een reactie kwijt men zegt hier dat de JU zo slecht is enzo. Als je hem op de juiste maniet kan toepassen is het niet zo slecht als men altijd zegt het enige probleem is in deze wereld dat de JU meestal misbruikt word door de mens. Hierbij wil ik ook nog zeggen dat VD ook geestelijk niet erg goed kan zijn voor het paard en grondwerk en etc kan allemaal geestelijk kwetsbaar zijn voor een paard. Ik ben helemaal niet tegen VD en grondewerk enzo maar toch wil ik even zeggen dat al deze dingen geestelijk schade kan aanbrengen bij een paard

gr shalini

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:20

even een vraagje. ik longeer mijn paard bijna altijd los, en dat doet ze prima, ze ken de overgangen en die oefenen we dan ook,, en we hebben ook geleert als we klaar zijn loop ik naar de zijkant en dan stopt ze gelijk en komt naar t midden of naar me toe en daar word ze beloont,,,, mag hopen dat dat niet schadelijk is toch ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 02:17

Als je er nou geen verstand van hebt.
Doe het dan ook niet, want je zegt zo leuk ''jaa ik doe dat wel maar hij komt maar niet!''
Dan doe je dus duidelijk iets fout. Ga er eerst is alles over leren.
En als jij je paard goed genoeg kent, kan je dat gaan doen.