Paard valt niet te longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:18

Jammer dat je zo ver weg woont, lijkt me een leuke uitdaging!
Als ik mijn scheur opentrek dan vliegen ze meestal voor me! :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Tips zijn denk ik al gegeven, zou zo ook niet weten hoe je dit even kan aan pakken zonder het paard te hebben gezien.
Vaak is het toch iets uit het verleden waardoor dit soort raar gedrag optreed.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:46

't Paard kan (naar horen zeggen, nooit zelf geprobeerd) ook passage, als ze dat met de zweep erachter hebben aangeleerd hoef ik niet verder te zoeken, dan ziet zij die zweep gewoon als "verzamelen en gaan zitten" wat ze ook doet als ik op de grond tik. Maar waarom wil die dan aan een normaal halster ook niet meer voorwaarts?
Laatst bijgewerkt door Amy_92 op 21-10-10 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Re: Paard valt niet te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:54

Als dat zo is en het paard is geleerd door te stoppen met voorwaarts en passage te doen als er een zweep achter word gehouden dan moet hem toch ook zijn geleerd daar weer uit te gaan.
Wat is het niveau van dit paard??

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:58

Dat is wat twijfelachtig, als ze goed los is krijg je er alles wel uitgereden. Ze stond destijds als M/Z geadverteerd, de wissels zijn niet geheel bevestigd, maar ze springt ze wel. Ik denk dat ze richting Lichte Tour zou gaan, mits ze goed los is en voorwaarts. Anders krijg je er nog geen Bproefje uit...

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:05

Ze loopt niet aan het halster omdat je een dominantieprobleem hebt....
Ik zou toch echt een keer goed streng voor haar zijn... Geef die paar tikken met een zweep als ze nergens anders op reageert. Heb de instelling dat ze gaat lopen wat er ook gebeurt. Geen excuses van dit of dat of zielig, ze MOETgaan!

Mijn paard wilde eerst niet achter mij blijven met wandelen langs de weg en nam dan de leiding over. Ik van alles geprobeerd, niks werkte afdoende. Totdat ik op een dag zoiets had: En NU blijf je achter me, geen gezeur meer! Toen deed ze het in één keer en had ik verder nauwelijks hulpen meer nodig!
Echt, je instelling is héél belangrijk. Jij moet er zeker van zijn dat ze gaat lopen, hoe dan ook. Ik lees dat je haar nog geen tik hebt gegeven... Daar aarzel je dus. Dat merkt ze en jij bent in haar ogen dus geen duidelijke leider.

Pak haar een keer aan en je bent er w.s. zo doorheen. En als ze gaat lopen, direct de druk weghalen en haar de lucht in prijzen.
Voedselbeloning pas gebruiken als de verhouding weer in orde zijn.
Als je bang bent dat ze gaat slaan of op je af komt, neem dan een goed lange zweep zodat je haar uit je ruimte kunt houden.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:12

Je moet eigenlijk les nemen om te leren longeren, want als ik het lees, ben je er zelf nog niet zo handig in.

En verder, ipv al die onzin van grondwerk en dat geknuffel met dat paard.

1. de bak afzetten in de grote van een longeerring
2. lange longeerzweep
3. als ze achteruit loopt der een gruwelijke harde klap met de zweep tegen der achterwerk geven. Zal ze van schrikken, ff bang worden, maar daarna zal ze luisteren als een zonnetje :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:45

Vind ik persoonlijk de tip van bojangles in dit topic
[GVL] Problemen met longeren
toch stukken beter.

Er zijn veel manieren om dit op te lossen, erg situatie afhankelijk. Maar flink hard slaan werk in weinig gevallen goed en eigenlijk nooit op de manier waarop je een samenwerking tot stand wil krijgen.
Het probleem zit in feite niet bij het paard, maar bij de mens...

Naar mijn mening dan...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:48

Ja en als je dan toch 'een gruwelijk harde klap' wilt geven omdat je denkt dat dat de oplossing is, zorg dan iig dat je de schouder raakt en niet de achterhand :=

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:49

Bojangles schreef:
Ja en als je dan toch 'een gruwelijk harde klap' wilt geven omdat je denkt dat dat de oplossing is, zorg dan iig dat je de schouder raakt en niet de achterhand :=

Paard draait naar je toe? Loopt achteruit?

En jij slaat op de schouder???????????
Paard is op dat moment niet meer voorwaarts en dat is het probleem en dat los je op door 1 keer een harde klap te geven om voorwaarts te zetten.
En zeker niet op de schouder!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:06

Ho ho rústig maar :+

Ik néém aan dat je wilt dat het paard de juiste richting op gaat.... Nooit gehoord van de schouder wegsturen zodat het paard de cirkel op gaat en je gewoon heel simpel kunt gaan longeren?

9 van de 10 longeerproblemen die ik tegenkom zijn of dat de persoon die longeert geen duidelijke of tegenstrijdige signalen afgeeft, of gewoon niet duidelijk genoeg is tegen het paard waardoor het paard er tegen in gaat.

Kan je wel een flinke knal op de achterhand geven, maar als je dan nog steeds verkeerde signalen geeft heeft dat weinig tot geen nut. Daarbij als je de achterhand wegdrijft zal het paard normaal gezien netjes opzij stappen en dus heel logisch gezien naar je toe keren. En dat wil je immers niet dus waarom wil je dit gedrag stimuleren?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:07

Jawel, maar bij een dier die zo zuur is, zou ik toch eerst even de gezagsverhoudingen helder en duidelijk maken.

Bij jonge paarden die het niet kennen, is ook de zweep richting het achterwerk voldoende om het ze in 5 minuten te leren wat de bedoeling is.

De achterhand moet je niet van je af drijven, maar naar voren drijven.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:08

Hoe wil je dat doen, als het paard recht voor je staat met zijn hoofd naar je toe? :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:10

Heel snel zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:10

De meeste paarden wijken met de achterhand als je je energie op de achterhand richt. Als ik wil dat een van mijn paarden met zijn hoofd naar mij toe gaat staan, hoef ik maar naar de achterhand te kijken met wat energie en hoppa, paardje draait achterhand weg en kijkt me aan met twee oogjes.
Staat het recht tegenover me en wil ik haar (heb merries) rond laten gaan, dan wijs ik daarheen en richt mijn energie op de schouder (binnenschouder)
Gaat het paard rond en dreigt het naar binnen te komen (willen ze wel eens doen als ze het wel goed vinden zo) dan wijs ik even met de tip van stok/zweep/touw whatever, naar de schouder en dat is dan duidelijk.

Ik moet er wel bij zeggen dat het handig is om dergelijke signalen goed 'in te bouwen' bij grondwerk. Dat kost tijd, maar je hebt er een leven lang plezier van en het is voor het paard dan ook logisch.

Bak afsluiten en hard slaan is dan niet nodig.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:11

Jij kijkt met energie??????????

:+ :+ _O- _O-

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:12

@Moeni11, wij proberen hier allemaal gewoon serieus in dit topic te reageren, zonder een ander belachelijk te maken, zou fijn zijn als je zelf ook wat respectvoller reageert hier.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:15

Ik wil hardstikke graag respectvol zijn, maar dit soort antwoorden kan een normaal denkend mens toch niet meer serieus nemen. Ik krijg daar echt de slappe lach van.

Ik heb behoorlijk wat paarden hier op de dam gehad. De een nog verwender dan de ander. En ook dit gedrag met longeren en het is hier heel simpel: Ik ben de baas en jij bent het paard.

Met dat gedrag zul je merken dat paarden dol op je raken want ze krijgen helderheid en duidelijkheid. En ze luisteren verschrikkelijk goed. Ook de verwende, verreden dieren.

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 10:26

Moeni11 schreef:
Ik wil hardstikke graag respectvol zijn, maar dit soort antwoorden kan een normaal denkend mens toch niet meer serieus nemen. Ik krijg daar echt de slappe lach van.

Ik heb behoorlijk wat paarden hier op de dam gehad. De een nog verwender dan de ander. En ook dit gedrag met longeren en het is hier heel simpel: Ik ben de baas en jij bent het paard.

Met dat gedrag zul je merken dat paarden dol op je raken want ze krijgen helderheid en duidelijkheid. En ze luisteren verschrikkelijk goed. Ook de verwende, verreden dieren.

Ik ben blij dat je een inbreng wil geven aan dit topic, maar kan dit wel op een respectvolle manier asjeblieft?!
Als jij denkt dat dit paard "gewoon" even niet wil heb je het goed fout! En denk je dat ik een flinke klap nooit geprobeerd heb? Maar dat dit simpelweg resulteert in een agressief paard die dan helemaal niet meer bereidt is mee te werken? Dat dit paard al meerdere keren spatjes bloed op haar achterhand heeft gehad omdat ze absoluut niet wou? Dat ik geen 100 dingen uitgeprobeerd heb, maar dat "gewoon hard zijn" haar geen zeik uitmaakt?!

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:36

Ik heb geen tips maar volg dit wel even aangezien mijn merrie exact hetzelfde presteerd..
Overigens wil die van mij wel aan de dubbele longe..Zolang ze druk voelt gaat ze wel maar 1 seconde onbedachtzaamheid en ze staat weer recht tegenover mij...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:37

_Tara_ schreef:
Ik denk dat ze 't soort wiegen bedoelt wat in de filmpjes die Cassidy kopieerde gebruikt worden voor het achteruitgaan. Lijkt mij dus niet helemaal de manier en vrij verwarrend voor je paard als je 'm later achter uit wilt leren.

Ik kan die filmpjes nu even niet zien aangezien ik op mijn werk ben, maar ik heb het wiegen idd ook al weleens gezien bij NH'ers die hun paard achterwaarts willen laten gaan, dus dat zal het dan wel zijn :j . Dat het niet de beste manier is, heb ik in mijn eerste post al gezegd, alleen: voor mij mij werkte het wèl en was het probleem snel opgelost ..

Over het gebruik van een bitstukje ga ik niet verder uitwijden, daar gaat het topic niet over en ieder heeft zo zijn eigen manier van longeren; mijn paard reageert er fijner op dan achter z'n oren, maar kan best aannemen dat het voor andere paarden dan weer nièt werkt.

Oké, terug over het wiegen: als je paard op zijn NH's is opgevoed is het idd niet handig om te gaan wiegen om hem voorùit te krijgen :+ . Ik sprak enkel uit mijn eigen ervaring met mijn paard en die heb ik netjes achteruit leren gaan door een vinger op zijn borst en 'achteruit' te zeggen, wiegen associeert hij dus helemaal niet met achterwaarts, integendeel :) . In elk geval jammer dat je niets aan mijn tip hebt, veel succes verder!

linnespin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:41

Je bent te lang bezig. Geen enkel paard zit er op te wachten om 40 minuten rondjes te lopen... :(:)

Je moet bij het begin beginnen. Leer het paard helemaal opnieuw wat longeren is en hoe die dan moet lopen.
Bouw het allemaal langzaam op. Zorg dat je correct reageert en zodra het paard iets verkeerds doet corrigeer je hem.
Maar als het paard iets ''goeds'' doet, dan moet je belonen. Gebruik verschillende stemhoogtes. Geef duidelijke aanwijzingen. *D

Begin met ong. 8 minuten. Na een paar keer steeds iets langer.

Heb je trouwens weleens het paard losgegooit in de bak?? Jaag hem op. en als hij naar je toe komt beloon hem. Herhaal dit dan ook een paar keer zodat je kunt zien dat jij de baas bent.

Bekijk het zo:

Jij wilt het paard weghebben, dus je jaagt hem op.
Je wilt dat hij terugkomt, dus geef je een rustige open houding aan.
Ga bijv. op je knien zitten met je hoofd gebogen naar de grond. Zodat hij merkt dat hij welkom is en dat je hem geen pijn wilt doen. :o

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:27

Moeni11 schreef:
Jij kijkt met energie??????????

:+ :+ _O- _O-

Om verwarring te voorkomen.

Energie gebruiken om een paard weg te sturen is niets anders dan spanning in het lichaam opvoeren, wat een paard (en hond en de meeste mensen) feilloos oppikken (de houding; en nu ga je)

Dat staat tegenover ontspanning, als je niets vraagt.

Een normaal paard reageert onmiddelijk op spanning/ontspanning.
Maar ja.... dan moet je je wel bewust zijn van je lichaamsgebruik en de invloed die je zelf uitoefend op het paard en dan is het stukken makkelijker om op te sluiten dat het dier nergens meer heen kan en erop te slaan. :7 :7

Ieder zijn ding, maar aan mijn paard zou je niet mogen komen :7

Aan ts... denk dat er her en der waardevolle tips tussen zitten. En dan is het echt een kwestie van kijken wat bij jou en je paard past. Wat je ook doet... je moet er zelf 100% achter staan, anders komt het niet goed.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:34

Noem het gewoon je lichaamshouding. Dat is een stuk duidelijker.

En nu doe je net alsof ik ieder paard lamsla, maar dat is helemaal niet zo. Bange paarden valt niet mee te werken namelijk. En helemaal bange bloedpaarden niet. Maar als dieren compleet verpest zijn, dan zul je wel een keer moeten.

Btw: zo word het onderling in de kudde ook gedaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:42

Moeni11 schreef:
Noem het gewoon je lichaamshouding. Dat is een stuk duidelijker.

En nu doe je net alsof ik ieder paard lamsla, maar dat is helemaal niet zo. Bange paarden valt niet mee te werken namelijk. En helemaal bange bloedpaarden niet. Maar als dieren compleet verpest zijn, dan zul je wel een keer moeten.

Btw: zo word het onderling in de kudde ook gedaan.

Mijn merries zijn niet bang en de merrie die ik sinds 3 maanden heb zeer hoog in rang. Ze heeft ook haar testjes uitgevoerd. Op dezelfde wijze, incl oren in nek en steigeren.
Heb het toch heel anders opgelost. Ze doet nu keurig wat ik vraag en het wordt steeds beter.
En het belangrijkste... ze werkt graag met mij samen.
Ik zou om de dooie dood niet toestaan dat iemand het op de door jouw omschreven wijze bij mijn paard zou hebben opgelost. Never nooit niet.

Dat het in de kudde zo wordt gedaan, is een dooddoener, die overal op bokt te pas en te onpas wordt gebruikt.
Wij zijn geen ander paard en dat weten wij en dat weet het paard.
Er is zelfs onderzoek naar gedaan waaruit blijkt dat dieren verdomd goed op de hoogte zijn van het feit dat we niet in het plaatje passen.

We kunnen hooguit proberen om ons verstaanbaar te maken en het paard duidelijk te maken dat we in staat zijn zijn veiligheid te waarborgen.
En dat staat, mijn inziens, haaks op opsluiten en een flinke oplawaai verkopen.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:44

Ik ben het helemaal met je eens Liljebo, goed omschreven :)