[AR] Is bitloos mennen mogelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:19

janouk schreef:
e_horse schreef:
@Napie: je doet nou net of je een kilometer van je paard af zit ;-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hefboom
http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde ... ncipe.html

Napie heeft gelijk; doordat je veel langere leidsels hebt dan teugels, is de inwerking (kracht) vele malen groter dan met kortere teugels en dus niet vergelijkbaar. Natuurkundig principe. Afstand vergroot de kracht. Dus is de inwerking op de neus van het paard vele malen sterker als het aan de leidsels voor een koets loopt. :j

NEE! Dat geldt alleen voor hefbomen.
Een touw waar je aan trekt vergroot of verkleint helemaal niets in kracht. Alleen wanneer je te maken hebt met een stug voorwerp én een draaipunt is er sprake van de hefboomwet (kracht x afstand = kracht x afstand)

Afbeelding

Prima dat je je post probeert te onderbouwen, maar doen het dan wel natuurkundig correct.

Een enkelvoudig katrol verandert ook niks aan de kracht, alleen de richting waarin je trekt, verder niets

Afbeelding

Meer over hefbomen http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/2 ... _hefboom01

Oh dames, toch, geen van jullie geeft het correcte antwoord, het enige zinnige antwoord in dit topic over hefbomen was weer van een MAN, voortaan oren open zetten bij natuurkunde _-:(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:42

:(:) Arabesk; ik hoef van jou geen natuurkunde les. Ook niet als vrouw.

Nu een verhaal van http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.php waarin alles rondom bitloos rijden wordt gepromoot en alles rondom het bit wordt afgekraakt. Want ondanks dat ik het er niet mee eens ben, verdiep ik me wel in andere meningen.

Hierin wordt het gewicht van de teugels toch ook echt wel meegenomen om de druk op het bitloos hoofdstel te berekenen. Hier 400 gr voor teugels in de berekening meegenomen; leidsels zijn vele malen langer en zwaarder.
Dus werken de leidsels anders in op het bitloos hoofdstel bij het rijden dan bij het mennen. Dat staat ook op dit soort sites.

Mijn punt is dat door de langere leidsels de inwerking en gewicht heel anders is dan bij het bitloos rijden onder het zadel.
En daarom het voorbeeld van de korte zweep en menzweep; het gewicht in de hand van de menner.

Ik blijf bij mijn standpunt dat ik bitloos mennen in de stad tussen anders verkeer als bussen, trams en vrachtwagens niet verantwoord vind en het dus ook nooit zal doen.

gekopieerd van http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.php
Vergelijking met bitloos
We gaan uit van dezelfde teugels en ruiterhand, dus gezamelijk 1900 mm².
Als voorbeeld nemen we een sidepull bij een paard van gemiddelde grootte. De bandjes van de sidepull zijn gemiddeld 2 cm breed (20 mm) en het oppervlak van het hoofd waar de sidepull langs loopt (langs de neus en kin) op een totale lengte van 70 cm².
Als drukoppervlak verkrijgen we hiermee 20 mm x 70 mm = 1400 mm². Vervolgens delen we 1400 op 1900 = 1,35 wat betekent dat de inwerking van de ruiter via de teugels van een sidepull slechts 1,35 keer sterker doorkomt.
De standaard en 'geaccepteerde' 2,26 kilo basis teugeldruk wordt hiermee (x 1,35) 3 kilo druk rond het paardenhoofd.
Ook hier wegen de teugels 400 gram, dit keer 1,35 en het paard heeft 540 gram verdeeld over het hoofd.
Dit bij elkaar opgeteld geeft een druk rond het hoofd van 3,5 kilo cumulatief. Dit is dan een berekening op basis van druk rond de neus (zijdelingse werking).

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:00

Napie schreef:
Ik vind een bitloze aanspanning ook niet perse vriendelijker als met bit. Kijk, onder het zadel kan je door extra hulpen je bit vervangen: je kan je gewicht gebruiken, beenhulpen, druk teugel. Voor de wagen heb je die mogelijkheden niet. Je heb ook veel meer afstand tussen je hand en het bit of neusriem. Hierdoor gaat veel van je hulp verloren waardoor je juist harder zal moeten inwerken om je aanwijzing tijdig over te brengen. Volgens mij gaat er dan teveel druk op de gevoelige neus.

Hoi, ben alles even aan het bijlezen.

Bij mijn shet is het geen optie om met bit te mennen, omdat haar kaak scheef staat en er een stukje bot ophoog zit waar het bit anders tegen aan komt.
De veearts en de tandarts hebben zelfs foto's gemaakt.
Dus het is zonder bit of niet mennen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:20

Het gaat trouwens om een zeer rustige niet gauw onder de indruk zijnde pony'.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:22

Maar heb je bij bitloos dan niet ook problemen? Dan krijg je ook druk op de kaak!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:30

Nee, daar lopen we dan niet tegen aan.

Ik weet niet of ik het zo goed uitleg hoor, maar ik doe maar een poging. ;)

Aan de buitenkant zie je het niet, maar als je in der bekkie kijkt zie je dat het allemaal schots en scheef staat.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:42

Jeetje, heeft ze daar pijn aan? En hoe is dat zo gekomen? (gewoon belangstellend bedoeld hoor)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:56

Ze heeft er geen pijn aan en het eten gaat ook goed.
Maar als je der een bitje in zou doen doet het dus wel pijn.

Als héél jong paardje heeft ze waarschijnlijk een keer een klap van een ander paard gekregen.
Dit is wat we gehoord hebben van de vorige eigenaars.

Ariebren

Re: Is bitloos mennen mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:08

Al een keertje een echte Paarden tandarts erbij gehad ?

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:17

Jelleee schreef:
Omdat je voor de wagen je been en zit hulpen mist, simpel zat Six.
Voor de wagen heb je enkel je stem, zweep en leidsels.

Je been en je zit kunnen voor ruis zorgen en zijn vaak helemaal niet handig (er zijn maar weinig ruiters die perfect stabiel rijden). Stel je paard schiet ineens opzij, jij verliest je evenwicht, je paard trek je ook uit balans, niet fijn voor het paard/ kan er nog erger van paniekeren, en kan ook een reden te zijn om in die angst te blijven op dat moment. (Beetje vaag voorbeeld, maar hoop dat je het snapt ;) )

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 15:24

Ariebren schreef:
Al een keertje een echte Paarden tandarts erbij gehad ?

Ja joh, tuurlijk.

Als je de tandarts laat komen lijkt mij een paarden tandarts het meest voor het hand liggende. :')

cindy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:09

ik weet dat het kan de eigenaar van mijn verzorg pony's heeft ook eenbitloos hoofdstel voor het mennen !
ik zal vragen waar ze het gekocht heeft oke ?

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:51

Misschien is een Merothisch bit iets voor je ( dat is een lederen bit ) wordt gebruikt voor paarden die zeer gevoelig in de mond zijn. Er is zelfs een Spaanse internationale springruiter die een paard heeft dat alleen met zo'n bit gereden kan worden
Je hebt ze al in kleine maatjes ( ik gebruikte het bij mijn driejarige pony toen die aan het wisselen was en flipte met ijzer in zijn mond )
Het heeft de vorm van een stang maar is dus gewoon van leder. Op de site van Emiel Voest staan ze ook

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:58

Sky_As schreef:
Bitloos mennen kan....maar i.v.m. de veiligheid zou ik het niet op straat doen!
zeker niet gezien de ongelukken van afgelopen tijd met paard en wagen.

een paard met bit is niet onbetrouwbaarder dan een paard met bit!
een paard dat schrikt kan zelfs nog harder gaan lopen omdat hij een extra 'pijnprikkel' krijgt
een bit werkt enkel beter bij een stout paard, maar dan ga je sowieso beter niet de straat op

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:39

caaramel schreef:
Sky_As schreef:
Bitloos mennen kan....maar i.v.m. de veiligheid zou ik het niet op straat doen!
zeker niet gezien de ongelukken van afgelopen tijd met paard en wagen.

een paard met bit is niet onbetrouwbaarder dan een paard met bit!
een paard dat schrikt kan zelfs nog harder gaan lopen omdat hij een extra 'pijnprikkel' krijgt
een bit werkt enkel beter bij een stout paard, maar dan ga je sowieso beter niet de straat op

Ja inderdaad.

Welke ongelukken? Waren dat allemaal bitloze menners dan?

miranda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:28

er bestaat een firma die maken kunstoftuig en die bieden een "wareika" een bit loos hooftstel aan.
www.sieltec.de tja je moet wel een beetje duits verstaan of lezen kunnen.
Ik zou het niet op straat durfen maar op een weiland en een groom erbij voor de zekerheid..paar handjes meer er bij proberen waart.

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:41

Sieltec werkt, rijd zelf met wareika's........ maar zoals ik al eerder aangaf, voor mij en mijn span werkt het perfect. Dàt wil niet zeggen dat dat nu de uitvinding is en iedereen maar bitloos moet. Kijk wat bij jou en je span past, en waarom je bitloos wilt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:56

Ik kick dit topic ff omhoog aangezien die andere gesloten is.

In het andere topic zei iemand met een touwhalster te mennen. Ik moet er zelf niet aandenken maar zou graag eens een foto van willen zien.
Met name het sturen...hoe doe je dat voor de wagen. Ik stuur onder het zadel altijd met een zijwaartse hand als er een touwhalster omhangt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:05

Tja het hangt er vanaf, als je het touwhalster omknoopt tot sidepull heb je wel een fijn systeem. Ikenindi heeft trouwens ook een topic dat laat zien dat je prima bitloos kunt mennen.

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:27

Beetje late reactie, maar ik zou NOOIT zonder bit gaan mennen. Voor het menenn gebruiken ze niet voor niets een zwaarder bit dan met rijden, als een paard schrikt rent hij weg/ gaat gek doen en dan heb je aan een bitloos hoofdstel niets.. Met rijden kan je een paard nog 'omtrekken' oid. Maar met de koets gaat dat natuurlijk niet. Wij hebben een keer voorgehad dat we een ander hoofdstel in hadden gedaan, een met een gewoon bit, maar dan zonder oogkleppen, en ons paardje schrok (hij is super rustig, en koubloedje) maar dan gaat het wel goed mis hoor, kan ik je vertellen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet mis kan gaan met een liverpoolstang natuurlijk. Maar je hebt net iets meer in de hand...

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:38

ging het niet meer om die oogkleppen dan om het andere bit?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:21

Petpet schreef:
Beetje late reactie, maar ik zou NOOIT zonder bit gaan mennen. Voor het menenn gebruiken ze niet voor niets een zwaarder bit dan met rijden, als een paard schrikt rent hij weg/ gaat gek doen en dan heb je aan een bitloos hoofdstel niets.. Met rijden kan je een paard nog 'omtrekken' oid. Maar met de koets gaat dat natuurlijk niet. Wij hebben een keer voorgehad dat we een ander hoofdstel in hadden gedaan, een met een gewoon bit, maar dan zonder oogkleppen, en ons paardje schrok (hij is super rustig, en koubloedje) maar dan gaat het wel goed mis hoor, kan ik je vertellen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet mis kan gaan met een liverpoolstang natuurlijk. Maar je hebt net iets meer in de hand...

Grappig.. in de dressuur gebruiken ze een zwaarder bit (lees: stang) voor de 'verfijning'; in de mensport wordt een zwaarder bit (lees: stang) gebruikt om 'meer overwicht over het paard te hebben in geval van nood'

:+

Beide gaan overigens prima bitloos...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:34

Dit zat ik me ook al af te vragen. Onze zoon reed de shet eerst met normaal trensje. Later toen hij iets te groot werd, zat hij er vaak zo op met halstertje en dat ging prima.
We zijn goed op de hoogte van de voor en nadelen van bit en op de neus rijden. Ik moet eerlijk zeggen dat de shet in nood eerder remt op de neus. We waren een keer in het bos en hadden halsters onder het hoofdstel en hij was flink druk. Zoonlief zit daar niet mee, maar heeft hem toen op het halster gepakt en de shet was rustiger na 1x corrigeren, waarbij zoon niet meteen zijn neus brak ofzo.
Trekken aan een bit geeft terugtrekken in de meeste gevallen. Met lesgeven zeg ik dat ook honderden keren tegen mensen, trekken aan een bit heeft weinig nut. Een scherp bit is soms weer anders, maar alles ligt ook aan de hand van de ruiter.
Nu heb ik mijn geblesseerde pony zonder zadel en et halstertje in het bos gestapt en dan merk je heel goed dat een paardje dat het niet gewend is, scherp reageerd bij lichte aanname van het halstertouw. de inwerking komt dan natuurlijk vanaf de rug en kende hij niet. Hij reageerd behoorlijk op een heel klein beetje. Met bit is dat anders, want rij hem dagelijks met bit zonder teveel druk daarop.

Met mennen heeft de shet nu weer een normaal trensje in en een hoofdstel zonder oogkleppen. Dit gaat prima, shet is nooit onder de indruk en doet alles. Wel merkt mijn zoon dat als hij loperig is en er zin in heeft hij meer door het bit heen probeert te lopen. Hij kijgt hem altijd terug en gaat niet als een gek trekken, maar hij voelt weer het verschil. En hij ment hem zoals hij reed en ze doen het echt prima samen.

Dat het gevaarlijk zou zijn geloof ik niet, maar denk dat wennen en goed voorbereiden het belangrijkste is. En voor het ene paard werkt het ene beter en voor het andere het andere. Zo is ook niet elk bit geschikt voor elk paard. Elk paard heeft een andere mond. En elke ruiter heeft een andere hand.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:46

Ik vind het altijd zo dubieus... Er wordt dan geroepen: Als een paard echt gaat, gaat ie toch wel, ongeacht wat erin/eraan hangt. Dat klopt ook wel, maar hoeveel paarden gaan er écht?
Een paard wat niet écht op hol is, maar zich de tandjes schrikt (bijv) kan je dmv van een scherpe(re) inwerking weer met 4 voeten op aarde krijgen (en zn koppie ook ;) ) en daarmee dus voorkomen dat ie écht op hol is.
Pijn? ja, maarja, als je daarmee een ongeluk kunt voorkomen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:50

Als je een bomproef paardje hebt...
Waarom niet? :)