Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anoeska schreef:Wat me een beetje tegenstaat is dat Parelli of grondwerk (of iets anders) soms als een soort van Haarlemer olie voor elk probleem als de oplossing wordt genoemd. Terwijl ik denk dat je niet naar een DVD van parelli, maar naar je paard moet kijken. Wat doet 'ie en waarom, en welke reactie van jou geeft het gewenste resultaat. Maar ik geloof best dat bv Parelli daar een hele waardevolle aanvulling op kan zijn.
NouJaDan schreef:Het gevaar van één stroming te volgen ligt altijd op de loer. Het nadeel van een stroming van als Parelli is dat mensen zich er helemaal in vast bijten en voor niets anders meer open staan. Bovendien zo'n openbaring is het nu ook weer niet. The 7 games wordt door ieder zichzelf respecterend paardenman/vrouw toch al toegepast zij het in een iets andere vorm. Nu hangt er alleen maar een naampje aan.
Ik denk dat mensen zich minder in exacte methodes moeten verdiepen en eens wat meer tijd in hun paard moeten steken. Kijken, luisteren, voelen observeren, doen en uit proberen. Vele wegen leiden naar Rome. Zoekt de manier die het beste bij jou en je paard past. Welke naampje er aan kleeft is niet belangrijk. Wel het doel: een prettige en eerlijke samenwerking!
Maar veel mensen zijn als paarden, zij hebben een leider nodig!
Pentax schreef:Ik geloof niet dat er gen methode bestaat die voor elk paard geweldig kan werken, wat parelli je wel een beetje probeert te laten geloven.
Zo denk ik ook dat je parelli niet te letterlijk moet nemen, en dingen moet gebruiken waar je wat mee kan in jouw combinatie.
Zelfs parelli zelf kan met zijn parelli niet elk paard handelen. (nee ik wil hem niet bashen, maar om even nuchter te blijven).
Ik ben zelf wel bezig met parelli, hij geeft mooie inzichten en zo kwam ik er achter dat mijn paard bijvoorbeeld de friendlygame lastig vond, terwijl ik verwacht had dat hij dat prima zou begrijpen.
Terwijl hij de drivinggame, waarbij ik meer lastigheid had verwacht, al meteen begreep.
Ik vind het echter geen methode die je als enige moet gaan gebruiken en alle andere maar moet gaan afzweren, maar voor nieuwe inzichten en ervaringen is het makkelijke leerstof.
NouJaDan schreef:Heb eens een ervaren Parelli mens aan een voormalige paard van mij zien vragen of ze op mocht stappen. Zegt ie nee volgens haar, en stapt ze niet op. Ja kom op zeg, voet in de beugel en gaan!! En maar niet snappen waarom de hengst zo vervelend wordt terwijl hij al 10 jaar schaapmak was. Kon ik em weer ophalen want hij werd gevaarlijk....Pfff....Een paard wil duidelijkheid! Geen vage toestanden, daar kunnen ze niets mee en worden ze stront vervelend van. Wees consequent, iedere dag weer, dan krijg je makkelijke en eerlijke paarden. Werkt voor kinderen trouwens exact hetzelfde....
Fellor schreef:NouJaDan schreef:Heb eens een ervaren Parelli mens aan een voormalige paard van mij zien vragen of ze op mocht stappen. Zegt ie nee volgens haar, en stapt ze niet op. Ja kom op zeg, voet in de beugel en gaan!! En maar niet snappen waarom de hengst zo vervelend wordt terwijl hij al 10 jaar schaapmak was. Kon ik em weer ophalen want hij werd gevaarlijk....Pfff....Een paard wil duidelijkheid! Geen vage toestanden, daar kunnen ze niets mee en worden ze stront vervelend van. Wees consequent, iedere dag weer, dan krijg je makkelijke en eerlijke paarden. Werkt voor kinderen trouwens exact hetzelfde....
Dan heb je of de verkeerde parelli persoon gehad of je hebt het verkeerd geïnterpreteerd (let weer op, niet iedereen die parelli doet is een representatief voorbeeld, net als bij dressuurruiters). Het hele idee achter parelli is juist o.a. dat je paard op ales JA gaat zeggen. Alleen is het soms zo dat waar jij op zou stapen het verstandiger is om een van de voorliggende puzzelstukjes op te lossen zodat je die hele NEE niet meer krijgt. Aan de ne kant is parelli te soft en aan de andere kant te grof en te robot. Af en toe snap ik het oprecht niet meer. Waar parelli naar streeft is dat paarden gewoon erg gehoorzaam en ontspannen worden maar ook nog zelf een stukje extra inzet tonen. En wat si er fijner dan dat? En dat betekend inderdaad dat je soms dingen zal moeten schrappen die je zelf wou maar die nog niet passend waren.
IEDERE methode zal wel iets hebben wat voors en tegens heeft, maar ik snap niet zo goed waarom mensen die niet persé voor parelli zijn niet gewoon kunnen dneken van goh; die mensen bereiken wat met hun paard, het is niks dat het paard schaadt en ik kan er niet omheen dat het effectief kan zijn. Of je er nou voor of tegen bent, mensen zijn altijd zo fel anti-parelli als ze er zelf niet direct iets mee hebben. Naar mijn idee veel sterker dan bij bijv. dressuur of voest of wat dan ook.