[AR] Dora voor het eerst aangespannen @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 20:15

Chestnut89 schreef:
Lord_Ik schreef:
Verder is ze ook rondslingerend draad op 'r weide gewend, aangezien ze weleens door een stroomloos draadje is gerend en zo de hele boel mee trok en ze heeft op den duur wel geleerd dat rustig blijven staan en het dan nog eens bekijken slimmer is, ook al is dit niet echt iets om trots op te zijn, in dit geval zou het wel van voordeel zijn. Dit zou in mijn ogen dan weer elk bespannen paard moeten kennen, weleenswaar op een andere manier aangeleerd en ik ken weinig mensen die het hun paarden wel degelijk leren.

Dat je dit soort dingen durft te schrijven... als dit in Nederland gebeurt heb je meteen de dierenbescherming bij je staan en niet onterecht.

Nu snap ik je bokt-naam ook. Je trekt je van niets of niemand wat aan. Maar je moet niet denken dat jij de kennis in pacht hebt. Ik heb normaal respect voor mensen die achter hun eigen ideeën blijven staan, maar hoe jij daarmee omgaat... Dapper dat je elke keer nog durft te reageren, ik zou me schamen.

De weide is niet mijn verantwoordelijkheid ;) maar ook op mijn weide vliegen mijn paarden al eens vol gas de draad door (niet zozeer de buitenkant, die is er gelukkig op voorzien, maar de omheining tussen de weiden in, die enkel uit stroomdraad en palen bestaat) en hoewel er ik weet niet wat allemaal kan gebeuren en het zeker niet de bedoeling is, ze leren er wel van :). Met het trainen bedoel ik wel degelijk iemand die door iemand zen peerd laat vasthouden en ondertussen hier en daar een longe tussen zen peerd zen benen steekt, op een veilige plaats gaat staan en dan druk op z'n longe zet en die pas lost op het moment dat zen paard rustig blijft staan of zen paard compleet flipt om vervolgens opnieuw te beginnen.
Ik zeg niet dat ik alwetend ben ;)

sasika

Re: Dora voor het eerst aangespannen @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:21

waarom wil je niks aannemen van de wel ervaren menners?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:24

Pfoe eigenwijs zijn kan je wel eens duur komen te staan als je zo door gaat met de 'mensport' (nouja mennen kun je deze foto's niet echt noemen). Wil je dan zo graag de sloot in, een kindje omver rijden en andere ongelukken veroorzaken?
Je bent echt levensgevaarlijk bezig, en het is echt zonde dat je niets wilt aannemen van ervaren mensen.

Bah, hier houdt ik echt niet van. :r

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:26

aan deze reactie's niks toe te voegen,
als ze al zo goed bestuurdbaar is waarom doe je dit uberhaubt nog ?
Zo jammer als mensen denken dat een zweep alleen maar is om aan te sporen.
en als je paardje zo bestuurbaar is laat hem dan iets trekken.
leert hij tenminste ook nog iets.
Het moet zeker eerst fout gaan voor dat je snapt dat dit onverantwoord is..
als je je pony iets leert. doe het dan meteen goed..
ik zou zeggen, neem menles en gebruik je vestand ...............

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:33

Goeidag, ik dacht voordat ik begon met de cursus koetsiersbewijs: Ach dat kan ikzelf ook wel.
Man wat kwam ik bedrogen uit :=

Ik leer wel degelijk wat, enig idee hoe gevaarlijk de weg wel niet kan zijn?
Ja ik rijd ook al jaren te paard door de bebouwde kom, maar mennend is iets heel anders.

Ik...

weet je wat ik heb er verder geen woorden voor. Ik vind dit alleen maar in en intriest voor het paardje. En op een dag waarschijnlijk ook voor je ouders

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:36

sasika schreef:
waarom wil je niks aannemen van de wel ervaren menners?

Ik heb precies dezelfe vraag, al het hele topic lang :=

IndianLady: En waarschijnlijk op een dag ook voor de eigenaar van het paard zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:37

Eigenaar geeft er geen reet om volgens mij, kijk voor de grap maar even in het andere topic waar het paard z'n teugels kapottrapt tijdens het rijden. Knettergek zijn ze daar.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:44

O tuig niet fatsoenlijk aandoen is daar al jaren een hype zie ik.
Geef mijn portie verder maar aan Fikkie, aan dergelijke types helpt het geven van nuttige tips niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:45

Laatst bijgewerkt door Onali op 16-05-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:47

Onder welke steen ben jij vandaan gekomen TS? al jou topics slaan echt werkelijkwaar nergens op! Gaat toch is verantwoordlijk worden meid! zo kom je echt niet veder!

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:07

misschien kan hier een slotje op ofzo?
volgens mij is het puur haar bedoeling om mensen op de kast te jagen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:21

Lord_Ik schreef:
Ik heb geen idee voor welke types sulky je al dan niet strengen nodig hebt, maar voor deze in elk geval niet, er is eenvoudigweg geen plaats voorzien om ze vast te maken.

Dat iets niet op een wagen zit of toevallig bij deze wagen niet zo is, wil niet zeggen dat het dan ook maar niet nódig is. Er worden zat zelf in elkaar gedraaide hopen schroot op MP verkocht alszijnde 'marathonwagen', waarbij er meer fout dan goed zit, bijv. dus geen zweng, zoals in dit geval. Wil toch niet direct zeggen dat dat ook niet nodig is??

Het is een feit dat paarden altijd vluchtdieren blijven, maar dat blijven ze hoe dan ook, ook als je wel het juiste tuig gebruikt, de sulky hangt vast, er hangen geen bengelende stukken aan op 'r borsttuig na, waar ze niet in verstrikt kan raken en of ze nu zo of met een ander tuig alleen aan de kletter gaat ... op de weide kan ze in elk geval geen andere weggebruikers verongelukken.

Als een paard niet correct is ingespannen, is de kans op ongelukken alleen maar groter áls hij dus wel aan de kletter gaat. Bovendien was dit vooral bedoeld omdat jij zónder zweep al lange-lijnend áchter de sulky loopt, zonder iemand op de sulky. Pony hoeft maar ineens een kick te geven en voorwaarts te springen, en de leidsels worden uit je handen getrokken. Hoe verder jij achter de pony staat, hoe minder tegendruk je daar aan kan geven. Geloof me dat ís gewoon zo. Als je voor de eerste keer inspant ga je zelf op de bok zitten, en laat je een begeleider naast/voor het paard lopen met een extra touwtje. Ik zie hier niemand behalve jou, er zit niemand op de sulky én je loopt er meters achter.

Er valt hier verder ook niet over te twisten of over te discussieren; dit zijn, helaas voor jou, feiten, geen meningen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:25

Lord_Ik schreef:
Ik vraag mij eigenlijk af waarom een zweep bij mennen als zo noodzakelijk wordt gezien? Als ik men met de vierwieler is zo goed als het enige wat die zweep doet in de bomen blijven hangen :P en als ik meerij zie ik vanalles, maar echt niets noodzakelijks (tenzij je de vliegen van de kont van je paard verwijderen noodzakelijk noemt :P) voor het meeste gebruik ik eenvoudigweg mijn teugels.

Wat betreft de zweep; mennen zonder zweep is wel het méest domme wat je kan doen, dat is pas echt vragen om ongelukken. Je geeft niet eens aan dat je pony 'bang' is voor de zweep (dat zou prima kunnen, niets mis mee, maar dan zal het beest éerst aan de zweep moeten wennen, alvorens je haar voor de wagen gaat beleren), je vind het blijkbaar te veel 'gedoe' en ziet er geen functie in....

Je zweep is een zéér belangrijke hulp, naast je stem en leidsels. Verder heb je nl. niets! In vergelijking met het rijden ohz. mis je al wat hulpen (been, zit, etc.) en als je bij het mennen de zweep dan ook nog eens wegneemt, houdt je echt bijna niets meer over. En wat dacht je van die meters leidsel en afstand die er tussen jou en het paard zit?

De zweep heeft zo ontzettend veel functies dat je gewoon niet zonder kan, en hij dient echt niet alleen maar voor het voorwaarts te laten gaan:
Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts
- Correctie
- Beloning
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz.
- Aanwijsstok
- Begrenzer
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc.
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer).
.... en ga zo nog maar even door. :)

't staat al in diverse topics genoemd, maar een zweep is dus onmisbaar bij het mennen. Ik ga nooit zonder zweep op pad en zou dat zelfs niet durven. Waarom niet?
Mijn zweep heeft mij al uit zoveel benarde positie's gered, toen mijn pony werd aangevallen door bijtende honden, kon ik de honden wegjagen door een ferme mep met de zweep. Andere honden die naar de pony toe willen kun je 'afschrikken' met de zweep door een keer op de grond te tikken.

Nog belangrijker; wat doe je op het moment dat je ergens op de weg rijdt, en je pony schrikt van iets? Je hebt je stem en je leidsels. Met je stem kun je gerust stellen, je kan aan de leidsels gaan trekken, maar als een pony van rechts in de berm iets schrikt en dus plots naar links springt, kun je wel naar rechts trekken met de leidsels maar dit heeft geen effect en werkt soms zelfs averechts. Op je stem kun je je pony niet laten 'buigen'. Heb je de zweep op dat moment (!) in je hand, dan begrens de pony op links en je kan dan zelfs een tikje geven bij de schouder zodat je de pony weer naar je rechterhand drijft. Desnoods geef je een ferme tik op links zodat hij weer naar rechts springt.
.... Stel je voor dat dit alles gebeurd terwijl er net een auto/fietser naast je rijdt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.......

Dit kun je gewoon onmogelijk zonder zweep. De ruiter ohz. doet dit allemaal met het been, maar als menner hebben wij dat niet dús dienen wij de zweep hiervoor te gebruiken.

Op het moment dat je geen zweep meeneemt, achterin hebt liggen of in de zweepkoker en er gebeurd iets, ben je altijd 2e en kun je niets. Heb je de zweep in je hand, dan kun je veel ongelukken voorkomen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:29

Lord_Ik schreef:
Of een paard in de koets ligt of voor een koets staat is een kwestie van taalgebruik ;) kan goed zijn dat ze dat bij jullie niet zeggen, maar dat wil nog niet zeggen dat de rest van de wereld dat niet mag zeggen en ik geloof niet dat iemand problemen kan hebben met verstaan wat ik bedoel.
Ik ben nog nooit iets tegengekomen dat ik op stem en leidsels niet kon corrigeren nee. Ik rij overigens enkel buiten, geen dressuur of marathon, waar ik wel degelijk situaties voor kan bedenken waar een zweep goed van pas kan komen. Op het moment dat ik een tikje met m'n teugel op mijn peerd zen kont geef laat ik eerst men teugel vieren, waardoor ze wel degelijk géén ruk in 'r mond krijgt. Verder men ik niet met monsters, dat kan ik, zweep of geen zweep, niet en alle bovenstaande dingen kom ik gewoon niet tegen omdat ik de problemen tegen de tijd dat het gevaarlijk wordt al lang gecorrigeerd heb aangezien de braverds waarmee ik men niet zo'n explosieve reacties geven. (waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet schrikken, enkel dat ze niet binnen de twee seconden 5 meter schuin achteruit zijn gedonderd, of 3 meter opzij springen bij een krekel)
Ik zeg dus niet dat ik geen situaties kan bedenken waarbij een zweep nodig kan zijn, maar zeggen dat je een zweep MOET hebben om te kunnen mennen klinkt bij mij hetzelfde als zeggen dat je met een zweep of sporen moet rijden .

Verder zie ik ook niet in waarom ze zo wel in de sulky verstrikt zou kunnen raken, maar met een ander tuig niet. Hij hangt ter hoogte van 'r schoft dan wel te laag, maar ter hoogte van 'r achterbenen maakt't al zo goed als geen verschil meer...

8)7 |o _-:( :n
Meisje, je hebt duidelijk compleet totaal géen idee waar je het over hebt.
Ga áub per direct een mencursus volgen en laat je voorlichten, met name over de gevaren van het mennen.

Dit soort mensen die zich op de weg begeven met hun aanspanning, tussen al het andere verkeer, zou verboden moeten worden. Ben blij dat je zo ver weg woont; er rijden al zoveel gekken op de weg die onverantwoord gedrag vertonen.......

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:30

Wal_1 schreef:
aan deze reactie's niks toe te voegen,
als ze al zo goed bestuurdbaar is waarom doe je dit uberhaubt nog ?
Zo jammer als mensen denken dat een zweep alleen maar is om aan te sporen.
en als je paardje zo bestuurbaar is laat hem dan iets trekken.
leert hij tenminste ook nog iets.
Het moet zeker eerst fout gaan voor dat je snapt dat dit onverantwoord is..
als je je pony iets leert. doe het dan meteen goed..
ik zou zeggen, neem menles en gebruik je vestand ...............

Om te weten dat ze goed bestuurbaar is moet je dat ook wel testen :+ ze kende al een beetje van onder zadel, maar zonder iemand op 'r rug heeft ze 't tot nu toe 2x gedaan en 2x goed. Ik test liever iets langer of het goed blijft gaan dan dat ik er achteraf achter moet komen dat het er toch niet zo goed in zit als ik dacht. Ze heeft dus wel degelijk ook getrokken ;) de sulky was om haar aan zoveel mogelijk verschillende dingen te laten wennen, dus naast een autoband, rammelend spul en een autoband + mensen die daar nog eens aan gingen tegentrekken ook de sulky.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:35

Nog één vraag voor je: Weten je ouders dat je op een manier met paarden omgaat die geen verstandig, weldenkend mens zou doen? Die zelfs een léék met paarden niet zou doen? Weten je ouders dat jij elke keer dat je naar de paarden gaat je leven in de waagschaal stelt, enkel omdat je eigenwijs, koppig en een betweter bent? Zo nee, dan zou ik wel graag hun telefoonnummer willen. Dat scheelt het ziekenhuis of de politie namelijk een keer bij je ouders aanbellen om te vertellen dat je ernstig gewond of overleden bent. Paardensport staat hoog in de ongevalsstatistieken, en de verwondingen die bij paarden ontstaan zijn vaak veel ernstiger dan bij andere sporten. En dat is dan al, als men alle voorzorgsmaatregelen neemt om ongevallen te voorkomen en de gevolgen in te perken. Laat staan zoals jij het beoefend. je vraagt niet om ongelukken, je smeekt erom.

En net als met de gebroken teugel, jij denkt dat het principe goed is, en desondanks ging het fout..... maar zelfs dat wil je niet horen. Misschien dat je ouders er wel oren naar hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:40

Ik weet het :)*

Jij hebt de wijsheid in pacht en weet het állemaal véuuuul beter dan ál die zéer ervaren menners hier op bokt; heel de wereld doet het allemaal fout, jij bent de enige die het wél goed doet, en bij jou gebeurd er ook nóooit iets.

Alsjeblieft zeg wordt wakker, haal die kop uit 't zand en die plank voor je kop weg, denk aan het welzijn en de veiligheid van jou pony, jezelf én al het andere verkeer en neem nou eens wat aan van andere mensen die het toch écht wel beter weten dan jij!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:43

JoyCiej007 schreef:
Lord_Ik schreef:
Ik vraag mij eigenlijk af waarom een zweep bij mennen als zo noodzakelijk wordt gezien? Als ik men met de vierwieler is zo goed als het enige wat die zweep doet in de bomen blijven hangen :P en als ik meerij zie ik vanalles, maar echt niets noodzakelijks (tenzij je de vliegen van de kont van je paard verwijderen noodzakelijk noemt :P) voor het meeste gebruik ik eenvoudigweg mijn teugels.

Wat betreft de zweep; mennen zonder zweep is wel het méest domme wat je kan doen, dat is pas echt vragen om ongelukken. Je geeft niet eens aan dat je pony 'bang' is voor de zweep (dat zou prima kunnen, niets mis mee, maar dan zal het beest éerst aan de zweep moeten wennen, alvorens je haar voor de wagen gaat beleren), je vind het blijkbaar te veel 'gedoe' en ziet er geen functie in....

Je zweep is een zéér belangrijke hulp, naast je stem en leidsels. Verder heb je nl. niets! In vergelijking met het rijden ohz. mis je al wat hulpen (been, zit, etc.) en als je bij het mennen de zweep dan ook nog eens wegneemt, houdt je echt bijna niets meer over. En wat dacht je van die meters leidsel en afstand die er tussen jou en het paard zit?

De zweep heeft zo ontzettend veel functies dat je gewoon niet zonder kan, en hij dient echt niet alleen maar voor het voorwaarts te laten gaan:
Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts
- Correctie
- Beloning
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz.
- Aanwijsstok
- Begrenzer
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc.
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer).
.... en ga zo nog maar even door. :)

't staat al in diverse topics genoemd, maar een zweep is dus onmisbaar bij het mennen. Ik ga nooit zonder zweep op pad en zou dat zelfs niet durven. Waarom niet?
Mijn zweep heeft mij al uit zoveel benarde positie's gered, toen mijn pony werd aangevallen door bijtende honden, kon ik de honden wegjagen door een ferme mep met de zweep. Andere honden die naar de pony toe willen kun je 'afschrikken' met de zweep door een keer op de grond te tikken.

Nog belangrijker; wat doe je op het moment dat je ergens op de weg rijdt, en je pony schrikt van iets? Je hebt je stem en je leidsels. Met je stem kun je gerust stellen, je kan aan de leidsels gaan trekken, maar als een pony van rechts in de berm iets schrikt en dus plots naar links springt, kun je wel naar rechts trekken met de leidsels maar dit heeft geen effect en werkt soms zelfs averechts. Op je stem kun je je pony niet laten 'buigen'. Heb je de zweep op dat moment (!) in je hand, dan begrens de pony op links en je kan dan zelfs een tikje geven bij de schouder zodat je de pony weer naar je rechterhand drijft. Desnoods geef je een ferme tik op links zodat hij weer naar rechts springt.
.... Stel je voor dat dit alles gebeurd terwijl er net een auto/fietser naast je rijdt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.......

Dit kun je gewoon onmogelijk zonder zweep. De ruiter ohz. doet dit allemaal met het been, maar als menner hebben wij dat niet dús dienen wij de zweep hiervoor te gebruiken.

Op het moment dat je geen zweep meeneemt, achterin hebt liggen of in de zweepkoker en er gebeurd iets, ben je altijd 2e en kun je niets. Heb je de zweep in je hand, dan kun je veel ongelukken voorkomen.

Dankje voor de duidelijke uitleg;
dat een zweep op de openbare weg weleens noodzakelijk kan zijn om snel te kunnen reageren kan ik uit jouw uitleg wel goed begrijpen. Ik heb overigens ook altijd al een zweep bij gehad op de openbare weg, ben nog nooit zo'n situatie tegen gekomen, maar zoals jij het beschrijft kan ik me daar wel in vinden (ook voor het richting aanwijzen en de 'bijtende honden' natuurlijk).
Op het moment komt ze daarintegen niet van de weide af, dus maken die paar meters afwijken niet meteen veel uit. De zweep kent ze overigens wel, zoals ik al zei van bij het longeren en ze komt dus echt niet uit de lucht gevallen als ik met een zweep aan kom zetten :P.
Ze kan de teugels verder niet zo snel uit mijn handen trekken want ik heb nog enkele meters over in beide handen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:46

@JoyCiej007: zie haar reactie op mijn cq jouw stuk, zegt wel genoeg..........
Als zij denk om met lichaamstaal haar paard te kunnen corrigeren (als je op de bokt zit), ongeacht of deze in een bak loopt of weiland, want op de weg komt ze niet (volgens haar eigen zeggen), tja wat moet je dan nog er over zeggen............
Ik heb geprobeerd het e.e.a. uit te leggen, vriendelijk, maar kennelijk wil ze het niet aannemen, jammer, gemiste kans!

Iedere menner heeft nog leidsel over, maar als ze het uit je hand trekt, ben je altijd te laat om goed te kunnen corrigeren.
Met mennen moet je vooruitzien.

En ja, die paar meters uitwijken maken wel uit, want daaruit blijkt dat ze niet voldoende stuurrichtig is en dat je niet voldoende kunt corrigeren om dat nu net tegen te gaan (b.v. zweep), hoe het e.e.a. zit heb je al uitgelegd.
Je pony is er nog niet aan toe om verder te gaan dan waarschijnlijk slepen.
Laatst bijgewerkt door josie op 16-05-10 21:51, in het totaal 3 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:47

Zonder menzweep niet mennen; klaar, simpel, punt uit.
Ik men al jaren, áltijd tussen het verkeer. En ja, ook mijn pony is 100% bomproof. Je wil echt niet weten hoevaak mijn menzweep mij en de pony (én de andere weggebruikers) heeft bevrijd uit een gevaarlijke situatie, of zelfs een dergelijke situatie heeft voorkomen.
Denk dat je dan niet in tientallen keren moet denken, maar in honderden, wellicht zelfs meer.
Echt; een menzweep móet je gewoon ín je hand hebben.

Daarom snap ik jou standpunt (eigenlijk alles) gewoon totaal niet; wát is er nu mis mee, en wat is er nu moeilijk en bezwaarlijk aan om de menzweep gewoon in de hand te houden? Kleine moeite toch???? En als je ziet wat voor verschil het maakt???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:53

Lord_Ik schreef:
Ze kan de teugels verder niet zo snel uit mijn handen trekken want ik heb nog enkele meters over in beide handen.

Spijt me zeer maar óok dat is gewoonweg bullsh*t! Het gaat om de krácht die een pony kan zetten en die jij kan zetten/ er tegen in kan brengen. Hoe verder de pony van je weg staat, hoe makkelijker hij je mee kan trekken en de leidsels uit je handen kan trekken.
Geloof mij; al heb je kilometers leidsel in handen, de kracht die er op die leidsels komt (plotsklaps in 1 keer dus) kun jij écht niet opvangen, vaak kun je niet eens vasthouden en jezelf mee laten sleuren, maar worden ze écht uit je handen getrokken.

Wil je niet geloven?
Het is me weleens overkomen met longeren; paard schrikt ergens van, gaat recht voor je uit lopen rennen en dan ineens met zo'n kracht dat het longeertouw (met nog meters over!) gewoonweg uit je handen getrokken wordt. En daar kun je niets aan doen.

Heb enkele jaren geleden zeer heftig ongeluk gehad met de pony voor de wagen; lamoen schoot los v/d wagen en knalde bij de pony op haar hielen en hakken. Gevolg? Pony schrok zich letterlijk een ongeluk, zetten het op een rennen, lós v/d wagen dus. Ik zat ondertussen op de bok met de leidsels (en nog meters over!) en de menzweep in m'n handen, het ging zo plotseling en met zo'n kracht, dat ik niet eens de tijd en de kracht had om de leidsels nog maar een seconde langer vast te houden; die werden met een ruk uit m'n handen getrokken, en weg was de pony.......

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:48

Verschrikkelijk om te zien maar vooral om te lezen.
Maar goed ga zo lekker verder zou ik zeggen.
Wat een onverantwoordelijke mensen zijn er toch.
Wel erg zonde dat je zo onvoorzichtig omgaat met dieren. En hoop dat je snel eens een keer een deksel op je neus krijgt. En dat de schade dan beperkt blijft.

Moet zeggen dat ik ook nooit echt het nut inzag van een menzweep ding ligt alleen maar onhandig in je handen maar(dat is inmiddels bijgesteld) met een cursus mennen leer je toch heel veel nuttige dingen.
Maakt je nog geen expert maar je leert zeker wel. En jij moet nog heel veel leren zeker als het om mennen gaat. Jammer dat je dat zelf niet wil zien.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:49

JoyCiej007 schreef:
Lord_Ik schreef:

Spijt me zeer maar óok dat is gewoonweg bullsh*t! Het gaat om de krácht die een pony kan zetten en die jij kan zetten/ er tegen in kan brengen. Hoe verder de pony van je weg staat, hoe makkelijker hij je mee kan trekken en de leidsels uit je handen kan trekken.
Geloof mij; al heb je kilometers leidsel in handen, de kracht die er op die leidsels komt (plotsklaps in 1 keer dus) kun jij écht niet opvangen, vaak kun je niet eens vasthouden en jezelf mee laten sleuren, maar worden ze écht uit je handen getrokken.

Wil je niet geloven?
Het is me weleens overkomen met longeren; paard schrikt ergens van, gaat recht voor je uit lopen rennen en dan ineens met zo'n kracht dat het longeertouw (met nog meters over!) gewoonweg uit je handen getrokken wordt. En daar kun je niets aan doen.

Heb enkele jaren geleden zeer heftig ongeluk gehad met de pony voor de wagen; lamoen schoot los v/d wagen en knalde bij de pony op haar hielen en hakken. Gevolg? Pony schrok zich letterlijk een ongeluk, zetten het op een rennen, lós v/d wagen dus. Ik zat ondertussen op de bok met de leidsels (en nog meters over!) en de menzweep in m'n handen, het ging zo plotseling en met zo'n kracht, dat ik niet eens de tijd en de kracht had om de leidsels nog maar een seconde langer vast te houden; die werden met een ruk uit m'n handen getrokken, en weg was de pony.......

Ja tuurlijk, als het echt grote paniek is gaat ze ze inderdaad uit mijn handen trekken, maar dan hou ik haar hoe dan ook niet als je het mij vraagt? Op deze sulky gaan zitten is zo te horen zelfs met het juiste tuig niet aan te raden.

@Monica: ik zeg zeker niet dat ik niets te leren heb hoor, ik ben ooit al wel van plan geweest om een mencursus te volgen, maar voor de keren dat ik men ... ik zal ook zeker niet de eerste zijn om met haar op straat te gaan rijden, op de weide al wat je wil, maar op straat blijven wij weg tot 'van hogerhand' dwz wel degelijk een ervaren menner heeft gezegd dat ze doodbraaf is, nergens naar kijkt en een luis met haar kan mennen (en ja ik ben van plan mee te rijden op 'r koets tot dan) en dan moet de ervaring die ik heb van de ervaren dieren waar ik mee gemend heb en met haar op de wei maar genoeg zijn om af en toe eens rond te toeren door rustige baantjes die ik van puntje tot staartje ken. Het kan verder goed zijn dat ik uiteindelijk toch nog ergens een mencursus meepik hoor, afhankelijk van de tijd en het geld ...
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 16-05-10 23:01, in het totaal 3 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:53

nou dáarom dus! omdat je haar dus in dat geval niet kan houden! en dát is de reden waarom het verschrikkelijk dom en onverantwoord is om een paard in te spannen zónder persoon op de bok en er zelf ook nog eens achter of naast te gaan lopen!

Vanaf de grond heb je niets te vertellen, en al hélemaal niet als je er nog eens meters achteraan komt aankakken! En dit is wederom een feit.