zelf meelopen met longeren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:39

Sabinee_ schreef:
Hier nog een die mee loopt :))
Maar ik longeer door heel de bak, dus rechte stukken, ac lijn, kleine volte. Dus dan kan ik moeilijk stil blijven staan op een plek. En het is ook nog eens goed voor mezelf :Y)

Het zelfde geld voor mij! Maar ook omdat we niet op 1 plek stil mogen blijven staan ivp dat je dan longeer cirkels in de bak krijg.(longeren moet in de rijbak of losgooi bak).

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:42

Ik loop ook mee, gewoon omdat ik dat geleerd heb zo en 't klinkt zo logisch :+
O.a. idd om het paard als het nodig is wat actiever te maken en figuren te longeren.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:59

Ik heb laatst longeerles gehad van een paardenfysiotherapeute. ook zij is een aanhanger van lichaamstaal manier(meelopen en drijvend achter je paard blijven).
Meelopen deed ik altijd al een beetje, maar mijn shouders naar het paard gericht houden en achter haar blijven was wel errug lastig.
Ze ging zelfs zo ver dat ik mee moest rennen als het paard ongewenst terug in tempo viel in draf, en in galop dus ook af en toe mee huppelen. Voelde ik me even stom zeg...
Ook merkte ik dat ik (zoals heel veel mensen) veel te veel stemhulpen achter elkaar geef. "In draf, komop doorlopen, hee ik zei DRAAAf, je hebt me wel gehoord, goed zo, heel braaf, braaave merrie." Fysiotherapeute merkte droog op dat het paard allang afgehaakt was halverwege het verhaal.
Ik moet er nu op letten 1 duidelijk commando te geven en haar even de tijd gunnen om dit uit te voeren. Ze heeft het heus wel gehoord de eerste keer en als ze niet luistert moet dat ook consequenties hebben.
Aan het einde van het lesje had ik al een veel actiever paard, dus voor mij heeft het zeker geholpen.
Toch weer wat geleerd na 16 jaar paarden ervaring...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:14

@ Cerilene: dat heb ik zelf ook pas geleerd. Mijn men-instructeur zei me overlaatst: "je moet niet zoveel praten tegen je paard, 1 commando geven voor stap, draf, galop, versnellen,... dus niet de hele tijd: "In draf... goed zo! ... wel blijven doordraven hé ... flinke jongen! ..."
Ik mag van hem zelfs niet "goed zo" zeggen. Volgens hem is het al een beloning door te zwijgen, dat het mijn pony alleen maar zou verwarren als ik "goed zo" zou zeggen.

Ik heb gemerkt dat ik dat tijdens het longeren ook erg doe, veeeel te veel praten :D Nu heb ik ondervonden dat het véél efficiënter is door gewoon "draf" te zeggen en met lichaamstaal te spreken, pony blijft doordraven en ik praat niet :o (alleen als hij ongevraagd vertraagt, versnelt, stopt,...)
Je hebt groot gelijk, paardje wordt er veel actiever van, ik vond het zelf ongelofelijk wat die kleine dingetjes kunnen doen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:26

Zwijgen dus... ja dat probeer ik ook steeds meer te doen. Al vind Jippe het vaak wel prettig als ik hem beloon voor iets moeilijks (bijv toen we begonnen met balkjes) en alks ik neit LET OP! zeg 2 passen voor een balkje, kijkt ie niet en struikelt ie :o

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:21

TolineS schreef:
Wat doe jij als jij je paard longeert?? Sta je stil en draai je op je plaats rondjes, of leg je net als mij ongemerkt 20 kilometer aan rondjes meelopen af?? Ik bedoel daarmee, ik kan absoluut niet op 1 plek blijven staan als ik mijn merrie longeer want dan wordt ik duizelig haha en dus wandel ik met dr mee in een kein rondje!!
Het is niet goed om rondjes te lopen, als je dat vaker doet ga je het jezelf aanleren en kun je dan niet meer blijven staan. Als je duizelig word probeer dan om niet alleen naar je paard te kijken. Kijk naar het hele plaatje, en niet alleen naar de benen of het hoofd.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:34

Je kan het beste stil blijven staan want dan loopt je paard één cirkel en anders gaat ie rechts en links!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 00:20

Ik geef wel 1 keer een commando, en daar doen ze het op (want wanneer ik m'n been aanleg ohz wil ik ook direct reactie en niet eerst 3 keer moeten schoppen). Af en toe krijgen ze wel een beloningswoordje toegeworpen. Ohz geef ik zo nu en dan ook een kriebel dus dat lijkt me wel zo logisch dat ik het bij het longeren ook doe. :D

Maren11 schreef:
Je kan het beste stil blijven staan want dan loopt je paard één cirkel en anders gaat ie rechts en links!

Nou nee hoor, dan vraag ik me af hoe jij dan mee zou lopen. :')

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 00:36

Ik ben ook een betrapte meeloper haha. Waarschijnlijk loop ik ook meer, dan het paard aan de longe. :9

Kisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:27

Ik loop ook mee. :+

Schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:29

Hier nog een die ook mee loopt. :D

Janine1990

Re: zelf meelopen met longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:31

Ik loop ook mee, op een wat kleinere volte :P
Sowieso ga ik niet telkens op de zelfde plaats blijven staan, de bak moet ook nog te rijden zijn nadien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:32

ik liep ook altijd een beetje mee, anders werd ik of te duizelig of vond de volte te klein. WANT mijn longe is maar 8m en als ik ze correct vatshoudt en blijf staan dan loopt mijn paard op een volte van 14-15m.
Daarna heb ik leren longeren bij iemand die ook de hele bak gebruikt en haar lichaamstaal, dus moet ik wel meelopen als ik rechte stukken wil, kleinere en grotere voltes.
Maar dit maakt wel dat longeren meer is dan je paard rondjes laten lopen en is goed voor d eigen conditie :D

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:37

ligt er aan welk paard ik longeer. ik probeer zo veel mogelijk op een plek te blijven staan. maar laatst longeerde ik m'n verzorgtinker. maar ik vroeg me toch wie wie nou eigenlijk aan het longeren was :?
vooral met de galop is hij heel moeilijk dus ik bleef maar rennen.
xx

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:08

Wat leuk om te lezen dat er zo veel verschillende meningen zijn over meelopen of meedraaien, praten tegen je paard enzovoort. Zelf loop ok ook wel kleine rondjes mee.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:14

Ik ben ook een meeloper. Maar het is niet zo dat ik ook gelongeerd wordt :+ Ik vind het niet makkelijk en fijn om op 1 plek te blijven staan, dan graaf ik mezelf in het zand met als die rondjes die ik maak :Y) En bij een paard met wat energie teveel, die gaat rennen in de galop, kan ik niet blijven staan op één plek hoor. Het ligt dus ook aan het paard wat je longeerd..

Wel leuk om de verschillende meningen van iedereen te lezen hier :j

Tomorrow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:29

Ik kan dat ook echt niet :P Maarja voglens mij kan het ook geen kwaad.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:30

ik blijf op 1 plek en draai niet eens mee... :P doe alles op stem, maar longeer dan ook maar een paar rondjes en dan de andere kant op... meer circling game dan echt longeren dus...

char_lew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:30

Het valt te zien hoe mijn paard is. Eerst blijf ik even staan en dan ga ik rustig zitten op de grond soms ook zonder longe. Als hij wat ambetant doen loop ik mee maar dat vindt hij meestal raar en let hij beter op. Als hij niet op mijn comando's luistert dan doe ik het eens voor en moet hij achter mij lopen, das ook wel grappig maar hij begrijpt het dan wel!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:46

Het verschilt per paard en ook nog eens per keer. Sommige paarden hebben meer ondersteuning nodig en anderen juist rust. Bij het eerste paard loop ik kleine rondjes mee en doe ik exact voor wat ik wil zien van het paard. Maar ook bij het paard waarbij ik blijf staan kan ik veel met mijn houding. Een hand iets omhoog, schouders naar achteren, rug bol, door knieën buigen, actiever voeten optillen etc. Meestal is het zo dat als een paard iets nieuws moet leren dat ik dan mee loop. Ook wissel ik het stilstaan af met lange zijdes mee lopen om even te strekken of juist op een rechte lijn te verzamelen. Als ik gewoon een ontspannen rondgaand paard wil dat hetzelfde tempo aanhoud dan hoef ik niet veel te doen en kan ik zelfs helemaal blijven staan en het touw achter mijn rug over pakken.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:54

Ik loop zelf ook mee. Ik loop eigenlijk zo dat de longeerlijn in mijn hand in een rechte lijn bij haar achterhand zit.
de longeerzweep heb ik meestal gewoon naast me op de grond (Meeslepend x])

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:08

ik longeer los...

ik loop mee maar in een bepaalde houding en tempo daar geef ik mee aan wat ze moet doen.

kleinere passen van mij is voor haar stap.
grotere passen is draf en aangaloperen is stampen met m'n voet.

verder heb ik alleen een halstertouw in m'n hand die achter haar is.
daarmee beweeg/schud t in m'n hand als ze sneller moet in de zelfde gang en als ze naar binnen valt "gooi" ik richting haar bv schouder of kont om dr weer op dr plek te sturen.

als ik voor haar uit loop en m'n schouders dan naar haar toe draai is dat t teken om van hand te veranderen.
t meelopen heeft bij ons dus een functie gekregen!

essie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:11

Ewan schreef:
hihihi, mijn paard trekt me de hele bak door. Is moeilijk hoor mooie rondjes lopen, trekken is veeeeeel leuker.... hihihihi hij kan het nog niet zo goed en moet het nog leren....

haha dat deed mijn shetlander ook :+
ik werd altijd van de ene kant naar de anderekant meegelsuert door hm |(

draakie hoe sterk shetlanders dan kunnen zijn he <3

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:12

Ook ik loop tijdens het longeren, stilstaan kan ik gewoon niet..
Op school moesten we altijd op dezelfde plaats blijven staan..

Maar ik vind het veel fijner om mee te lopen dan stil te blijven staan.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:16

Niekj_Jente schreef:
Ook ik loop tijdens het longeren, stilstaan kan ik gewoon niet..
Op school moesten we altijd op dezelfde plaats blijven staan..

Maar ik vind het veel fijner om mee te lopen dan stil te blijven staan.

Op wat voor school zit je dan? o.o