[AR] alleen buiten mennen, wie doet dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:39

Als ik altijd iemand mee zou moeten nemen zou ik veels te weinig kunnen mennen! :o
Met mijn jongste pony van 4,5 jaar en met het span ga ik zeker niet alleen op pad.

MisticRider

Re: alleen buiten mennen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:47

ik ga heel vaak lekker alleen
vind ik meestal fijner
even lekker alleen met mn me meissie
lekker mijn hoofd leeg maken en genieten van de natuur!
heerlijk vind ik dat, ook al is samen wel gezelliger
ik vind dat alleen prima kan, maar je moet wel je pony/paard goed baas moet kunnen dus ik zou niet gelijk alleen gaan

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:52

Met mijn eigen mini shetlander ga ik wel alleen. Dit gewoonweg omdat er nooit iemand met me mee kan of wil.. Met het tweespan waar ik mee rijd gaan we wel altijd met z'n 2en. Dit omdat er 2 pony's voor staan en je die niet beide in je eentje vast kan houden. Met tweespan ga ik nooit alleen, dat is gewoon veiliger. Met mn eigen pony vind ik het opzich nogwel kunnen. Rijd ook met een van de twee van het enkelspan sinds kort enkelspan maar daarmee gaan we ook met z'n 2en omdat dat nog niet zo vertrouwd is.

Saranyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:10

Ik ga altijd samen met iemand. Puur voor de veiligheid, mocht er iets gebeuren, of moet je omdraaien vanwege een omgevallen boom/ grote tak dan kan je als menner gewoon blijven zitten en kan je bijrijder afstappen en helpen.
Heb als zwangere nog heel lang ritjes gemaakt met de wagen maar nam dan zelfs een 3de persoon mee, ik zat dan achterop alleen maar te genieten, 1 persoon mende en stel dat er iets gebeurde kon de derde persoon helpen en ik me gewoon druk maken om mezelf.
(Ik heb wel een hele brave fjord die nog nooit echt iets verkeerds heeft gedaan voor de wagen maar toch vind ik bovenstaande de veiligste manier)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:53

Ik men 9 van de 10 alleen. Anders wordt het te zwaar voor men pony en anders kan ik bijna nooit gaan.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 00:13

Dat heb ik ook. Heb een mini shet. Hij kan opzich nog wel wat aan, heb nog een licht karretje maar een uur lang met 2 mensen erop is toch wel heel wat zwaarder dan met 1 persoon. Ik vind het er ook wel aan liggen hoe groot de pony of het paard is. Een mini shetlander is wel weer even wat anders dan een groot paard. Tuurlijk kan er met een mini shetlander ook wel wat gebeuren maar daarmee kun je je (meestal) toch nog wel aardig goed in je eentje redden. In ieder geval beter dan met een groot paard.

anhiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:54

Hier ook dus weleens op zn tijd alleen op pad!
Simpelweg omdat we de training van de paarden moeten combineren met werk,huishouden en kinderen.
Als er even een vrij uurtje tussenvalt,moet er getraind worden,want wie weet wat de avond brengt en hoe het weer is...!?
Dus ben ik of manlief alleen thuis,gaan die 2 toch voor de wagen,dan maar alleen.

anhiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:00

addy<3 schreef:
Tuurlijk kan er met een mini shetlander ook wel wat gebeuren maar daarmee kun je je (meestal) toch nog wel aardig goed in je eentje redden. In ieder geval beter dan met een groot paard.

Daar zal een kennis van ons het niet mee eens zijn,die met zijn shet aan de kletter ging,paardje schrok van een ligfiets die passeerde.
Nadat ze tot stilstand kwamen heeft het paardje een half jaar gerevalideerd (was in punten-hek terrecht gekomen) en kennis is net uit zn rolstoel en mag ook gaan revalideren.
En zeg alsjeblieft niet dat het normaal gesproken altijd beter gaat met een kleiner paard,want vergis je niet,het blijven vluchtdieren en de grootte van het paard(je) maakt het uiteindelijke leed er niet minder om,hoor!
Het is altijd opletten geblazen groot of klein!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:06

Ik ga echt nooit alleen mennen, rijden wel, maar mennen vind ik zo gevaarlijk alleen. Da's misschien omdat ik in wezen nog steeds meer ruiter dan menner ben, maar ik vind de afstand die je moet overbruggen voor je bij het hoofd van je paard bent erg groot. Het zou met Jauke best kunnen hoor, hij is braaf zat, maar je zal maar in een lastige situatie komen dat je van de bok moet, dan wil ik graag dat iemand anders hem even vast kan houden. Ik ben dus ook echt nog nooit alleen erop uitgetrokken.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:06

Amable schreef:
Ik ga echt nooit alleen mennen, rijden wel, maar mennen vind ik zo gevaarlijk alleen. Da's misschien omdat ik in wezen nog steeds meer ruiter dan menner ben, maar ik vind de afstand die je moet overbruggen voor je bij het hoofd van je paard bent erg groot.

Ik denk dat daar ook het grote verschil ligt tussen een shet of een groter paard. Tenminste voor mijn gevoel wel, ik zou met een groter paard denk ik ook niet alleen gaan. Maar Eli kan ik met een hand aan z'n hoofd met de andere hand helemaal uitspannen. En om van en op de wagen te stappen is het maar één stap. Dat scheelt nogal niet wat met een groter paard en dat zijn juist de 'gevaarlijke' momenten waar je je groom nodig zou hebben.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:34

Klopt, het is best een klim om op de bok te komen bijvoorbeeld, dat is echt via zo'n opstapje. In die positie maakt 1 stap van hem voor mij al een lastige situatie doordat het wiel bijvoorbeeld in de weg zit. Ik kan me voorstellen dat dat met een lagere kar makkelijker is. Maar ook het inspannen idd, Jauke staat altijd super stil, maar toch wil ik voor de zekerheid iemand bij zijn hoofd en ik kan niet en de strengen vast maken en zijn hoofd vast houden, die afstand is te ver.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:33

Ik men alleen met mijn shetlander, met mijn grotere pony zou ik dat niet aan durven.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:25

anhiza schreef:
addy<3 schreef:
Tuurlijk kan er met een mini shetlander ook wel wat gebeuren maar daarmee kun je je (meestal) toch nog wel aardig goed in je eentje redden. In ieder geval beter dan met een groot paard.

Daar zal een kennis van ons het niet mee eens zijn,die met zijn shet aan de kletter ging,paardje schrok van een ligfiets die passeerde.
Nadat ze tot stilstand kwamen heeft het paardje een half jaar gerevalideerd (was in punten-hek terrecht gekomen) en kennis is net uit zn rolstoel en mag ook gaan revalideren.
En zeg alsjeblieft niet dat het normaal gesproken altijd beter gaat met een kleiner paard,want vergis je niet,het blijven vluchtdieren en de grootte van het paard(je) maakt het uiteindelijke leed er niet minder om,hoor!
Het is altijd opletten geblazen groot of klein!

Ik zeg ook niet dat er met een kleine pony niks kan gebeuren. Tuurlijk weet ik dat daar ook heel wat mee kan gebeuren. En heb ook al veel van mensen gehoorde waarbij er heel wat gebeurd is met zo'n kleintje. Maar wat ik bedoel is meer van in je eentje kun je je beter met een kleine pony redden dan met een groot paard. Mocht je bijv. ergens onderin een sloot terecht komen of wat dan ook dan trek je zo'n kleintje er wel wat makkelijker uit dan zo'n groot paard.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:40

In de bak men ik altijd alleen. Inspannen doe ik ook alleen. Poownie staat dan gewoon los. Kwestie van oefenen en je paard kennen. Gister bij toeval een heel rondje polder gereden, alleen. Geheel tegen mijn principes eigenlijk, maar t gebeurde zomaar :D

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:00

addy<3 schreef:
Maar wat ik bedoel is meer van in je eentje kun je je beter met een kleine pony redden dan met een groot paard. Mocht je bijv. ergens onderin een sloot terecht komen of wat dan ook dan trek je zo'n kleintje er wel wat makkelijker uit dan zo'n groot paard.

Ik begrijp de gedachte, maar denk eigenlijk dat die wel wat misleidend is.

Zelfs een kleine pony weegt toch al snel 200kg en dat trek je echt niet zomaar onder uit een sloot. En als zo'n kleine pony echt op hol slaat, dan houdt een mens dat echt niet tegen. Je wordt dan gewoon vol meegesleurd, net als met een groot paard.

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:04

Mijn pony is een ervaren men pony (14 jr) en ik ga NOOIT alleen weg met hem
Ik men de kar miss wel alleen maar dan rijden mijn stalgenoten met hun paarden er achteraan.
Neej mij niet gezien want een ongeluk zit in een klein hoekkie en paarden zijn toch vlucht dieren dus mochten ze een keer onverwachts verschieten ben je wel alleen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:19

Ik rij enkelspan bijna altijd alleen. Tweespan echter doe ik dat nooit!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:13

Wij kwamen laatst terug van les, 't was donker en ookal hebben we licht op de kar, het blijft tricky. Gelukkig hoeven we maar 300 meter over de weg, een niet al te brede dorpsstraat (wel 80 km). Toen kwam er een loei van een vrachtwagencombi ons tegemoet, natuurlijk veel te hard rijdend en er was zo onvoldoende ruimte en natuurlijk konden wij daar niet de berm in omdat er net een auto stond..
Bovendien zag de vrachtwagen ons waarschijnlijk niet omdat hij uit een flauwe bocht kwam.
Mijn man sprong toen van de wagen en ging met een extra lamp zwaaien zodat de vrachtwagen vaart ging minderen en de berm in ging. Mijn man is even naast Jody gaan lopen. Want er was absoluut niet meer de ruimte voor het minste schrikreactietje.
Gelukkig bleef Jody kalm en gebeurde er helemaal niets, maar zo'n situatie wil ik absoluut niet in mijn eentje meemaken! Vond het nu al eng.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:15

Pas buiten 2 span gemend, ging er een snelsluiting aan het borstje van 1 ponie los. Was ook superblij dat we met zijn tweeen waren!!!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:24

Ik ben van de zomer meegeweest met iemand die normaliter alleen ment. Een zeer ervaren menner, met een paard dat al langer, betrouwbaar voor de kar loopt.
Door duin en polder.
We raakten in een greppel door een schrikreactie van het paard, werden van de bok geslingerd en het paard kletterde er met kar en al vandoor.... Na 20 minuten en heel wat kapotte hekken en prikkeldraad verder, had de koetsier een dampend paard te pakken, dat met grote ogen en opengesperde neusgaten strakgespannen stond, met een kar achterzich waarvan de wielen omwikkeld waren met prikkeldraad en een kudde jongvee om zich heen dat nieuwsgierig dichterbij kwam... een nogal explosieve situatie dus.... Doordat ik mee was, we met zijn tweeen waren, kon het paard voorzichtig uitgespannen worden en konden we met paard naar huis lopen. Ik heb géén idee hoe dit afgelopen was als de menner ook in dit geval alleen geweest was.....

Ik wist het al.. maar daarna wist ik het zeker... een ongeluk zit in een klein hoekje en in je up begin je niet veel dan!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:06

Mijn paarden, fjorden, staan bij mijn ouders. Als er iemand thuis is om een oogje in het zeil te houden ga ik alleen op de wei mennen. Ik ga nooit alleen de weg op!! Dat durf ik niet!! Ik neem dan ook iemand mee waarvan ik weet dat die het paard vast kan houden en de kop koel kan houden.

Is er niemand thuis, dan gooi ik het zadel erop.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:30

Nog nooit alleen de kar beheerd... Ik vind het geen goed plan.

In de afgelopen jaren heel wat meegemaakt als chroom. We reden altijd met een 2-span D-pony's. Wat we allemaal niet verloren zijn onderweg, hoefijzers, hoofdstellen, liverpoolstang, bijrijders, de boom is eens losgeschoten, de kar omgekiept en het beste avondtuur: een wiel verloren. Eigenlijk is het altijd goed afgelopen omdat we met 2 of 3 waren. De menner, hield de pony's koest en een van ons bijrijders, kon dan de problemen verhelpen. De kar lag ook altijd vol met gereedschap en strotouwtjes, die lossen zoveel problemen op!!

Inmiddels met een vriendin bezig, haar haflinger te beleren voor de kar. Dat staat nog in de kinderschoenen, ze heeft pas enkele keren het tuig om gehad. Een keer de bandjes erachter maar dat was te enthousiast, dus eerst nog een aantal keer longeren met tuig om. Maar dit doen we allemaal al met zijn 2-en. Als ze dalijk daadwerkelijk voor de kar gaat komt er een 3e bij of zelfs een 4e. Twee weten meer dan 1.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:03

paardenmaf schreef:
Wat we allemaal niet verloren zijn onderweg, hoefijzers, hoofdstellen, liverpoolstang, bijrijders, de boom is eens losgeschoten, de kar omgekiept en het beste avondtuur: een wiel verloren. Eigenlijk is het altijd goed afgelopen omdat we met 2 of 3 waren. De menner, hield de pony's koest en een van ons bijrijders, kon dan de problemen verhelpen. De kar lag ook altijd vol met gereedschap en strotouwtjes, die lossen zoveel problemen op!!

Zonder je meteen te willen beledigen :+ vraag ik me af of veel van die dingen niet te voorkomen waren geweest door tuig en wagen voor de rit goed te controleren op o.a. losse onderdelen?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:08

ik ben een beginnende menner,
we hebben een draver die ik voor ons huifkarretje zet,
ik zou niet alleen willen gaan,
zou niet weten hoe ik hem dan in of uit moet spannen hij is nog wat nerveus.
ik doe alles samen met mijn vriend.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:44

Vandaag weer heerlijk van het weer genoten samen met mijn pony :D Goed tuig en een goede wagen :D goed voorbereid op pad :) komt goed :D