Bitloos rijden? sja dan wordt je nog weleens . . . .

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:05

Bit, Bitloos, Sporen, Zweep, etc. Ik vind het allemaal prima en ik deins er niet voor terug (hoe sommige het gebruiken wel dan) zolang alles maar met verstand gebruikt wordt.

ik rijd mijn paard eigenlijk altijd met een spoortje gewoon vanwege de gerichte hulp, maar rijd hem ook met bit en kan hem ook bitloos rijden en met een touw om zijn nek, dus gewoon verstand gebruiken en mensen moeten niet altijd iedereen over een kam scheren.

maarja das mijn mening

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:54

Zelf rij ik mijn paard eigenlijk altijd bitloos, af en toe als ik in de bak een beetje ga springen wil hij nog wel eens stuurloos worden en dan pak ik gewoon een bitje erbij.
Verder rij ik hem veel buiten, ik reed eerst altijd met een touwhalster.
Maar op een gegeven moment voelde ik me niet meer veilig omdat als hij ophol slaat, ik hem niet op de volte kan krijgen.
Toen ben ik over gestapt op een sidepull en ik moet zeggen dat ik nog nooit zo fijn en ontspannen met mijn paard heb gereden.
Ben er heel blij mee.

Ik krijg niet vaak commentaar, maar volgens mij letten de mensen niet echt meer op mij omdat ik er sowieso 'raar' uitzie. :+
De mensen zijn hier ook niet echt sociaal, maar ach, ik doe gewoon lekker mijn eigen ding. :)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:02

Hihi, dat vooroordeel ken ik ook :)
Mensen denken dan vooral dat je paard onbestuurbaar word en oncontroleerbaar.
En ze bekijken je soms heel raar :P
Ik rij mijn eigen merrie op buitenrit soms met een gewoon halsterhoofdstel en ik moet zeggen dat ze hier eigenlijk nog beter op reageert dan wanneer ik met een bit rij.
Laatst ging ik met een vriendin buiten rijden op de netedijk en ik zweer je, Kira had bitloos nog nooit zo rustig en nageefelijk gelopen dan al die keren dat ik met bit reed :)
En een vraag die ik al zoveel keer heb gekregen : 'Ga jij zonder bit buitenrijden? 8)7

SecretLIN

Re: Bitloos rijden? sja dan wordt je nog weleens . . . .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:48

Ik heb echt reuze zin om het te proberen :D
zal wel foto maken als ik hem om heb

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 15:42

jippieee :D

Heb de sidepull vanmiddag even geprobeerd, ze liep echt lekker ontspannen door en was zelfs verbaasd dat toen we weggingen dat dit alles was haha dus geen bit meer in..
Ze was toen we terug gingen even koppig, want ze wou natuurlijk nog lang niet terug (en had ze gelijk in had maar klein stukje gereden om even uit te proberen) maar moest haar even aanpakken en toen was ze een beetje sacherijnig (lees achteruit bij de sloot, en madam wou een klein bokje geven maar besloot nog even koppig te wezen haha)

Verder vond ze het uiteraard een groot voordeel dat als ik stopte (even met iemand gepraat) ze lekker grasjes kon gaan eten :P

Of terwijl zoals het een fjord betaamd moest het even uitgetest worden tot hoever ze kon gaan :D
Hier nog een paar foto's (helaas beetje donker maar volgende keer duidelijke)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kan iemand aan de hand hiervan zien of hij zo goed zit?

Ohja en wil speciaal Nevada van bokt bedanken voor de super goede Service en haar man uiteraard :P

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:53

De keelriem lijkt wat strak te zitten, maar verder mooi ding :)
Heb je die bij Ilonka weg, wat grappig

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 15:56

hij lijkt strak omdat ze hele brede kaken heeft, hij zit gelukkig niet strak hoor :D

ja haar man is hier geweest en heeft hem voor me gepast bij Lindia, haha nu ik naar de foto kijk heb je wel gelijk hij lijkt inderdaad heel strak te zitten komt ook doordat ze nu nog wat wintervacht heeft...

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:00

SecretLIN: voor zover ik het goed kan zien, kan hij nog wel 1 gaatje naar beneden.

verder herken ik alles wel ;) ik rij met een bitloos hoofdstel en buiten met een hackamore. Heb ook 2 zadels; een dressuurzadel maar ook een barefoot. De combi barefoot en bitloze hoofdstel wekt blijkbaar ook een geitenwollensokken gedachten op. Hij heeft ook nog 's geen ijzers, helpt ook niet. Met de hoefschoenen aan is het plaatje compleet hi hi :) Mensen denken dat ik volledig in natural horsmanship zit e.d. maar dat is niet zo :) Niet dat daar overigens wat mis mee is hoor, met NH ;)

Ik gebruik gewoon van alle richtingen wat ik kan gebruiken, of dit nou NH is of wat Klassiek. Ben aan de barefoot begonnen omdat als meneer te rond wordt, dressuur zadel niet meer past. Aan het bitloze hoofdstel door een ontsteking in z'n mond. Merkte later dat hij veel beter reageert op bitloze optomingen, nou ja mooi toch :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 16:05

Dat de neusriem iets lager komt te hangen bedoel je?

ben blij dat ik eindelijk iets gevonden heb wat ze past heb al tig maatje full gewone hoofdstellen geprobeerd en iets van 4 bitloze

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:23

ja ietsje lager de neusriem, zo heb ik hem zitten dan.
Maar aan de andere kant zal het zoals hij nu zit ook geen probleem zijn. Veel te laag hangen, dat is wel een probleem, pijnlijk en gevaarlijk.

Ja lastig, mijn haflinger past geen Cob, maar full is eigenlijk net te groot. Dus moet ik zelf sleutelen;) Anders krijg ik dus dat de bakstukken te lang worden voor de Hackamore die ik ook gebruik. Die hangt dan gevaarlijk laag op dat dunne neusbotje. Dus nu maar gaatjes maken zelf, beetje sleutelen ;)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:32

Ik zou hem niet lager hangen, hij hangt prima zo :j
Als je de regel van 2 vingers onder 't jukbeen zou aanhouden, zou hij volgens mij zelfs hoger mogen.

En wat meer ontopic;
Ik gebruik ook een sidepull, met gladde leren neusriem. Bevalt me prima, gebruik hem ook met constante 'druk'.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 18:33

net ff duidelijke foto;s gemaakt

Afbeelding
Afbeelding

lijkt me niet te strak toch

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:16

Op de eerste foto lijkt hij veel strakker te zitten dan op de onderste. :D

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:19

ja die zit wel goed zo idd :) nu zie ik het goed

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:23

Vrij logisch dat hij op de onderste foto losser lijkt...

Als paard met zijn hoofd omhoog staat ;)

Je moet ervan uit gaan, dat je paard netjes in aanleuning moet kunnen lopen met
een keelriem, die hem dan dus niet ergens klem zit.

Ik zou deze te strak vinden...

edit..
Overigens rij ik gewoon doodleuk met dat wat mij uitkomt.
Of dat nou S&T is of halster met 2 touwtjes. (mijpart zonder zadel)
Al dan niet met sporen en of zweep.
(Sjol, met zwanehalzen en 1.30, Tobago tot nu toe zonder, maar die gaat binnenkort aan zweep wennen,
zo'n ding is multifunctioneel op buitenrit, niet in de eerste plaats bedoeld voor het paard...)
Krijg daar eigenlijk weinig commentaar op, ze zijn denk ik ondertussen die fratsen van mij gewent.