anneliesdj schreef:Ik denk dat je het commentaar verkeerd opvat. Want ik vind echt wel dat je goed bezig bent, waar ik me aan stoor is dat iemand die jou zou moeten helpen, waar je hem ook voor betaald, het imo juist erger maakt.
Ik vind zowieso dat je paard bij jou beter loopt dan bij hem, oa heb jij minder druk op het bit en bij John is ook meer spanning, ik snap dat dat nodig is om wat te bereiken maar dan zouden er ook foto's moeten zijn waar dus het resultaat te zien is en die kan ik niet duidelijk ontdekken.
En standaard elk paard op deze manier longeren is gewoon fout, dat zou iemand als hij zeker moeten weten.
Ik heb veel respect voor wat ze bereiken met paarden met zeer diverse angsten maar als ik dit zo zie denk ik dat hij beter bij die schriktraining kan blijven.
Dus de tips waar je om vroeg; doe de binnenlonge enkel, vraag John om meer uitleg waarom hij dingen doet, oa dus die longeerlijn en waarom hij bv dat verzet niet voorwaarts oplost.
Waarom hij het verzet niet voorwaarts op lost is omdat hij niet wil dat ze voorwaarts gaat. Hij wil dat ze reageert op het sluiten van zijn hand door af te remmen en niet door zich sterk te maken. Dat ze daar dan vervolgens ongelovelijk boos van wordt en alles doet om te proberen door de gesloten hand heen te lopen, is haar probleem. Hij trekt echt, echt niet, hij houdt alleen zijn hand gesloten en wacht af tot ze toegeeft. Wellicht was dat niet helemaal duidelijk, maar in dit geval gaat het om het reageren op een sluitende hand, en vervolgens de hand mee voorwaarts te nemen. De training is overigens ook meer richting frans klassiek, dus balans voor beweging en dus heel veel training in een traag tempo.
John longeert niet standaard ieder paard zo, maar wel de meeste. Hij heeft echter nog een heel scala aan andere mogelijkheden. En geloof me, Balingehof doet niet enkel schriktraining, ze doen, veel, heel veel meer dan dat. Diverse paarden die verreden waren, atactisch leken of hoefkatrol zouden hebben zijn door 't Balingehof weer zo getraind dat ze volledig functioneren! Veel problemen komen voort uit rijtechnische of lichamelijke problemen, dat los je o.a. op door onbelast werk, ofwel... juist, longeren en lange teugel werk. Ik vind het erg jammer dat je het Balingehof hier zo afkamt terwijl je duidelijk geen idee hebt van wat ze doen en vooral kunnen. Oordelen nav een paar foto's waarop een paard vooral zijn uiterste best doet om niet mee te werken is erg makkelijk, maar niet eerlijk.