Storm van vannacht: paarden buiten of binnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:48

Mijne heeft binnen gestaan. We waren net op tijd met binnenhalen. Gelukkig, anders had ik geen oog dicht gedaan!
Maar inderdaad schijnt het waar te zijn, dat wanneer de bliksem in stal inslaat, de paarden bij voorbaat kansloos zijn. Dan kan je ze beter buiten hebben staan. Maar ergens heb ik het idee dat de kans groter is dat de bliksem in een paard in een open weide inslaat, dan bij stallen waar bomen, huizen, binnenbak, etc. staan. Je hoort niet zelden dat een paard of koe geraakt wordt door de bliksem. Dus ik haal mijn paard nog ALTIJD binnen wanneer er kans op onweer is. Er schijnen toch ook stallen met bliksemafleider te bestaan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:49

Voor je gevoel is het binnen misschien fijner voor de paarden met onweer, maar binnen is dan ook gevaar want ook daar kan het op inslaan.
Wel zie ik dat er op veel plaatsen hagelstenen van 5 cm zijn gevallen en daarvoor zou ik mijn paarden wel binnen zetten als ik het weet.
Maar hier in limburg was er vannacht niks loos en vandaag waait het wel hard en het spetterd af en toe wat, maar meer niet.
Bij ons is het wel extreem droog en wij zouden graag wat regen krijgen nu. :o

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:51

Ik moest om 3 uur vannacht gaan werken en werd dus om half 3 wakker en precies toen begon de hele storm. Ik ben nachtkoerier, dus zat er midden in... wa secht verschrikkelijk. Zat dus ook de hele tijd met mijn gedachten bij mijn paard. Heb het zielige ding nog maar een paar dagen en dus is de weide en omgeving nog vreemd voor haar. Ze heeft een schuilstal enzo, maar tja, met dit weer maakte dat weinig verschil.
Maar omdat ik altijd stallen aan huis had, zette ik mijn paarden ook altijd binnen als er slecht weer op komst was, liet dan het licht in de stal aan zodat ze het buiten niet zo goed zagen. Maar toen ik vanmorgen bij mijn paardje kwam en die de hele nacht buiten had gestaan, had ik nou niet gelijk de indruk dat ze het erg vond om de hele nacht buiten te moeten hebben gestaan met dit weer, ze heeft wel geschuild in de stal zag het aan het geloop dat duidelijk te zien was in het natte zand). Ze was meer kwaad omdat ik erg laat was door de vele omleidingen die ik had door omgevallen bomen enzo...
Ik denk dat we paarden op stal zetten met dit weer meer omdat het ons een gerust gevoel geeft. En sommige paarden haten het echt om nat te worden ( heb er zelf zo eentje gehad, die stond steeds bij een beetje regen te zeuren dat ze op stal wou) maar denk dat de meeste paarden zich rustiger voelen in hun eigen omgeving ( dus buiten paarden buiten en binnen paarden binnen) en ook rond andere paarden. Als ze met meerdere in een weide staan dan doen ze dat zeker liever dan in hun eentje binnen op stal...

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:51

Of ze nou in stal staan of in het land het maakt niks uit vind ik. Als ze in stal staan met hun hoofd naar buiten kan de bliksem ook in het beest ze hoofd slaan. Ze redden zich meestal zelf wel ookal is het buiten of binnen. Mijne heb vanacht in de erge storm buiten door gebracht zonder schuilmogelijkheden. Kerk en spoorweg zijn in de buurt die vangen toch de meeste bliksem wel op.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:57

Ik zou hem toch liever binnen hebben (dat was bij mij ook zo) Ik denk dat de kans groter is dat de bliksem bij een paard op de wei inslaat dan op een stal. Maar ik heb er veder geen verstand van.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:59

Ik werd vanacht toch wel ongerust wakker, niet vanwege het onweer maar omdat er heel hard hagel op mijn dak kletterde, nou klinkt het op het dak wel harder maar maakte me toch een beetje zorgen of die hagel geen pijn zou doen. Mijn paard staat met een hele hoop andere op de wei en alleen als het s'avonds zo'n rotweer is gaan ze op stal maar midden in de nacht komt de eigenaar denk ik niet meer uit bed ervoor.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:00

Nou moet je me niet neerschieten als ik fout zit, maar je hebt + en - ionen. Die zitten in alles.

Als er zich onweer vormt bouwt de lading zich op in de lucht en op de grond. In beide gevallen positief en negatief.
De ladingen kunnen horizontaal ontladen (tussen wolken) en vertokaal (van de wolk naar de grond -> inslag)

Bij de meeste ontladingen die te zien zijn negatieve ontladingen, wat wil zeggen dat de wolk negatief was en de grond positief.

Op de grond en in de lucht worden vlakken positief en negatief geladen. Deze ladingen zoeken het hoogste punt op in het vlak (paard, huis, omheining ect) vanaf dat hoogste punt gaat stijgt het verder totdat het tot ontlading komt. De meeste ontladingen zie en voel je niet. Maar de groten uiten zich in het fenomeen bliksem.

Een stalen stal kan je paarden denk ik wel beschermen tegen de inslag. Maar tenzij jij de schok weet te verspreiden op één of andere manier, zal de naschok nog steeds destracieus zijn (schrijf ik dat goed?)

Maar ik ben geen expert, dus dat zou je aan een expert moeten vragen en helaas is mijn ex-collega niet meer mijn collega, dus kan ik het niet vragen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 15:00

MamboBeach schreef:
Die van mij stonden gelukkig binnen, zou geen oog dicht doen hoor, mijn paard is heel erg bang voor onweer, vannacht er nog uit geweest en stond heel zenuwachtig te doen in stal.

Maar omdat je zoiets doet of niet doet behoef je toch geen stempel?

Wie heeft het hier over stempels? :) Ik zette het alleen op NA omdat de meeste mensen hier hun paard 24/7 buiten hebben staan. Ik vroeg me dus of ze om zoiets een uitzondering maken of niet. Niets meer, niets minder.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:01

Denk dat als je paard buiten staat in de wei oid meer kans heeft op blikseminslag dan binnen in stal. Mijn paard zou van blindheid ook door het draad lopen dus is geen optie.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:03

dorientjuh schreef:
MamboBeach schreef:
Die van mij stonden gelukkig binnen, zou geen oog dicht doen hoor, mijn paard is heel erg bang voor onweer, vannacht er nog uit geweest en stond heel zenuwachtig te doen in stal.

Maar omdat je zoiets doet of niet doet behoef je toch geen stempel?

Wie heeft het hier over stempels? :) Ik zette het alleen op NA omdat de meeste mensen hier hun paard 24/7 buiten hebben staan. Ik vroeg me dus of ze om zoiets een uitzondering maken of niet. Niets meer, niets minder.

Ik begrijp je! :j

Anoniem

Re: Storm van vannacht: paarden buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:20

Hier stond alles buiten. Binnen worden ze knettergek en buiten blijven ze rustig. Voor onweer halen we ze niet naar binnen, wanneer enorme hagel valt wel vanzelf.

Als ik hoor bij hoeveel huizen de bliksem is ingeslagen of schade aan gebouwen er is gemeld. Dan ben ik er niet zo zeker van of een paard op stal per definitie veiliger staat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:21

Mijn pony's hebben altijd de beschikking over hun stal, dus ik heb zo het vermoeden dat ze binnen hebben gestaan. Met dat heftige weer maken ze toch wel dankbaar gebruik van hun stal en ik heb rustig kunnen slapen in de wetenschap dat ze naar binnen kunnen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:23

Mindim, bliksem mag dan wel in de huizen en dergelijke slaan maar slachtoffers in huizen hoor ik nooit veel. Wel hoor ik met regelmaat doodliggende koeien, paarden en mensen in weides of open stukken. Dus, voor mij is het toch een zekerheid dat dat veiliger is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:31

onze 2 jaarlingen, stonden vannacht gewoon buiten :)
vorig jaar stonden al onze pony's gewoon buiten, ook in de storm.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:37

Mijn paard stond gewoon binnen. Ten eerste omdat alle andere paarden ook binnenstonden, ga haar niet alleen laten staan..maar ook omdat het land geen schuilmogelijkheid heeft, en met stortregens, onweer, en kans op hagel vind ik dat toch geen fijn idee.

Harde regen maakt me niet uit, dat vind ze zelf ook niet erg..maar met zulk weer voel ik me toch fijner als ze binnenstaat :o

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:40

Buiten,en vanochtend waren ze beide nog springlevend.....gelukkig :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:26

manishdra schreef:
Je kunt ze in een koperen stal zetten?
Dat was ook de enige conclusie die mijn collega kon geven.

Je kunt het nooit helemaal voorkomen. Natuurlijk kan een bliksemafleider helpen, maar we hebben helaas nog geen invloed op de verschillende ladingen en waar ze ontstaan dus je kunt pech hebben.
Ook als je paarden in de stal staan en 20 m verder slaat de bliksem in de boom dan kun je tot de conclusie komen dat de stal ook niet veilig is (ivm de naschok). Dan hadden ze net zo goed in het weiland kunnen staan. en dan hadden ze er misschien verder weg van kunnen staan. Maar dat zijn allemaal, wat als en als dan...

daarom, de mens moet het noodlot maar nemen zoals het is, in beide gevallen kan je je paarden verliezen aan een blikseminslag...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:07

Ankie heeft vannacht ook buiten gestaan. Als haar stalgenoot vannacht naar binnen was gegaan had ik haar wel op stal gezet, maar aangezien die niet op stal stond heb ik ankie ook niet binnengezet, want dat gaat ze alleen maar heel erg uit haar dak als ze alleen staat.
De kans dat ze geraakt worden door de bliksem acht ik verwaarloosbaar klein, zeker omdat ze naast een huis staat met een lange paal ed en de bliksem zal daar eerder inslaan.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:26

gewoon lekker buiten met schuilstal waar hij altijd staat...
zo kan hij zelf het plekje opzoeken waar hij zich het veiligst voelt, dat was hoogstwaarschijnlijk lekker buiten want meneer zag er vanochten nog al verregent uit ;)

idd noodlot is noodlot, anders wordt je helemaal gek want er kan ook ineens uit het niets een tak van de boom vallen op je paard bijv. doe je niets aan erg vervelend, maar je moet jezelf niet gek maken.... dat is mijn mening

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:29

Mijn pony staat gewoon buiten hoor. Hij redt zich wel. Schuilmogelijkheid hebben ze niet. Ik ben vanmiddag nog even bij hem wezen kijken en hij was zo vrolijk als altijd dus heeft er ook geen schade van opgelopen. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:32

Mijn paard kan inderdaad ook zijn benen breken op het land en daar zet ik hem ook niet voor binnen. :+
Het is inderdaad ook een vorm van jezelf gek maken ;) , maar ik geef eerlijk toe dat ik ALTIJD wakker lig met onweer 's nachts, omdat ik weet dat mijn allerliefste paard wel gewoon buiten staat in dat rotweer. Ben altijd weer blij als ik hem 's morgens weer rustig en kerngezond vrolijk zie staan op het land. Maar er staan zoveel dieren buiten nu hier.... (schapen, koeien, varkens, paarden, ezels.....). Die worden echt niet allemaal naar binnen gehaald voor een onweersbuitje, hoor. ;)

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:34

Ik heb toch altijd schrik met onweer! Mijn paard heeft gewoon een uitloopstal met dus een stuk uitloop (geen gras dus geen weide). En liefst zet ik hem daar toch in als het onweert, en dan hoop ik dat hij het verstand heeft om binnen te gaan staan! Mijn weide ligt zo'n 50 meter van de kerk. Vorig jaar is er hier in het dorp een paardje neergebliksemt en die staat iets verder van de kerk dan mijn paard! Ik dacht altijd dat de bliksem op het hoogste punt insloeg (dus de kerk) maar dat is dus blijkbaar niet zo!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:36

mijn paard staat snachts gewoon binnen vanwegen de grasbuikjes :o
de andere die buiten stonden hebben inloopstallen dus die konden ook schuilen,, wat ze natuurlijk niet gedaan hebben en 1 trekpaard had wel bijn bij zijn schouder . als je het aan raakt spant hij het heel ergwij hadden namenlijk ook hagelstenen van 5 cm

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:37

Ze hebben gewoon buiten gestaan, ze hebben 2 inloop stalletjes en nog een soort van afdak! Dus ze kunnen altijd ergens schuilen gelukkig!
Toch werd ik vanacht wakker en dacht gelijk van: Als ze maar binnen staan! Maar vandaag stonden ze lekker te grazen in de wei dus alles is goed gegaan!

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:37

Mijn pony heeft vanacht ook gewoon buiten gestaan. Ik had hem op stal kunnen zetten, maar dat is hij niet gewend.
Hij zou waarschijnlijk meer 'schade' oplopen als hij alleen in een vreemde stal staat, dan wanneer hij met zijn 2 vrienden buiten staat (zonder schuilstal of bliksemafleiders).
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik wel direct aan de paarden moest denken toen ik wakker werd vannacht :(:) , en dat ik daarna geen oog heb dichtgedaan. Ben vanochtend meteen gaan kijken en alles was gelukkig in orde.