Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

kazary schreef:Die duitse hack vind ik veels te streng, dat harde neus ding.

Waratje schreef:nickyu schreef:ik ben niet fel voor bit of bitloos of een bepaalde optoming
ik ben voor de meest vriendelijke methode die werkt
voor die bepaalde combinatie paard ruiter ..
En daar ben ik het dus helemaal mee eens

kazary schreef:... die druk kan dan wel verdeelt worden, maar over het gehele hoofd en dat is dus waarom ik het insnoeren vindt.
En daarbij als ik mijn bit loslaat is elke druk direct los. Bij een kruislings systeem is dat niet. Bij een goede wel snel, maar nooit niet direct.
Mijn paard hoeft dus nooit op continue druk gereden te worden, daarom vond hij dat insnoer geval dus ook veel te veel voor hem. Hij is wat dat betreft niets gewend.
kazary schreef:De kruiselingse strop methodes zoals de Merothvarianten, de Marylot Crosslink, de dr Cook, de slidepull, Equilibre, Indian bosal, etc. Persoonlijk vind ik dat dit allemaal voor geen meter werkt en ik raad al deze onzin dan ook af! Strops zijn niet paardvriendelijk, nog hebben ze enige werking. Laat mij maar eens een paard zien wat er dressuurmatig beter door zou lopen als met de simpele bitloze optoming. Geen dus. Vaak blijven de over elkaar schuivende riempjes vasthangen. Zeker als je onafhankelijk links en rechts wilt inwerken, bv door zijwaartse buigingen te vragen, dan kom je voor het blok te staan omdat het onderste riempje dan klem zit onder het aangetrokken bovenste riempje.
Lijkt mooi, werkt niet. Is een grote markt voor, allemaal mensen die geld teveel hebben...
Kun je niet met een simpele bitloze optoming rijden, rijd dan gewoon met bit. Idealisme heeft nog nooit de oorlog gewonnen!
), maar ik merk dat ik mijn paard met het kruislingse systeem duidelijker hulpen kan geven. Als ik dressuurmatig bezig ben met oefeningen als travers, SB, en appuyeren vind ik het kruislingse systeem duidelijker. Dat is mijn ervaring
kazary schreef:Nee, daar vul je weer dingen in. Dat is wat ik bedoel. Jij geeft overal je eigen invullingen aan. En dat op een zeer onprettige manier.
Dat je anders over iets denkt dat is leuk, daar is het ook een forum voor. Maar de manier waarop is alles behalve prettig. Maar ik zag andere mensen in andere topics daar ook al over vallen.
Zoals ook je laatste zin, jakkie. Die toon, niet echt normaal te noemen.
Dat is waarom ik niet meer op je in ga. Maar daar ga je vast je eigen ding wel weer van maken en invullen.
Waratje schreef:nickyu schreef:ik ben niet fel voor bit of bitloos of een bepaalde optoming
ik ben voor de meest vriendelijke methode die werkt
voor die bepaalde combinatie paard ruiter ..
En daar ben ik het dus helemaal mee eens
Arabesk schreef:De ruiterhand is wel van belang, maar bepaalde nadelen van het bit zijn onafhankelijk van de ruiter. Of je nou wel of niet aan het bit zit, het eetreflex komt op gang.
Dus, ik blijf erbij, bitloos is veel beter
.