Nadelen bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:11

En zeer terecht dat ze bij het dressuur wat verder gaan kijken dan hun neus lang is. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:17

Twiggy2008 schreef:
Op je paard rijden is idd niet goed voor je paard, dat klopt. Ik denk wel dat je de schade kunt beperken door verstandig met rijden om te gaan. Bijvoorbeeld door je paard niet te vroeg in te rijden, door je paard recht te richten, door hem te gymnastiseren, door zelf goed les te krijgen, zodat je je lijf ook goed gebruikt. Wat weer fijn is voor je paard. En ook door niet alleen maar te rijden, maar ook door bijvoorbeeld te grondwerken, zodat je paard gerichte beweging krijgt zonder ruitergewicht. Daarnaast gewoon zorgen dat je paard veel buiten komt met soortgenootjes, is goed voor zijn fysieke EN mentale gezondheid. :)

Er bitloos bij rijden op de juiste manier, lijkt mij dan ook helemaal niets mis mee. Het is altijd een combinatie van factoren die je paard gezond en gelukkig maken en houden. Elke ruiter (met of zonder bit) zou er zo bewust mee bezig moeten zijn, op zijn minst.

Precies, Twiggy ;)
Inderdaad is er niets mis met bitloosrijden op de juiste manier, maar ik ga ook het stukje verder naar "er is niets mis met rijden met bit op de juiste manier". Zolang je weet waar je mee bezig bent, gevoel in je handen hebt, zorgt voor een passende (fysiek en mentaal) optoming en zorgt dat je voldoende kennis en kunde hebt op rijtechnisch gebied, vind ik rijden ook moreel acceptabel naar het paard. Helaas zie je in de praktijk vaak wat anders en dat is erg jammer.

Arabesk

Re: Nadelen bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:19

dat er wel wat mis is met bit rijden wel of niet op de juiste manier kan je duidelijk teruglezen in het boekje van Dr. Cook dat nu ook in het NL verkrijgbaar is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:22

Waratje schreef:
Precies, Twiggy ;)
Inderdaad is er niets mis met bitloosrijden op de juiste manier, maar ik ga ook het stukje verder naar "er is niets mis met rijden met bit op de juiste manier". Zolang je weet waar je mee bezig bent, gevoel in je handen hebt, zorgt voor een passende (fysiek en mentaal) optoming en zorgt dat je voldoende kennis en kunde hebt op rijtechnisch gebied, vind ik rijden ook moreel acceptabel naar het paard. Helaas zie je in de praktijk vaak wat anders en dat is erg jammer.

Ben het helemaal met je eens, hoor. :)
Ik vind de praktijk ook verschrikkelijk, want mijn god, wat een ellende zie je soms om je heen. ;(

Verder ben ik een enorme pro-bitloos (geef ik meteen toe, hoor ;) ), omdat ik zelf geen reden zie om nog met bit te rijden op mijn Sam. Maar ik heb zat vriendinnen, die heel netjes met bit rijden, hoor, en daar maak ik echt geen punt van. Maar ik vind het 'stiekem' wel heel leuk dat sommigen dan toch bitloos eens uitproberen en/of belangstelling ervoor krijgen. :D
Nou, niet eens 'stiekem' eigenlijk. :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:26

Het boek Metaal in de mond is zeker interessant om te lezen! :j * schaamt me diep want ik heb het nog niet helemaal gelezen terwijl het al een paar weken in huis ligt*

Ik vind het super dat KNHS toch bezig is met toestaan van bitloos starten op dressuurwedstijden, en ben er eigelijk wel van overtuigd dat het er door gaat komen.

Twiggy dat heb ik inderdaad ook, ik zie abslouut geen reden om nog met bit te gaan rijden. In mijn omgeving rijdt bijna iedereen met bit, soms stapt er iemand over en dat vind ik dan eigelijk wel erg leuk :D Want ik ben ook zeker pro-bitloos :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:35

Daan_Ordeal, voor jou is het zeker heel fijn dat KNHS eindelijk bezig is met het bitloze vraagstuk :) . Pffff, dat heeft al veel te lang geduurd allemaal. :+
Ik denk ook dat het erdoor gaat komen. Ze kunnen er niet langer om heen dat steeds meer mensen bitloos gaan en ook dressuurmatig willen rijden.

Een paar jaar terug was ik de enige die bitloos wilde rijden in mijn omgeving (ik moest mijn paard eerst nog bitloos beleren ;) ). Inmiddels ben ik niet meer de enige op mijn stalling, die bitloos rijdt. *\o/*
Daarbij merk ik dat niemand meer roept dat het 'gevaarlijk' is of niet zou kunnen, wat ik in het begin zo vaak het moeten aanhoren. :D
Dat was een paar jaartjes terug toch een ander verhaal. Daarbij verschijnen er meer artikelen over in de diverse paardenbladen, dus mensen wennen er ook aan. :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:39

Ja het word gelukkig meer geaccepteerd, dat merk je wel. Goed ook dat de media er aandacht aan besteed.

Ik hoop dat ik bitloos kan gaan starten na de dracht van Ordeal, maar weet niet of het gaat lukken. Ze gaat zooo slecht de trailer in. Daarbij gaat ze meestal behoorlijk flippen op vreemd terrein, maar misschien is dat inmmiddels wel wat minder want ze is heel relax geworden nu ze drachtig is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:44

Daan_Ordeal schreef:
Ja het word gelukkig meer geaccepteerd, dat merk je wel. Goed ook dat de media er aandacht aan besteed.

Ik hoop dat ik bitloos kan gaan starten na de dracht van Ordeal, maar weet niet of het gaat lukken. Ze gaat zooo slecht de trailer in. Daarbij gaat ze meestal behoorlijk flippen op vreemd terrein, maar misschien is dat inmmiddels wel wat minder want ze is heel relax geworden nu ze drachtig is.

Is het trailer laden en het rijden op vreemd terrein ook geen kwestie van wennen misschien?

Al hoewel het transport voor mij persoonlijk ook een reden is, om geen wedstrijden te gaan rijden, hoor ;) . Ik zie hoe onrustig mijn paard daar van wordt en heb dat er echt niet voor over. Hier in het dorp zijn gelukkig ook regelmatig onderlinge wedstrijden, dus als ik echt zou willen in de toekomst, kan ik daar ook nog naar toe.....

2009 wordt een spannend jaar met veulentje!!! Leuk!!! :j :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:04

Ja zeker :D :D Leuk dat je ook de ambitie hebt!

Helaas zit er bij mij niet echt iets in de buurt waar ik ohz heen kan om te starten. Maar als ik ooit een trailer koop ga ik heel veel oefenen en dan komt het er vast wel van :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:10

Hoho, ik heb vooral ambitie om thuis wat voor elkaar te krijgen, hoor, haha. ;)
NH vind ik het allerleukste en daarnaast krijg ik les in het dressuurmatig rijden (overigens ook als combi prima te doen in de les ;) ).

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel heb met het 'dressuurwereldje' an sich. :n

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:13

Haha ok :D Ik wil me ook gaan verdiepen in grondwerken, zeker nu ik minder rij door de dracht lijkt het me een leuke en zinvolle afwisseling. Dressuurwereld an sich is ook niet mijn ding, helaas, want dressuur vind ik wel heel mooi.

We wijken erg van het topic af ;) Ik ga weer eens wat doen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:19

Leuk dat je wilt gaan grondwerken :) !!! Ik vind het geweldig om te doen en je plukt er de vruchten van bij het rijden (de band die je opbouwt, maar ook de gevoeligheid voor je hulpen, lichaamstaal e.d.).

Maar wie weet wat ik over 10 jaar doe met mijn paard, ik zeg nooit nooit. ;)
Vind het wel heel knap hoe jij met je paard bezig bent met de dressuur. Echt petje af, meis. :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:50

Dank je :) Eerlijk gezegd vind ik het niet veel voorstellen. Bit of bitloos zou eigelijk geen verschil moeten maken, als je op de juiste manier rijd kun je ook prima zonder bit rijden. Dus in die zin is het niet bijzonder wat ik met Ordeal doe. Als ik nou over een tijdje een nette z proef neer kan zetten, dat zou ik wel erg gaaf vinden :D

Denk ook zeker dat ik er voordeel uit zal halen als ik ga grondwerken, ga er eerdaags mee beginnen :)

En jou en je paardje zie ik dus ook vast nog wel eens in de dressuurpiste :P

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:53

dat lijkt me ook erg gaaf om ooit een dressuurwedstrijd te kunnen rijden. Mijn merrie heeft dr bouw absoluut tegen, maar kan heerlijk lopen. Ik merk, nu ik les heb, dat we ook echt vooruit gaan. Voor mij wordt het ook gewoon iets in de buurt want in de trailer vindt mijn paardje maar niks.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:03

Danneke, mijn paard heeft zijn bouw ook tegen. ;)
Korte, vlakke gangen, hele compacte bouw (kort ruggetje) en dan ook nog elke winter een enorme wintervacht. :+

Daan, jij haalt die Z wel met jouw paard, hoor. Bitloos!!! Super!!! *\o/*

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:12

die van jou heeft een heerlijke berenvacht.
Tja, ze hebben dressuurmatig hun bouw tegen maar ik vind zelf dit type paard het allermooist. :-P
gelukkig hebben we meer ambities dan dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:42

danneke80 schreef:
dat lijkt me ook erg gaaf om ooit een dressuurwedstrijd te kunnen rijden.

Er staat een nieuwtje op deze website: http://www.bitloospaardrijden.info/nieuws.html
De KNHS gaat wedstrijden uitschrijven, die uitsluitend bestemd zijn voor combinaties zonder bit.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:48

dat is een erg goed begin! had ik niet verwacht.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:38

JoviBan schreef:
danneke80 schreef:
dat lijkt me ook erg gaaf om ooit een dressuurwedstrijd te kunnen rijden.

Er staat een nieuwtje op deze website: http://www.bitloospaardrijden.info/nieuws.html
De KNHS gaat wedstrijden uitschrijven, die uitsluitend bestemd zijn voor combinaties zonder bit.

Dat is dan weer belachelijk... kun je nog niet bewijzen dat je zonder bit net zo goed kunt rijden als de rest. Maar dat terzijde.. ze zijn op de goeie weg ;) (heb zelf geen wedstrijdervaring hoor, maar dit is mijn mening erover)

Misschien is het handig voor de rest van de mensen die nog wil reageren op eventuele nadelen van het bitloos rijden, om erbij te vermelden om WELKE optoming het gaat. Welke eventueel wel goed bevalt en welke minder goed bevalt, want er bestaan nog al wat verschillende van en dat is voor de mensen die nog een optoming uit moeten zoeken denk ik erg welkome info (zoals ikke :D ).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:48

Waarom niet Sannesep?
Bitloos is soms met bepaalde optomingen anders rijden als met bit.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:51

Beste bokkers,

Ik heb nog niet gelezen wat ik wilde dus vandaar dat ik het maar even heir neerzet.

Ik vroeg me al enige tijd af wat beter was met of zonder bit. Om neit al mijn afweging hier neer te zetten even kort. Ik heb gekozen voor een cook bitloos hoofdstel. Mijn paard (haf) was ruim 4,5 jaar oud en vond dat haar en mijn tijd rijp was om beginnen met in te rijden. In het begin ging het redelijk. Eerst longeren met dubbele lijn en na een paar maanden plus minus 4 mnd erop. Moet zeggen dat ik toen nog geen zadel had. Ik reed dus af en toe en dan bitloos en zonder zadel. .

Op een gegeven moment zowel met longeren als onder de man begon ze zich hevig te verzetten en zetten haar hals stijf en ging er eigen kant op. Ik moest met twee handen haar om trekken om te voorkomen dat ze in galop de bak uit renden. Na een lange tijd heb ik besloten om toch met bit te rijden, terwijl ik dat eigenlijk niet wilde. Het ging een stukje beter. Ze probeerde nog eens weg te rennen maar met een kleine correctie was het over.

Nu vraag ik me dus af ..... waar ligt dit nu aan. Toch een soort harde prikkel die duidelijker overkomt? Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Gr
Snovje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:56

Tja, dan zou ik eerst moeten zien wat er daadwerkelijk gebeurt met je Haf op zo'n moment. Feit blijft dat hij met bit ook weg probeerde te rennen. Een paard pubert ook, he? ;)
Het kan zijn dat het bit heftiger inwerkt en dat hij daarom wel reageert? Ik weet het niet, hoor, ik roep ook maar wat. :+
Ik vind het moeilijk over zo'n situatie te oordelen als ik jullie niet ken en daarbij weet ik dat jonge paarden na het inrijden, vaak een periode kunnen krijgen dat ze de boel wat 'uitproberen'.

Die van mij heeft ook zo zijn issues momenteel, kan zich heel sterk maken, maar ik merk dat ik dat juist met grondwerk weer goed krijg. Ik heb er nog nooit een bit voor gebruikt om probleempjes op te lossen (is ook niet nodig geweest). ;)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:04

moonfish13 schreef:
Waarom niet Sannesep?
Bitloos is soms met bepaalde optomingen anders rijden als met bit.

Ja, maar wat is er dan anders? Je kunt bitloos netzo veel bereiken als met bit, waarom moet er dan weer een aparte categorie voor komen? Je maakt toch ook geen aparte categorie voor boomloos rijden?

Wat ik dus ermee bedoel is, als je het dan toe staat, dan moeten diegene die bitloos rijden gewoon mee kunnen rijden met de rest (en ik ben ervan overtuigd dat diegenen die dat doen net zover kunnen komen als de mensen die wel met bit rijden). Dus er is naar mijn mening geen aparte categorie voor nodig.

Ik vind dat net zo dom als dat ze bijvoorbeeld een aparte categorie zouden maken voor mannen en vrouwen.

Ze suggereren hiermee dat er dus een zodanig verschil zit in met bit en bitloos rijden dat het niet eerlijk zou zijn om ze tegen elkaar te laten rijden. Vind je van niet dan?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:03

Hoezo kortzichtig?
Tja zo kan je het ook lezen he? >;)
* of je hebt je zodanig verdiept in bitloos dat je er zoveel van weet? :Z *

Qua aanleuning misschien?
Je krijgt ruis in je hulpen met bepaalde optomingen als je met aanleuning rijd.
Bijv. een hackamore, die zijn nou eenmaal niet bedoeld om te rijden met continu contact terwijl dat wél gevraagd word in de dressuur. :)*
Touwhalster hetzelfde, ook niet bedoeld om met aanleuning te rijden evenals CRB.
Heel veel systemen vind ik niet geschikt om met aanleuning te rijden, mede omdat je daardoor de een ruis krijgt in je hulpen.

Ik vind een apparte categorie niet gek.
Zeg ik dat je bitloos minder kan bereiken?
Nee, erg kortzichtig om dit meteen te denken.
Oja, ik rijd zelf bitloos en wil ik de toekomst mijn toekomstige paard bitloos gaan rijden dus ik ben geen klassiek figuur en sta voor veel open.
Ik vind dat ik pas wat mag zeggen van bitloos als ik het zelf geprobeerd heb is vind ik.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 09:07

Snovje: Ik ben er simpel in "werkt het bitloos ... ga je ermee door, werkt het niet, dan houdt het op" .... veiligheid voor alles