JoviBan schreef:Yamcha schreef:Wat is er voor jou eigenlijk zo tegenstrijdig aan?
Ben ik ook wel benieuwd naar
Dat je dat zelf niet ziet.![]()
Jij vindt de piekbelasting op de rug van het zonder zadel rijden schadelijk (dat is 't ook), maar een bit geeft in de mond óok piekbelasting, wat óok schadelijk is. Wat voor piekbelasting met/zonder zadel geldt, geldt ook voor bit/bitloos.
Deze pagina is een aanrader voor je: http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm
Globale rekensom geeft dit aan:
* een bit geeft 10,5 kilo druk per cm²
* een bitloos hoofdstel als de sidepull geeft 0,025 kilo druk per cm²
* een kruislings werkend bitloos hoofdstel geeft 0,009 kilo druk per cm²
Ik vind dat nogal een verschil! Jij niet?
Dat is zeker een redelijk verschil, maar een latere berelening in dit topic geeft gemiddeld 2,5 kg per hand aan, dat is wel wat minder, ik persoonlijk vind dat iets geloofwaardiger. Hoe dan ook vind ik het nog teveel, ik streef persoonlijk naar een druk van 250 gram per hand, dat is een pakje boter ongeveer

JoviBan schreef:Dat zie ik ook..... maar dat die zachte hand zo moeilijk is, is geen reden om het bit af te keuren; dat er films vol geweld en soms gruwelijke beelden op TV zijn, is geen reden om die TV maar de deur uit te doen.Zo langzamerhand vind ik de zogenaamde "stille, vriendelijke zachte hand" die jij nu ook weer noemt, een behoorlijke dooddoener.
Ga eens bij een gemiddelde wedstrijd, manege of pensionstal kijken, en open je ogen Yamcha: die zachte handen zijn er nauwelijks.
En natúúrlijk heeft iedereen op Bokt die heerlijke zachte handjes.![]()
Ik heb nog nooit iemand openlijk zien schrijven dat z'n eigen arm-pols-hand-vingerhouding niet goed is en daarmee dus met harde hand rijdt.
Het bit is een instrument, niets meer, niets minder. En met het instrument is niets mis.
JoviBan schreef:Deze pagina over de ruiterhand is dan ook de moeite waard: http://www.bitloospaardrijden.info/ruiterhand.htm
Idd interessant.....

JoviBan schreef:En het bitloze hoofdstel ook, want dan komt de druk niet in de mond, maar op de neus, en die in net zo gevoeligZolang die ruiterhanden niet in orde zijn, is er wat mij betreft geen discussie over het "niet zo erge van het bit". Want tot de tijd dat ruiters ècht die zachte handen ontwikkeld hebben, is en blijft het bit een pijn- en dwangmiddel.

Ik zie het verschil niet zo. Wat de ruiterhanden betreft, ben ik het totaal met je eens.