2 jarige beginselen leren longeren, kan ze het verwerken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Re: 2 jarige beginselen leren longeren, kan ze het verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:13

Ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik heb mijn paard na één jaar (hij was 1.5 jaar) al uit de opfok gehaald, puur voor mijn veiligheid. Hij staat nu op een pensionstal heb een keurig opgevoede 2.5 jarige. Hij staat daar natuurlijk nog wel zoveel mogelijk met vriendjes in de wei.

Voor mij was de dubbele longe een logisch gevolg op wat hij tot nu toe heeft geleerd. En dat zijn gewoon kleine dingetjes als meelopen, mijn eigen ruimte bepalen, wijken voor druk, hem overal kunnen aanraken..

Ik ben nu net 3 weekjes bezig met hem door de bak heen te sturen, zodat we er allebei aan gewend raken. Ik doe dit max 1 keer per week en dan 10 tot 15 minuutjes (dat moet ik wel echt in de gaten gaan houden Lachen )

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:58

Breitling schreef:
als je met 2,5 begint met longeren delen we absoluut onze mening niet. In een opfok leert een jong paard van de oudere paarden wat zijn of haar plaats is. Net als in de natuur. Daar kan het dier gewoon lekker jong zijn met soort genoten ipv op stal te staan.

Waar ik me helemaal aan irriteer is dat je vaak leest dat mensen vroeg beginnen omdat ze geen geduld meer hebben om te wachten, als je niet kunt wachten koop dan geen jong dier.

pffffffffffffff.
ja hoor,een veulen word opgevoed door een ander veulen.
in de opfok lopen geen oudere dieren maar leeftijd en geslachts genoten Slapen
en vroeg aan het werk ben ik ZEER fel op tegen,imo zit er een zeer groot verschil tussen werk en in de hand.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:44

Verplaatst: RT-D --> LO

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:48

Wat meen je dat met de hengsten voor de hengstenkeuring is gedaan?
Die moeten op keuring als ze 2,5 zijn.. Dus van te voren worden die klaar gemaakt daarvoor.. En dan echt geen 10 minuutjes per keer ff een lekker stukje draven..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:55

meiden je mag best discusseren, maar verscheur elkaar niet, oké? ik vind dat een 2 en een half jjarige best even an de longe mag lopen, als het maar kort is (20 minuten p week is goed Knipoog)
je stapt en draaft alleen maar. Als je dan met 3/4 jaar gaat belerean is je paardje dat al gewen. Anders komt er zoveel nieuws in één keer Haha!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:05

aerdenhout1 schreef:
Je kweekt met longeren ook een band op met je paard! En dat is juist zo belangrijk als ze nog jong zijn.

Er zijn ook andere manieren om een band met je paard op te bouwen.
Zelf ben ik het met meerder mensen hier eens dat 2,5 toch echt te vroeg is.

Heb er zelf ook 1 van die leeftijd en geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om nu al te beginnen.
Zelf vind ik 3,5/4 jaar een mooie leeftijd om wat te gaan doen.

Ze staat in de opfok...met oudere paarden en wat veulens.
Ik zie haar maar 1x in de 2 maanden en ik heb een onwijs goeie band met haar.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:06

Ik ben van mening dat een beetje spelewerken met je 2,5 jarige paard geen kwaad kan. Ts is zich ervan bewust dat het paard nog heel erg baby/kleuter is, en ze laat hem, als afwisseling van de andere dingen die ze doet, ook op een grote cirkel een beetje longeert. Het vergelijk met een baby is niet geheel onterecht, want ook een baby leer je vanalles, je voedt het kind al op, je stelt grenzen, als het al een beetje begint met reageren op je. En net als bij een jong paard, kijk je naar wat het aankan, wil doen en stelt grenzen.
Vandaag kwam mijn 4 mnd oud hengstveulen voor het eerst bij de hoefsmid, samen met moeder. En hij en ik kregen complimenten over zijn uitmuntende gedrag, hij gaf voetje, bleef netjes aan de lijn aangebonden staan, luisterde, werd niet bang en vervelend. We hebben uiteraard geoefend met vaststaan, lopen, de bok om het voetje op te zetten en uitkrabben en vijlen. Het komt niet uit de lucht vallen, dat paarden dingen kunnen, je zult het ze moeten leren.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:22

AngeliqueB @ dank je Knipoog
dit is precies wat ik wou verwoorden Haha!

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:04

akci schreef:
Er zijn ook andere manieren om een band met je paard op te bouwen.
Zelf ben ik het met meerder mensen hier eens dat 2,5 toch echt te vroeg is.

Hier ben ik het mee eens en is ook zeer zeker mijn eigen ervaring!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:22

tuurlijk heb je een opfok met alleen jonge dieren. Maar er zijn ook zat plekken waar je je dier in een groep kunt zetten met wel oudere paarden erbij.
Een jong dier kan altijd nog meer paard zijn bij leeftijds genoten als op stal. En als jij een dier alleen zadelmak kan maken door hem op stal te trekken en vroeg te beginnen met alles omdat je anders geen "band" hebt en geen overwicht dan heb je in mijn ogen niks te zoeken bij het zadelmak maken van een jong dier.

Ik heb op een handelsstal gewerkt en geholpen dieren zadelmak te maken. Daar was echt geen vroegtijdige band aanwezig Knipoog
Alle paarden pakten het zo op.
Paarden kwamen op stal en met een paar dagen werd er begonnen om het dier zadel mak te maken 9 van de 10 keer zonder problemen.
Ervaring hebben is dan het punt denk ik Knipoog

LoveNarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:40

Ik denk ook niet dat het kwaat kan hoor, gewoon volte lekker ruin houd, op tijd van hand veranderen en niet uren achtereen gaan longeren Haha! Bovendien kun je aan je paard ook zien of die eraan toen is. Ik zou persoonlijk met een overbouwd paard die duidelijk nog aan groeien is even wachten, maar met een paardje dat al (tja hoe zeg je dat) "compleet oogt" zou ik het wel aan druven Clown
Maar dat is mijn mening Tong uitsteken

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:59

nou breitling, je leest de dingen ook echt zoals jij ze wilt zien he Clown
ik heb hier geen zin in met jou.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:47

ik lees de dingen zoals ik het hier zie staan niet zoals ik ze lezen wil. Ik begrijp eerlijk gezegt ook niet hoe je daar bij komt

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:57

Mijn merrie is met 3 jaar uit de weide gehaald en toen beleerd. Van mij hoeft het op 2,5 jarige leeftijd niet zo maar het kan zeker geen kwaad. Het gaat niet om de "band" die je opbouwt maar het is wel belangrijk om zo consequent te zijn en hem op de stem te laten reageren. Ja los in de bak kan dat misschien bij sommige maar aan de longe heb je hem bij je en kan je echt aandacht vragen. Beetje beginnen met laten zien wie de baas is en wat gehoorzaamheid vragen kan heus wel 20 min in de week in stap en draf

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:11

Ik heb ook een paardje van 2,5. Ben nog niet begonnen met longeren, maar ik ben er zeker niet tegen. Ik heb ook een heleboel gehoord over niet goed ivm groeischijven die moeten sluiten enzo. Maar zolang ze het zelf fijn vind en het mentaal niet te zwaar is zie ik geen probleem. Indien je de volte groot genoeg houdt valt de belasting wel mee hoor. En ik vind dat je ook best nu al wat met haar bezig bent. Veel beter dan op 3jaar, 3,5 uit de wei te plukken en ineens alles te leren. Zo leert die alles op een rustig tempo. Kan je een band opbouwen, niets overhaasten. spelenderwijs leren. Zolang het allemaal speels gebeurd is er ni mis mee. Zal ze het nog leuk vinden ook.

Van 2x 10min per week kan je echt niet veel overbelasten hoor.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:16

xSiep schreef:
aerdenhout1 schreef:
Laat je niet gek maken! Bijna 2 1/2 jaar en dan 10 minuten 2 keer per week?? Jou paardje zal daar niet stuk van gaan hoor!
Natuurlijk moet je de volte groot houden en niet b.v al galoperen en zeker niet bijzetten of zo, maar de beginselen van het longeerwerk kan makkelijk. Stap en draf en natuurlijk uitbundig belonen met de stem. Lekker doorgaan waar je mee bezig bent meid, in mijn ogen doe je het prima!

Helemaal mee eens! Lachen

sluit ik me helemaal bij aan, gewoon doorgaan zo voorlopig.
je paard zal hier niet kapot aan gaan, en het kan alleen maar van pas komen later

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:52

jefenny schreef:
Ik heb ook een paardje van 2,5. Ben nog niet begonnen met longeren, maar ik ben er zeker niet tegen. Ik heb ook een heleboel gehoord over niet goed ivm groeischijven die moeten sluiten enzo. Maar zolang ze het zelf fijn vind en het mentaal niet te zwaar is zie ik geen probleem. Indien je de volte groot genoeg houdt valt de belasting wel mee hoor. En ik vind dat je ook best nu al wat met haar bezig bent. Veel beter dan op 3jaar, 3,5 uit de wei te plukken en ineens alles te leren. Zo leert die alles op een rustig tempo. Kan je een band opbouwen, niets overhaasten. spelenderwijs leren. Zolang het allemaal speels gebeurd is er ni mis mee. Zal ze het nog leuk vinden ook.

Van 2x 10min per week kan je echt niet veel overbelasten hoor.

Dit gebeurt heel vaak hoor en zo ook bij mijn merrie. Rond de derde leeftijd pikken ze leerdingen snel op en zullen ze niet meer in de veulentijd zitten. Ze hebben dus lekker kunnen spelen en ontdekken wat ook erg belangrijk is. Daarna kan je stap voor stap met ze gaan werken..jammer dan dat wat moeilijk-lerende paarden pas op hun 4e jaar ingereden kunnen worden, Boeien!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:55

als je ze met 3 jaar uit de wei plukt hoeven ze toch ook niet alles in 1x te leren?
net zoals je dat niet zou doen met je 2 jarige.......

en sommigen zijn er pas later klaar voor,dat moeten mensen ook respecteren.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:36

Breitling schreef:
afgezien of het goed is of niet begrijp ik niet wat het nut is een paard wat nog niet eens 2,5 is te longeren?

Voor de band hoef je dat inderdaad niet te doen, want dat krijg je zonder ook wel. Voor zo'n jong paard is het absoluut belastend en wat is het nut?

Als je je paard op bijv 3,5 jaar wil gaan inrijden is 1 a 2 maanden van de voren beginnen met longeren lang zat. Een paard is echt niet dom hoor na een paar keer weet die echt wel hoe het moet.

2 maanden is veel te kort, eigenlijk is het beste tussen de 6 en 9 maanden longeren voor je gaat inrijden omdat het paard dan meer tijd gehad heeft om z'n balans te vinden, te wennen aan het tuig en om spieren sterker te maken en conditie op te bouwen

dus bijna 2,5 jaar is geen slecht moment, als het maar een flinke volte is, hoe groter hoe beter. want een kleine volte is belastend maar een grote bijna niet

Esther_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:42

Longeren hoort juist bij het inrijden, omdat het paard dan leert om op je stemcommando's te reageren. Ook kan het het paard helpen ritme en balans te krijgen en het tempo van stap, draf en galop vast te houden Haha! En 10 minuutjes kan echt geen kwaad, maar ik zou er wel mee beginnen als ze ongeveer bijna 3 is. Knipoog

mattheo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:48

Frank schreef:
Mijn hengst is nu ook twee jaar en een paar maanden.
Maar nu al laten werken? Welnee! Komt wel als hij drie is.

maar hoe train je dan met een twee jarige die voor de keuring moet?