Cowgirl schreef:Eliine schreef:Mijn ervaring is dat het per paard ontzettend kan verschillen. Daarom vind ik het ook wel logisch dat er mensen zijn die zeggen 'kijk uit!' en anderen weer roepen 'maak je geen zorgen dat gaat gewoon goed'. Wij hebben thuis Shetlandpony's, eentje die kan echt niet met een lange vacht staan. Ze raakte uit zichzelf bezweet, ging hoesten en heeft zelfs een aantal keer koliek gehad omdat ze haar warmte niet kwijt kon. (door DA bevestigd). Of ze nu een half uur werd uitgestapt, met zweetdeken op stal ging, in het zand kon rollen etc. Ze was alleen maar sjaggo en had totaal geen werklust meer. Vacht eraf gehaald en van de ene op de andere dag ging het weer prima.
Een van onze andere pony's doet het juist weer prima op een lange vacht. Zweet wel wat als hij gewerkt heeft maar kan daarna gewoon weer naar buiten zonder problemen.
Ik kan me dit wel een beetje voorstellen eigenlijk.
Mijn fjord heeft tegen het eind van de zomer ook last van zijn vacht. gewoon omdat zijn lichaam al hele dikke haren aanmaakt terwijl de tempratuur buiten het eigenlijk nog niet toelaat, het is te warm.
Hij is dan echt sloom en heeft nergens zin in. Daarom sta ik elk jaar weer te twijfelen om een deel te scheren.
Maar ja..hij staat wel ALTIJD buiten. Dus toch maar niet scheren en hopen dat het snel weer kouder wordt.
Je kunt er dan natuurlijk voor kiezen om hoofd en benen niet te scheren en een goede outdoor-halsdeken op te doen. Zo doen wij het ook met onze pony's, en dat gaat prima! Kunnen altijd buiten staan (alleen bij echt slecht weer gaan ze naar binnen) zonder kans te lopen kou te vatten.
@arabesk: tja, maar er bestaan zoiets als nierdekens
Ben vandaag met mn zusje een buitenrit wezen maken in een lichte motregen met geschoren pony's, kwestie van goeie uitrij-/nierdeken over de kont, en dan zijn ze lang zo bloot niet meer
Dus dat is gewoon iets om rekening mee te houden als je je paard scheert. 
het ziet er mooier uit dan onze haarballen, maar ik vond het erg koud vandaag en die paarden zagen er errrrrrg bloot uit