[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 09:40

Met vaardigheidswedstrijden in de buurt hielp ik vaak mee met de opbouw dag ervoor...smorgens nog een keertje extra lopen ivm dat er wat aangepast is.
Mijn vorige pony was ook 1.25cm,wielmaat 19 inch ( 19-21 inch met verschillende maat voor,achterwiel) ik ging niet zwaarder dan 180kg.

Ac_tion

Re: [AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 20:36

Weet iemand hier toevallig of je ook een online dressuur proef kunt doen bij het mennen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 21:41

Nee, dat kan niet voor de KNHS.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:00

Ac_tion schreef:
Weet iemand hier toevallig of je ook een online dressuur proef kunt doen bij het mennen?

Dat kon een tijdje in Corona-tijd. Wat een drama was dat, bij het minste of geringste was je proef afgekeurd :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:07

assie schreef:
Ga eens langs bij een aantal verkopers, De Laat, Voskamp, Lemerij, Kelders, Kraay (bestaat die nog?), rien Treur/excellent, Tjeu van de Meulengraaf (toch?) etc etc. Ga daar eens proefzitten en overleggen. Ze hebben meestal ook wel occasions. En anders weet je waar je naar moet zoeken op marktplaats.

Of ga naar een menwedstrijd en kijk wat je aanspreekt en waar vergelijkbare combinaties mee rond sturen. Of ga naar de menclub en vraag daar eens rond.

Karren zijn zo persoonlijk en ook nog een beetje trend gevoelig. Half Nederland reed een tijdje terug met een Kelders en nu is de Laat vreselijk populair.

De Laat is echt een bouwer, die heeft zelden of nooit occasions maar je kunt een tweedehands De Laat heel snel doorverkopen. Ik had een hele reservelijst geïnteresseerden voor de wagen toen ik mijn paard verkocht (met wagen). De meeste dealers hebben een website met 2ehands, maar je kunt beter bellen en vragen voor de actuele voorraad (@Nadia).

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 18:25

Ja daar heb je gelijk in Gem, maar als je totaal nog niet weet wat je zoekt kan het wel handig zijn om naar een maker/dealer te gaan en daar alles te bekijken en proef zitten.

Zo Exloo ook weer overleefd. We hebben alle weertype wel gehad zeg. Sneeuw, hagel, zon, regen en wind. En dan ieder kwartier ongeveer een ander weertje. Als ik mijn regenjas aan had was het droog en als ik mijn trui aan had ging het hagelen :D .

Was voor mij echt wel even wennen aan de menster. Zij is heel serieus over paardenwelzijn en heeft alles goed voor elkaar. Dus pony kwam minstens 6x per dag de stal uit om te wandelen, werd gemasseerd, kreeg rode-lampjes-spier-verwarmers en er was ook nog vernevelaar indien nodig. De Shetlanders waar ik de laatste tijd achterop heb gehangen hebben het echt minder luxe hoor :+ .
Voor mij ook nieuw was het bedienen van de molenrem vanaf de groomplek én het vasthouden van de riem van de menner. Dan heb je het als groom in de marathon nog druk ook, haha. Even wennen, maar het ging wel goed.
Ik had nog wel een stressmoment. Ergens tussen hindernis 4 en 5 was de snaphook van de broekriem losgegaan. Die moest ik dus vastmaken. Maar hoe ik ook kracht zette, de snaphook kwam niet bij de broek in de buurt. In mijn hoofd hoorde ik de seconden gewoon wegtikken en mijn frustratie steeg per seconde. Uiteindelijk besloot ik de broekriem dan maar helemaal los te maken, de snaphook vast te klikken en hem dan weer op spanning te trekken. Binnen 50 seconde stond ik dus weer op de kar, maar geloof me... dat voelde als 3 uur :=

Gisteren ben ik dus thuisgekomen van Exloo en vandaag ben ik alweer druk bezig met paasmaandag, dan is er een oefenmarathon in Oosternieland in de paardenspeeltuin (iets boven Groningen, direct naast de eemshavenweg). En ik mag helpen met een beetje organiseren.
Donderdag zit ik dan nog om tafel met de organisatie van de nationale Exloo-wedstrijd en paasmaandag start ik mijn merrie in de paardenspeeltuin.

Ik verveel me al biiijna :))

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 20:35

Assie wat een ervaring en dat snel vastmaken klinkt als bandenwissel bij max verstappe....snel,snel en door _/-\o_

Ac_tion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 20:46

Haha Assie, dat klinkt inderdaad alsof je nodig een uitdaging nodig hebt :')

Jammer ergens wel dat online starten niet meer kan. Weinig wedstrijden hier in de buurt dus leek me een mooie optie om eens online een poging te doen. Aan de andere kant, we zijn net een blauwe maandag een combinatie dus kalm aan is prima :Y)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:11

Wij gaan eerste paasdag mee doen met een tinkerrit bosrit...met ons trekpaard duo haha. Nu al zin in en hopelijk matchen we beter bij de tinkers dan bij de trekpaarden. Dat basis tempo lag echt veel te laag en met amper 500 meter draf op 20 km werden onze paarden niet gezelliger haha.
Wordt vervolgd

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 21:20

Ac_tion schreef:
Haha Assie, dat klinkt inderdaad alsof je nodig een uitdaging nodig hebt :')

Jammer ergens wel dat online starten niet meer kan. Weinig wedstrijden hier in de buurt dus leek me een mooie optie om eens online een poging te doen. Aan de andere kant, we zijn net een blauwe maandag een combinatie dus kalm aan is prima :Y)

Misschien dan leuk om zelf een proefgerichte clinic bij jullie in de buurt te organiseren? Er zijn heus zat juryleden die het wel leuk vinden om onofficieel een paar combinaties te jureren en tips te geven. Dat is vrij eenvoudig te organiseren en wel leuk laagdrempelig en leerzaam.

Dierenfan dat klinkt ook als een uitdaging. Misschien mogen jullie wel voorop om het tempo te bepalen :P .
Ik weet van mijn merrie dat ik niet aan zo'n rit hoef mee te doen. Die trekt het heel slecht om in zo'n stoet mee te lopen. Het gaat prima met andere paarden onder het zadel, maar andere paarden voor de wagen... nee dat vindt ze niks.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 08:40

Wat doet ze dan?

Klinkt wel als leuke en interessante dagen Assie! Lekker druk in ieder geval. :D

Veel plezier alvast Dierenfan, hopelijk is het weer een beetje oke!

Online starten had mij ook wel interessant geleken :j maar zo te lezen in de praktijk dus nogal omslachtig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 08:50

Nou liever niet voorop. Ze lopen al makkelijk tegen elkaar op en het is onverhard in het bos en dan allemaal paarden erachter dan sta ik garant voor vlotte rit en zwerende handen haha
Laat anderen maar tempo bepalen. Ik hoop echt dat we hier aansluiting hebben.
Onze paarden vinden alles prima. Wij doen ook gerust enkelspan en 1 er naast onder het zadel.
Echter ritten voor trekpaarden zijn dus te sloom maar gewone mentochten zijn vaak weer te vlot met teveel en te lang draven. Dus dan kun je nog mentochten doen die georganiseerd worden maar waar je op jezelf rijdt en dat is toch weer minder leuk.
We gaan het mee maken

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 17:28

Het ziet er altijd zo gaaf uit, zo'n stoet met koetsen achter elkaar, maar inderdaad, lijkt mij ook dat het wel heel goed op elkaar afgestemd moet zijn om veilig en comfotabel te zijn.

Voor de kleintjes zijn er wel niet-officiele online proefjes die beoordeeld kunnen worden, via Shetlandermenritten.nl

Ik zit even in de lappenmand. Zondag vanaf de koets gelanceerd in de houten afrastering van de bak. Meneer ging er gewoon keihard vandoor en in de bocht kantelde de koets zodat ik er af viel.
Ik val liever uit een zadel, denk ik. Ik zit onder de blauwe plekken en schaafwonden, echt niet grappig.
Zondag brengen we Stippel weg naar Berry. Mag ie weekje op strafkamp.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 19:25

Oef beterschap!! Dat klinkt heftig maar prijs je gelukkig...heb het vanuit het zadel gehad en wekenlang zwart en blauw geweest (kwam op paal van de bak terecht). Mijn ene brilglas ligt daar nog ergens dat is nooit terug gevonden. Besefte pas 24 uur later dat het glas er niet meer in zat whahaha

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 19:42

Oei heftig greendragon. Beterschap, daar is niks aan. Zag je het wel aankomen?

Elisa: ze gaat heel hard drammen dan. Normaal kan ik met een lekker los teugeltje mennen. Maar dan ben ik alleen maar aan het tegenhouden omdat ze dan liefst de ander voorbij dendert. Vinden we allebei niets aan. Misschien gaat het wel beter als we het vaker zouden doen trouwens, maar dat hoeft voor mij niet zo nodig.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 20:02

Oh DF, Dat was vast ook niet fijn. Die palen geven niet mee!
Ik denk dat ik ook wel even zoet ben. Mijn bovenbeen is aan de buitenkant over de hele lengte ook naar paars/zwart aan het gaan. Ik draag voorlopig even joggingbroeken, losse truien en kan ook even geen schoenen aan, vrees ik.
Veel plezier met de paasrit. Ik hoop dat je lekker weer hebt!

Assie, nee dat is het nare, zag het totaal niet aankomen. We waren al half uur aan het mennen, wel in stap, veel figuren, richting ontspanning. Dus dacht wel toe te zijn aan een rustige draf. Ik geef heel zachtjes draf commando en hij zette gelijk aan in een flinke galop. Hoek van de bak door en met die snelheid kantelde de kar. Mijn stoel zit rechts en dus aan de buitenkant. Had niets meer te vertellen. Was blij dat de kar weer rechtop kwam want daar heeft ie nog minutenlang mee door de bak gegaloppeerd. Tot hij zich vastliep in een hoek. Maar daar heb ik zelf niet zo veel van meegekregen, eigenlijk. Mijn menhandschoenen zijn helemaal 'ontveld' dus ik heb wel iets met de leidsels gedaan.

Assie, zou het uitmaken als je niet gelijk met een groep meerijdt, maar 'oefent' met één of twee andere aanspanningen? Maar als het niet je ding is, maakt het ook niet zoveel uit natuurlijk..
En bij wie heb je gegroomed in Exloo?
En ik heb nog nooit van de paardenspeeltuin gehoord. Wat is dat dan?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 20:16

Oef greendragon. Wat eng zeg. Brrr. Ergens nog "geluk" dat het zo is afgelopen en niet erger.
Ik duim voor je dat je snel weer fit bent en dat Spikkel met het strafkamp weer goed wordt geheropvoed. Want hij is zo leuk, ik gun jullie nog veel leuke ritjes.

Dierenfan: veel plezier met jullie paasrit. Ik had er nooit zo bij nagedacht dat je dan ook matchende andere spannen nodig hebt.

Ik heb bij een Engelse dame gegroomd.
En de paardenspeeltuin is Blyckeheerd in Oosternieland. Je kunt er onder het zadel, aan de hand en voor de wagen allerlei obstakels overwinnen. Heel leuk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:36

Oef dat is eng greendragon! Wat een geluk dat hij zich heeft vastgelopen maar verder geen schade aan stippel of wagen. Jou schade is al vervelend genoeg! Hopelijk geeft het je geen trauma!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:43

greendragon schreef:
Het ziet er altijd zo gaaf uit, zo'n stoet met koetsen achter elkaar, maar inderdaad, lijkt mij ook dat het wel heel goed op elkaar afgestemd moet zijn om veilig en comfotabel te zijn.

Voor de kleintjes zijn er wel niet-officiele online proefjes die beoordeeld kunnen worden, via Shetlandermenritten.nl

Ik zit even in de lappenmand. Zondag vanaf de koets gelanceerd in de houten afrastering van de bak. Meneer ging er gewoon keihard vandoor en in de bocht kantelde de koets zodat ik er af viel.
Ik val liever uit een zadel, denk ik. Ik zit onder de blauwe plekken en schaafwonden, echt niet grappig.
Zondag brengen we Stippel weg naar Berry. Mag ie weekje op strafkamp.

Ah dat meen je niet, dat is naar zeg! :(:) Beterschap en hopelijk werkt het strafkamp en is het vertrouwen niet weg of weer terug op te bouwen.

Ik begrijp het Assie, ze wil zeker graag voorop..goed met andere paarden rijden is sowieso wel een kunst vind ik. Die paardenspeeltuin klinkt leuk, jammer dat het voor mij te ver weg is.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Hoe bont en blauw ben je vandaag Greendragon?
Kun je wel weer mennen met de pony van de clubgenoot voor wat extra vertrouwen?

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Och jeetje was hij geschrokken GD? Daar hou ik echt niet van ze mogen vanalles maar niet ervan door gaan.
Hopelijk krijgt Berry hem weer op de rit.
En dat jij het vertrouwen niet kwijt bent.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:45

haha :+ Altijd bijzonder hoe bloeduitstortingen veranderen per dag. Je zou daar een leuke fotoserie van kunnen maken.
Maar ik kan weer mijn laarzen aan en redelijk normaal bewegen. Gister nog even lekker met Stippel aan longe gewerkt. Beetje grondwerk gedaan. En dan is ie echt heel meewerkend, rustig, zelfs een tikkie sloom. Hij doet eerder een western-jog dan een actieve draf en voor aangalopperen moet ik hem echt even wakker maken. Dus er moet iets zijn wat voor de kar zodanig anders is, dat ie explodeert. Dat zit gewoon niet in zijn standaard gedrag. Interessante puzzel.

Ik ben niet echt mijn vertrouwen verloren, (denk ik <<) ) . Maar ik ga nu even niet met hem mennen. :D Genoeg andere opties om hem bezig te houden. Bij Berry gaan ze waarschijnlijk alle beleerstappen weer doorlopen, maar dan in versneld tempo.

Ik heb inmiddels foto's van mijn stippelpony uit oktober 2024 gevonden, waarin hij voor de kar galoppeert op een strandje door het water. En toen was hij net beleerd voor de kar. Dus een rondje door de bak zou echt geen issue moeten zijn.

Ik hoop inderdaad dat ik volgende week met mijn bonuspony aan de slag kan, maar dat heb ik nog niet gevraagd. Zou fijn zijn om weer even met een super betrouwbare pony te kunnen werken.

Ik word wel heel vrolijk van het mooie weer! Lekker zon, lange avonden. Heerlijk om met de pony's aan de slag te kunnen. Jullie nog leuke plannen voor het paasweekend?

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:54

Ik hoop voor jou dat het allemaal goedkomt! Heb je stippel van de eigenaar van de foto op het strand gekocht?

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:02

Nee, dat was bij de eigenaar ervoor, waar hij is beleerd als jonge hengst. Dat was de afscheidsshoot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:42

Het mooie zou zijn als hij bij Berry hetzelfde gedrag vertoond waardoor je er achter kan komen waarom hij het doet. Dat is makkelijker oplossen dan als het zo uit het niets komt.
Is hij wel lichamelijk in orde? Het niet willen lopen kan natuurlijk ook ergens mee te maken hebben.